Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Hyacint Bucketin hahmo oli tyylipuhdas täti.
Daisy ei niinkään. Ehkä semmonen suomalaisversio. Rose ei ollut täti mutta en kehoita ketään viisikymppistä minihameissa kuitenkaan juoksemaan.
Kyllä tätimäinen look on sellainen meikitön, koruton. Lyhyt kouvolatukka tai lyhyt isoilla kiharoilla. Pyöreys vanhentaa osaa. Beige, harmaa, eccot ja sellainen monotoninen tylsä ääni, hymyttömyys.
Eli miten välttää se kuuluisa "The wall". Minäpäs kerron:
Ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun PT on 33- vuotias fitness urheilija. Hän näyttää ihan 25- vuotiaalta. Vartalo on 10+ ja tyttömäinen naama. Ihan oikeasti itseään nuoremmannäköisiä on[/quoteT
Tietysti koska on nuori.
Puolialasti kulkevien vartaloita vaan pidetään hyviä koska heillä on pakkomielle sitä esitellä.
Ketjussa on outoa,että korkkarit ja minihame= ei täti 😳
Kun olin 20v niitä ei käyttäynyt kuin h....
Kuka oikeasti käyttää enää stringejä? Joidenkin harvojen asujen alla perustellut, muuten silkkaa masokismia. Kyllä se naru vaan menee sinne persvakoon ja pureutuu peppureikään pahimmassa tapauksessa.
Tttttt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun PT on 33- vuotias fitness urheilija. Hän näyttää ihan 25- vuotiaalta. Vartalo on 10+ ja tyttömäinen naama. Ihan oikeasti itseään nuoremmannäköisiä on[/quoteT
Tietysti koska on nuori.
Puolialasti kulkevien vartaloita vaan pidetään hyviä koska heillä on pakkomielle sitä esitellä.
Ketjussa on outoa,että korkkarit ja minihame= ei täti 😳
Kun olin 20v niitä ei käyttäynyt kuin h....Jep jep. Olet ehdotonta tähtiainesta. Asenne kertoo. Ei jeesusmiten nauroin tätä. Kukkahattutäti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti käyttää enää stringejä? Joidenkin harvojen asujen alla perustellut, muuten silkkaa masokismia. Kyllä se naru vaan menee sinne persvakoon ja pureutuu peppureikään pahimmassa tapauksessa.
Stringit on nykyään jo niin wt. Silloin 2000-luvun alussa lantiofarkkujen kanssa ne jaksoivat vielä olla uutta ja ihmeellistä, mutta nyt jos naiselta paljastuu stringit housujen alta niin kyllä se kertoo enää vain mielikuvituksen puutteesta, ja tietynlaisesta stereotypisestä kuvitelmasta mikä miehiä voisi kiinnostaa.
MIES
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias nainen. Juuri Tinder-mies kehui, että en ole yhtään tätimäinen. Miehet muutoinkin kehuvat kauniiksi ja naiselliseksi, seksikkääksi. Tämä Tinder-deitti puhui myös samaa.
Olin pojan kanssa Prismassa. Poika sanoi, huomasinko kuinka miehet tuijottivat minua kassajonossa. En huomannut.
Miten olen välttänyt tätiytymisen?
Olen hoikka ja siro.
Urheilen paljon.
En tupakoi tai juo alkoholia.
Nukun riittävästi
Syön terveellisesti
Käyn säännöllisesti kampaajalla ja värjäytän hiukseni ammattilaisella
Pitkä tukka
Käyn säännöllisesti kosmetologilla
Pukeudun aina töissä korkokenkiin
Käytän naisellisia Ei-tätimäisiä vaatteita
Käytän hillittyjä koruja kuten aitoja helmiä
Meikkaan ja kynnet ovat aina lakatut
Ei tuossa ole mitään erityisen ei-tätimäistä. Sanoisin että helmet ne vasta tätimäiset ovatkin :) Sitäpaitsi tädeillä on yleensä varaa pitää huolta itsestään juuri käymällä säännöllisesti kampaajalla ja ostamalla niitä aitoja koruja. Et kai käytä helmiäiskynsilakkaa kuitenkaan? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainitaan monessa viestissä että ei-tantalla on pitkät hiukset. No eipä se kaikille ole mahdollista, jos hiukset on ohuet , ne näyttää hirveiltä pitkinä. Pakko pitää lyhyttä polkkaa, se näyttää ehkä tantalta mutta on ainoa malli joka näyttää vähän tuuheammalta. Leikin väreillä.
Olen nykyään normaalipainossa mutta on vahdattava koko ajan mitä syö, vyötärö kyllä pullistuu nopeasti. Pukeudun sekalaisesti osa vaatteita in mukavia ja luultavasti tätimäisiä mutta mulle ihan sama, mukavuus edellä, myös hupparit ja tennarit on kotona pop. Töihin puen klassisempaa. Harrastukseni ovat tätimäisiä, puutarhan hoito ja kasvimaa, sienestys, lukeminen, lenkkeily. Mielentilaltani en ole pätkääkään tantta, tykkään matkustaa ja lainata, käydään ystävien kanssa keikoilla ja festareilla. Innostun helposti uusista asioista tekniikoista yms.
Ai luoja, onko mitään tanttamaisempaa kuin tädit vähän viihteellä Iskelmä-festareilla?
Ei. Liian tumma sävy kauheassa, ohentuneessa liehuletissä, keinonahkatrikoiden läpi haisee eltaantunut esteogeenilisätuhero ja keinokiima yltyy kännin mukana.
Ehkä nämä kommentoijat 40 v täytettyään viskaa tuhkaa päälleen ja jää kotinurkkiin murjottamaan lopuksi iäkseen. Ei haittaa, monet meistä nyt 40+ ikäisistä nauttii elämästä monin tavoin vaikka nämä tyypit eivät sitä hyväksykään. Elämä on parasta kun on kasvanut yli siitä että tarvitsisi enää miettiä mitä muut sinusta ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Ens kuussa 34, 3 lasta, tilaan vaatteeni esim. Stuntmanista ja EMPltä, värjäilen shokkiväreillä hiuksiani. Tämä tulee jatkumaan hautaan saakka. Tulevaisuuden hoitajat saavat värjäillä hiuksiani ja omaiset huolehtia siitä, että olen sinne hautaan saakka rockabilly :D
Minut saa haudata kellomekossa, shokkiväreissä, meikattuna ja laitettuna korkkarit jaloissa.
Täydellinen täti jo vähän päälle kolmikymppisenä!
Vastaus on helppo: pysy uteliaana ja kiinnostuneena maailmasta, älä kommentoi arvostelevasti itseäsi nuorempia naisia ja vitsaile nuorten miesten ’hottiudesta’ tai muutenkaan käytä vastaavankaltaisia omasta nuoruudestasi olevia ilmaisuja mukaironisesti.
Käytän korkokenkiä= ei millään mee kaaliin että tämä on varma tätinmerkki.
Kukaan nuori ei käytä " korkakenkiä" tai "korkkareita".Korolliset kengät on asia erikseen.
Terveisin,korollisia kenkiä käyttävä 44v EI TÄTI
Täti juo paljon viiniä,koska ranskiksetkin juo ja on olevinaan terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Tämä! ☝️ en ymmärrä miten tätä on alapeukutettu niin monta krt.
Eli siis tätä en tajua!!
suomalainen mamma ajautuu tällaiseen, ettei jakseta pitää itsestä huolta, tullaan tuulipukukansalaisten perikuvaksi eli niiksi massasta erottumattomiksi harmaahiirulaisiksi.Tuntuu, että kun täytät sen 30, niin ihmisen pitäisi lakata huolehtimasta ulkonäöstään ja kuuluisi sulautua näiden ” tätien” joukkoon.. Auta armias jos näytät ikäistäsi nuoremmalta, olet timmi ja vetävä, niin nämä hiirulaiset nousevat sankoin joukoin arvostelemaan kuinka yrität olla kauheankin nuorekas, mutta olet täysin feikki.
Siis ihmettelet, miksi on alapeukutettu kommenttia, jossa väitetään, ettei ole juurikaan muuttunut 20 vuoteen? No ehkäpä sen takia, että sitä ei ensinnäkään uskota. Jokainen vanhenee 20 vuodessa. Ja toisekseen siinä, että 20 vuoden ikääntyminen näkyy naisessa, ei ole mitään vikaa. Jokainen me vanhetaan ja lopulta kuollaan pois. Tuo on aivan epärealistista, että naisten odotetaan pysyvän parikymppisen näköisenä siihen asti, kunnes kuolo korjaa. Sairas ajattelutapa ja sairas itsekehun aihe.
Tässä on esimerkki siitä miten ilmeisen tahallaan ymmärretään asioita väärin ja sitten samankaltaisten kanssa porukalla vähän "palautetaan maanpinnalle" jotakuta joka näyttää ikäistään nuoremmalta ja kehtaa vielä pitää sitä positiivisena asiana. Eihän tuo alkup. kirjoittaja sanonut näyttävänsä parikymppiseltä, vaan kolmekymppiseltä. Eikä sanallakaan viitannut siihen että jotenkin odotetaan että naiset näyttävät kuolemaan saakka parikymppisiltä. Tätimäisyys tulee monista asioista mutta tottahan se on että ikäistään nuoremmalta näyttäminen vähentää tätimäisyyttä. Ja tätimäistymisen välttämistä tämä ketju nyt koskikin, eikai ketjun tarkoitus ole ollakaan mikään filosofinen pohdinta naisen arvosta yhteiskunnassa tms.
Itselläni oli nuorempana vähän rankempi elämä ja paljon stressiä joka näkyi ulkonäössä siten että näytin ikäistäni 10 vuotta vanhemmalta. Ei ole mukavaa kuulla 20-vuotiaana näyttävänsä 30-vuotiaalta! Sitten elämä alkoi hymyillä ja aloin näyttää ikäiseltäni. Muistan kun yhdetkin syvät silmienalusrypyt joiden kuvittelin tulleen jäädäkseen katosivat ihan parissa kuukaudessa kun pystyin pitkästä aikaa nukkumaan kunnolla.
Minulla on ilmeisesti siinä mielessä hyvät geenit ja kasvojen luusto sellainen ettei varsinainen ikääntyminen helposti näy kasvoillani joten nyt liki nelikymppisenä käyn edelleen kolmekymppisestä. Alkup. kommentoijan tapaan minäkin joskus pilailen näyttäneeni 20 vuoden ajan samanikäiseltä :D No olenhan mä nyt oikeasti toki vanhentunut mutta ei elämä kaikkien kohdalla mene niin että aina näyttää tasan ikäiseltään (vaikka av-palstalaisten mielessä pienikin poikkeama positiiviseen suuntaan nähdään toki suurena uhkana :D). Stressi/stressittömyys, geenit, elämäntavat ja tyyli vaikuttavat asiaan. Jokainen saa puolestani näyttää sellaiselta kuin haluaa, tarkoittakoon se sitten tätimäistä tyyliä tai sitten tätityylin välttelemistä.
Vierailija kirjoitti:
Tatskat tätimäisyyttä...🤣🤣🤣🤣🤣Joo Ei.
Tatuoinnit kaikilla yli 40-vuotiailla tekee vanhentavan vaikutuksen. Ne eivät todellakaan ole ”nuorekkaita”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Tämä! ☝️ en ymmärrä miten tätä on alapeukutettu niin monta krt.
Eli siis tätä en tajua!!
suomalainen mamma ajautuu tällaiseen, ettei jakseta pitää itsestä huolta, tullaan tuulipukukansalaisten perikuvaksi eli niiksi massasta erottumattomiksi harmaahiirulaisiksi.Tuntuu, että kun täytät sen 30, niin ihmisen pitäisi lakata huolehtimasta ulkonäöstään ja kuuluisi sulautua näiden ” tätien” joukkoon.. Auta armias jos näytät ikäistäsi nuoremmalta, olet timmi ja vetävä, niin nämä hiirulaiset nousevat sankoin joukoin arvostelemaan kuinka yrität olla kauheankin nuorekas, mutta olet täysin feikki.
Siis ihmettelet, miksi on alapeukutettu kommenttia, jossa väitetään, ettei ole juurikaan muuttunut 20 vuoteen? No ehkäpä sen takia, että sitä ei ensinnäkään uskota. Jokainen vanhenee 20 vuodessa. Ja toisekseen siinä, että 20 vuoden ikääntyminen näkyy naisessa, ei ole mitään vikaa. Jokainen me vanhetaan ja lopulta kuollaan pois. Tuo on aivan epärealistista, että naisten odotetaan pysyvän parikymppisen näköisenä siihen asti, kunnes kuolo korjaa. Sairas ajattelutapa ja sairas itsekehun aihe.
Tässä on esimerkki siitä miten ilmeisen tahallaan ymmärretään asioita väärin ja sitten samankaltaisten kanssa porukalla vähän "palautetaan maanpinnalle" jotakuta joka näyttää ikäistään nuoremmalta ja kehtaa vielä pitää sitä positiivisena asiana. Eihän tuo alkup. kirjoittaja sanonut näyttävänsä parikymppiseltä, vaan kolmekymppiseltä. Eikä sanallakaan viitannut siihen että jotenkin odotetaan että naiset näyttävät kuolemaan saakka parikymppisiltä. Tätimäisyys tulee monista asioista mutta tottahan se on että ikäistään nuoremmalta näyttäminen vähentää tätimäisyyttä. Ja tätimäistymisen välttämistä tämä ketju nyt koskikin, eikai ketjun tarkoitus ole ollakaan mikään filosofinen pohdinta naisen arvosta yhteiskunnassa tms.
Itselläni oli nuorempana vähän rankempi elämä ja paljon stressiä joka näkyi ulkonäössä siten että näytin ikäistäni 10 vuotta vanhemmalta. Ei ole mukavaa kuulla 20-vuotiaana näyttävänsä 30-vuotiaalta! Sitten elämä alkoi hymyillä ja aloin näyttää ikäiseltäni. Muistan kun yhdetkin syvät silmienalusrypyt joiden kuvittelin tulleen jäädäkseen katosivat ihan parissa kuukaudessa kun pystyin pitkästä aikaa nukkumaan kunnolla.
Minulla on ilmeisesti siinä mielessä hyvät geenit ja kasvojen luusto sellainen ettei varsinainen ikääntyminen helposti näy kasvoillani joten nyt liki nelikymppisenä käyn edelleen kolmekymppisestä. Alkup. kommentoijan tapaan minäkin joskus pilailen näyttäneeni 20 vuoden ajan samanikäiseltä :D No olenhan mä nyt oikeasti toki vanhentunut mutta ei elämä kaikkien kohdalla mene niin että aina näyttää tasan ikäiseltään (vaikka av-palstalaisten mielessä pienikin poikkeama positiiviseen suuntaan nähdään toki suurena uhkana :D). Stressi/stressittömyys, geenit, elämäntavat ja tyyli vaikuttavat asiaan. Jokainen saa puolestani näyttää sellaiselta kuin haluaa, tarkoittakoon se sitten tätimäistä tyyliä tai sitten tätityylin välttelemistä.
Et käy. Nämä on niin nähty, kuinka monet luulevat itseään nuoremmiksi, vaikka kyse on vain siitä, ettei näytä ikäistään vanhemmalta. Sinäkin sanot, että elämä on ollut jossakin vaiheessa todella rankkaa, jolloin luultiin vanhemmaksi. Nyt kun menee hyvin, kuvittelet normaalin terveen nelikymppisen olotilan "nuoremmaksi" lookiksi. Ei se tee sinusta nuoremman näköistä, jos jotkut muut ovat käyneet rankemman elämän läpi tai eivät ole huolehtineet itsestään. Sinä olet terveen nelikymppisen näköinen. Et nuoremman. Kuinka monta juttua tällekin palstalle on klikattu näistä harhaisista naisista, jotka väittävät olevansa 10, 15 jopa 20 vuotta nuoremman näköisiä. He ovat ehkä hyvänvoivan näköisiä, mutta silti ikäisensä näköisiä. Kyllä se ihan oikeasti se sinun nelikymppisyys näkyy. Sama tuolla edellisellä kirjoittajalla. Kyllä hän näyttää erilaiselta kuin kolmikymppiset ja kaksikymppiset. Vaikka kuinka vaatekoko olisi pysynyt samana, niin parikymppisen ja nelikymppisen välillä on huikea ero.
Hanki lumilauta, laihduta.
Unohda maratoonit ja muu kuihduttava urheilu.
Älä liity kirjapiireihin ym. Tee kaikkea adrenaliinia nostavaa. Lähde reppureissulle, hanki sukelluskortti, kulje timmeissä verkkareissa, anna hiusten kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä edelliseen, itseään ihminen pettää, jos uskoo olevansa 10 vuotta tai jopa enemmän nuoremman näköinen. Voi uskotella mitä vaan, voi tehdä mitä vaan, mutta biologinen vanheneminen noudattaa aikatauluaan. Koittakaa hyväksyä tosiasiat, niin vapautuu häviöön toimitusta taistelusta nauttimaan elämästä.
Te joita aina luullaan ikäänne nuoremmaksi, koittakaa käsittää että ihmiset sanoo kiltteyttään niin kun näkevät epätoivonne ja kerjäyksenne saada näitä kommentteja.
Ja tässä jatkuu sama jorina jossa ei suostuta uskomaan ettei kaikkien elämä mene samaa tahtia fyysisen ikääntymisen(kään) suhteen. Vaikka kuinka joukolla alapeukutetaan jonkun erilaisuudelle, on ihmisiä jotka eivät pelkästään luule, vaan todella näyttävät ikäistään vanhemmilta tai nuoremmilta siitäkin huolimatta että sinun peilistäsi katsoisikin takaisin ihan ikäisesi näköinen tyyppi.
Omalla kohdalla nämä ikäni hämmästelyt ovat sattuneet tilanteissa joissa olen tullut maininneeksi ikäni ihan sattumalta tyyliin "pari vuotta sitten 36-v. synttäreilläni..." ja sitten joku vähän tuntemattomampi työkaveri keskeyttää jostain sivusta että "hetkinen, minkä ikäinen sä oikeen oot, luulin sua 30-vuotiaaksi".
Osaan kyllä mielestäni erottaa aidon hämmästyksen teeskentelystä eikä suurin osa kommentoijista ole ajanut mitään omaa etua (vrt. mies baarissa "hämmästelee" naisen ikää ja kehuu nuorekkaaksi).
Voitte kyllä rauhassa pitää minua epätoivoisena satutätinä tai taruolentona tai ihan miten vain. Loppujen lopuksi en kovin paljoa ota paineita ulkonäöstä tai mistään nuorelta näyttämisestä mutta valehtelisin jos väittäisin etteikö nuoremmalta näyttäminen olisi positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lumilauta, laihduta.
Unohda maratoonit ja muu kuihduttava urheilu.
Älä liity kirjapiireihin ym. Tee kaikkea adrenaliinia nostavaa. Lähde reppureissulle, hanki sukelluskortti, kulje timmeissä verkkareissa, anna hiusten kasvaa.
Älä liity kirjapiireihin?
Mikä sivistymätön setämiesmoukka siellä öykkää?
Hygienian pitäisi olla itsestäänselvyys, joka ei liity aiheeseen.