Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten välttää "tätiytyminen"?

Vierailija
26.12.2019 |

Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?

Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".

Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.

Kommentit (751)

Vierailija
461/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konteksti vaikuttaa  myös iän arviointiin. Itse sanon esim. nelikymppisiä naisia nuoremman näköisiksi, jos he liikkuvat 10 vuotta nuoremmassa työ- tai kaveriporukassa. Veikkaan, että näin jää parempi mieli kuin jos sanoisi suoraan, että joo, kyllä sinä erotut porukasta ikäsi puolesta. Samoin olen sanonut joidenkin kavereiden nuorehkoille vanhemmille, että näyttävät huomattavasti nuoremmilta, jopa melkein lastensa ikäisiltä. Ovat siis henganneet reilu parikymppisten lastensa kanssa ja selvästi halusivat sulautua joukkoon nuorekkaina. Olivat tällaisia "cool mom, cool dad"/kaverivanhempia. Ei mun mielestä ole mitään mieltä tuollaisissa tilanteissa räväyttää totuutta silmille, kun ei se sinänsä ketään haittaa. 

Vierailija
462/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen palatakseni :

- jos käytät silmälaseja, niin vaihda niitä ainakin muutaman vuoden välein ja valitse trendeistä itsellesi sopivin, ei ikinä kapeita suorakaiteita eikä hengettömiä. Yleensä myös kullanväriset kehykset täti-ikäisellä korostavat tätiyttä

- ei silmänrajauksia alaluomelle

- hiukset vähintään olkapäille asti

- älä piilota vyötäröä

- pysy hoikkana

- treenaa erityisesti ryhtiä ylläpitäviä lihaksia säännöllisesti

- ei capreja eikä terveyssandaaleja
- ei goretexiä, ei nilkkureita, ei saapikkaita, ei trenssejä, ei nahkahansikkaita

- hanki hyvät rintaliivit

- älä hanki lapsia, raskaus muokkaa kroppaa ikävästi ja pienten lasten kanssa jää unet väliin, huoliakin tulee lisää ja jutut muuttuvat tylsiksi

Nuo muut kohdat ymmärrän mutta eikö nuo nilkkurit, saapikkaat, trenssit ja nahkahansikkaat ole klassisen tyylikkäitä valintoja? Vai meinaatko että aikuismainen tyyli naisella tekee tädin näköiseksi?Oman mielikuvan täti ei kyllä käytä mitään vyötäröä korostavaa trenssiä vaan jotakin telttamaisempaa takkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset oikeasti ikääntyvät eri tahtiin riippuen monista tekijöistä. Sen lisäksi eri ihmisillä on varmasti erilaiset käsitykset siitä, millaiselta minkäkin ikäinen tyypillisesti näyttää.

Muistan kun joitain vuosia sitten olin eräällä nettideittisivustolla jonkin aikaa, ja ihmettelin, miten erilaisilta monet näyttivät suhteessa siihen ikään, minkä profiilissaan ilmoittivat. Uteliaisuuttani surffailin siellä ympäriinsä ja tsekkailin monen ikäisten ilmoituksia, sekä miesten että naisten. Jotkut näyttivät ikäistään nuoremmilta (joillain ehkä vanha kuvakin), mutta paljon useammin kävi niin, että ihmiset näyttivät minun mielestäni ikäistään vanhemmilta.

Monia kolmevitosia olisin veikannut melkein viisikymppisiksi, monia viisikymppisiä (varsinkin miehiä) kuusikymppisiksi jne. Räikein tapaus oli eräs 24-vuotias nainen, jonka olisin arvioinut vähintään 40-vuotiaaksi, oli kai sellainen "vanhana syntynyt".

Välillä ajattelin, että ehkä minulla on ihan epärealistiset käsitykset siitä, miltä ihmiset missäkin iässä näyttävät...

Vierailija
464/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä edelliseen, itseään ihminen pettää, jos uskoo olevansa 10 vuotta tai jopa enemmän nuoremman näköinen. Voi uskotella mitä vaan, voi tehdä mitä vaan, mutta biologinen vanheneminen noudattaa aikatauluaan. Koittakaa hyväksyä tosiasiat, niin vapautuu häviöön toimitusta taistelusta nauttimaan elämästä.

Te joita aina luullaan ikäänne nuoremmaksi, koittakaa käsittää että ihmiset sanoo kiltteyttään niin kun näkevät epätoivonne ja kerjäyksenne saada näitä kommentteja.

Siis miten vaikka random Alkon myyjä näkee "epätoivoni ja kerjäykseni"? :D Voi luoja nyt. Joku raja tuolle kateudellekin! Olin muuten siellä Alkossa ilman meikkiä ja verkkareissa. t. Nainen 41v

Oikeasti, kateus?? Miten voisi olla kateellinen jollekin, joka perustuu pelkkään omaan kertomukseen? Koita päästä eroon pakonomaisesta nuoruuden tavoittelusta. On nimittäin surullista, jos Alkossa henkkareiden kysyminen on noin iso juttu.

Vierailija
465/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v ja näytän vieläkin hyvältä. Salaisuus on mielestäni se, että meikkaan nykyäään VÄHEMMÄN  kuin ennen. Eli nuorena vedin värivoiteet, puuterit, kajalit, smoky eyesit, aurinkopuuterit, peitevoiteet ja koko sen hela hoidon. Nykyään vain ripsivärin ja kajalin, vähän poskipunaa ja kevyesti kulmat. Ja hillittyä punaa.

Jotenkin vähemmän näyttää nykyään vain paremmalta, myös ikäisilläni ystävillä.

En myöskään tupakoi ja hoidan ihoani.

Pitkät hiukset myös, sellaisia aavistuksen vaalemapia karamellinsävyisiä raitoja ruskeassa tukassa vähän kuin Elisabeth Hurleylla.

Vierailija
466/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.

En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃

Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.

Tämä! ☝️ en ymmärrä miten tätä on alapeukutettu niin monta krt.

Eli siis tätä en tajua!!

suomalainen mamma ajautuu tällaiseen, ettei jakseta pitää itsestä huolta, tullaan tuulipukukansalaisten perikuvaksi eli niiksi massasta erottumattomiksi harmaahiirulaisiksi.

Tuntuu, että kun täytät sen 30, niin ihmisen pitäisi lakata huolehtimasta ulkonäöstään ja kuuluisi sulautua näiden ” tätien” joukkoon.. Auta armias jos näytät ikäistäsi nuoremmalta, olet timmi ja vetävä, niin nämä hiirulaiset nousevat sankoin joukoin arvostelemaan kuinka yrität olla kauheankin nuorekas, mutta olet täysin feikki.

Siis ihmettelet, miksi on alapeukutettu kommenttia, jossa väitetään, ettei ole juurikaan muuttunut 20 vuoteen? No ehkäpä sen takia, että sitä ei ensinnäkään uskota. Jokainen vanhenee 20 vuodessa. Ja toisekseen siinä, että 20 vuoden ikääntyminen näkyy naisessa, ei ole mitään vikaa. Jokainen me vanhetaan ja lopulta kuollaan pois. Tuo on aivan epärealistista, että naisten odotetaan pysyvän parikymppisen näköisenä siihen asti, kunnes kuolo korjaa. Sairas ajattelutapa ja sairas itsekehun aihe.

Tässä on esimerkki siitä miten ilmeisen tahallaan ymmärretään asioita väärin ja sitten samankaltaisten kanssa porukalla vähän "palautetaan maanpinnalle" jotakuta joka näyttää ikäistään nuoremmalta ja kehtaa vielä pitää sitä positiivisena asiana. Eihän tuo alkup. kirjoittaja sanonut näyttävänsä parikymppiseltä, vaan kolmekymppiseltä. Eikä sanallakaan viitannut siihen että jotenkin odotetaan että naiset näyttävät kuolemaan saakka parikymppisiltä.  Tätimäisyys tulee monista asioista mutta tottahan se on että ikäistään nuoremmalta näyttäminen vähentää tätimäisyyttä. Ja tätimäistymisen välttämistä tämä ketju nyt koskikin, eikai ketjun tarkoitus ole ollakaan mikään filosofinen pohdinta naisen arvosta yhteiskunnassa tms.

Itselläni oli nuorempana vähän rankempi elämä ja paljon stressiä joka näkyi ulkonäössä siten että näytin ikäistäni 10 vuotta vanhemmalta. Ei ole mukavaa kuulla 20-vuotiaana näyttävänsä 30-vuotiaalta! Sitten elämä alkoi hymyillä ja aloin näyttää ikäiseltäni. Muistan kun yhdetkin syvät silmienalusrypyt joiden kuvittelin tulleen jäädäkseen katosivat ihan parissa kuukaudessa kun pystyin pitkästä aikaa nukkumaan kunnolla. 

Minulla on ilmeisesti siinä mielessä hyvät geenit ja kasvojen luusto sellainen ettei varsinainen ikääntyminen helposti näy kasvoillani joten nyt liki nelikymppisenä käyn edelleen kolmekymppisestä. Alkup. kommentoijan tapaan minäkin joskus pilailen näyttäneeni 20 vuoden ajan samanikäiseltä :D No olenhan mä nyt oikeasti toki vanhentunut mutta ei elämä kaikkien kohdalla mene niin että aina näyttää tasan ikäiseltään (vaikka av-palstalaisten mielessä pienikin poikkeama positiiviseen suuntaan nähdään toki suurena uhkana :D). Stressi/stressittömyys, geenit, elämäntavat ja tyyli vaikuttavat asiaan. Jokainen saa puolestani näyttää sellaiselta kuin haluaa, tarkoittakoon se sitten tätimäistä tyyliä tai sitten tätityylin välttelemistä.

Et käy. Nämä on niin nähty, kuinka monet luulevat itseään nuoremmiksi, vaikka kyse on vain siitä, ettei näytä ikäistään vanhemmalta. Sinäkin sanot, että elämä on ollut jossakin vaiheessa todella rankkaa, jolloin luultiin vanhemmaksi. Nyt kun menee hyvin, kuvittelet normaalin terveen nelikymppisen olotilan "nuoremmaksi" lookiksi. Ei se tee sinusta nuoremman näköistä, jos jotkut muut ovat käyneet rankemman elämän läpi tai eivät ole huolehtineet itsestään. Sinä olet terveen nelikymppisen näköinen. Et nuoremman. Kuinka monta juttua tällekin palstalle on klikattu näistä harhaisista naisista, jotka väittävät olevansa 10, 15 jopa 20 vuotta nuoremman näköisiä. He ovat ehkä hyvänvoivan näköisiä, mutta silti ikäisensä näköisiä. Kyllä se ihan oikeasti se sinun nelikymppisyys näkyy. Sama tuolla edellisellä kirjoittajalla. Kyllä hän näyttää erilaiselta kuin kolmikymppiset ja kaksikymppiset. Vaikka kuinka vaatekoko olisi pysynyt samana, niin parikymppisen ja nelikymppisen välillä on huikea ero. 

No se on tasan sun mielipide 😂

Jos kuulee olevansa nuoremman näköinen jatkuvasti, niin tuskin se on pelkkää valetta ja mielistelyä. En näytä yli nelikymppisenä parikymppiseltä (eikä tarvitsekaan!), mutta huomattavasti ikäistäni nuoremmalta kuitenkin. Tässä iässä 40+ hajontaa on aika paljon, itse treenaan ja olen olemukseltani tyttömäinen. Käytän samoja vaatteita 19v tyttären kanssa, meillä on aika pitkälti sama maku.

Tuolla olikin jo edellä kerrottu, että ihmiset monesti kiltteyttään sanovat "ai luulin sua nuoremmaksi" niille henkilöille, joiden huomaavat tarvitsevan näitä kommentteja. Arvaapa, mikä on heille hyvä vinkki, että sinä olet juuri tällainen nainen, joka kaipaa kipeästi vakuutteluja ikuisesta nuoruudesta?

Ihmiset nyt vaan ei vanhene samaa tahtia. Ehkä sun on vaikee hyväksyy, jos et oo tyytyväinen omaan olemukseesi?

Mulle tulee ikäkommenttia aina lapsista puhuttaessa. Viimeks vähän aikaa sitten viis vuotta mua nuorempi nainen järkyttyi ensin lapseni iästä, sitten omastani ja sanoi sit luulleensa mua itseään 5 vuotta nuoremmaksi. Kaverin kaveri oli, ei ollut mitään hyötymisperää hällä. Joskus joku vanhempi nyreä vieras rouva katsoi asiakseen arvostelevaan sävyyn kysellä, miten huuurjan nuorena olen varmasti saanut lapseni. Pieni koko, farkut ja pyöreät kasvonpiirteet nuorentavat, ei niitä mikroryppyjä kukaan tuu puolen metrin päästä kattomaan. Eikä ne rypytkään samaa tahtia tule kaikille, vertaapa vaikka sisälläviihtyvää lukutoukkaa tupakoivaan auringonpalvojaan!

Mut tätimäisyyteen tolla kommentilla päästiin: Ei niin väliä tykkääkö itsestä, kunhan muutkin on tyytymättömiä.

Sivusta tämä, 36 vuotta mittarissa, mummoutua aion ja mieluusti mut tätiytyä kiitos en!

Vierailija
467/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset oikeasti ikääntyvät eri tahtiin riippuen monista tekijöistä. Sen lisäksi eri ihmisillä on varmasti erilaiset käsitykset siitä, millaiselta minkäkin ikäinen tyypillisesti näyttää.

Muistan kun joitain vuosia sitten olin eräällä nettideittisivustolla jonkin aikaa, ja ihmettelin, miten erilaisilta monet näyttivät suhteessa siihen ikään, minkä profiilissaan ilmoittivat. Uteliaisuuttani surffailin siellä ympäriinsä ja tsekkailin monen ikäisten ilmoituksia, sekä miesten että naisten. Jotkut näyttivät ikäistään nuoremmilta (joillain ehkä vanha kuvakin), mutta paljon useammin kävi niin, että ihmiset näyttivät minun mielestäni ikäistään vanhemmilta.

Monia kolmevitosia olisin veikannut melkein viisikymppisiksi, monia viisikymppisiä (varsinkin miehiä) kuusikymppisiksi jne. Räikein tapaus oli eräs 24-vuotias nainen, jonka olisin arvioinut vähintään 40-vuotiaaksi, oli kai sellainen "vanhana syntynyt".

Välillä ajattelin, että ehkä minulla on ihan epärealistiset käsitykset siitä, miltä ihmiset missäkin iässä näyttävät...

Joillain on "vanhat kasvot" nuorena, mutta usein he sitten ovat sellaisia, että jossakin vaiheessa se tasoittuu ja sitten kasvot alkavat muistuttaa omaa ikää. Florence Welch ja Adele ovat aika hyvät esimerkit, eli näyttivät hieman päälle parikymppisinä reilu kolmekybäsiltä, jotkut olisivat veikanneet jopa nelikymppisiksi, mutta nyt kasvojen ikä ja oma ikä alkaa olla tasoissa.

Sama tuon ikäistään nuoremmalta näyttämisen suhteen. Nelikymppistä lähestyessä tällainen nuoremman näköisyys häviää. Useimmilta viimeistään kolmevitosena. Lapsekkaankin näköisen kasvoista kyllä huomaa sen iän. Miettii vaikka sitä BB:n Helmeriä. Yli kolkyt ja selvästi sen iän näki, mutta sitten jotkut väittivät kiven kovaan, että näyttää 16-vuotiaalta pojalta. Juu ei, katso tarkempaan. Kyllä se ikä on hänelläkin näkyvissä ihan selvästi, vaikka nuorekas tyyppi onkin. 

Vierailija
468/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva vanheta, kun voi pukeutua laadukkaisiin vaatteisiin ja käyttää kaikkea "tätimäistä" kuten silkkihuiveja, villakangashousuja ja jakkuja tai sitä, mitä kulloinkin mieli tekee. On kiva, kun voi välillä olla ihan mukavasti goretexit jalassa ja verskat päällä eikä ahdista, onko nyt trendikäs. Eipä.huvita leikkiä nuorta naista tekoripsineen, Zara - ja Bik Bok -rytkyineen. Keski-ikäinen voi olla hyvin viehättävä, jos on pitänyt kehon ja kasvot sekä mielen kunnossa. Auringon ja painon jojoilun välttely on salaisuus, jonka avulla välttää haitalliseksi miellettävän tätiytymisen. Henkinen vahvuus, kypsyys ja huumori ovat vielä tärkeämpiä.

Vierailija
469/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin on kysytty vähän varovaiseen sävyyn, miten on mahdollista, että vanhin lapseni on jo 17 v. Että nyt jo noin isot lapset, onko takana jokin tarina?

Ei se nyt hirveä ihme ole, kun olen itse 47. Tämän lasken kuitenkin ihan aidoksi nuoremmaksi luulemiseksi, toisin kuin suoremmat ikäkommentit. Onhan kumminkin niin, että harvemmin kukaan ottaa riskiä nimitellä ketään naista olennaisesti vanhemmaksi kuin mitä hän on.

Toisaalta taas olen mieluummin kyllä hyvin säilynyt 47 v kuin aika rupsahtanut 37 v. Nehän ne vaihtoehdot käytännössä ovat. Jos tällä nyt sitten on ylipäätään merkitystä.

Vierailija
470/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäisen vanhemmuus pitää nuorena :D

Vierailija
471/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä miksi tylsän vastakohta pitäisi olla seksikäs? Miksi ihmisen tulisi näyttää seksuaaliselta olennolta ollakseen kiinnostava? Asian voisi kuitenkin tulkita liittyvän puhtaasti biologiaan, koska 40+ nainen ei ole enää hedelmällisimmässä iässään ja kokee naisellisuutensa tämän seurauksena vähentyneen, jonka vuoksi hän ei enää halua pukeutua houkuttelevasti. Mielenkiinto siirtyy muihin tärkeämpiin asioihin, kuten harrastuksiin ja yleisesti elämästä nauttimiseen.

Vierailija
472/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hauska ketju. Olen omasta mielestäni näyttänyt aina suurin piirtein ikäiseltäni, enkä ole halunnut muulta näyttää.

Mutta lähes kolmekymppisestä viisikymppiseksi olen saanut jatkuvasti palautetta, että näytän ikäistäni nuoremmalta. Sitä ei ole sanottu pelkästään itselleni, vaan esim. perheenjäsenilleni ja ystävilleni, jotka ovat sitten kertoneet minulle. On äimistelty, että olenko jo muka sen ikäinen ja ei voi olla totta, että täytän niin paljon jne… Paljon tilanteita, joissa hämmästys on ollut todella aitoa.

Kaikkein huvittavinta tätä ketjua ajatellen on se, että en ole koskaan ollut erityisen hoikka, vaan aina normaalipainon ylärajoilla, joskus jopa hiukan yli. Ja olen aina käyttänyt niitä paljon parjattuja tunikoita :D - tosin en Nansoa enkä Marimekkoa, tunikoita on monenlaisia ja monen tyylisiä.

Jos minun pitäisi veikata, miksi minua on pidetty ikäistäni nuoremman oloisena, parhaat arvaukseni ovat: Eloisa ja pirteä olemus, nopealiikkeisyys, helposti innostuva luonne. Kasvot ilmeikkäät, hieman lapsenomaiset, ”pienipiirteiset”. Paksuista ja pitkistä hiuksistakaan ei ole varmaan ollut haittaa. Olen myös melko lyhyt.

Vierailija
473/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lumilauta, laihduta.

Unohda maratoonit ja muu kuihduttava urheilu.

Älä liity kirjapiireihin ym. Tee kaikkea adrenaliinia nostavaa. Lähde reppureissulle, hanki sukelluskortti, kulje timmeissä verkkareissa, anna hiusten kasvaa.

Älä liity kirjapiireihin?

Mikä sivistymätön setämiesmoukka siellä öykkää?

Lukipiiri on kyllä tosi tätiä.

Enkä ole setämies :D

Lukipiiri tekisi sulle tosi hyvää debiili.

Lukeminen ja lukupiirit on parhautta!

Vierailija
474/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.

En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃

Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.

Eli siis tätä en tajua!!

suomalainen mamma ajautuu tällaiseen, ettei jakseta pitää itsestä huolta, tullaan tuulipukukansalaisten perikuvaksi eli niiksi massasta erottumattomiksi harmaahiirulaisiksi.

Tuntuu, että kun täytät sen 30, niin ihmisen pitäisi lakata huolehtimasta ulkonäöstään ja kuuluisi sulautua näiden ” tätien” joukkoon.. Auta armias jos näytät ikäistäsi nuoremmalta, olet timmi ja vetävä, niin nämä hiirulaiset nousevat sankoin joukoin arvostelemaan kuinka yrität olla kauheankin nuorekas, mutta olet täysin feikki.

Siis ihmettelet, miksi on alapeukutettu kommenttia, jossa väitetään, ettei ole juurikaan muuttunut 20 vuoteen? No ehkäpä sen takia, että sitä ei ensinnäkään uskota. Jokainen vanhenee 20 vuodessa. Ja toisekseen siinä, että 20 vuoden ikääntyminen näkyy naisessa, ei ole mitään vikaa. Jokainen me vanhetaan ja lopulta kuollaan pois. Tuo on aivan epärealistista, että naisten odotetaan pysyvän parikymppisen näköisenä siihen asti, kunnes kuolo korjaa. Sairas ajattelutapa ja sairas itsekehun aihe.

Tässä on esimerkki siitä miten ilmeisen tahallaan ymmärretään asioita väärin ja sitten samankaltaisten kanssa porukalla vähän "palautetaan maanpinnalle" jotakuta joka näyttää ikäistään nuoremmalta ja kehtaa vielä pitää sitä positiivisena asiana. Eihän tuo alkup. kirjoittaja sanonut näyttävänsä parikymppiseltä, vaan kolmekymppiseltä. Eikä sanallakaan viitannut siihen että jotenkin odotetaan että naiset näyttävät kuolemaan saakka parikymppisiltä.  Tätimäisyys tulee monista asioista mutta tottahan se on että ikäistään nuoremmalta näyttäminen vähentää tätimäisyyttä. Ja tätimäistymisen välttämistä tämä ketju nyt koskikin, eikai ketjun tarkoitus ole ollakaan mikään filosofinen pohdinta naisen arvosta yhteiskunnassa tms.

Itselläni oli nuorempana vähän rankempi elämä ja paljon stressiä joka näkyi ulkonäössä siten että näytin ikäistäni 10 vuotta vanhemmalta. Ei ole mukavaa kuulla 20-vuotiaana näyttävänsä 30-vuotiaalta! Sitten elämä alkoi hymyillä ja aloin näyttää ikäiseltäni. Muistan kun yhdetkin syvät silmienalusrypyt joiden kuvittelin tulleen jäädäkseen katosivat ihan parissa kuukaudessa kun pystyin pitkästä aikaa nukkumaan kunnolla. 

Minulla on ilmeisesti siinä mielessä hyvät geenit ja kasvojen luusto sellainen ettei varsinainen ikääntyminen helposti näy kasvoillani joten nyt liki nelikymppisenä käyn edelleen kolmekymppisestä. Alkup. kommentoijan tapaan minäkin joskus pilailen näyttäneeni 20 vuoden ajan samanikäiseltä :D No olenhan mä nyt oikeasti toki vanhentunut mutta ei elämä kaikkien kohdalla mene niin että aina näyttää tasan ikäiseltään (vaikka av-palstalaisten mielessä pienikin poikkeama positiiviseen suuntaan nähdään toki suurena uhkana :D). Stressi/stressittömyys, geenit, elämäntavat ja tyyli vaikuttavat asiaan. Jokainen saa puolestani näyttää sellaiselta kuin haluaa, tarkoittakoon se sitten tätimäistä tyyliä tai sitten tätityylin välttelemistä.

Et käy. Nämä on niin nähty, kuinka monet luulevat itseään nuoremmiksi, vaikka kyse on vain siitä, ettei näytä ikäistään vanhemmalta. Sinäkin sanot, että elämä on ollut jossakin vaiheessa todella rankkaa, jolloin luultiin vanhemmaksi. Nyt kun menee hyvin, kuvittelet normaalin terveen nelikymppisen olotilan "nuoremmaksi" lookiksi. Ei se tee sinusta nuoremman näköistä, jos jotkut muut ovat käyneet rankemman elämän läpi tai eivät ole huolehtineet itsestään. Sinä olet terveen nelikymppisen näköinen. Et nuoremman. Kuinka monta juttua tällekin palstalle on klikattu näistä harhaisista naisista, jotka väittävät olevansa 10, 15 jopa 20 vuotta nuoremman näköisiä. He ovat ehkä hyvänvoivan näköisiä, mutta silti ikäisensä näköisiä. Kyllä se ihan oikeasti se sinun nelikymppisyys näkyy. Sama tuolla edellisellä kirjoittajalla. Kyllä hän näyttää erilaiselta kuin kolmikymppiset ja kaksikymppiset. Vaikka kuinka vaatekoko olisi pysynyt samana, niin parikymppisen ja nelikymppisen välillä on huikea ero. 

Jos kuulee olevansa nuoremman näköinen jatkuvasti, niin tuskin se on pelkkää valetta ja mielistelyä. En näytä yli nelikymppisenä parikymppiseltä (eikä tarvitsekaan!), mutta huomattavasti ikäistäni nuoremmalta kuitenkin. Tässä iässä 40+ hajontaa on aika paljon, itse treenaan ja olen olemukseltani tyttömäinen. Käytän samoja vaatteita 19v tyttären kanssa, meillä on aika pitkälti sama maku.

Tuolla olikin jo edellä kerrottu, että ihmiset monesti kiltteyttään sanovat "ai luulin sua nuoremmaksi" niille henkilöille, joiden huomaavat tarvitsevan näitä kommentteja. Arvaapa, mikä on heille hyvä vinkki, että sinä olet juuri tällainen nainen, joka kaipaa kipeästi vakuutteluja ikuisesta nuoruudesta?

Ihmiset nyt vaan ei vanhene samaa tahtia. Ehkä sun on vaikee hyväksyy, jos et oo tyytyväinen omaan olemukseesi?

Mulle tulee ikäkommenttia aina lapsista puhuttaessa. Viimeks vähän aikaa sitten viis vuotta mua nuorempi nainen järkyttyi ensin lapseni iästä, sitten omastani ja sanoi sit luulleensa mua itseään 5 vuotta nuoremmaksi. Kaverin kaveri oli, ei ollut mitään hyötymisperää hällä. Joskus joku vanhempi nyreä vieras rouva katsoi asiakseen arvostelevaan sävyyn kysellä, miten huuurjan nuorena olen varmasti saanut lapseni. Pieni koko, farkut ja pyöreät kasvonpiirteet nuorentavat, ei niitä mikroryppyjä kukaan tuu puolen metrin päästä kattomaan. Eikä ne rypytkään samaa tahtia tule kaikille, vertaapa vaikka sisälläviihtyvää lukutoukkaa tupakoivaan auringonpalvojaan!

Mut tätimäisyyteen tolla kommentilla päästiin: Ei niin väliä tykkääkö itsestä, kunhan muutkin on tyytymättömiä.

Sivusta tämä, 36 vuotta mittarissa, mummoutua aion ja mieluusti mut tätiytyä kiitos en!

Meinaat, että tämä 40+ ja hänen 19-vuotias teinityttärensä pystyvät vakuuttavasti käyttämään samoja vaatteita, koska ovat niin saman oloisia ja nuoria? 40+ ja 19-vuotias? Kyllä tuossa on äidillä jokin ikäkriisi meneillään, jos pitää yrittää olla samannäköinen kuin tyttärensä. Luultavasti juurikin sen takia, että on itsekin huomannut vanhenemisensa, vaikkei sitä halua myöntää...

On totta, että pienikokoisia usein arvellaan nuoremmiksi. Itse en oikein tajua sitä, että koon perusteella tehdään noin räikeitä oletuksia, ettei ajatella edes voivan olla vanhempi vielä. Luulisi tuon olevan alentavaa eikä imartelevaa, että koon takia veikataan liian nuoreksi äidiksi, jopa lapseksi itsekin vielä tms. Ja kuten itsekin sanoit, niin kyllä sinustakin huomaa vanhemman iän, jos katsoisi läheltä. Juuri niistä hienoisista juonteista, joita alkaa tulla. Kolmikymppisen kasvot ovat kypsemmät näköiset kuin kaksikymppisen. Ei siitä mihinkään pääse. Ja kiitos olen kyllä tyytyväinen olemukseeni ja olooni, vaikka olen myös realisti ikäni ja sen näkymisen suhteen.

Vierailija
475/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kiva vanheta, kun voi pukeutua laadukkaisiin vaatteisiin ja käyttää kaikkea "tätimäistä" kuten silkkihuiveja, villakangashousuja ja jakkuja tai sitä, mitä kulloinkin mieli tekee. On kiva, kun voi välillä olla ihan mukavasti goretexit jalassa ja verskat päällä eikä ahdista, onko nyt trendikäs. Eipä.huvita leikkiä nuorta naista tekoripsineen, Zara - ja Bik Bok -rytkyineen. Keski-ikäinen voi olla hyvin viehättävä, jos on pitänyt kehon ja kasvot sekä mielen kunnossa. Auringon ja painon jojoilun välttely on salaisuus, jonka avulla välttää haitalliseksi miellettävän tätiytymisen. Henkinen vahvuus, kypsyys ja huumori ovat vielä tärkeämpiä.

En nyt pitäisi Zaraa teiniliikkeenä, asiakaskuntaa löytyy eri ikäluokista. Bikbokista löytyy joskus kivoja juttuja, osa tosi halpis. Ne kalliimmatkin merkit tehdään muuten Kiinassa, että se siitä laadusta. 😎

N44

Vierailija
476/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis tätä en tajua!!

Meinaat, että tämä 40+ ja hänen 19-vuotias teinityttärensä pystyvät vakuuttavasti käyttämään samoja vaatteita, koska ovat niin saman oloisia ja nuoria? 40+ ja 19-vuotias? Kyllä tuossa on äidillä jokin ikäkriisi meneillään, jos pitää yrittää olla samannäköinen kuin tyttärensä. Luultavasti juurikin sen takia, että on itsekin huomannut vanhenemisensa, vaikkei sitä halua myöntää...

On totta, että pienikokoisia usein arvellaan nuoremmiksi. Itse en oikein tajua sitä, että koon perusteella tehdään noin räikeitä oletuksia, ettei ajatella edes voivan olla vanhempi vielä. Luulisi tuon olevan alentavaa eikä imartelevaa, että koon takia veikataan liian nuoreksi äidiksi, jopa lapseksi itsekin vielä tms. Ja kuten itsekin sanoit, niin kyllä sinustakin huomaa vanhemman iän, jos katsoisi läheltä. Juuri niistä hienoisista juonteista, joita alkaa tulla. Kolmikymppisen kasvot ovat kypsemmät näköiset kuin kaksikymppisen. Ei siitä mihinkään pääse. Ja kiitos olen kyllä tyytyväinen olemukseeni ja olooni, vaikka olen myös realisti ikäni ja sen näkymisen suhteen.

Onko sulla joku ongelma? Käytän sellaisia vaatteita, mistä TYKKÄÄN. Tyylini ei ole klassinen, koska se ei ole mun juttu. Seuraan muotia työni puolesta. En matki tytärtäni, mutta aika usein meillä on sama maku.

En pidä edelleenkään itseäni 19-vuotiaan näköisenä. Ymmärsitkö??? Jos mua luullaan nuoremmaksi eri tilanteissa, niin onko se pelkkää mielikuvitusta?!

Yritä päästä tämän asian yli, jookos?

Vierailija
477/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miettikää Sandra Bullockia. Hänhän näytti 30 vuotta samalta. Et voi päätellä Sandran leffoista minä vuonna ne on tehty ainakaan hänen naamavärkkinsä avulla. Nyt näyttää jo ikääntyneeltä ja plastiikkakirurgin muovaamalta, mutta 30 vuotta oli saman näkönen.

Vierailija
478/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on "vanhat kasvot" nuorena, mutta usein he sitten ovat sellaisia, että jossakin vaiheessa se tasoittuu ja sitten kasvot alkavat muistuttaa omaa ikää. Florence Welch ja Adele ovat aika hyvät esimerkit, eli näyttivät hieman päälle parikymppisinä reilu kolmekybäsiltä, jotkut olisivat veikanneet jopa nelikymppisiksi, mutta nyt kasvojen ikä ja oma ikä alkaa olla tasoissa.

Sama tuon ikäistään nuoremmalta näyttämisen suhteen. Nelikymppistä lähestyessä tällainen nuoremman näköisyys häviää. Useimmilta viimeistään kolmevitosena. Lapsekkaankin näköisen kasvoista kyllä huomaa sen iän. Miettii vaikka sitä BB:n Helmeriä. Yli kolkyt ja selvästi sen iän näki, mutta sitten jotkut väittivät kiven kovaan, että näyttää 16-vuotiaalta pojalta. Juu ei, katso tarkempaan. Kyllä se ikä on hänelläkin näkyvissä ihan selvästi, vaikka nuorekas tyyppi onkin. 

Totta tuo, mitä sanoit Adelesta ja Florencesta. Adelella varsinkin on sellaiset kasvot, että hän tulee näyttämään vanhempanakin todella hyvältä - ellei sitten jotenkin tärvele ulkonäköään esim. plastiikkakirurgialla. Yleensäkin sellaiset voimakkaammat, ylväämmät piirteet ovat edukseen vasta vähän vanhempana, kun taas pienemmät ja pehmeämmät, "söpömmät" piirteet nuorempana.

Tuota Helmeriä en tiennyt, piti googlata hänet. Mielestäni ei näytä ihan 3-kymppiseltä, mutta ei kyllä teinistäkään mene. Olisin itse veikannut iäksi jotain 27-28 kuvien perusteella.

Vierailija
479/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kantaa itsensä kauniisti, ottaa asiat valoisin ilmein vastaan, kulkee omaa tietään ja suo muille tilan tehdä samoin, on jo kaukana siitä tädin kielteisestä mielikuvasta.

Vierailija
480/751 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä naisvaltaisella alalla ja työporukkaani kuuluu n. kolmekymmentä naista, suurin osa 45-65-vuotiaita. Osa heistä on tätejä, sitten pari yli viiskybästä on erittäin cooleja ja eron huomaa, vaikka meillä kaikilla on samanlaiset työvaatteet, eli ulkonäöllä asiaan ei tarvitse koittaa vaikuttaa niin paljoa, kuin ehkä luulet. Kaikkein pahimmat tädit eivät enää ole edes tätejä, vaan mummoja, enkä nyt tarkoita isoäitiyttä, vaan asennetta. Olen itse reilusti alle kolmekymppinen, joten en ole vielä tätiytymistä, tai sen välttämistä miettinyt, mutta nopeasti mietittynä kasasin kokoon listan asioista, jotka boostaavat nuoremmankin naisen ennenaikaista tätiytymistä:

-Kyttääminen: Kyllä, huolenpidon ja kyttäämisen raja on veteen piirretty viiva, mutta silloin, kun huomaat kyttääväsi naapurin keppostelevia lapsia, tai työtovereitasi ihan omaksi iloksesi, olet jo saanut aimo annoksen tätipisteitä saldoosi.

-Huumorintajuttomuus: Oletko kuullut nuorekkaasta tosikosta? En minäkään, koska heitä ei ole, sori nyt vain, kaikki tosikot.

-Paheksuva/väheksyvä suhtautuminen nuorisoon: "Aina ne on pahanteossa." "Tahallaan laiskottelee." "Oliko tuo nyt vitsi, vai aikooko tuo toteuttaa sen oikeasti?" "Vai kollega? Jatkahan töitäsi, tyttö." "Kuinka vanha olet? 28? Et tiedä vielä mitään maailmasta." Tällaisen asenteen, kun omaksut, niin kukaan ei enää arvaa ikääsi alakanttiin.

-Kaavoihin kangistuminen/rutiinit tärkeiksi: 50-vuotias työtoverini oli lähtenyt ystävänsä kanssa aamuyöstä ABC-asemalle syömään heset, koska olivat lomalla, heillä oli nälkä, eikä kumpaakaan väsyttänyt. Moni aikuinen paheksuisi, mutta oikeasti tuollaiset satunnaiset irtiotot pitävät mielen virkeänä. 

-Kiinnostuksen puute uusia asioita kohtaan: "Näin tämä on aina ennenkin tehty." Tulee vain mieleen, että onko tämän sanoja jo niin toinen jalka haudassa, että turha enää opetellakaan mitään uutta.

-Negatiivinen/hapan luonne: Tympeästä ilmeestä, asennosta ja äänestä syntyvä zombimainen vaikutelma tuo sinulle heti 15 vuotta lisää ikää. 

-Kireys: Nykynuorten trendi on rentous ja kiireistä vouhotusta ja hullua aherrusta pidetään vähän hölmöläisten hommana. Suurten yritysten johtajat kertovat, kuinka rentoutuvat joogaamalla, somevaikuttajat painottavat levon ja itsesi kuuntelemisen merkitystä. Jos olet jatkuvasti kiireinen, stressaantunut, tai työn touhussa, olet nykykäsityksen mukaan vain huono hallitsemaan aikaasi ja ylihysteerinen. Ja täti.

Ulkoiset seikat, kuten ylipaino, harrastukset ja hiustyyli ovat sitten toissijainen juttu, sillä asenteesi ollessa kohdillaan ulkoiset ominaisuudet vaikuttavat ikääsi yllättävän vähän: Itse tunsin 19-vuotiaan, joka näytti ikäiseltään, mutta oli luonteeltaan niin nuiva ja kuiva, että en voinut ajatella hänestä muuta, kuin "Jestas, mikä tantta." 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi