Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
Ja sitten ihmetellään miksi monet keski-ikäiset miehet vaihtaa nuorempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Siis mua säälittää tällaiset ihmiset, jotka vanhetessaan yhdistää oman arvonsa siihen, kuinka nuorelta näyttää. Yrittää mennä vähintään 10 vuotta nuoremmasta ja maailma murtuu, jos näyttääkin muista ikäiseltään. Se on kuin se kirkkain palkinto, mitä voi saada, kun joku sanoo nuoremmaksi. Hyvin on aivopesty ajattelemaan, että naisella ei ole muuta arvoa kuin nuori ikänsä.
Miksi oh miksi niin usein feministeillä on huonot käytöstavat? Puheesta oikein kumpuaa vihaa ja katkeruutta? Ovat ne miehet samalla lailla usein tyytyväisinä siihen, kun näyttää nuoremmalta.
Tämä puheenvuoro oli kyllä paljon aggressiivisempi kuin se jota siitä syytetään.
Eikä ole. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en ainakaan vielä oo tätiytyny. Oon 40v, mutta meen heittämällä kolmekymppisestä.
En juurikaan oo muuttunu 20vuoteen. Oon suunnilleen saman kokonen, en käytä tätivaatteita ja elämän asennekkin on samaa luokkaa 😃Kaverit on lähes kaikki 10vuotta nuorempia ja kai sekin osaltaan pitää nuorekkaassa elämässä kiinni.
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Entä jos esim. Alkossa aina kysytään paperit? Olen 40v. Painan n. 90kg (tosin aika pitkäkin), pitkät hiukset, kuulemma todella kauniit kasvot. Pukeuden kai nuorekkaasti mutten nykynuorten suosimiin mamafarkkuihin ja jättilaispaitoihin ja teddytakkeihin. Mielestäni en ole yhtään tätimäinen. Myös nuoret miehet ihastuu helposti. Ehkä myös ajatusmaailma vaikuttaa eli olen kuin nuorena niin ajatuksiltani kuin teoiltani.
Polvipituinen kellohelmainen puolihame saa useimmiten aikaan tätivaikutelman oli ikä, paino tai pituus mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä huomattua: kun ammatillista uskottavuutta ei ole, jotkut 3-kymppiset naiset yrittävät saada sitä ns. rouvatyylillä.
Hah. Olen huomannut, että töissä nuoret miehet pukeutuvat hyvin gentlemannimaisesti, jos asema sen vähänkin sallii. Naiset ovat "luonnollisesti" omana itsenään jossain farkuissa ja toivovat, että osaaminen puhuu puolestaan. Kuulun itsekin näihin. Vain juristit ovat naisissa poikkeus. Miehille tietty herraintyyli tuntuu tulevan luontevammin.
Muistan ikuisesti kun menin aamulla terveyskeskukseen ja siellä sairaanhoitaja liikkui käytävässä kuin walking deadin zombie - kulahtaneett crocsit jalassa, meikitön kalpea naama ja hiukset kuin linnunpesä sikin sokin. Aika iljettävä. Suomessa monet naiset eivät huolehdi ulkonäöstä, mutta itsensä kunnioittaminen alkaa juuri siitä. Ja muiden kunnioittaminen. En pysty ottamaan vakavasti sairaanhoitajaa, joka näyttää roskasäkiltä.
Jotenkin järkyttävää, että täti on jotakin negatiivista.
Ja kyllä minäkin pidän itsestä huolehtimista tärkeänä - siis että nukkuu ja liikkuu riittävästi, syö hyvin, käyttää siistejä vaatteita ja huolehtii hygieniasta. Kaikissa töissä ei voi kynsilakkaa käyttää. Korkokengät jatkuvassa käytössä ei ole hyvät jaloille. Seksikäs voi olla, vaikkei näyttäisi instababelta.
Kaikkihan me vanhennutaan. Tulee ryppyjä, vaikka kuinka voitelisi naamaansa. Silti voi olla kiinnostunut ja innostunut elämästä. Voi tehdä merkittävää työtä, voi nauttia luonnon kauneudesta ja vaikka oopperasta. Voi olla aidosti oma itsensä, eikä tarvitse yrittää noudattaa jotain ulkoa tulevia oletuksia miltä pitäisi näyttää ja mitä pitäisi tehdä. Ollaan vaan ylpeästi tätejä ja mummoja ja mitä nyt ollaankaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi nuoren naisen pitää pukeutua tuollaiseen ryysytakkiin, jota en 6-kymppisenä naisena laittaisi ikinä päälleni: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006354949.html
Oman havaintoni mukaan nämä vaikutusvaltaiset ja työuralla edenneet naiset harvemmin edes haluavat panostaa ulkoiseen olemukseensa, vaan he loistavat muilla avuilla ja kyvyillä, kuin vaatteilla ja naamoillaan.
Jos katsoo vaikka sadan maailman vaikutusvaltaisemman naisten listaa, kovin vaatimattomalta kaikk näyttävät esim. Angela Merkel, joka on ollut maailman vaikutusvaltaisempia naisia, niin harvemmin hän on panostanut pukeutumiseen tai ulkoiseen olemukseen, vaan loistaa ja saanut valtaa muilla avuilla.
Ja ehkä nämä samaiset naiset käyttävät aikansa ja mielenkiintonsa itsensä sivistämiseen, ongelmien ratkaisuihin ja muihin yhteiskunnallisiin asioihin, kuin miettivät miltä näyttävät muiden silmissä.
Vaikka pitkälle on edelleen päästy naisten oikeuksissa ja tasa-arvossa, silti meidät määritellään edelleen sen perusteella, miltä me näytämme. Ihan sama kuinka fiksu tai hyvä olisit työssäsi, niin ulkonäkö on tärkein. Kaikista karuinta on se, että me naiset itse esineellistämme itsemme. Haukumme ja arvostelemme muiden naisten ulkonäköä. Me kaikki tulemme rupsahtamaan ja vanhenemaan, joten ei meistä kukaan ole turvassa tätiytymiseltä. Eikö olisi kivaa, jos voisimme tämän rupsahtamisen jälkeen olla ihan yhtä arvokkaita kuin aina ennenkin?
Tämä. Ja nämä samaiset naiset ja äidit siirtävät asenteensa ja antavat esimerkin lapsilleen ja läheisille ja se jatkuu sukupolvelta toiselle.
Päiväkodissa 5v tytöllä voi olla jo valtavat ulkonäköpaineet tai 13v tyttö hautoo itsemurhaa ulkonäkönsä takia, kun lasta kiusataan ja siihen syyllistyy jopa lapsen äiti tai joku tuttu, kavereista puhumattakaan.
Todella surullista, kun naiset itse haluavat esineistää itsensä. Ja vaativat sitä myös muilta.
Millä tavalla ulkonäöstä huolehtiminen on esineistäminen? Muualla maailmassa nauretaan sille, miten suomalaiset naiset eivät kunnioittaa itsensä ja eivät huolehdi ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nelikymppinen sanoo näyttävänsä kymmenen vuotta nuoremmalta. En tunne yhtäkään joka oikeasti näyttäisi.
Entä jos esim. Alkossa aina kysytään paperit? Olen 40v. Painan n. 90kg (tosin aika pitkäkin), pitkät hiukset, kuulemma todella kauniit kasvot. Pukeuden kai nuorekkaasti mutten nykynuorten suosimiin mamafarkkuihin ja jättilaispaitoihin ja teddytakkeihin. Mielestäni en ole yhtään tätimäinen. Myös nuoret miehet ihastuu helposti. Ehkä myös ajatusmaailma vaikuttaa eli olen kuin nuorena niin ajatuksiltani kuin teoiltani.
Mistä tiedät että nuoret miehet ihastuu helposti? Oletko niitä, jotka käsittää kohteliaan käytöksen ihastumiseksi? Nuoret miehet ei ole yleensä äitinsä ikäisistä oikeasti kiinnostuneita, ehkä vitsillä tai vedonlyönnin vuoksi. Kannattaa aikuisen naisen hyväksyä olevansa aikuinen nainen.
Mielestäni aloituksessa tarkoitettu tätimäisyys on kaavoihin kangistumista, rajoittuneisuutta tehdä oman mielen(kiinnon) mukaan. Se kaava voi olla, vaikka "mitä ei pidä tehdä, ettei ole tätimäinen".
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järkyttävää, että täti on jotakin negatiivista.
Ja kyllä minäkin pidän itsestä huolehtimista tärkeänä - siis että nukkuu ja liikkuu riittävästi, syö hyvin, käyttää siistejä vaatteita ja huolehtii hygieniasta. Kaikissa töissä ei voi kynsilakkaa käyttää. Korkokengät jatkuvassa käytössä ei ole hyvät jaloille. Seksikäs voi olla, vaikkei näyttäisi instababelta.
Kaikkihan me vanhennutaan. Tulee ryppyjä, vaikka kuinka voitelisi naamaansa. Silti voi olla kiinnostunut ja innostunut elämästä. Voi tehdä merkittävää työtä, voi nauttia luonnon kauneudesta ja vaikka oopperasta. Voi olla aidosti oma itsensä, eikä tarvitse yrittää noudattaa jotain ulkoa tulevia oletuksia miltä pitäisi näyttää ja mitä pitäisi tehdä. Ollaan vaan ylpeästi tätejä ja mummoja ja mitä nyt ollaankaan!
Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä huomattua: kun ammatillista uskottavuutta ei ole, jotkut 3-kymppiset naiset yrittävät saada sitä ns. rouvatyylillä.
Hah. Olen huomannut, että töissä nuoret miehet pukeutuvat hyvin gentlemannimaisesti, jos asema sen vähänkin sallii. Naiset ovat "luonnollisesti" omana itsenään jossain farkuissa ja toivovat, että osaaminen puhuu puolestaan. Kuulun itsekin näihin. Vain juristit ovat naisissa poikkeus. Miehille tietty herraintyyli tuntuu tulevan luontevammin.
Muistan ikuisesti kun menin aamulla terveyskeskukseen ja siellä sairaanhoitaja liikkui käytävässä kuin walking deadin zombie - kulahtaneett crocsit jalassa, meikitön kalpea naama ja hiukset kuin linnunpesä sikin sokin. Aika iljettävä. Suomessa monet naiset eivät huolehdi ulkonäöstä, mutta itsensä kunnioittaminen alkaa juuri siitä. Ja muiden kunnioittaminen. En pysty ottamaan vakavasti sairaanhoitajaa, joka näyttää roskasäkiltä.
Jopa kaksi alapeukkua sen sijaan, että hävettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi monet keski-ikäinet miehet vaihtaa nuorempaan.
Eikö keski-ikäinen mies sitten vanhene?
Mun mies ei ainakaan näytä samalta nyt 40v kuin silloin kun parikymppisenä tavattiin. Hiukset ovat ohuemmat ja ryppyjäkin tullut.
Mutta se mikä on pysynyt, on luottamus, arvostus ja kunnioitus, luonne, arvomaailma. Ja tuskin mies vaihtaisi minua nuorempaan, kun sanoo minun olevan parasta mitä hänellä on. Ja arvomaailmakin on pysynyt melko samana.
Olisi tosi kurjaa, jos pitäisi koko ajan olla nuori tai nuoren näköinen ja pelätä miehen jättävän. Entä jos sairastuu, onko silloin sekundaa ja ihmisarvo menetetty.
Ja kun katsoo onnellisia ja pitkiä parisuhteita, niin niistä löytyy monenlaista ihmistä. On kauniita ja rumia, lihavia ja hoikkia.
Ei ole ihme, että miehet naureskelee naisille, kun muijat on toistensa kimpussa kuin hyeenat ja itse nostavat ulkonäön naisen tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Tutkikaa naisen asemaan ennen ja nyt ja eri maissa. Sivistäkäää itseänne.
Milloin ymmärrätte, että kaikki vanhenee, eikä pidä miettiä näin tyhmiä kysymyksiä, vaan elää sen näköistä elämää, kuin omajseen tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme, että miehet naureskelee naisille, kun muijat on toistensa kimpussa kuin hyeenat ja itse nostavat ulkonäön naisen tärkeimmäksi ominaisuudeksi. Tutkikaa naisen asemaan ennen ja nyt ja eri maissa. Sivistäkäää itseänne.
Kuka on sanonut, että tärkein? Missä? Ite sen sanoit, koska olet niin vainoharhainen omassa feministikuplassa. Tärkeä on kyllä se ulkonäkö - muiden ihmisten kunnioittamista ja itsensä kunnioittamista, mutta kukaan ei ole sanonut, että tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi nuoren naisen pitää pukeutua tuollaiseen ryysytakkiin, jota en 6-kymppisenä naisena laittaisi ikinä päälleni: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006354949.html
Oman havaintoni mukaan nämä vaikutusvaltaiset ja työuralla edenneet naiset harvemmin edes haluavat panostaa ulkoiseen olemukseensa, vaan he loistavat muilla avuilla ja kyvyillä, kuin vaatteilla ja naamoillaan.
Jos katsoo vaikka sadan maailman vaikutusvaltaisemman naisten listaa, kovin vaatimattomalta kaikk näyttävät esim. Angela Merkel, joka on ollut maailman vaikutusvaltaisempia naisia, niin harvemmin hän on panostanut pukeutumiseen tai ulkoiseen olemukseen, vaan loistaa ja saanut valtaa muilla avuilla.
Ja ehkä nämä samaiset naiset käyttävät aikansa ja mielenkiintonsa itsensä sivistämiseen, ongelmien ratkaisuihin ja muihin yhteiskunnallisiin asioihin, kuin miettivät miltä näyttävät muiden silmissä.
Vaikka pitkälle on edelleen päästy naisten oikeuksissa ja tasa-arvossa, silti meidät määritellään edelleen sen perusteella, miltä me näytämme. Ihan sama kuinka fiksu tai hyvä olisit työssäsi, niin ulkonäkö on tärkein. Kaikista karuinta on se, että me naiset itse esineellistämme itsemme. Haukumme ja arvostelemme muiden naisten ulkonäköä. Me kaikki tulemme rupsahtamaan ja vanhenemaan, joten ei meistä kukaan ole turvassa tätiytymiseltä. Eikö olisi kivaa, jos voisimme tämän rupsahtamisen jälkeen olla ihan yhtä arvokkaita kuin aina ennenkin?
Tämä. Ja nämä samaiset naiset ja äidit siirtävät asenteensa ja antavat esimerkin lapsilleen ja läheisille ja se jatkuu sukupolvelta toiselle.
Päiväkodissa 5v tytöllä voi olla jo valtavat ulkonäköpaineet tai 13v tyttö hautoo itsemurhaa ulkonäkönsä takia, kun lasta kiusataan ja siihen syyllistyy jopa lapsen äiti tai joku tuttu, kavereista puhumattakaan.
Todella surullista, kun naiset itse haluavat esineistää itsensä. Ja vaativat sitä myös muilta.
Millä tavalla ulkonäöstä huolehtiminen on esineistäminen? Muualla maailmassa nauretaan sille, miten suomalaiset naiset eivät kunnioittaa itsensä ja eivät huolehdi ulkonäöstä.
Minun ulkomaalainen anoppini aluksi puhui suomalaisista naisista halveksuvaan sävyyn, kun naiset eivät käytä korkkareita, käyttävät vähän koruja, eivät käytä hajuvesia, saattavat kulkea meikittöminä verkkareissa ja urheilullisissa toppatakeissa. Nykyään hän on hieman muuttanut ajattelutapaansa ja on jopa sanonut, että arvostaa sitä, ettei suomalaisten naisten tarvitse käyttää ulkonäköönsä niin paljon vaivaa. Silti hän kantaa minulle aika lahjaksi hajuvesiä, vaikka olen sanonut, etten tiedä missä voisin hajuvettä käyttää, eikä miehenikään pidä vahvoista hajuvesistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei edes missitasoinen nainen kelpaa ympäristölle omana itsenään, vaan hänen tulee näyttää yhä paremmalta ja kauniimmalta ja korostaa meikaamalla yhä kauniimmaksi?
Ja mitä nuorempi ja kauniimpi nainen, sitä enemmän muut häneltä vaativat, jos ei miellytä muita, haukutaan pystyyn.
Miksi miehiä ei vaadita meikkaamaan ja näyttämään yhä komeemmalta?
Tai mummoikäisiä ja vanhuksia, luulisi heillä olevan enemmän parannetavaa naamassa, kuin jollakin kolmekymppisellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45-vuotias nainen. Juuri Tinder-mies kehui, että en ole yhtään tätimäinen. Miehet muutoinkin kehuvat kauniiksi ja naiselliseksi, seksikkääksi. Tämä Tinder-deitti puhui myös samaa.
Olin pojan kanssa Prismassa. Poika sanoi, huomasinko kuinka miehet tuijottivat minua kassajonossa. En huomannut.
Miten olen välttänyt tätiytymisen?
Olen hoikka ja siro.
Urheilen paljon.
En tupakoi tai juo alkoholia.
Nukun riittävästi
Syön terveellisesti
Käyn säännöllisesti kampaajalla ja värjäytän hiukseni ammattilaisella
Pitkä tukka
Käyn säännöllisesti kosmetologilla
Pukeudun aina töissä korkokenkiin
Käytän naisellisia Ei-tätimäisiä vaatteita
Käytän hillittyjä koruja kuten aitoja helmiä
Meikkaan ja kynnet ovat aina lakatut
Tässä oli hyviä, mutta myös tosi tätimäisiä vinkkejä, kuten "säännöllisesti kosmetologilla" (voiko tädimpää olla), "kynnet aina lakatut" ja "hillityt korut" (helmet on tädeimmät korut mitä löytyy).
Myöskin hyvin tätimäistä on mieltää tätiytyminen vain ulkonäköön liittyväksi.
Mutta terveet elämäntavat, etenkin liikunta, on olennaisia kaikin puolin. Satunnainen ilottelu omasta mielestäni kyllä vain vähentää tätiytymistä.
En haluaisi olla koko ikääni joku lapsellinen kypsymätön pikkutyttö.
Ja sitten ihmetellään miksi monet keski-ikäinet miehet vaihtaa nuorempaan.