Miten välttää "tätiytyminen"?
Suurimmasta osasta naisista tulee semmoisia tätejä/tanttoja, kun ikää alkaa olla 45+. Jotkut ovat sitä jo paljon nuorempinakin. Mistä tämä johtuu? Miksi joistakin tulee niitä tätejä ja jotkut pysyvät nuorekkaan ja raikkaan oloisina hyvinkin kypsään ikään?
Itse olen "vasta" 38, en ehkä ihan vielä täti-iässä, mutta sitä kohti kovasti menossa, ja ystäväpiirissä on kyllä heitäkin, joista on tullut jo niitä "tätejä". Siis jotenkin tylsiä, tanttamainen pukeutumistyyli ja hiukset, vähän sellainen ulkomuoto ettei niin kovasti piittaa itsestään. Kaikki tihkuu antiseksuaalisuutta. Miksi joillekin käy näin? Tämä on osittain yhteydessä ylipainoon, muttei paino itsessään tee "tätiä".
Miksi joistakin tulee niitä tylsiä, harmaita tätejä, ja joistakin ei oikeastaan koskaan? Mikä sen eron tekee? Kyse ei varmasti pelkästään ole ulkomuodollisista asioista vaan osin myös henkisistä.
Kommentit (751)
Kapinoimalla välttää tätiytymisen.
Minä oon varmaan täti siinä mielessä että en yleensä jaksa meikata eikä muiden mielipiteet hetkauta minua mihinkään suuntaan. Olen työstäni intohimoisesti kiinnostunut ja minulla on siihen nyt osaamista ja aikaa kun lapset ovat isoja. Nautin elämästäni enemmän kuin kolmekymppisen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella tätiytymistä on todella vaikea välttää. Itsensä hoitaminen ja hoikkana pysyttely näyttää herättävän paljon vastustusta. Mahdollisia vaihdevuosioireita ei saisi hoitaa, kun pitää olla luonnollinen ja kärsiä.
Omg mistä lähtien hormonihoidot ovat olleet sama kuin itsestä huolehtiminen? Kuvittelin niiden olevan tarkoitettu pahojen, elämää haittaavien vaihdevuosioireiden hoitoon. Hoikkuudesta en tiedä, mutta normaalipainossa pysymiseen ei hormoneja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Kapinoimalla välttää tätiytymisen.
Kyllä nykyään nimenomaa vapaa tätiytyminen on kapinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mainitaan monessa viestissä että ei-tantalla on pitkät hiukset. No eipä se kaikille ole mahdollista, jos hiukset on ohuet , ne näyttää hirveiltä pitkinä. Pakko pitää lyhyttä polkkaa, se näyttää ehkä tantalta mutta on ainoa malli joka näyttää vähän tuuheammalta. Leikin väreillä.
Olen nykyään normaalipainossa mutta on vahdattava koko ajan mitä syö, vyötärö kyllä pullistuu nopeasti. Pukeudun sekalaisesti osa vaatteita in mukavia ja luultavasti tätimäisiä mutta mulle ihan sama, mukavuus edellä, myös hupparit ja tennarit on kotona pop. Töihin puen klassisempaa. Harrastukseni ovat tätimäisiä, puutarhan hoito ja kasvimaa, sienestys, lukeminen, lenkkeily. Mielentilaltani en ole pätkääkään tantta, tykkään matkustaa ja lainata, käydään ystävien kanssa keikoilla ja festareilla. Innostun helposti uusista asioista tekniikoista yms.
Ai luoja, onko mitään tanttamaisempaa kuin tädit vähän viihteellä Iskelmä-festareilla?
Nykyajan tädit eivät yleensä kuuntele iskelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonne ja asenne, hoikkana tai edes hoikahkona pysyminen. Urheilullisuus pelkkää plussaa, lisäksi huoliteltu olemus - pitkät hiukset, ei tätimäistä meikkiä tai vaatteita. Itse pukeudun ihan samalla tavalla kuin nuorempanakin eli farkkuihin, huppareihin, tennareihin jne.
Pitkät hiukset on osalle sula mahdottomuus. Hormonien vähentyminen voi ohentaa hiukset olemattomiin.
Eikä farkut ja hupparit ole erityisen tyylikkäitä teini-iän jälkeen.Miten farkut ja huppari ei muka voisi sopia enää teini-iän jälkeen, perusteluja kiitos.
No ne on vähän teinix.
Farkkujahan monet pitää mutta huppariin ja just converseihin yhdistettyinä aika epätoivoisen teinix iäkkäämmällä.
Eikö olis mitään muita rentoja vaihtoehtoja?
Isäni 75 v käyttää edelleen farkkuja. En osaisi edes kuvitella muita housuja hänelle. On jotenkin aito farkuissaan, on käyttänyt niitä aina nuoruudestaan saakka.
Minä tulen taatusti pitämään hupparia vielä mummonakin, farkkuihinkin yhdistettynä. Converseista ei mun jalat oo koskaan tykänneet, ei edes parikymppisenä. Köpöttelen nikeillä. Ja jos tulee joku uusi kiva muoti, taatusti hullaannun siihenkin. Varokaa vaan.
Mielentila, ei fysiikka.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi nuoren naisen pitää pukeutua tuollaiseen ryysytakkiin, jota en 6-kymppisenä naisena laittaisi ikinä päälleni: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006354949.html
Oman havaintoni mukaan nämä vaikutusvaltaiset ja työuralla edenneet naiset harvemmin edes haluavat panostaa ulkoiseen olemukseensa, vaan he loistavat muilla avuilla ja kyvyillä, kuin vaatteilla ja naamoillaan.
Jos katsoo vaikka sadan maailman vaikutusvaltaisemman naisten listaa, kovin vaatimattomalta kaikk näyttävät esim. Angela Merkel, joka on ollut maailman vaikutusvaltaisempia naisia, niin harvemmin hän on panostanut pukeutumiseen tai ulkoiseen olemukseen, vaan loistaa ja saanut valtaa muilla avuilla.
Ja ehkä nämä samaiset naiset käyttävät aikansa ja mielenkiintonsa itsensä sivistämiseen, ongelmien ratkaisuihin ja muihin yhteiskunnallisiin asioihin, kuin miettivät miltä näyttävät muiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on tätiytymisessä tai tätiydessä?
Minua oikeasti häiritsee se, että jos jotain halutaan loukata pahasti, sanotaan häntä neidiksi, akaksi, naiseksi tai vaikka tädiksi.
"No tehkää nyt jotain älkääkä olko tuommoisia neitejä"
"Mikä mies se muka on, käyttäytyy kuin naiset, juoruaa ja valehtelee"
"Akkojen höpinöitä"
"Miten siitäkin on tullut niin täti, ei olis uskonut"Vanha kansa jopa neuvoo miestä pukemaan hameen päälleen jos mies käyttäytyy jollain tavalla huonosti.
Nais vi ha. On Suomessakin edelleen arkipäivää vaikka muka olemme niin mahdottoman tasa-arvoisia.
Höpö höpö. Ei toi ole naisvihaa. Jos naisten käyttäymisessä on jotakin negatiivista niin saa siitäkin esimerkin ottaa. Kieli elää. Nuo lausahdukset ovat oman aikansa tuotteita.
Nyt parhaillaanki muodustuu koko ajan uusia lentäviä lauseita ja yleistyksiä, joita käytetään.
Rasittavia tuollaiset ihmiset, jotka viljelevät viha sanaa väärissä yhteyksissä.Nuo viattomat lausahdukset antavat ymmärtää että kaikki naiset ovat arvottomia ja jokaisen naisen käytöksessä on negatiivista.
Toiseen suuntaan vastaavat lausahdukset ovat kehuja.
"Käyttäytyy kuin miehet"
"On yhtä hyvä kuin pojat"
Mieheksi tai pojaksi nimittäminen ei ole koskaan loukkaus, kun taas naiseksi tai neidiksi nimittäminen on lähes aina loukkaus.
"vanha äijä"
"setämies"
"pojankloppi"
"hunsvotti" yms. ei käytetään koskaan naisesta
Liitä ukkoon tai äijään joku kuvaileva sana, niin saat mehevän loukkauksen.
En allekirjoita edelleenkään sun edellistä väitettä. Mä pidän suomalaista kulttuuriahyvin tasa-arvoisena. Meillä on maatalousyhteiskunnasta asti naisella ollut hyvin vankka arvo ja asema. Mieti vaikka sanaa emäntä. Se on edelleen arvovaltainen titteli.
Meillä on töissä 36 vuotias nainen. Vaaleat puolipitkät kauniit hiukset, meikkaa mutta hillitysti, normaalipainoinen, hyvä kroppa, nätti nainen. Ulkonäöltään hieman nuorempi mutta enemmän tekee hänen luonne ja asenne elämään. Hän on iloinen ja hänestä huokuu reippaus, tekee ahkerasti töitä, innostuu asioista aidosti mutta ei ole sellainen teko ylipirteä. Hänessä on vaan sitä jotain.
Itse olen 45v. ylipainoa, hiukset olen pätkinyt lyhyeksi ja pidän tunikoita ja myönnän olevani jo ihan täti, jos ei jopa jo mummo.
Vierailija kirjoitti:
Eletty elämä. Eihän millään ilveellä voi joku 40v näyttää nuorelta tai silloin on katsojalla on heikentynyt näkökyky tai jos toisin, se on pelkkä kohteliaisuus, joltakin 70v. Kyllä hän on keski-ikäinen, ei nuori.
Ja jonkun parikymppisen ajatusmaailmassa jo kolmekymppinen on jo ikäloppu.
Ja ihmisen rapistuminen ja valmistuminen vanhuuteen lääketiett. alkavat jo 25v, jolloin kropassa ja elintoiminnoissa alkavat muutokset ja heikkeneminen.
Nuoruuden ihannointi on yliarvostettua, sillä monet kuitenkin viettävät onnellisimman ja parhaan elinvuotensa kypsemmässä iässä.
No, nyt olet käsittänyt väärin ei ole tarkoitus näyttää nuorelle ja rypyttömälle ollenkaan vaan miten estää tätityyli 40+!! Joitain pikaisia esimerkkejä p hagman, j pelkonen, a saagim, e hurley, s sumari, a samulin, k alm-siira, m hintikka, v beckham jne.
Vierailija kirjoitti:
Tätimäisyys ei mun mielessä liity ikään vaan on sellanen ikävä mielentila. Joillekin tulee jo alle kolmekymppisenä, kaikille ei koskaan.
Ulkoisesti: -ulkonäkö ei muka kiinnosta (paitsi silloin kun voi haukkua jonkun toisen ulkonäköä) vaatteissa tärkeintä että ne on mukavia, halpoja ja löytyvät marketista. Kauniit vaatteet ovat lähtökohtaisesti epäilyttäviä.
-ei meikkiä, koruja, asusteita eli ei mitään pelkästään siksi että se on kaunista tai toisi iloa -sellainen tulkitaan myös helposti miesten miellyttämiseksi kuten tästäkin ketjusta näkee
-tukassa lyhyt, helppohoitoinen malli
-elämä aina samanlaista, ankeahkoa arkirutiinia
-puheenaiheita lapset/lapsenlapset, tv-ohjelmat, juorut -tiede, taide, politiikka yms. ei kiinnosta
-jos harrastuksia tai mielipiteitä niin jotain mikä on "trendikästä", ei oikein omaa makua tai mielipiteitä
-näyttää kiltiltä mutta pinnan alla paljon katkeruutta ja pahansuopuutta
Hassua, itse liitän tätiytymiseen sellaisen itsensäkäpertymisen. Lapsista ja lastenlapsista puhuja on yleensä kuitenkin jotenkin elämässä kiinni ja seuraa uusia juttuja pakostikin, on kiinni muutoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella tätiytymistä on todella vaikea välttää. Itsensä hoitaminen ja hoikkana pysyttely näyttää herättävän paljon vastustusta. Mahdollisia vaihdevuosioireita ei saisi hoitaa, kun pitää olla luonnollinen ja kärsiä.
En mä kärsi mun vaihdevuosioireista. Ei niitä tarvitse "hoitaa". Ei ainakaan niin tujuilla hoidoilla mitä hormonit on.
Hoikkana on sitä paitsi suht helppo pysytellä. Ei enää vanhempana ruokaa niin paljon tarvitse.
Sinä et kärsi. Moni muu kärsii ja todella tarvitsee niitä hoitoja.
Sitäpaitsi vanhempana on vaikeampi pysyä hoikkana - juuri siksi että täytyy syödä vähemmän kuin ennen ja liikkua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eletty elämä. Eihän millään ilveellä voi joku 40v näyttää nuorelta tai silloin on katsojalla on heikentynyt näkökyky tai jos toisin, se on pelkkä kohteliaisuus, joltakin 70v. Kyllä hän on keski-ikäinen, ei nuori.
Ja ihmisen rapistuminen ja valmistuminen vanhuuteen lääketiett. alkavat jo 25v, jolloin kropassa ja elintoiminnoissa alkavat muutokset ja heikkeneminen.
Nuoruuden ihannointi on yliarvostettua, sillä monet kuitenkin viettävät onnellisimman ja parhaan elinvuotensa kypsemmässä iässä.
No, nyt olet käsittänyt väärin ei ole tarkoitus näyttää nuorelle ja rypyttömälle ollenkaan vaan miten estää tätityyli 40+!! Joitain pikaisia esimerkkejä p hagman, j pelkonen, a saagim, e hurley, s sumari, a samulin, k alm-siira, m hintikka, v beckham jne.
Noi on amatöörejä. Itse ihailen Jennifer Lopezia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on tätiytymisessä tai tätiydessä?
Minua oikeasti häiritsee se, että jos jotain halutaan loukata pahasti, sanotaan häntä neidiksi, akaksi, naiseksi tai vaikka tädiksi.
"No tehkää nyt jotain älkääkä olko tuommoisia neitejä"
"Mikä mies se muka on, käyttäytyy kuin naiset, juoruaa ja valehtelee"
"Akkojen höpinöitä"
"Miten siitäkin on tullut niin täti, ei olis uskonut"Vanha kansa jopa neuvoo miestä pukemaan hameen päälleen jos mies käyttäytyy jollain tavalla huonosti.
Nais vi ha. On Suomessakin edelleen arkipäivää vaikka muka olemme niin mahdottoman tasa-arvoisia.
Höpö höpö. Ei toi ole naisvihaa. Jos naisten käyttäymisessä on jotakin negatiivista niin saa siitäkin esimerkin ottaa. Kieli elää. Nuo lausahdukset ovat oman aikansa tuotteita.
Nyt parhaillaanki muodustuu koko ajan uusia lentäviä lauseita ja yleistyksiä, joita käytetään.
Rasittavia tuollaiset ihmiset, jotka viljelevät viha sanaa väärissä yhteyksissä.Nuo viattomat lausahdukset antavat ymmärtää että kaikki naiset ovat arvottomia ja jokaisen naisen käytöksessä on negatiivista.
Toiseen suuntaan vastaavat lausahdukset ovat kehuja.
"Käyttäytyy kuin miehet"
"On yhtä hyvä kuin pojat"
Mieheksi tai pojaksi nimittäminen ei ole koskaan loukkaus, kun taas naiseksi tai neidiksi nimittäminen on lähes aina loukkaus."vanha äijä"
"setämies"
"pojankloppi"
"hunsvotti" yms. ei käytetään koskaan naisesta
Liitä ukkoon tai äijään joku kuvaileva sana, niin saat mehevän loukkauksen.En allekirjoita edelleenkään sun edellistä väitettä. Mä pidän suomalaista kulttuuriahyvin tasa-arvoisena. Meillä on maatalousyhteiskunnasta asti naisella ollut hyvin vankka arvo ja asema. Mieti vaikka sanaa emäntä. Se on edelleen arvovaltainen titteli.
Äijää käytetään myös usein positiivisessa ja ihailevassa merkityksessä: On se aika äijä!
Setä sinänsä ei ole negatiivinen. Täti melkeinpä aina on, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Tuo setämies on uudempi sana, jota käytetään usein juuri nuorten naisten perään haikailevista keski-ikäisistä miehistä eli joo, se on jo negatiivisempi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä väärää siinä on? Kun naiset ikääntyvät, heitä ei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetäviä, vaan muut asiat menevät edelle. Ihmissuhteet, harrastukset, työ, toisista huolehtiminen, järjestöt, politiikka, uusien asioiden oppiminen, mikä kenelläkin. Itse aion ainakin tätiytyä aivan kaikessa rauhassa. Hyvä kaikki maailman sedät jä tädit.
Naisen seksuaalinen huippu osuu usein 40-50 ikävuoden väliin. Eli tätiytymisen huippuvuosiin. Sanot, ettei enää kiinnosta olla seksuaalisesti puoleensavetävä juuri seksuaalisella huipulla ollessa? Outoa... Todella outoa...
Vierailija kirjoitti:
Minä oon varmaan täti siinä mielessä että en yleensä jaksa meikata eikä muiden mielipiteet hetkauta minua mihinkään suuntaan. Olen työstäni intohimoisesti kiinnostunut ja minulla on siihen nyt osaamista ja aikaa kun lapset ovat isoja. Nautin elämästäni enemmän kuin kolmekymppisen.
Elämä on valintoja. Siinä missä joku herää joka aamu pari tuntia aikaisemmin ja tekee täydellisen meikin, kampauksen ja miettii tarkkaan asuvalinnat, niin joku toinen jatkaa yöuniaan, saadakseen riittävät yöunet tai lähtee juoksulenkille, jotka lisäävät hyvinvointia ja auttaa panostamaan työuraansa tai lukee loppuun aloittamansa kirjan tai tekee käsityön.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä 36 vuotias nainen. Vaaleat puolipitkät kauniit hiukset, meikkaa mutta hillitysti, normaalipainoinen, hyvä kroppa, nätti nainen. Ulkonäöltään hieman nuorempi mutta enemmän tekee hänen luonne ja asenne elämään. Hän on iloinen ja hänestä huokuu reippaus, tekee ahkerasti töitä, innostuu asioista aidosti mutta ei ole sellainen teko ylipirteä. Hänessä on vaan sitä jotain.
Itse olen 45v. ylipainoa, hiukset olen pätkinyt lyhyeksi ja pidän tunikoita ja myönnän olevani jo ihan täti, jos ei jopa jo mummo.
Ja pointti oli?
Tottakai nuoremmat ovat pirteitä helposti. Pitää ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi on amatöörejä. Itse ihailen Jennifer Lopezia.
Lopez on super!! Mutta ajattelin hieman laajentaa listaa! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä kärsi mun vaihdevuosioireista. Ei niitä tarvitse "hoitaa". Ei ainakaan niin tujuilla hoidoilla mitä hormonit on.
Hoikkana on sitä paitsi suht helppo pysytellä. Ei enää vanhempana ruokaa niin paljon tarvitse.Sinä et kärsi. Moni muu kärsii ja todella tarvitsee niitä hoitoja.
Sitäpaitsi vanhempana on vaikeampi pysyä hoikkana - juuri siksi että täytyy syödä vähemmän kuin ennen ja liikkua enemmän.
No mikä sun ongelmasi sitten on? Ei kukaan sulta ole hormoneja kieltänyt.
Mä en viitsi ottaa edes niitä muutaman prosentin riskejä turhan takia. Sille on syynsä, että keho lakkaa hormoneja tuottamasta ja se kuuluu elämään.
Ai luoja, onko mitään tanttamaisempaa kuin tädit vähän viihteellä Iskelmä-festareilla?