Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen joulu - surujuhla

Vierailija
25.12.2019 |

En erityisemmin yksinäisenä ihmisenä vietä joulua, enkä ole oikeastaan välittänyt koko juhlasta lapsuuden joulujen jälkeen. Ärsytti tosin silloinkin (paitsi ihan pikkulapsena) kaavamainen ja jotenkin stressaantunut meininki.
Mutta itse asiaan. Suomalainen joulu on kauhean synkkä, enkä tarkoita nyt mitään hautausmaalla käyntiä - siellähän on kaunista aattoiltana tuhansien kynttilöiden loisteessa. Synkkyys tulee jostain ihan muusta. Mutta mistä? Huonot jouluohjelmat TV:ssä? Tökeröt joulukonsertit synkkine lauluineen ja niiden uusien "taitavien" laulajien tekeleet (ainut hyvä tänä jouluna oli Karita Mattilan esittämät klassikot puhallinorkesterin kanssa ja tietysti Raskasta joulua on ihan kuunneltava sekin)?
Sitten ne iänikuiset jouluruoat, kaamos, koleus ja väkinäinen ilo. Vai sittenkin suru :D

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, samaa mieltä. Ens vuonna en vietä joulua

Vierailija
2/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se enää aikuisena niin kiehdo. Joulu on lasten juhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sen on tämä suomalainen melankolia, ettei osata oikein juhlia ja olla irti arjesta. Johan jo joululaulut ovat niin surullisia ettei niitä todellakaan halua kuunnella.

Toinen on se kotiin hautautuminen tiukasti perheen ja suvun kesken ja joulupukin ja lahjojen jälkeen onkin jo joulu vietetty. Ja sitten huokaillaan että onneksi on jo ohi.

Vierailija
4/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tule väkisinkin suru puseroon vaikka pitäisi olla merry and bright.

Vierailija
5/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuitenkin luo oman joulutunnelmansa. Ei meillä ole surullinen eikä ankea joulu, ajoittain kaihoisa koska rakkaat jo poismenneet ovat juhlan aikaan muistoissa. Tunnelmallinen ja lämmin on meidän suomalainen joulumme

Vierailija
6/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa olisi iloinen joulu? Tietääkö kukaan?

Vierailija
7/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sinulla synkkää ap. Meillä on nyt tähän asti ollut oikein tunnelmallisia ja mukavan leppoisia jouluja vauvasta vaariin.

Vierailija
8/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenäisyyspäivä on vielä pahempi. miehet pukeutuvat tummiin asuihin kuin olisivat hautajaisiin menossa, laitetaan kynttilä ikkunalle palamaan ja katsotaan televisiosta kun sale kättelee isoa määrää ihmisiä.

Vierailija
9/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan simne sambakarkevaalimaahan

Vierailija
10/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannusta odotellessa..

Vierailija
11/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilo ilman viinaa on teeskentelyä vaan!

Vierailija
12/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lasissa?

Vierailija
13/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin ahdistaa se että kaikki pysähtyy, bussitkaan ei kulje. Ehkä tämä on se syy perheriitoihin ja pahoinvointiin: pakottaminen kotiin "hiljentymään". 

Vierailija
14/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinlainen ihminen joka on hyvästä perheestä vanhemmat ylioppilaita miljoona omaisuus aloittaa koulun käynnin jossa häntä kiusataan aina 8 luokkaa asti kunnes lopettaa koulun kun on jo 6 eri koulua vaihettu kiusaamisen takia, loppu vuodet teini-iästä menee 90-luvulla olessa internetissä kiinnostuen hakkeroinnista ja tietokonepeleistä. Täysi ikäisyyteen päästyään alkaa päihteet kiinnostaa kun haluaa päästä vihan tunteista eroon joita koulukiusaaminen on aiheuttanut, ja syyllistyy päihdepäissään laittomiin uhkauksiin joista hänet luokitellaan psykoottiseksi ja passitetaan pakkohoitoon siellä 3 päivää olleena passitetaan kotiin sillä ehdolla että sitoutuu avohoitoon, avohoitoa kun on kestänyt 3 viikkoa ja nähnyt lääkärin ensimmäisen ja viimeisen kerran hän antaa sinulle skitsofrenia diagnoosin ja neurolepsi lääkitys alkaa, 5 vuotta kestänyt lääkitys on turruttanut kaikki tunteet ja mikään ei tunnu miltään ja alkaa tekemään asioita että saisi edes jotain tunteita päähän, hakkaa ensimmäisen kadulla vittuilevan ihmisen, ja sen jälkeen passitetaan pakkohoitoon 10 vuodeksi jossa sadistiset sairaanhoitajat kokoajan vitt*ilevat että potilas provosoituisi ja saisivat käyttää voimakeinoja ja lepositeitä koktaileineen, ja siellähän minä olinkin 2 kertaa viikossa, lääkitys oli niin vahva 10 vuoden ajan jossa minua "parannettiin" etten tunne enää edes vihaa muita ihmisiä kohtaan vaan kävelen selkärutussa kuolavaluen kadulla. Ehkä elän jopa 50 vuotiaaksi jos lääkkeiden sivuvaikutukset sen suopi.

Vierailija
15/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kysymykseen. Itsekin olen aina yrittänyt löytää iloista joulufiilistä, mutta ei sitä vain tule. En enää nykyään ahdistu joulusta, mutta en odotakaan sitä. Se on minulle jotenkin ihan yhdentekevä. Lapsuuden jouluina oli tarkka marssijärjestys ja kaikki joulut ihan samanlaisia. Muistan, että aatto oli aina niiiin tylsä... Pakko oli mättää jouluruokia, joista en erityisemmin välitä, käydä saunassa, jossa en viihdy ja tietysti lahjat avattiin vasta illalla. Aikuisena ei joulufiilistä vieläkään tule, vaikka saan nyt viettää juhlan niin kuin itse tahdon, eli ei ole aikatauluja, enkä lämmitä saunaa! Itsenäisyyspäivää odotan aina paljon enemmän ja siitä nautin. Synttäreistäkään en ole koskaan piitannut ja näin ollen en ole niitä juhlinut lapsuuden jälkeen. En vain ole ikinä ymmärtänyt syntymäpäivien pointtia. Miksi niitä pitää juhlia? Kaikille tulee joka vuosi taas yksi elinvuosi lisää. So what? Se ei ole mikään saavutus.

Vierailija
16/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka bilehile olenkin, minusta on hienoa, että joulu, uusivuosi, pääsiäinen, vappu ja juhannus on vähän erilaisia juhlia. Eikä niiden koskaan tarvitse surkeita ja melankolisia olla. 

Vierailija
17/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö ja aurinko tekis hyvää. Etelä-Australiassa suhteellisen hyvä kesäsää. Sinne sisämaan 40 asteen helteeseen tietysti lähtee kova saunoja joka omaa pelastus- ja palonsammutustaitoja.

Vierailija
18/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa olisi iloinen joulu? Tietääkö kukaan?

Täällä Thaimaassa ainakin!

M40

Vierailija
19/23 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ihanin juhla mutta mies ei tykkää hössötyksestäni. Ihana joulu kohta ohi ou nou!!!!!!!!

Vierailija
20/23 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jotenkin ahdistaa se että kaikki pysähtyy, bussitkaan ei kulje. Ehkä tämä on se syy perheriitoihin ja pahoinvointiin: pakottaminen kotiin "hiljentymään". 

Bingo.

Olen ihan (luterilainen) kristitty itse, enkä ymmärrä mistä tämä ajatus on tullut että jouluna pitäisi hiljentyä ja lukkiutua vain oman perheen pariin juhlaa viettämään. Kun kysymyksessähän on riemullinen juhla, jota voisi viettää yhdessä, ja kaikki saavat osallistua. Mietitään nyt vaikka sitä ensimmäistäkin joulua, mitä se tarinan mukaan oli: ei siellä saanut ydinperhe hiljentyä, kun talliin ryysi kylään tuikituntemattomia paimenia ja tietäjiä, eikä ne enkelitkään maailman hiljaisinta joukkoa tainneet olla.

Olen itse sinkku mutta en tosiaan halua viettää joulunaikaa yksin tai matkustaa toiselle puolen maata sukulaisiin, vaan kyläilen jouluna, kutsun tuttuja luokseni joulunviettoon, tai menen mukaan järjestämään seurakunnan joulujuhlaa köyhille ja yksinäisille. Iloita sitä pitää! Parasta joulumusaa onkin suomalaisten itkuisten joululaulujen sijaan Bachin jouluoratorion alkukuoro, jossa rummut paukkuu ja torvet raikaa, ja kuoro kajauttaa "verbannet die Klage!", eli nyt turpa kiinni valittajat!

Muualla maailmassa joulu on kyllä iloisempaa, olen itse viettänyt sitä aikoinaan mm. Meksikossa jossa meno on vähän muuta kuin meillä. Onko se niin, että kun ei sää oikein mitään katukarnevaaleja ole sallinut, niin on sitten keskitytty siihen hiljaa kotona nököttämiseen? Mitään erityisen kristillistä ainakaan en siinä kuitenkaan osaa nähdä. Ihan hyvä jos kirkot, kirjastot, kapakat, mitkä tahansa paikat on jouluna auki ihmisten tavata toisiaan! Okei, ehkä sillä rajauksella että olkoot auki, mikäli pärjäävät niillä duunareilla jotka haluavat silloin tulla töihin sen sijaan että olisivat kotonaan tai sukulaisissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä