Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna 15 vuotta tsunamista - mitä muistat tapahtuneesta?

Vierailija
25.12.2019 |

Itse muistan, kun Yrjö Länsipuro antoi tv-uutisissa haastattelua, että Thaimaassa on muutamia kuolleita. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin saaren rannalta, joka oli täynnä ruumiita. Länsipuro siirrettiin aika äkkiä muihin tehtäviin.

Kommentit (768)

Vierailija
381/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini enkä mikään pikkulapsi enää, mutta silti en muista olleeni kovinkaan järkyttynyt. Ei minua tosin sen ikäisenä koskettanut oikein mikään, empatiakykyni oli erittäin puutteellinen.

Parhaiten muistan sen, että yksi puolituttu oli siellä perheineen ja he kertoivat kokemastaan sitten Suomeen palattuaan. En kuullut tarinaa heiltä itseltään vaan suusta suuhun muokkautuneena, enkä sitten oikeastaan edes tajunnut miten vakava asia oli kyseessä. Nämä tuottavat olivat olleet rannalla kun vesi vetäytyi eivätkä tajunneet mistä on kyse, ihmettelivät vaan kun kaloja jäi sätkimään rantahiekkaan ja perheen lapset halusivat käydä viemässä kalat takaisin mereen etteivät ne kuolisi. Olivat kuitenkin sitten koko perhe muiden ihmisten kehotuksesta älynneet juosta johonkin lähellä olevalle korkealle katolle tms ja selvisivät. Minusta tarina oli silloin lähinnä huvittava, en tajunnut miten lähellä kuolemaa perhe oikeasti oli.

Myöhemmin ajattelin, että kurjaa kun monet paikalliset ovat menettäneet kotinsa ja ikävää kun ihmisiä kuolikin, mutta en todellakaan älynnyt millaisesta määrästä uhreja on kyse.

Vierailija
382/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuunnellut sen jälkeen Aki Sirkesalon biisejä uudesta näkökulmasta. Esim biisissä nimeltä Leijailen lauletaan näin:

Aurinko maalaa mun ihoani

Aallokko hyväilee hiuksiani

Yksinäisen atollin

löysin, sitä kävelin

rantaan, jonka korallin

sekaan heti sukelsin

Valtakuntaan vedenalaiseen

leijailen, leijailen

Meri on turkoosinsininen

Hitaasti kellun ja nautiskelen

Tuskin edes muistaisin

mitä tänne pakenin

Ajantajun kadotin

Syvemmälle vajosin

En ole yksin enkä yksinäinen

On ympärilläni parvi monituhatpäinen

kalojen, kauniiden, hiljaisten,

suurien, pienien, värikkäiden

Niitä tuijottelen

ja pois tahdo en

vaan leijailen

...vedenalaiseen valtakuntaan

aallot minua kuljettaa

Niin aika outoa mielestäni, aivan kuin olisi aavistanut kohtalonsa. Myös yhdessä toisessa hänen biisissä lauletaan jotain että ”voisin olla vaikka valtameren alla...”

Hei, löytäisitkö ne toisenkin biisin sanat? Olipa mielenkiintoista.

Joo, löysin. Biisin nimi on ”Mullonikäväsua” ja siinä lauletaan näin:

Mull on ikävä sua,

etsä kuule kun mä huudan,

kuule kun mä huudan,

tulisitko pois jo päiväntasaajalta?

syliin sukeltaisin valtameren alta,

ilma välillämme tuntuu painavalta,

nyt, kun kuorees käperryt

Mullon ikävä sua

Mull on ikävä sua

Vaikka seisot metrin päässä

Seisot metrin päässä

Voisit olla vaikka päiväntasaajalla

Kuun pimeällä puolella

Taikka veden alla

Minua kun hiljaisuuden vasaralla lyöt

Ja siksi valvon yöt

Mull on ikävä sua

Enkä tiedä minne mennä

Tiedä minne mennä

Tukahtunut raivo meistä vallan otti

Kaksi onnetonta tupla jättipotti

Tänään emme voita onnen numeroita

Jos, mä olen palkintos

Refrain:

Mull on ikävä sua

Ja sulla on ikävä mua

Eikä kumpikaan tahtois

Epäonnistua

Tämä sekava reitti

Meitä harhaan vie

Kohta pitäis löytää

Joku toinen tie

Mull on ikävä sua

Etsä kuule kun mä huudan

Kuule kun mä huudan

Tulisitko pois jo päiväntasaajalta?

Syliin sukeltaisin

Valtameren alta

Ilma välillämme tuntuu painavalta

Nyt, kun kuorees käperryt

Refrain

Tämä sekava reitti

Meitä harhaan vie

Kohta pitäis löytää

Joku toinen tie

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini enkä mikään pikkulapsi enää, mutta silti en muista olleeni kovinkaan järkyttynyt. Ei minua tosin sen ikäisenä koskettanut oikein mikään, empatiakykyni oli erittäin puutteellinen.

Parhaiten muistan sen, että yksi puolituttu oli siellä perheineen ja he kertoivat kokemastaan sitten Suomeen palattuaan. En kuullut tarinaa heiltä itseltään vaan suusta suuhun muokkautuneena, enkä sitten oikeastaan edes tajunnut miten vakava asia oli kyseessä. Nämä tuottavat olivat olleet rannalla kun vesi vetäytyi eivätkä tajunneet mistä on kyse, ihmettelivät vaan kun kaloja jäi sätkimään rantahiekkaan ja perheen lapset halusivat käydä viemässä kalat takaisin mereen etteivät ne kuolisi. Olivat kuitenkin sitten koko perhe muiden ihmisten kehotuksesta älynneet juosta johonkin lähellä olevalle korkealle katolle tms ja selvisivät. Minusta tarina oli silloin lähinnä huvittava, en tajunnut miten lähellä kuolemaa perhe oikeasti oli.

Myöhemmin ajattelin, että kurjaa kun monet paikalliset ovat menettäneet kotinsa ja ikävää kun ihmisiä kuolikin, mutta en todellakaan älynnyt millaisesta määrästä uhreja on kyse.

Nuo monet paikalliset olivat antaneet monille turisteille viimeisetkin rahansa ja asiansa, niin toivottavasti jokainen suomalainen joka sai apua muisti myös edes kiittää ja tasata asiat hyvittäen.

Vierailija
384/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa tuo iso höhkäjä:

1994 -- Sotilaallinen aliurakoitsija E-Systems ostaa APTI:n, säilyttää Eastlundin patentteja ja sopii rakentavansa maailman suurimman ionosfäärin kuumentimen; High-Frequency Active Auroral Research Projectin (HAARP),

1994 -- Kongressi jäädyttää HAARP:in rahoituksen.

1995 -- Raytheon ostaa E-Systemsin sekä vanhat APTI:n patentit. Tämä teknologia on nyt kätketty tuhansien patenttien joukkoon yhden suurimman puolustus-aliurakoitsijan piirustuskansioiden sisään.

1995 -- Kongressi budjetoi 10 miljoonaa dollaria HAARP-projektiin vuodelle 1996.

1995 -- HAARP:in suunnitteleijat testaavat petenttia numero 5.041.834 syyskuussa.

1994-1996 -- Ensimmäisen vaiheen HAARP-laitteistojen testaaminen jatkuu vaikka rahoitus oli jäädytettynä.

1998 -- Euroopan parlamentin turvallisuuden ja aseistariisunnan alakomitea järjestää kuulemistilaisuuden HAARP:ista 5.2.1998. Kirjan toinen kirjoittaja Nick Begich kertoo HAARP:ista ja uusista ase-teknologioista.

2001-2017 -- Suunniteltu periodi HAARP-operaatioille. Täysin toimiva HAARP-prototyyppi jakson alkupuolella.

http://www.heinola.org/~patato/HAARP.html

Vierailija
385/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen se väittämä jossa aina  sanotaan ettei vesimolekyyli liiku vaan sen läpi se energia, että pakkohan sen vesimolekyylin oli liikkua kylille asti nytkin, kun vesi tulvi.

No kyllähän se vesi liikkuu ihan normaaleissakin aalloissa kun rantaan lyövät, vetäytyvät ja lyövät uudestaan... Sekoitat nyt tuon idean aaltoliikkeeseen avomerellä missä vesimolekyylit ei liiku eteenpäin aaltojen mukana vaan liikkuvat enempi ylös-alas aallonpohjasta aallon harjalle.

Sitten kun ranta tulee vastaan niin vesimassaa alkaa kerääntyä ja vyöryä maalle, koska tila loppuu syvyyssuunnassa.

Tähän viittaan: Vesihiukkaset liikkuvat aalloissa ympyräradoilla, eivätkä etene aallon mukana, vaikka näin voisikin olettaa. Aallonharjassa vesi liikkuu aallon kulkusuuntaan ja aallonpohjassa taas vastakkaiseen suuntaan. Vesihiukkaset liikkuvat ympyräradoilla koko vedessä, eivätkä vain pinnalla. Ympyrärata pienenee sen mukaan, mitä syvemmälle vesi on. Jos veden syvyys on yksi yhdeksäsosa aallonpituudesta, hiukkasen ympyräradan säde on suunnilleen puolet pinnalla olevan hiukkasen säteestä.

Jos vesihiukkaset eivät etene aallon mukana, niin mitä ainetta se aalto joka kylille meni oli? :)

🤦🏼‍♀️

Vierailija
386/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen se väittämä jossa aina  sanotaan ettei vesimolekyyli liiku vaan sen läpi se energia, että pakkohan sen vesimolekyylin oli liikkua kylille asti nytkin, kun vesi tulvi.

No kyllähän se vesi liikkuu ihan normaaleissakin aalloissa kun rantaan lyövät, vetäytyvät ja lyövät uudestaan... Sekoitat nyt tuon idean aaltoliikkeeseen avomerellä missä vesimolekyylit ei liiku eteenpäin aaltojen mukana vaan liikkuvat enempi ylös-alas aallonpohjasta aallon harjalle.

Sitten kun ranta tulee vastaan niin vesimassaa alkaa kerääntyä ja vyöryä maalle, koska tila loppuu syvyyssuunnassa.

Tähän viittaan: Vesihiukkaset liikkuvat aalloissa ympyräradoilla, eivätkä etene aallon mukana, vaikka näin voisikin olettaa. Aallonharjassa vesi liikkuu aallon kulkusuuntaan ja aallonpohjassa taas vastakkaiseen suuntaan. Vesihiukkaset liikkuvat ympyräradoilla koko vedessä, eivätkä vain pinnalla. Ympyrärata pienenee sen mukaan, mitä syvemmälle vesi on. Jos veden syvyys on yksi yhdeksäsosa aallonpituudesta, hiukkasen ympyräradan säde on suunnilleen puolet pinnalla olevan hiukkasen säteestä.

Jos vesihiukkaset eivät etene aallon mukana, niin mitä ainetta se aalto joka kylille meni oli? :)

🤦🏼‍♀️

No vastaa!

Vierailija
387/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tietäisi, mikä on tsunami, ei sitä silti välttämättä tajua, että on ihan oikeasti tosi kyseessä. Japanin tsunamissa vuonna 2011 kuoli kymmeniä tuhansia vaikka useimmilla oli aikaa evakoitua, koska tsunamivaroitukset tulivat hyvissä ajoin tv:ssä, radiossa, tekstiviesteinä ja niitä kuulutettiin kaupungeissa kovaäänisistä. Jokainen japanilainen tietää, mikä on tsunami ja jokainen on harjotellut miten toimia maanjäristyksen tai tsunamin sattuessa. Silti kymmenet tuhannet ihmiset kuolivat ja vielä useammat pelastuivat aivan täpärästi, koska eivät vaan uskoneet, että on tosi kyseessä. 

Vierailija
388/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunami on kyllä tuttu sana kaikille niille, jotka ovat syntyneet 1970-luvun puolivälin jälkeen ja käyneet tunnollisesti peruskoulunsa (ja lukionsa). Ilmiö mainittiin muistikuvieni mukaan sekä yläasteen että lukion maantiedon tunneilla.[/quote]

Ei muuten kuulu peruskoulun oppimäärään ainakaan nykyään. Kaikkea muuta hyödyllistä kuten Suomen maisema-alueita kyllä käydään läpi...

Vierailija
389/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain että Aki Sirkesalo ja muita suomalaisia turisteja kuoli siellä.

Myöhemmin vasta olen tajunnut, että oikeasti se uhriluku oli aivan tajuttoman suuri ja ne muutama länkkärituristi siinä ihmismassassa ovat aivan kärpäsenkakka. Siis surullisia kohtaloita ihan jokainen tietenkin, mutta paikallisia asukkaita kuoli kuitenkin kymmeniä tuhansia useissa maissa. En silloin aluksi tajunnut sitä määrää ollenkaan.

Vierailija
390/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväperheen isä hukkui, muut perheenjäsenet selviytyivät.  Suru koskettaa edelleen joka vuosi. Työkaveri perheineen hukkui, vain lapsista yksi selviytyi. Opiskelukaveri hukkui. 

Vierailija
391/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväperheen isä hukkui, muut perheenjäsenet selviytyivät.  Suru koskettaa edelleen joka vuosi. Työkaveri perheineen hukkui, vain lapsista yksi selviytyi. Opiskelukaveri hukkui. 

Sinulla on mennyt monta läheltäkin. Kyllä aikamoinen tapahtumasarja liikuttanut elämääsi. Olitko tuolla itsekin?

Vierailija
392/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muutaman huolestuneen sävyisen tekstarin kun mun täyskaimani menehtyi siellä, samalta paikkakunnalta vielä.

Vierailija
393/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsunami on kyllä tuttu sana kaikille niille, jotka ovat syntyneet 1970-luvun puolivälin jälkeen ja käyneet tunnollisesti peruskoulunsa (ja lukionsa). Ilmiö mainittiin muistikuvieni mukaan sekä yläasteen että lukion maantiedon tunneilla.

Ei muuten kuulu peruskoulun oppimäärään ainakaan nykyään. Kaikkea muuta hyödyllistä kuten Suomen maisema-alueita kyllä käydään läpi...

Minullekaan ei koulussa opetettu tsunamia, vaikka olin peruskoulussa 1991-2000. Lukiossakaan 2000-03 sitä ei käsitelty ainakaan pakollisilla maantieteenkursseilla.

Vierailija
394/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videoita, kun katsoo niin ymmärtää täysin turistien ihmetyksen ja kuolleiden määrän. Paikalliset ymmärtävät mistä on kyse, mutta eihän sitä länsimaalaiset turistit ymmärrä (siis ihan konkreettisesti) mitä sieltä on tulossa.

Ensin häviää vesi ja tulee ensimmäinen tulva, joka ei vaikuta kovin kummoiselta. Vesi vetäytyy taas ja sitä mennään ihmettelemään, kunnes tulee seuraava, suurempi aalto. Jälleen vesi vetäytyy ja varmaan moni ajattelee, että siinä kaikki, kunnes vesi alkaa kerätä voimaa ihan kunnolla. Hurjan näköisiä ne videot, joissa näkee miten vesi vetäytyy voimalla ja vauhdilla, monta kertaa. Siinä kohtaa moni joutui merelle, kun vetäytyvä vesi veti mukanaan.

Silloin tosiaan tämä luonnonilmiö ei ollut niin tunnettu, joten ei sitä osannut monikaan pelätä. Eikä sisämaissa olevat voineet edes varautua, kun eivät nähneet etukäteen sitä veden liikehdintää.

Ruotsalaisia ja norjalaisiahan siellä meni turisteista eniten, luku taisi olla joku 400-500.

Vierailija
395/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pian tuon veden vetäytymisen jälkeen tuli iso hyöky? Ensin taisi vaan vesi "vähän" tulvia, sen jälkeen voimalla.

En tiedä, mutta eläimiä ei tainnut tsunamissa juurikaan kuolla. Eläimet väistävät vaaraa, mutta hölmö ihminen lähtee uteliaana kävelemään paljastuneelle entiselle merenpohjalle meren vetäytyessä.

Vierailija
396/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videoita, kun katsoo niin ymmärtää täysin turistien ihmetyksen ja kuolleiden määrän. Paikalliset ymmärtävät mistä on kyse, mutta eihän sitä länsimaalaiset turistit ymmärrä (siis ihan konkreettisesti) mitä sieltä on tulossa.

Ensin häviää vesi ja tulee ensimmäinen tulva, joka ei vaikuta kovin kummoiselta. Vesi vetäytyy taas ja sitä mennään ihmettelemään, kunnes tulee seuraava, suurempi aalto. Jälleen vesi vetäytyy ja varmaan moni ajattelee, että siinä kaikki, kunnes vesi alkaa kerätä voimaa ihan kunnolla. Hurjan näköisiä ne videot, joissa näkee miten vesi vetäytyy voimalla ja vauhdilla, monta kertaa. Siinä kohtaa moni joutui merelle, kun vetäytyvä vesi veti mukanaan.

Silloin tosiaan tämä luonnonilmiö ei ollut niin tunnettu, joten ei sitä osannut monikaan pelätä. Eikä sisämaissa olevat voineet edes varautua, kun eivät nähneet etukäteen sitä veden liikehdintää.

Ruotsalaisia ja norjalaisiahan siellä meni turisteista eniten, luku taisi olla joku 400-500.

Ja tietenkin kaiken kaikkiaan kuolleita oli reilu 200 000. Mutta kiinnostaisiko ketään niin paljon (ihan oikeasti), jos tsunami ei olis vaikuttanut niin paljon länsimaihin? Ei varmasti. Niin se vaan menee. Itse tosin ajattelen, että luonto tasapainottaa ylikansoitettujen maiden ihmisten määrää, ei maapallo kestä noin suuria ihmismääriä.

Vierailija
397/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tietäisi, mikä on tsunami, ei sitä silti välttämättä tajua, että on ihan oikeasti tosi kyseessä. Japanin tsunamissa vuonna 2011 kuoli kymmeniä tuhansia vaikka useimmilla oli aikaa evakoitua, koska tsunamivaroitukset tulivat hyvissä ajoin tv:ssä, radiossa, tekstiviesteinä ja niitä kuulutettiin kaupungeissa kovaäänisistä. Jokainen japanilainen tietää, mikä on tsunami ja jokainen on harjotellut miten toimia maanjäristyksen tai tsunamin sattuessa. Silti kymmenet tuhannet ihmiset kuolivat ja vielä useammat pelastuivat aivan täpärästi, koska eivät vaan uskoneet, että on tosi kyseessä. 

Tuota olen miettinyt. Itse tiesin tuolloin oikein hyvin mikä on tsunami, mutta miten aivot olisivat regoineet tilanteessa, että nyt tässä se tsunami nyt on. 

Vierailija
398/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä TYKSissä kun Estonia upposi. HYKSissä olin kun tsunami tuli. Ei tuota Estonian uppoamista ylitä mikään, niin kamalaa se oli.

Varmaan se ruumiskonttien näkymä ja haju ylittäisi.

Mä hoitajana tavallaan ymmärrän tämän. Estonia tuli ihan yks kaks, suuronnettomuus johon sännätään töihin kotoa hälytettynä. Et kerkiä ajatella etkä valmistautua, täysi rähinä on päällä saman tien. Ja sit ehkä vielä tyrmistyttävämpänä se että ei niitä hoidettavia enää tulekaan koska kaikki on kuolleet.

Tsunamin osalta tapahtumasta tiedettiin jo, ja evakuointilennolle lähtijät ehtivät henkisesti valmistautua sinne lähtöön. Potilasmäärä joka kerralla hoidetaan, tiedettiin suurin piirtein. Menolennolla oli vielä aikaa hioa suunnitelmia. Ja Helsingin päässä sairaaloilla oli aikaa valmistautua potilaiden vastaanottamiseen, tehdä tilaa, haalia henkilökuntaa töihin.

On siinä eroa.

Vierailija
399/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako hahmottamaan uhrimäärää (227,898 people (167,540 in Indonesia alone), kun sama asukasluku menehtyi kuin

Tampere (237 392) olisi poispyyhkäisty kerralla melkein

tai koko

Vantaa (231 588)

Vierailija
400/768 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen, että etsin YouTubesta mahdollisimman paljon videoita ja ihmettelin joidenkin ihmisten huonoja selviytymistaitoja.

Huonoja selviytymistaitoja? Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei sille ollut edes olemassa sanaa, ennen kuin japanin kielestä löytyi sopiva nimitys. Kukaan ei tiennyt - edes paikallisista - mitä tapahtuu tai miten pitää reagoida, jos meri lähtee vetäytymään.

Paljon puhuttiin siitä, että vapaana olevat eläimet olivat ymmärtäneet lähteä sisämaahan juoksemaan ja että ihmiset olivat ensin ihmetelleet, olivatko kaikki eläimet tulleet hulluiksi yhtäaikaa. Kai ne olivat tunteneet jostain maan värähtelystä, mistä suunnasta oli tulossa jotain suurta ja vaarallista, ja osanneet lähteä poispäin. Muistan, että joku norsuratsastusturismista elantonsa saanut oli pelastunut ihan vain sen takia, että oli lähtenyt juoksemaan kiinni karannutta elefanttiaan.

Ei se siellä horisontissa näyttänyt miltään lähestyvältä vaahtoseinältä. Se näytti pelkältä tavalliselta mereltä, kunnes lähellä rantaa pohjan noustessa nousi yhtäkkiä vesimassana maalle. Et edes sinä olisi ymmärtänyt lähteä juoksemaan sisämaahan tai kiivetä puuhun siinä kohtaa, kun meri lähti vetäytymään. Kaikki eivät edes nähneet koko tsunamia, ennen kuin se iski, koska olivat töissä, poissa rannalta, selin jne.

Mitähän sinä horiset.. Tsunami ilmiönä ei ehkä ollut kaikelle kansalle yhtä tuttu kuin tänä päivänä mutta kyllä sille oli sana ja se oli aivan tunnettu luonnonilmiö, kaakkois-aasian tsunami ei ollut ensimmäinen laatuaan eikä edes ensimmäinen meidän elinaikanamme. Se on totta että tsunami sekä sanana että ilmiönä tuli ihmisille tutuksi tätä kautta ja kai se jonkun mieleen on sitten voinut jäädä sitenkin että kyse olisi täysin uudesta asiasta. Mutta älä nyt sentään sekota mitään Godzilla-legendaa tähän että nimi löytyi vasta Japankin kielestä.. 

En minä ole missään vaiheessa sanonut, että koko termi keksittiin ensimmäistä kertaa vasta 15 vuotta sitten. Nimitys levisi maailmalla ihmisten tietoisuuteen ja tänne Suomeenkin 15 vuotta sitten. Oli varmasti olemassa siellä päin maailmaa, jossa tsunameita aina joskus ilmenee. Ne eivät kuitenkaan ole vuosittain määräaikaan ilmeneviä, kuten sadekaudet, hurrikaanit ja jopa se El Nino -ilmiö.

Hyökyaalto on kaksi kertaa isompi aalto kuin kyseisen merikohdan tavallinen aalto. Se esiintyy paikoitellen siellä, missä on myrskyä, ja se on siinä veden pinnassa. Tsunami on paljon laajempi, se etenee koko rannikon mitalla eikä sitä varsinaisesti voi etäältä huomata niin hyvin, koska se näyttää merellä vain tavallisilta aalloilta. Sen tuhovoima näkyy vasta aivan siinä rantaviivalla, kun koko vesimassa nousee ylöspäin. Hyökyaaltoon liittyy tuulinen ilma, mutta tsunamissa voi olla ihan kaunis, tyyni, aurinkoinen päivä.

Anteeksi nyt mutta kirjoitit ihan sanasta sanaan että kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan mistään tsunamista, ei ollut olemassa sanaa ennen kuin löytyi Japanin kielestä ja tämä on täyttä roskaa. Tsunami sekä sanana että ilmiönä oli ihan yleistietoa myös Suomessa sekä maailmalla. 

Kukaan ei ollut koskaan kuullutkaan Suomessa. 

Outo jankkaaja olet.

YouTube-videoita katsottiin sitten jälkikäteen, kun YouTube aukesi ja ihmiset alkoivat sinne niitä laittaa. Tsunami-sana tuli ihmisille tutuksi, kun lehdissä jossain kohtaa termi ja kyseinen luonnonvoima esiteltiin kaiken maailman kaavakuvin. Aloitettiin ties mitä hätäapukeräyksiä, puhelimella ja kaduilla kerättiin rahaa, oli konsertteja jne. 

Vimeosta niitä katsottiinkin, ei Youtubesta. Katsoin itsekin ja tasan tarkkaan just silloin kun tilanne oli päällä. Ja tiesin myös heti, mikä on tsunami. Trollaatko tuon sanan kanssa? Manicsien biisiinkin on jo viitattu ketjussa monta kertaa.

Itsellä oli tuolloin koira kipeä ja tulin sen kanssa eläinlääkäristä kotiin, kun taksikuski alkoi puhua tapahtuneesta. Kotiin päästyäni googletin kaiken tiedon tuosta. Olin aivan järkyttynyt. Oli melkoinen joulukuu kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi