Huomenna 15 vuotta tsunamista - mitä muistat tapahtuneesta?
Itse muistan, kun Yrjö Länsipuro antoi tv-uutisissa haastattelua, että Thaimaassa on muutamia kuolleita. Samaan aikaan katsoin netistä kuvia Khao Lakin saaren rannalta, joka oli täynnä ruumiita. Länsipuro siirrettiin aika äkkiä muihin tehtäviin.
Kommentit (768)
Luin tekstitv:stä kadonneiden listaa, oli kylmäävää tajuta parin päivän sisällä, että he kaikki olivat kuolleet.
Olin surullinen ja epäuskoinen.
Niin monta uhria, mukana paljon suomalaisia.
Niinistökin keikkui sähköpylvään nokassa, varmaan nähnyt paljon painajaisia tapahtuneesta.
Äki Sirkesalo kuoli perheineen siellä.
Epäuskoisen järkytyksen. Kauhun.
Aki Sirkesalon perheineen.
Miksi Länsipuro siirrettiin muihin tehtäviin?
Aki Sirkesalo perheineen menehtyi. Presidentti Niinistö roikkui palmussa ja sähkötolpassa poikansa kanssa.
Olin sairaslomalla, joten minulla oli aikaa seurata uutisointia tarkkaan monta päivää. Oli todella epäuskoinen olo, miten tällaista voi tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Länsipuro siirrettiin muihin tehtäviin?
Koska hän ei ollut tehtäviensä tasolla. Tuohon aikaan netti alkoi osoittaa voimaansa täysin ylivoimaisena tiedonvälityksen mediana.
Siis mitvit?! Onko tuosta muka jo 15 vuotta?????
Mut joo, sen suomalaisviranomaisten vähättelyn muistan parhaiten kun ihan pokkana väittivät ettei oikeastaan mitään ole edes tapahtunut eikä sillä ainakaan ole minkäänlaisia seurauksia yhdenkään suomalaisen elämään. Päinvastoin, kaikki ovat ihan turvassa ja terveitä (vaikka keneenkään ei alueella just nyt yhteyttä saada) ja korkeintaan joku nyt on voinut jonkun naarmun saada mutta that's it.
Totuus olikin sitten oikeastaan just toisin.
Tultiin Nightwishin konsertista, jossa Turunen esiintyi tokavikaa kertaa (silloin sitä ei vielä tiedetty), kun kuultiin ensi uutiset!
Tunsin erään perheen, joka oli siellä lomalla juuri silloin. Vanhemmat ja kaksi lasta kuoli. Yksi lapsi selvisi hengissä.
Aina kun tästä aiheesta tulee puhe, mietin mitä sille yhdelle lapselle kuuluu, miten on selvinnyt perheen menetyksestä.
Aki sirkessalo kuoli siellä ja Sauli Niinistö oli roikkunut jossain sähkötolpassa.
Toki muistan sen karmean tapahtuman silloin 15 vuotta sitten.
Elokuvan tuosta tapahtuneesta olen katsonut ja kyllä teki pahaa, kun katsoin sen.
Näin uutisista tsunamista. Kadonneiden listan näin jostain netistä. Näin seuraavana yönä unta, että Aki Sirkesalo ja perhe on kuolleet. Sitten keitä etsittiin ja löydettiin kaikki myöhemmin kuolleina.
Unohdan aina, että Niinistökin oli siellä. On varmasti ollut kauheaa, kun ensin menetti vaimon liikenneonnettomuudessa ja sitten saa vielä pelätä, että menettääkö lapsensakin tsunamille.
Muistan sen, että etsin YouTubesta mahdollisimman paljon videoita ja ihmettelin joidenkin ihmisten huonoja selviytymistaitoja. Suurin tragedia oli tietämättömyys. Se, että toljotettiin vain kohoavaa vettä, että oho, onpa outo juttu. Kävellään pois päin siinä kohtaa, kun pitää juosta jo.
Muistan vaan kun surffasin sillä isolla aallolla.
Olin moikkaamassa ravintolassa töissä olevaa siskoani iltapäivästä muistaakseni. Istuttiin baaritiskillä ja join kahvia. Katselin että nurkassa olevan tv:n ympärillä oli muutama ihminen sitä katsomassa ja silloin itsekin ensimmäisen kerran tajusin jotain tapahtuneen.
Tsunami jotenkin konkretisoitui siihen, kun kerrostalojen rappukäytäviä siivoava opiskelutoveri kertoi löytäneensä vanhemman naisen itkemässä yhden oven takana. "Kun koko perhe meni" oli nainen sanonut.
Ja sitten muutaman vuoden päästä tapahtuneesta huomasin, että isovanhempieni haudan lähellä oli yhden tsunamissa kuolleen perheen lasten hauta. Silloin tyhmä googlasin enemmän aiheesta ja kadun sitä edelleen.
Khao Lakissa olen viettänyt yhden joulun oman perheeni kanssa.
Nukuttiin tosi pitkään silloisen avovaimon kanssa ja sitten katsottiin läppäriltä vielä sängyssä että oho maailmalla rytissyt.