Suomi taitaa olla ainoa länsimaa jossa lyhyyttä pidetään hienona
Olen nuorempana asunut useassa eri Euroopan maassa ja huomannut, että esim. Ruotsissa ja Baltiassa on ihanne se että nainen on pitkä. Myös Ranskassa tämä ilmiö.
Suomessa taas usein kuulee tätä, että "onneksi en ole pitkä. Ihanaa olla näin pieni ".
Onko Suomessa erilaiset kauneusihanteet kuin muualla vai mistä tämä johtuu?
Onko kyseessä käänteispsykologia, jolla yritetään kääntää lyhyys eduksi, eikä haitaksi? Johtuuko siitä että suomalaiset miehet ovat melko lyhyitä usein?
Tämä on siis ihan random pohdinta, joka pulpahti tänään aiemmin mieleeni.
Mitäs mieltä te olette?
Kommentit (160)
Ei lyhyt ole hienoa kuin vain lyhyistä. Ei nekään haluaisi olla lyhyitä jos päivän saisi olla normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet ovat melko lyhyitä usein :DD
Olikohan ihan peräti kourallinen maita meitä pidempiä. 6 miljardia ihmistä vaan lyhyempiä kuin suomimiehet.
Miten joku voi perustaa elämänsä tuollaisiin hollywood-harhoihin, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa? No ei sillä, tutkiihan joku ihan ammatikseen itänaapurissa sitä että miten Suomi teki yllätyshyökkäyksen Venäjälle. Notta kaikkia mahtuu. Pitäisiköhän perustaa "Suomimiesten lyhyyden instituutti".
Tässä ei enää tutkimukset auta. Pohtisin kansallisen hätätilan julistamista. Seitsemässä maassa maailmassa on pidemmät miehet kuin Suomessa.
Pitäsi julistaa kansainvälinen pituushätätila pienten miesten pelastamiseksi! 150 senttinen Tom Cruise keulakuvaksi, kun Prince on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.
Majakka ja perävaunu kirjoitti:
En usko, että Suomi on ainoa maa, jossa enemmistö miehistä ja naisista pitää ideaalina, että nainen on miestä lyhyempi. Muutama lyhyt julkkismiljonäärimies, jolla on itseään pidempi missivaimo, ei tilannetta muuksi muuta. Tutkimusten mukaan ideaalina pituuserona pidetään 10 senttiä sukupuolesta riippumatta.
Yritän keksiä järkeviä syitä miksi 10 cm pituusero olisi parempi kuin samanpituisuus mutta en keksi yhtään. Oliko tutkimuksessa mainittu niitä?
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne lyhyet, jotka tuolla sanomisella yrittää omaa itsetuntoaan nostattaa.
Miten niin "yrittää"? Miten se on sinulta on pois, jos joku lyhyt nainen on tyytyväinen omaan kroppaansa? Sinulla on ilmeisesti niin huono itsetunto, että otat henkilökohtaisena loukkauksena jos ihan joka ikinen nainen ei ole kateellinen sinun hehtaarisääristäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei lyhyt ole hienoa kuin vain lyhyistä. Ei nekään haluaisi olla lyhyitä jos päivän saisi olla normaaleja.
Jos lyhyys on lyhyistä hyvä juttu ja pituus on pitkistä hyvä juttu, niin eikös kaikki ole silloin aivan mainiosti kun kaikki ovat omaan kroppaansa tyytyväisiä. :)
Mm. Hollannissa, Latviassa, Virossa ja Skandinaavisista maista Tanska ja Islanti, joissa näitä pitkiä ihmisiä, sekä miehiä että naisia, paljon enemmän kuin pers'jalkaisten suomitättäröiden maassa...
https://www.insider.com/tallest-people-world-countries-ranked-2019-6#6-…
Ei suomalaiset mitenkään erityisen pitkältä kansalta tunnu, toki kaikki on suhteellista - Aasiaan verrattuna toki, mutta ei Keski-Eurooppaan tai muihin Pohjoismaihin verrattuna.
Ei naiselle pituus ole mikään meriitti muuten kuin työelämässä, jolloin ihmiset alitajuisesti ottavat vakavammin (samoin kuin pitkät miehet, tutkittu juttu). Muuten saa kyllä aika itsekseen olla, mitä nyt pituusfetissimiehet tulevat baarissa iskemään ja jotkut naiset ihailee pituutta. Monesti huomaa, että lyhyemmät miehet eivät halua edes seistä vieressä, vaan vaistomaisesti pakittavat pois tilanteesta. Näillä korteilla mennään, vientiä on lähinnä ollut koris- ja lentopallomiesten keskuudessa, kun naama on nätti mutta pituutta on reilusti yli 180 cm :D.
Vierailija kirjoitti:
Baltiassa on kyllä upeita pitkäsäärisiä naisia.
Kävin pari kesää sitten Vilnassa ja sielä ne naiset viipottivat 10cm koroissa päätä pidempinä kuin miehensä. Ja miehet olivat ylpeitä naisistaan.
Olen 176 cm, ja useammalta suomalaiselta mieheltä saanut negatiivisen puoleista kommenttia korkkareiden käytöstä, esim. "ai haluat olla vielä entistä pidempi" jne. On myös tapailusuhteissa pyydetty olla käyttämättä korkoja. Muualla tuota kommentointia ei kuule.
Suomessa ei osata ihailla samalla tavalla pitkiä sääriä vaan täällä kauneusihanne on joku pieni, hoikka ja siro. Pitkiä pidetään jonain amatsoneina, minuakin vaikka olen vain 174 cm.
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisuus on tavoiteltavaa. Suomalaiset ovat keskimäärin maailman pisimpiä kansoja, joten lyhyys on meillä erikoisuus. Kun taas lyhyissä kansoissa pituus on.
En taida usko pituuden suhteen tähän "harvinaisuus on tavoiteltavaa". Huonolla ravitsemuksella saataisiin lyhyempiä ihmisiä. Suomessa on liian vähän aikaa siitä, kun ihmiset jäivät kitukasvuisiksi ts. eivät kasvaneet geeniensä mukaiseen pituuteen huonon ravitsemuksen vuoksi.
Tykkään olla pieni ja söpö nainen 😊 kaikki paikat sopivan pieniä.
Minkä ihmeen takia taas tällainen lyhyiden haukkumiskeskustelu? En minä voi lyhyydelleni mitään, mutta en sitä häpeäkään. Tuntuu, että av-mammojen mielestä minun pitäisi hävetä ja inhota itseäni, koska olen 155cm lyhyt. En suostu häpeämään sitä. En ole erityisen ylpeäkään, mutta sinut oman kroppani kanssa. Ihan sama olenko miesten ihanne, kun puoliso on löytynyt.
Kyllä se pituus on Suomessakin yleisin kauneusihanne. Kuulen usein ilkeitä kommentteja pituudestani.
T: 152 cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö,
lyhyet naiset halutuimpia kaikkialla.
Totta. "Kaikki" miesten supersuosikit näyttäisivät olleen suht lyhyitä... Madonna (sata vuotta sitten), Eva Longoria, Jennifer Aniston, Kim Kardashian jne.
Meinaatko, että miesten ”supersuosikkilistaan” ei millään löytyisi yhtään näistä pidempää.
Pitäisikö nyt luetella kaikki kauniit pitkät naiset vai mitä ajat takaa ? Eva Longoria on varmaan miesten mieleen mutta ei usko, että ainoastaan sen takia , että on noin 150 cm.
Varmaan miehille kelpaisi 20-25 cm pidempänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia taas tällainen lyhyiden haukkumiskeskustelu? En minä voi lyhyydelleni mitään, mutta en sitä häpeäkään. Tuntuu, että av-mammojen mielestä minun pitäisi hävetä ja inhota itseäni, koska olen 155cm lyhyt. En suostu häpeämään sitä. En ole erityisen ylpeäkään, mutta sinut oman kroppani kanssa. Ihan sama olenko miesten ihanne, kun puoliso on löytynyt.
Älä välitä. Tämä on myös pitkien haukkumisketju.
Pienuus on ekologisempaa ja tykkään (muutenkin) olla pieni. Pitkä ja jykevä mieheni syö minuun verrattuna varmaan kaksinkertaisia annoksia.
No onhan pitkät naiset upeita.. suomalaisista voi ajatella esim. Maisa Torppa ja Minttu Räikkönen. Upeita pitkäsäärisiä naisia.
Voi ei. Taas uusi lyhyt vs. pitkä ketju. Tämä on jo nähty. Miksi niitä omia mittoja täytyy tulla tänne ylistämään ja mollaamaan toisia. Aikuiset ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Miesten mielestä naisen ihannepituus on yleensä naisten keskipituus, eikä tämä liity Suomeen mitenkään.
Onhan ilmiöstä käppyröitäkin, pääsosin USA:sta.
https://miro.medium.com/max/480/0*upmzlEYUhMiHfy-k.png
Näkyy selvästi, että siinä 175-180cm kohdalla miesten kiinnostus alkaa laskemaan rajusti.
Pitkiä naisia arvostaa lähinnä toiset naiset.
Mielenkiintoista? Miehet on olleet mun kimpussa ihan kiitettävästi, terveisin nainen 179 cm
Ei ole. Aika harvalle miehelle naisen pituus on mitenkään oleellista ja tuskin kukaan muutenkaan haluaisi huonoitsetuntoista pituusruikuttajaa