Huomaatko usein, ettei edelläsi liiku autoja, mutta takana seuraakin pitkä letka?
Ajatteletko, että näin on turvallisempaa?
Olet väärässä.
Jos et kykyene liikkumaan liikennevirran mukana, niin aiheutat vaaratilanteita koko ajan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-hitaasti-ajavat-kuljettaja…
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Työteknikko kirjoitti:
Ajan aina 5-10 km/h hitaampaa kun rajoitus on. Olen Työteknikko, ja laskenut näin säästäväni vuotuisessa ajossa merkittävän summan polttoaine-ja huoltokuluissa.
Olet myös ä ä l i ö jos noin teet ja työteknikkoa ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.
Ja se vuotuinen säästö on ehkä noin 2€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Letka ei ole koskaan ensimmäisen auton vika, vaan toisena olevan auton, joka ei ohita ensimmäistä.
Epäreilua sitä toisena ajavaa on syyttää. Ohittaminen on aina riski ja tämä ensimmäisenä ajava pakottaa sinut ottamaan riskin ihan vaan sen takia, ettei pysty ajamaan riittävää nopeutta.
Oikein tehty ohitus ei ole riski. Ajaessani suurinta sallittua nopeutta yllättävän moni haluaa ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se ensimmäisenä ajava on rekka. Rekkojen pitäisi pysyä poissa yleisiltä teiltä.
Aika vähän ois kaupoissa tavaroita saatavilla, jos vain yksityisiä teitä pitkin saisi rekat ne tavarat kuskata.. kokeilepa parempi aivopieru.
Aina löytyy joku rekkakuski noita kännykkä korvalla ajavia tientukkoja puolustelemaan. Tavarat saa kyllä junassakin perille ja sieltä sitten kuorma-autolla kauppaan. Ei tarvitse ajaa koko Suomen halki rekalla tien tukkona.
No etpä olisi enemmän väärin voinut ammattiani/koulutustani arvata.. mutta arveletko tosissasi, että tämä vaihtoehto ei olisi jo käytössä, mikäli se olisi kustannuksiltaan tai toimivuudeltaan järkevä? Kannattaa myös tutustua Suomen nykyiseen ratainfraan ihan ajatuksen kanssa, ja vasta sitten tehdä asiasta mielipide jota huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein idiootein on se joka jää siihen jonon toiseksi ja luultavasti roikkuu lähes kontissa kiinni ajatellen ettei minulla ole mikään kiire, mennään nyt tätä vauhtia... Silloin rajoitusten mukaista vauhtia ajavan pitää ohittaa 2 autoa ja se lisää riskejä moninkertaisesti.
Tämä, tämä tuhat kertaa!
Jonoa ei tee se joka ajaa hitaasti, vaan se joka jää siihen perään jurruttamaan. Yksi auto ei ole jono, kaksi on.
Pahimpia k-päitä ovat ne, jotka eivät anna toisena ajavalle mahdollisuutta ohittaa turvallisesti vaan vetävät rattiraivoissaan laittomasti ja vaarallisesti usean auton ohi kerralla. Yleensä Audi.
Minä ajoin eilen kaupunkialueella navin mukaan 55 km/h ja eikös perässä tulleen Audin pitänyt ohittaa :D sivuhuomautuksena, minulla on voimakasmoottorinen auto ja se herättää usein ärtymystä karvalakkimallun Audeja ajavissa miehissä. Aika huvittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan rekan perässä enkä mene ohi koska siinä on turvallista ajaa pimeällä tiellä ja lisäksi säästää bensaa. Audi-miehet saavat ulista siellä takana.
Äkkitilanteessa et ehdi reagoida ajoissa koska et näe sen rekan takaa mitään. Lisäksi jäähdytin ja moottoritila pikkuhiljaa täyttyvät rekan lennättämästä suolaisesta kivipölystä, joka syövyttää alumiinipintoja ja jakohihnaan joutuessaan aiheuttaa ennenaikaisen hihnan katkeamisen ja kalliin koneremontin.
Vain liian lähellä ajettaessa. Ja kukapa olisi niin tolvana.
Tuo edellä Audi-miehistä valittanut kaveri.
Kyllä, edessäni on turvaväli ja taakse kasaantu ylinopeutta ajavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Letka ei ole koskaan ensimmäisen auton vika, vaan toisena olevan auton, joka ei ohita ensimmäistä.
Epäreilua sitä toisena ajavaa on syyttää. Ohittaminen on aina riski ja tämä ensimmäisenä ajava pakottaa sinut ottamaan riskin ihan vaan sen takia, ettei pysty ajamaan riittävää nopeutta.
Oikein tehty ohitus ei ole riski. Ajaessani suurinta sallittua nopeutta yllättävän moni haluaa ohi.
Ohitus on aina riski 2 kaistaisella tiellä, jossa joudut koukkaamaan vastaantulevien kaistalle. Jos et tätä riskiä tiedosta, niin älä ohita.
Vierailija kirjoitti:
Jono on aina sen ensimmäisenä ajavan syytä. Monesti on kilometrikaupalla keltaista viivaa ja mahdotonta ohittaa. Toisena ajava ei tälle mitään voi!
Eikä ole silloin, kun ajaa rajoitusten mukaan kelin huomioonottaen. Jono voi olla myös takanatulevien vika kun ajavat ylinopeutta/keliin nähden liian suurta nopeutta tai jos vain jostain syystä hakevat turvaa muista autoilijoista sillä, että on pakko ajaa perseessä kiinni, vaikkei olisi edes ohi menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
En. Mina yleensa olen se joka ajaa rajoitusten mukaisesti ja saikahdan niita motarilla kahdeksaakymppia suhaavia, jotka sitten hyppaavat sielta rekan takaa suoraan mun eteen ohituskaistalle vaikka mun jalkeen tie on tyhja. S**tanan tunarit!
Ohittaminen kuuluu suorittaa JÄRJESTYKSESSÄ! Sinulla ei ole mitään erityisoikeuttaa ajaa jatkuvasti vasenta kaistaa.
Missäköhän laikipykälässä tämä lukee?
Jos ei edessä ajava lähde tilaisuuden tullen ohi, niin minä lähden.
Ohitus on mahdotonta keskeyttää jos ohittaa useaa autoa kerralla. Kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Silloin jonossa ajavilla on liian pienet turvavälit.
Joo, ensin on turvaväli, sitten siihen tulee auto, sitten pitää hidastaa että saa turvavälin takaisin, sitten takana tuleva tuskastuu kun ajaa liian hitaasti, sitten sekin menee siihen turvaväliin, pitää taas hidastaa, taas takanatuleva tuskastuu jne.
Usein ne on lopulta ne ohittelijat jotka aiheuttaa sen, että toisten pitää ajaa "alinopeutta". Eivät vaan raukat tajua tätä asiaa ja sitä, miten pienikin hidastus esim. turhan ohituksen vuoksi kertautuu jos autoja on paljon jonossa, motarilla tämä sitten näkyy niin, että siellä kaukana takana osa ajaa 40km tuntivauhdilla ja vain siksi, että idioottien on pakko päästä yhden auton ohitse ja viedä se turvaväli.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se ensimmäisenä ajava on rekka. Rekkojen pitäisi pysyä poissa yleisiltä teiltä.
🤣 Pitää tehdä kansalaisaloite. Vaaditaan rekoille yksityistiet!
Varsinkin talviaikaan pitäisi ajaa 20km/h ylinopeutta, ettei taakse kertyisi jonoa. Itse en ota pienituloisena sakkoriskiä, joten 80km/h rajoitusalueella ajan vain sallittua nopeutta, vaikka ajokeli sallisi satasenkin vauhdin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usein, kun ajan suurinta sallittua nopeutta.
Gepsiä olen ajaessa seuraillut. Olen tehnyt havainnon, että jos ajat yli 6 km/h yli sallitun, niin jonoa ei juuri kerry. Eli ajamalla juuri rajoituksen mukaan EI riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen, että joiden ääliöiden on aina pakko "ajaa kiinni", vaikka ajaisin GPS:n mukaan jo suurinta sallittua.
Eikö sun autossa ole nopeusmittaria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jättää reilun välin siihen edellä menevään jotta autot voi ohittaa ensin sinut ja seuraavassa sopivassa välissä se ekan auton.
Kuinka usein olet nähnyt toisena ajavan pitävän 3 metriä turvavaliä kilometrikaupalla? Jos et ole nähnyt, niin ei muuta kuin ohitat kaikessa rauhassa ja änkeät siihen väliin, johon autosi varmasti sopii.
Liikenteestä pitäisi kieltää vajaavetoiset ja tehottomat autot sekä kaiken maailman nössöt. Ei olisi näitäkään ongelmia.
Todella moni ajaa nykyään Kehä I:llä vasenta kaistaa niin hiljaa, että kerää taaksensa jonoa. En voi käsittää. Joku on mennyt pahasti ohi autokoulussa tai ylipäätään järjenkäytössä liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan näinkään. Monasti keulilla menee joku lippalakkipää, jonka vauhti vouvaa jopa 30 km/h ja lisäksi auto vaappuu keskiviivan tällä ja tuolla puolen. Raivostuttavinta on se, kun kolmikaistaisella tiellä alkaa kaksikaistaosuus ja tuo tyyppi havahtuu koomastaan ja nostaa nopeuttaan kilpaa ohittajien kanssa.
Olet myös ä ä l i ö jos noin teet ja työteknikkoa ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella keskellä lausetta.