Ystävä katkaisi välit yhtäkkiä, äsken tuli viesti "Sun kannattais hypätä junan alle kun tarkemmin mietit, niin tiedät itekin miksi. Se vois olla sun joululahja mulle"
Tulin raskaaksi hiljattain. Tämä (ex) ystävä oli yrittänyt muutaman vuoden vauvaa siinä onnistumatta. Tästä katkerana katkaisi välit kuultuaan raskaudestani. Nyt tuli tuollainen viesti ja jäi todella paha mieli. Tämä ihminen siis haluaisi, että minä ja syntymätön lapseni kuolemme. Miksi?
Kommentit (153)
Ei löydy mitään syytä miksi joku tollasen viestin toiselle laittas.
Minusta jokainen saa kertoa raskaudestaan ihan miten itse haluaa. Aivan typerää hyökätä ap:n kimppuun tässä asiassa. Voihan olla että ap on kokenut kaverin käytöksen muutenkin aggressiivisena, eikä halunnut kertoa sen takia muulla tavoin. Mahdollisesti sillä ajatteli että tämmöinen "ohi mennen" kertominen olisi neutraali, eikä liian reaktion hakuinen. Tiedä vaikka olisi päälle käynyt, jos ap olisi hymyssä suin kasvotusten kertonut. Onhan tuo ihan sairasta settiä.
Olen itse aikoinani kärsinyt 7 vuotta lapsettomuudesta ja käyty silloin kaikki mahdollisdt hoidot läpi ja voin sanoa että kyllä se aina kirpaisi tietyllä tapaa kun lähipiiri ilmoitteli toinen toisen jälkeen että on vauva tulossa(olen aina ollut avoin lapsettomuuden suhteen ja kertonut kavereille missä mennään) mutta koskaan en ajatellut raskaana olevasta ystävästä/kaverista negatiivisesti joten ex ystäväsi käytös ei todellakaan ole normaalia.. Pysy hänestä kaukana ihan oman turvallisuutesi tähden.. Miten kukaan voi olla noin sekaisin ja ajatella noin nsrsistisesti että olet hankkiutunut raskaaksi vain vttuillaksrsi hänelle, huh..
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on syytä olla iloinen. Tyyppi paljasti oikean karvansa. Mielummin nyt kuin tilanteessa, jossa siitä olisi ollut jotain vahinkoa.
Minä en puhuisi luonteesta, vaan sairaudesta. Tuo ei ole millään mittapuulla täyspäisen kommunikaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ”kunhan tarkemmin mietit miksi” -fraasi on kuin narsistin oppikirjasta, tulipahan vain mieleen
Onko narsisteille oma oppikirja?
Itseasiassa tuo lausemuoto variaatioineen toistuu kaikissa kulttuureissa lähes sanasta sanaan samana. Yleisin muoto tuosta on "mietippä ite" suomalaisessa kulttuurissa. Narsisti käyttää sitä uhrin syyllistämiseen. Mitään mietittävää ei ole, kiusan kohde ei ole tehnyt mitään, mutta lauseen tarkoitus on saada uhri kuumeisesti miettimään miten on loukannut kiusaajaansa, jotta uhri aloittaisi sovittelun ja anteeksipyynnön jostain mitä ei ole tehnyt. Hyvin tyypillistä narskun käyttämää henkistä väkivaltaa ja huomion kääntämistä häneen. Estoon vain tuollainen sekopää. Ko. henkilö ilmestyy sovittelemaan kun lapsi on syntynyt joten silloinkin kannattaa pitää kaukana eikä mennä imarteluun.
Onpa törkeää tekstiä ex-ystävältä.
Toivottavasti ei ala lapsen synnyttyä tehtailemaan perättömiä ls-ilmoituksia.
Se on nimittäin enemmän kuin todennäköistä.
Kärsin lapsettomuudesta 10 vuotta ja tottakai mieli meni matalaksi raskausuutisten jälkeen mutta mikään ei koskaan oikeuta tuollaiseen kommenttiin. Ei mikään. Ei edes suora lällätys siitä, että minäpä saan lapsen ja sinä et. Aikuiset ja terveet ihmiset eivät kommunikoi noin.
Mitä tulee ap:n tapaan ilmaista raskautensa, niin minusta se oli juuri oikeanlainen tapa lapsettomalle. Vaikeinta oli, kun kerrottiin kasvokkain, niin minulle kuin niille kertojille, jotka pelkäsivät ja tunsivat syyllisyyttä raskaudestaan tietäessään, miten kauan olimme yrittäneet. Aina onnittelin, aina hymyilin, mutta tottakai se kirpaisi, ja parasta oli tietää esim. puhelimitse, kun saatoin rauhassa näyttää mielipahani ilman, että toinen sitä näkee. Ikävintä oli yrittää hillitä sitä pahaa mieltä jossain juhlissa tai bileissä, mutta tietenkin sekin oli minun ongelmani, ei sen, joka kertoi raskaudestaan.
Tuollaiset ihmiset ovat rikkinäisiä ihan ilman lapsettomuusdiagnoosiakin. Se ei edes kuulu tähän mitenkään. Kukaan normaali aikuinen ei kirjoita tuollaista tekstiä.
Karseaa.
Itsellä on kokemusta molemmista. Olen kärsinyt sekä lapsettomuudesta, että sitten viimein kun olen lapsia saanut ja raskaaksi tullut saanut todella rumia kommentteja.
Kyllä ymmärrän että se voi tuntua todella kauhealta epäonnistua lapsettomuushoidoissa kerta toisensa jälkeen ja kohdata sen jälkeen niitä onnellisia ultrakuvia. Vielä nykyäänkin, lapset saatuani se kirpaisee.
Mutta en ktllä ikinä ole kommentoinut kenenkään raskautta tai lapsia rumasti. Itselle lapset saatuani valkeni se totuus että kuinka rumia kommentteja lapselliset todella kohtaa
On ymmärrettävää että kaveristasi tuntuu pahalta, mutta ei tuota viestiä oikeuta mikään.
T. Ex-lapsettomuudesta kärsinyt ja ivf-hoidoilla lapsensa saanut
Karseaa.
Itsellä on kokemusta molemmista. Olen kärsinyt sekä lapsettomuudesta, että sitten viimein kun olen lapsia saanut ja raskaaksi tullut saanut todella rumia kommentteja.
Kyllä ymmärrän että se voi tuntua todella kauhealta epäonnistua lapsettomuushoidoissa kerta toisensa jälkeen ja kohdata sen jälkeen niitä onnellisia ultrakuvia. Vielä nykyäänkin, lapset saatuani se kirpaisee.
Mutta en ktllä ikinä ole kommentoinut kenenkään raskautta tai lapsia rumasti. Itselle lapset saatuani valkeni se totuus että kuinka rumia kommentteja lapselliset todella kohtaa
On ymmärrettävää että kaveristasi tuntuu pahalta, mutta ei tuota viestiä oikeuta mikään.
T. Ex-lapsettomuudesta kärsinyt ja ivf-hoidoilla lapsensa saanut
Veitsi haavassa 360 kirjoitti:
Varmaan yrittää itselleen selittää pelastavansa maailmaa liikakansoitukselta ym. sontaa. Lähetä ex-ystävällesi kuva ultraäänestä saatesanoin: "Tämän takia kannattaa elää, hyvää joulua ❤️"
Ja tätä peukutetaan? Etkö lukenut että ap:n ex-kaveri nimenomaan yrittää tulla raskaaksi!! Miten hän silloin yrittäisi pelastaa maailmaa liikakansoitukselta.
Elämiseen on aika monta muutakin syytä kuin raskaus, vaikka sinä ja ap:n ex-kaveri eivät sitä tajua.
Ilkeyteen ei kannata vastata ilkeilyllä.
Veitsi haavassa 360 kirjoitti:
Varmaan yrittää itselleen selittää pelastavansa maailmaa liikakansoitukselta ym. sontaa. Lähetä ex-ystävällesi kuva ultraäänestä saatesanoin: "Tämän takia kannattaa elää, hyvää joulua ❤️"
Älä provosoidu. Ei lyötyä kannata enää lyödä lisää. Hänelle on varmaan ihan riittävästi ongelmia itsellään, ole aikuinen äläkä lisää niitä.
Toivota hyvää joulua ja katkaise yhteydenpito.
"Jos väittelet idiootin kanssa, pidä huolta ettei hän tee samoin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten itse kerroit raskaudestasi? Lällättelit? Nyt tiedetään vain se sinun puolesi tarinasta.
Hän ehdotti kylpyläreissua päivämäärälle X. Ilmoitin että se ei oikein onnistu kun laskettu aikani on niillä main, ja sanoin, ettei kertoisi tästä vielä muille kun vaan lähimmät tietävät (ja ne jotka ovat mahani nähneet)
ap
Kuulostaa vähän siltä, että sinun piti päästä sanomaan. Miksi et sanonut, että ei sovi? Ja nähnyt vaivaa, että voisit kertoa hänelle sellaisella tavalla, joka ei ole noin loukkaava "aijaa kikkeliskokkelis sun kylpyläreissuehdotukset (joka on ollut kiva ele ystävältäsi) kun mä oon muuten hei ihan ohimennen vaan hups raskaana mut khihih älä kerro kenelekkään kun mä oon niin spessu et sun pitää viel pitää mun khihi salaisuus"
En itse halua lapsia, enkä ymmärrä aiheitta sinänsä, mutta ymmärrän aika paljon naisten välisistä valtapeleistä, ja mielestäni et ole nyt ihan pulmunen.
No on toi nyt aivan naurettavaa, jos ei voi normaalisti sanoa (kuten Ap teki), ettei pääse koska laskettu aika, vaan pitää nöyristellä ja mielistellä ja pehmennellä, ettei toisella vain tule paha mieli, kun ei itse ole onnistunut raskautumaan.
Tahattomasti lapsettomia kohdellaan/on aiemmin kohdeltu törkeästi. Nykyään heitä pitäisi kohdella supersilkkihanskoin, ettei vain tule paha mieli. Heiltä ei saa tietenkään udella eikä neuvoa heitä eikä töksäytellä, mutta kyllä toinen voi omasta tilanteestaan reilusti kertoa.
Samaa pimeyttä edustaa se, ettei työpaikan kahvihuoneessa saa puhua lapsista kun tahattomasti lapseton herkkis on kuulolla.
Minne katoaa ihmisten sosiaalinen äly? kirjoitti:
Olen parin aiemman vastaajan kanssa samaa mieltä, että älytön tapa ilmoittaa raskaudestasi ystäväsi pyytäessä sinua kylpylään kanssaan. Olisi ollut tahdikkaampaa sanoa, ettet pääse ja jättää raskausuutinen toiseen hetkeen. Nyt kaverisi joutui sulattelemaan kahta asiaa: pettymystään, ettet pääse reissuun ja raskausuutistasi, jota et ole halunnut hänelle erityisesti jakaa.
Se, että kaverisi reagoi asiaan niin voimalla ja hallitsemattomasti on tietysti asia, jota voit miettiä ja taivastella täällä, mutta usein vaikeissa tilanteissa on ollut kaksi sitä kehittämässä.
Mitäs, jos laitat hänelle ihan kauniin joulutervehdyksen ja toivot, että voitte avata hänen erikoista viestiään joulun jälkeen. Ihan varmasti hän sitä katuu ja on sen hetken vihassa kirjoittanut.
Naurettavaa, että pitää erityisesti suunnitella, miten ja milloin kertoo raskaudestaan, ettei tämä herkkä ihminen vain suuttuisi... Raskaana oleva voi kertoa sen milloin ja miten vain, aivan normaalisti. Menee liian pitkälle tämä toisen tunteiden huomioiminen...
Ja jo on suuret "pettymykset" elämässä, jos se, ettei toinen pääse reissuun mukaan, on noin kamalaa.
Viestin lähettäjä todennäköisesti kärsii todella paljon lapsettomuudestaan ja kertomasi uutinen sitten nollasi henkilön arvostelukyvyn sillä hetkellä totaalisesti ja oman tuskansa kanssa koki suunnattoman kateuden puuskan ja ryöpsäytti sinulle tämän ajatuspierun. Toinen mahdollisuus on että kyseessä on todella pahantahtoinen psyko josta on hyvä päästä eroon (näin ei yleensä ole). Itse tiedän kokemuksesta että kun läheisellä ihmisellä on kova henkinen tuska, suusta voi tulla ja tuleekin sellaista tekstiä joka normaalisti aiheuttaisi välittömän eron ystävyydestä/suhteesta. Yleensä kuitenkin nämä ihmiset kokevat häpeää toimintansa vuoksi sitten kun hetkellinen tuska on mennyt ohi. Joustavammat ihmiset sitten ottavat yhteyttä ja pyytävät vilpittömästi anteeksi, mutta jos häpeä ja oman mielen joustamattomuus on liian suuri, voi olla että he eivät enää koskaan ota yhteyttä pyytääkseen anteeksi.
Eli jätä tämä ystäväsi rauhaan ja hän ottaa seuraavan kerran yhteyttä pyytääkseen anteeksi, jos ottaa. Pallo on hänellä. Ehdotan että älä provosoi häntä tai reagoi muutenkaan, sillä tuskaisen henkilön vääristyneessä mielessä se oikeuttaa hänen alkuperäisen käytöksensä.
Onnea sinulle tulevasta lapsesta ja rakkauden täyteistä Joulua ja Uutta Vuotta!
Jospa teillä on jokin väärinkäsitys. Kysy, miksi hän haluaa sinun kuolevan, ja kerro, että et ole mielestäsi häntä loukannut. Siis jos et ole.
Minkä takia naiset on niin järkyttävän hirveitä toisilleen?! Haluaisin tietää tämän, siis itsekin naisena. Muakin on kohdeltu kammottavalla tavalla muutamassa muussa jutussa, ei lapsiin liittyvässä kyllä. Enkä jaksa ymmärtää. Oikein pelottaa nykyään.
Oon itse jotenkin taitamaton ja hölmö kun tuo naisten verenhimoisuus tulee vastaan. Käsittämätöntä valehtelua, selkäänpuukotusta, törkeitä loukkauksia ja mielenosoittamista jne. Pitäisi osata kai jotenkin antaa takaisin tai oikealla tavalla ignoorata tms.
Mä en jostain syystä osaa kuin itkeä ja romahtaa ja masentua pitkäksi aikaa. Tai pitäisikö olla niin kylmä ja kova koko ajan, ettei kukaan uskaltaisi tulla kimppuun. Nykyään en enää edes uskalla kysyä, että mitä ihmettä tein väärin... ikinä en oo mitään oikeaa vastausta saanut. Onko se jotain kateutta sitten aina, kun toinen ei edes voi kertoa miksi?
Miten ap:n sitten olisi pitänyt vastata tuohon kylpylälomakyselyyn? Jos olisi vaan sanonut että en pääse, niin kuulostaisi sille ettei kiinnosta. Ja jos olisi sanonut että ajankohta huono, niin silloin olisi joka tapauksessa tullut ilmi kun toinen ehdottaa toista aikaa.
Pitää kyllä olla todella sairas ihminen kun toisten kuolemaa toivoo.
Voi jestas että on naisten elämä monimutkaista.
No hankkiuduitko raskaaksi ihan vaan näpäyttääksesi tätä ex-ystävää? "Minäpä olenkin oikea nainen ja sinä et"
Sinulla on syytä olla iloinen. Tyyppi paljasti oikean karvansa. Mielummin nyt kuin tilanteessa, jossa siitä olisi ollut jotain vahinkoa.