10 000 askelta päivässä? Olenko ainoa joka ei siihen läheskään aina pysty?
Töissä tulee n. 3000 ja sitten päälle vielä aina lenkki, tuntuu vaikealle saada se kymppitonni täyteen. Mietin liikkuuko ihmiset tosiaan niin paljon, taidan itse olla vaan luuseri. Oikeesti ei vaan pysty eikä ehdikään.
Taustalla fibro joka estää rajun himoliikunnan. Koiran kanssa kyllä kävelen päivittäin mutta enemmän sellaista metsässä tallustelua.
Kiinnostaa tietää paljonko te muut saatte askelia päivässä? Jos siis mittaatte jollain laitteella :)
Kommentit (477)
Mulla tulee ihan normaalina työpäivänä askelia 17-23t. Viikonloppuisin vähän harvemmin, mutta ihan kevyesti saan sen 10t täyteen
1/3 suomalaisista ei viime päivien uutisotsikoiden mukaan harrasta mitään liikuntaa. Jos käyt vaikka puolen tunnin lenkillä 3 kertaa viikossa, pääsetkö liikuntaa harrastavien ryhmään?
Itselläni tulee 20 000- 25 000 askelta lähes joka päivä. Olen pitkällä sairaslomalla, niin on aikaa taapertaa.
Ihmettelen myös miten ei saa 10 000 askelta päivässä?
Tosin olen työporukasta huomannut että ei oikeasti viitsitä yhtä kerrosta kävellä alas / ylös portaita vaan mennään hissillä. (ihan vierekkäin ovat ilman väliovia, hissiä vaan joutuu usein odottamaan tuskaisen kauan).
Mennään mieluummin ratikalla kilometrin matka steissille vaikka melkein samassa ajassa (varsinkin ruuhka-aikaan voi kävellä nopemminkin tämä matkan) pääsisi kävellen reippaasti.
Mulla tulee pelkästään aamutoimista ja siitä kun vien kävellen lapsen päiväkotiin ja köpöttelen bussipysäkille ja steissiltä töihin niin 5 000- 6 000 askelta. 15 000 taitaa olla kuukauden keskiarvo askelissa...
Aika paljon kiihtyvyysanturista ja mittarin algoritmeistä kiinni. Nokiassa oli ylivoimaisesti vaikeinta saada edes se kymppi täyteen. Garminin ja Ftibitin aktiivisuusmittairit ovat antaneet itselle ehkä kaikista realistisimpia lukemia. Polar ja Suunto puolestaan mittaavat ihan jotain muuta kuin askelia ja tulokset päivän mittaan ovat helposti 1,5-2 kertaiset todellisuuteen nähden. Polarissa itseasiassa aniharvoin aktivoituu edes kehoitus lähteä liikkeelle, vaikka tekisi istumatyötä. Toisaalta ei niitä askelia tarvitse liian orjallisesti seurata. 1400 kilometriä lenkkeilyä tänä vuonna takana, mikä pelkästään kattaa puolet tarpeesta per päivä.
En saa aina. Jos ei ole töitä ja on huonompi ilma/kylmä/kuuma niin lenkit koiran kanssa on lyhyempiä niin voi jäädä alle 10 tuhannen kun en sitten muute liiku. Jos olen töissä niin silloin tulee yleensä yli 20 000 askelta päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Herrajumala, ei ihme että Suomi paisuu kuin pullataikina, jos ette edes 10 000 askelta saa päivässä täyteen! Ihan vilpittömästi ihmettelen elintapoja, jos ei tule sen vertaa liikuttua ja hyötyliikuttua? Kyllähän se hiukan ajatusta, aikaa ja vaivaa kysyy, mutta palkintona on normaali paino, hyvä yleiskunto ja muutenkin parempi terveys. Kyllä ilmeisesti on aika isollakin osalla ihmisiä ihan hakusessa nykyisin terveellisten elämäntapojen aakkoset.
Mulle kertyy askelia harvoin 10000 päivässä, mutta olen normaalipainoinen, vaikka syön karkkia joka päivä.
Se 10000 askelta on ihan fuulaa. 10000 on onnenluku Japanissa, jossa askelmittari keksittiin, joten firman pojat antoivat mittarille sellaisen nimen. Oikeasti se askelmäärä ei tarkoita, että olisi terve tai hyvässä kunnossa. Se on vain random luku. Vaikka tietysti se on parempi kävellä enemmän kuin vähemmän.
10 000 askelta tulee otettua helposti pelkän työpäivän aikana. Päivän saldo on yleensä noin 17 000-20 000. En omista autoa ja minulla on koira. Liikun paljon, mutta olen silti ylipainoinen.. Käytössä fitbit ranneke.
10 000 askelta on oikeasti paljon. Kun käyn juoksumatolla saan 45min juoksussa 7600 askelta. Siihen voi suhteuttaa.
Mulla tulee päivittäin 10 000 - 16 000. Ulkoillaan lasten kanssa 1-2x päivässä, siinä tulee hyvin askelia. Kotona kun ei oo sitä lepoaikaa yhtään vaan pitää hoitaa lapset ja koti niin siinäkin tulee askelia, sekä käyn lenkillä 1-2x päivässä. Mulla älykello koko ajan ranteessa joka mittaa askeleet.
Minulla tulee 8k-12k yleensä. Kävelen töihin ja kauppaan, muuten ei varmasti tulisi noin paljon. Mitään muuta liikuntaa en harrastakaan.
Oma ennätys on 36k joka tuli kun kävelin lomalla Venetsiassa koko päivän ympäriinsä.
Olen töissä päiväkodissa, ja nuo askeleet tulevat täyteen normaalin 8h työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tulee 20 000- 25 000 askelta lähes joka päivä. Olen pitkällä sairaslomalla, niin on aikaa taapertaa.
Niin että kävelet päivittäin 16 km tai enemmän JA olet sairaslomalla?
En epäile, etteivätkö jotkut nauti kävelystä, kuten itsekin, mutta onko tähän ketjuun eksynyt himokävelijöitä?
Ja vielä ihan kevyesti parikytä kilsaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska koira ja lenkit niin 10.000 askelta tulee kyllä täyteen.
Koirattomina päivinä voi jäädä jopa 2000 askeleeseen.
Kävelevätkö koiranomistajat 10 km päivässä noin yleensäkin?
Vierailija kirjoitti:
Siis 10000 saa täyteen helpolla, mutta 20000 vaatii jo ihan erityistä liikuntaa, tähän ei aktiivisella elämällä pelkästään päästä.
Mulle tulee työpäivän aikana jo melkein 20 000 askelta.
Eipä tarvi enää vapaalla lenkille lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee päivittäin 10 000 - 16 000. Ulkoillaan lasten kanssa 1-2x päivässä, siinä tulee hyvin askelia. Kotona kun ei oo sitä lepoaikaa yhtään vaan pitää hoitaa lapset ja koti niin siinäkin tulee askelia, sekä käyn lenkillä 1-2x päivässä. Mulla älykello koko ajan ranteessa joka mittaa askeleet.
Niin että lapset liikkuvat myös yli 10 km päivässä?
Kyllä on keskivertoa reippaampaa porukkaa tässä ketjussa.
Liikuntahan on ilo, mutta tutkimukset kertovat kyllä ihan muunlaisia lukuja nykyihmisten liikkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 10000 saa täyteen helpolla, mutta 20000 vaatii jo ihan erityistä liikuntaa, tähän ei aktiivisella elämällä pelkästään päästä.
Mulle tulee työpäivän aikana jo melkein 20 000 askelta.
Eipä tarvi enää vapaalla lenkille lähteä.
Mikä työ, jossa kävelee 16 km päivässä?
Kukapa sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10000 askelta ei ole pakollinen. On toki tieteellisesti totta että mitä enemmän olet liikkessä sitä enemmän hyötyä siitä on terveydelle. Tuo 10000 askelta on lähtöisin vuodelta 1965 jolloin japanilainen Yoshiro Hatano kehitti askelmittarin nimeltään 'Manpo-kei', joka kääntyy suomeksi kymmenentuhannen askeleen mittari. Tuo lukema vain vedetiin satunnaisesti hatusta tuotteen mainostusta varten ja loppu on historiaa. Tuolloin japanissa oli olympialaisten vuoksi buumi terveydestä jne.
Itse asiassa EI ole niin et "mitä enemmän olet liikkeessä, sitä enemmän hyötyä terveydelle". Miettikääpä urheilijoita, jotka liikkuvat järkyttäviä määriä! Heidän kroppansa on äärirajoilla, ja rasitusvammoja on vaikka kuinka paljon.
On olemassa piste, jonka jälkeen liike tekee enemmän pahaa kuin hyvää. Niinhän se on kaikessa, että kohtuus on paras!
Ne huippukestävyysurheilijat juoksevat tai hiihtävät helposti 50 kilometriä päivässä. Siitä on kymppitonnin askeltavoite vielä maratonin päässä.
Sitä paitsi reipaskin kävely rasittaa niveliä paljon vähemmän kuin juokseminen.
Olet oikeassa. Mutta silti, ei voi sanoa että "mitä enemmän, sitä parempi". Kyllä se yläraja on olemassa.
Totta kai, onhan ihmiskeholla rajansa.
Kokonaishyvinvointiin vaikuttaa myös moni muu seikka kuin liikunta.
T. Eri
Uinti onkin hyvä laji, jos siitä tykkää. Kannattaa suhteuttaa kalorinlulutukseen. Punttis on hankalampi juttu, koska ihmiset tekevät siellä asioita niin eri tavoin. Tavoitteellinen harjoittelija kuluttaa varmaan saman kuin kävelijä. Suurin osa vain kävelee juoksumatolla, nostaa kilon käsipainoa, surffaa samalla netissä ja ihmettelee, kun lihas massa ei kasva ja paino putoa.
Kokeilin itse sitä kahdeksan vuotta ja vaikka voima lisääntyi, niin lihasmassa ei juurikaan. Minustakin on omituista, ettei lihasmassa kasvanut, vaikka leuanvetotulos parani nollasta kuuteentoista ja penkki 50 kilosta 100 kiloon.