Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 000 askelta päivässä? Olenko ainoa joka ei siihen läheskään aina pysty?

Vierailija
22.12.2019 |

Töissä tulee n. 3000 ja sitten päälle vielä aina lenkki, tuntuu vaikealle saada se kymppitonni täyteen. Mietin liikkuuko ihmiset tosiaan niin paljon, taidan itse olla vaan luuseri. Oikeesti ei vaan pysty eikä ehdikään.

Taustalla fibro joka estää rajun himoliikunnan. Koiran kanssa kyllä kävelen päivittäin mutta enemmän sellaista metsässä tallustelua.

Kiinnostaa tietää paljonko te muut saatte askelia päivässä? Jos siis mittaatte jollain laitteella :)

Kommentit (477)

Vierailija
61/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli yli 13 000 askelta täyteen, noin 10 km yhteensä.

Aamusta kävelin etsimään pientä joulukuusta metsästä, sitten kävelin kaupoissa ja lopuksi hain polttopuita ja siivosin. Sillä se täyttyi, mutta ei ollut kyllä normipäivä. Töissä jää enemmän istumiseksi ja kello ei rekisteröi työmatkan ajoa fillarilla askeliksi.

Vierailija
62/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei onnistu kuin poikkeustapauksessa, valitettavasti. Teen etätyötä koneella, joten voitte kuvitella työpäivän aikana kertyneet askeleet. Toki päivän jälkeen saatan mennä kävelylle tai vaikka jumppaan, mutta 10000 on melkeinpä mahdottomuus saada enää sitten kasaan. Toki sen varmaan saisi jos menis joka päivä 2h kävelylle, mutta en päivittäin motivoidu/jaksa tuollaisia tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhyt nainen ja minulla 10 000 tulee täyteen jo reilusta kuudesta kilometristä. Tulee helposti täyteen, kun asun kaupungissa ja kävelen joka paikkaan. Toki kesällä tulee sitten kuljettua pyörällä eikä välttämättä tule joka päivä. Toisaalta kesällä tulee enemmän myös niitä päivä kun askelmäärä on vähintään tuplat tuosta. 

Vierailija
64/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä suurtalouskeittiöllä. Minulla tulee jo työpäivän aikana 10 000 askelta täyteen, mutta laitteen mukaan se ei ole terveellistä vauhtia. Kävelyä tulee työpäivän aikana 8-9 km. Lisäksi käyn illalla yleensä vielä reippaammalla kävelyllä ulkona, josta tulee askelia lisää n. 6000 - 7000. 

Vierailija
65/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa aika laiskalta. Olen raskaana ja yliajalla ja silti saan tuon 10 000 täyteen.

Vierailija
66/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei onnistu kuin poikkeustapauksessa, valitettavasti. Teen etätyötä koneella, joten voitte kuvitella työpäivän aikana kertyneet askeleet. Toki päivän jälkeen saatan mennä kävelylle tai vaikka jumppaan, mutta 10000 on melkeinpä mahdottomuus saada enää sitten kasaan. Toki sen varmaan saisi jos menis joka päivä 2h kävelylle, mutta en päivittäin motivoidu/jaksa tuollaisia tehdä.

Aseta itsellesi jokin syy kävellä. Itse kävelin tänään 9,2 km kauppaan. Aikaa kului 1.58.21.

Vierailija
67/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee päivässä vaan noin 3000 askelta, että aika kaukana tavoitteesta ollaan... silti olen alipainoinen.

Vierailija
68/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman arkiliikunnan määrää on vaikea arvioida. Arkiliikunnan saa ”näkyväksi” askelmittarilla. Mittarilla mitataan askelten määrää. Monet askelmittarit arvioivat myös kävelymatkaa ja energiankulutusta, mutta siinä mittarit ovat paljon epätarkempia kuin askelten määrässä.

Tutkimusten perusteella on voitu antaa ohjeita päivittäisten askelten määrästä. Alle 5 000 askelta tarkoittaa, että henkilö on liikunnallisesti passiivinen, suomeksi ”sohvaperuna”. Kun askeleita on välillä 7 500–10 000 päivässä, henkilö liikkuu ihan mukavasti, silloin ollaan liikunnallisesti melko aktiivisia.

Yli 10 000 askelta päivässä on jo paljon, henkilö on liikunnallisesti aktiivinen. Vielä pari kolmetuhatta askelta lisää, niin ollaan hyvin aktiivisia. Henkilöiden, jotka ovat laihduttaneet runsaasti, kannattaa pyrkiä yli 10 000 askeleen päivätulokseen, jotta painon nousu takaisin estyisi.

Askelmittarin lisäksi nykyään päivittäin kuljettua matkaa ja muuta liikkumisaktiivisuutta voidaan monipuolisesti seurata moderneilla laitteilla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
69/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 askelta = noin puolitoista tuntia melko rauhallista kävelytahtia

Vierailija
70/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilmaihminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10000 askelta ei ole pakollinen. On toki tieteellisesti totta että mitä enemmän olet liikkessä sitä enemmän hyötyä siitä on terveydelle. Tuo 10000 askelta on lähtöisin vuodelta 1965 jolloin japanilainen Yoshiro Hatano kehitti askelmittarin nimeltään 'Manpo-kei', joka kääntyy suomeksi kymmenentuhannen askeleen mittari. Tuo lukema vain vedetiin satunnaisesti hatusta tuotteen mainostusta varten ja loppu on historiaa. Tuolloin japanissa oli olympialaisten vuoksi buumi terveydestä jne.

Itse asiassa EI ole niin et "mitä enemmän olet liikkeessä, sitä enemmän hyötyä terveydelle". Miettikääpä urheilijoita, jotka liikkuvat järkyttäviä määriä! Heidän kroppansa on äärirajoilla, ja rasitusvammoja on vaikka kuinka paljon.

On olemassa piste, jonka jälkeen liike tekee enemmän pahaa kuin hyvää. Niinhän se on kaikessa, että kohtuus on paras!

Ne huippukestävyysurheilijat juoksevat tai hiihtävät helposti 50 kilometriä päivässä. Siitä on kymppitonnin askeltavoite vielä maratonin päässä. 

Sitä paitsi reipaskin kävely rasittaa niveliä paljon vähemmän kuin juokseminen.

Olet oikeassa. Mutta silti, ei voi sanoa että "mitä enemmän, sitä parempi". Kyllä se yläraja on olemassa.

Vierailija
71/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa 10 000 askeleen suosituksessa on kokemukseni mukaan hyvinkin perää. Entinen työni oli fyysisesti aktiivinen, ja tuo kymppitonni täyttyikin askeleissa helposti jo työpäivän aikana, sai syödä ja juoda miten lystäsi. Nyt taas on elämäntilanne jossa 6000 askeltakin vaatii ylimääräistä vaivannäköä, ja se näkyy vyötäröllä. Painonhallintaa helpoimmasta päästä on yrittää pysyä tuossa 10 000 askelmäärässä päivittäin.

Vierailija
72/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10k tulee mulle päivittäin helposti täyteen. Koirien kanssa 3 lenkkiä päivässä, pisimmän lenkin ollessa noin 6-8km. Työpäivän aikana askelmäärä vaihtelee suuresti riippuen ollaanko toimistolla vai maastossa.

Vierailija
73/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos vaikka ui kilsan päivässä? Tai rehkii punttisalilla. Ei näy askelissa.

Vierailija
74/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon painoasiaan, niin enpä ole eläessäni ylipainoista päivää nähnyt. Koko aikuisiänkin paino on ollut normaali ja aina huomattavasti lähempänä ali- kuin ylipainon rajaa, enkä saa nykyisellä elämäntyylilläni joka päivä 10000 askelta täyteen. Ei kaikilla painonhallinta ole haastavaa ja kiinni liikkumisen määrästä.

Syömisestä ja juomisesta se on kiinni eikä liikunnasta. On niin paljon helpompaa syödä 1000 kCal kuin kuluttaa se kävelemällä 20 kilometriä.

On meitäkin, joiden ei tarvitse painonhallinnan takia syödä vain 1000 kaloria päivässä. Näkisin nälkää, vaikkei joka päivä tule otettua sitä 10000 askelta. Voi kuluttaa myös muutenkin kuin kävelemällä ja reuhtomalla joka päivä.

Vierailija
75/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos vaikka ui kilsan päivässä? Tai rehkii punttisalilla. Ei näy askelissa.

No sitten sitä ei tietenkään tapahtunut jos ei näy askelmittarissa :D älä ole noin avuton.

Vierailija
76/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10000 askelta ei ole pakollinen. On toki tieteellisesti totta että mitä enemmän olet liikkessä sitä enemmän hyötyä siitä on terveydelle. Tuo 10000 askelta on lähtöisin vuodelta 1965 jolloin japanilainen Yoshiro Hatano kehitti askelmittarin nimeltään 'Manpo-kei', joka kääntyy suomeksi kymmenentuhannen askeleen mittari. Tuo lukema vain vedetiin satunnaisesti hatusta tuotteen mainostusta varten ja loppu on historiaa. Tuolloin japanissa oli olympialaisten vuoksi buumi terveydestä jne.

Itse asiassa EI ole niin et "mitä enemmän olet liikkeessä, sitä enemmän hyötyä terveydelle". Miettikääpä urheilijoita, jotka liikkuvat järkyttäviä määriä! Heidän kroppansa on äärirajoilla, ja rasitusvammoja on vaikka kuinka paljon.

On olemassa piste, jonka jälkeen liike tekee enemmän pahaa kuin hyvää. Niinhän se on kaikessa, että kohtuus on paras!

Ne huippukestävyysurheilijat juoksevat tai hiihtävät helposti 50 kilometriä päivässä. Siitä on kymppitonnin askeltavoite vielä maratonin päässä. 

Olet oikeassa. Mutta silti, ei voi sanoa että "mitä enemmän, sitä parempi". Kyllä se yläraja on olemassa.

Toki, mutta johan joku tässä ketjussa esitti, että se on 15.000 askeleen kohdalla, mikä on täyttä puppua suurimmalle osalle ihmisistä. Ihmiset mielellään laiskuuttaan mielellään perustelevat tällaisilla väitteillä oman tekemättömyytensä. Siksi ylärajasta puhuminen ei kosketa 99% kansasta laisinkaan.

Vierailija
77/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten sitä ei tietenkään tapahtunut jos ei näy askelmittarissa :D älä ole noin avuton.

Ei, minä en ole se avuton vaan he jotka tuijottaa sokeasti pelkkiä askeleita :D Koitin vain tuoda ilmi, että muutenkin voi liikkua runsaasti, ja ei kannata itkeä jos ei se taikalukema 10t tule täyteen.

Vierailija
78/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee nykyisin kun otin lääkärin suosituksesta koiran. Mulla oli verenpaine koholla.

Eli aamulla koiran kanssa puoli tuntia, sitten suihku ja kävellen asemalle ( 1 km), Hesan päässä kävelen konttorille ( 1 km suuntaansa) ja sama illalla takaisinpäin. Koiran kanssa iltalenkki klo 20.30 ( muut ulkoiluttaa päivällä) ja se on yleensä 5-7 km. Äkkiä kertyy 8-10 km päivässä. Askelmittarin kaivoin laatikon pohjalta, kyllä vaan tulee yli 10000.

Kunto on noussut. Ennen makasin laiskana sohvalla ja kuljin bussilla ja ratikalla. Mieliala on virkistynyt, olen jopa juossut koiran kanssa ja harkitsen talvilenkkareita. Ja verenpaine on laskenut.

Vierailija
79/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koira ja lenkit niin 10.000 askelta tulee kyllä täyteen.

Koirattomina päivinä voi jäädä jopa 2000 askeleeseen.

Vierailija
80/477 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta johan joku tässä ketjussa esitti, että se on 15.000 askeleen kohdalla, mikä on täyttä puppua suurimmalle osalle ihmisistä. Ihmiset mielellään laiskuuttaan mielellään perustelevat tällaisilla väitteillä oman tekemättömyytensä. Siksi ylärajasta puhuminen ei kosketa 99% kansasta laisinkaan.

Minkä perusteella on puppua tuo 15t raja? "UKK–instituutin mukaan ihanteellinen askelmäärä päivässä on 13 000. " Jostain muusta linkistä taas luin, että yli 15t riskit haittoihin (kulumat ym) kasvaa. https://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/kuinka-monta-askelta-kavelet-paiva…;

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän