Työnantajasi suurin huijaus
Minulla on kiinnostava työ ja mukavat työkaverit isossa asiantuntijaorganisaatio saa, mutta pari asiaa niin sanotusti nyppii. Yksi suurimmista kehityksen aiheista on työnantajan viestimä muunneltu totuus esim. palkkaukseen ja palkitsemiseen liittyen. Työnantajan harjoittama palkkapolitiikka on lievästi sanottuna maltillista, eikä urakehitysmahdollisuuksia oikein ole talon sisällä. Silti työnantaja aina muistaa hehkuttaa muunlaista palkitsemista kun joku erehtyy lisää palkkaa pyytämään.
Kyllä meillä vuositasolla jaetaankin joku reilu 100 tuhatta tunnustuspalkkioihin, mutta eihän se isossa organisaatiossa ole juuri mitään. Jos se jaettaisiin tasajakona kaikille niin puhuttaisiin ehkä satasesta per nuppi. Itse en ole sellaista koskaan saanut, eikä kukaan muukaan meidän. 15 hengen tiimistä. Sporttipassiin tulee satanen vuodessa, joten kai se sitten on se "muu palkitseminen". Oikeasti en edes tunnista työpaikkani niistä ylisanoista, joilla meille yritetään houkutella porukkaa töihin. Työhyvinvointikin on joku sellainen asia, jota ilmeisesti löytyy HR:n sisältä, mutta ei oikeita töitä tekevien keskuudesta.
Kommentit (44)
Työskentelin hyväntekeväisyysjärjestössä. Palkat tosi huonot, mutta pikkujouluissa viini virtasi ja muutenkin kaikkeen turhaan roskaan lahjoittajien rahat ja valtion avustukset kului. Eikä töissä kukaan tehnyt mitään. Asioita vain kirjattiin erilaisiin järjestelmiin, jotta yksiköllä näyttäisi olevan toimintaa. Kuusi viikkoa katselin, ihmettelin ja kyllästyin tekemättömyyteen. Vein osaamiseni yksityiselle puolelle. Palkka on parempi ja työssä on tavoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Millälailla tässä on kyseessä huijaus? Olin tulossa kertomaan kokemastamme huijauksesta, mutta ketju onkin palkankorotuksista. Itseäni ei onnistuttu huijaamaan, mutta kaikkia muita tavallaan huijasi.
Voinen sen tässä silti kertoa.
Olen alalla, jossa toisinaan työnantaja vaihtuu, mutta työntekijöiden asema ei muutu sen takia mitenkään. Eli alalla pidetään se työsopimus voimassa, jonka työntekijä solmi, kun tuli taloon. Jos omistaja vaihtuu, ei solmita uutta työsopimusta.
No, meillä vaihtui omistaja ja tämä halusi allekirjoituttaa kaikilla uudet työsopimukset kanssaan. Onneksi en ollut ensimmäisiä, jotka sinne joutuivat ja ehdin vähän ottaa selvää asioista.
Soitin ammattiliittoon, ja sieltä sanottiin, että ei missään nimessä ole tapana uusia työsopimuksia tällaisen takia. No, meillä osalla luki itse työsopimuksessa, että lisät maksetaan tuplina. Kaikille tämä etuus kuitenkin annettiin, sitä ei vain aikaisempi omistaja ollut kirjannut kaikkien sopimuksiin. Minulla se sattui lukemaan.
Kaikki muut menivät allekirjoittamaan uuden sopimuksen, josta pomo halusi niiltäkin, joilla lisätuplaus luki vanhassa jättää sen uudesta sopimuksesta pois ja jättikin.
Nyt jos hän haluaa lopettaa tuplalisien maksamisen, se onnistuu, koska sitä ei enää lue työntekijöiden työsopimuksissa.
Paitsi minulla. Minulta sitä ei voida viedä.
Se ei siis ollut yleisesti tiedossa, pitääkö uuden pomon tullessa uusia sopimukset, mutta selvisi liiton kautta, että ei kuulu. Meillä ei ollut luottamusmiestä.
Eikös se ole kaikista suurin huijaus jos luvataan hyvä työpaikka, palkka ja urakehitysmahdollisuudet, joita ei kuitenkaan todellisuudessa ole? Minusta ainakin on. Pieniä lisämausteita voi olla palkan ja urakehitysmahdollisuuksien lisäksi, mutta se on vähän kuin kaneli riisipuuron päällä. Kyllä se puuro on se, josta maha täyttyy eikä se kaneli.
sssprrrrr kirjoitti:
Työskentelin hyväntekeväisyysjärjestössä. Palkat tosi huonot, mutta pikkujouluissa viini virtasi ja muutenkin kaikkeen turhaan roskaan lahjoittajien rahat ja valtion avustukset kului. Eikä töissä kukaan tehnyt mitään. Asioita vain kirjattiin erilaisiin järjestelmiin, jotta yksiköllä näyttäisi olevan toimintaa. Kuusi viikkoa katselin, ihmettelin ja kyllästyin tekemättömyyteen. Vein osaamiseni yksityiselle puolelle. Palkka on parempi ja työssä on tavoitteita.
Kuulostaa joltain pelastakaa lapset ry:ltä. Mutta ei kai eroa muistakaan hyväntekeväisyysjärjestöistä ja siitä tosiasiasta, että hyväntekeväisyyteen annetuista varoista luokkaa 5-10 % menee itse kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millälailla tässä on kyseessä huijaus? Olin tulossa kertomaan kokemastamme huijauksesta, mutta ketju onkin palkankorotuksista. Itseäni ei onnistuttu huijaamaan, mutta kaikkia muita tavallaan huijasi.
Voinen sen tässä silti kertoa.
Olen alalla, jossa toisinaan työnantaja vaihtuu, mutta työntekijöiden asema ei muutu sen takia mitenkään. Eli alalla pidetään se työsopimus voimassa, jonka työntekijä solmi, kun tuli taloon. Jos omistaja vaihtuu, ei solmita uutta työsopimusta.
No, meillä vaihtui omistaja ja tämä halusi allekirjoituttaa kaikilla uudet työsopimukset kanssaan. Onneksi en ollut ensimmäisiä, jotka sinne joutuivat ja ehdin vähän ottaa selvää asioista.
Soitin ammattiliittoon, ja sieltä sanottiin, että ei missään nimessä ole tapana uusia työsopimuksia tällaisen takia. No, meillä osalla luki itse työsopimuksessa, että lisät maksetaan tuplina. Kaikille tämä etuus kuitenkin annettiin, sitä ei vain aikaisempi omistaja ollut kirjannut kaikkien sopimuksiin. Minulla se sattui lukemaan.
Kaikki muut menivät allekirjoittamaan uuden sopimuksen, josta pomo halusi niiltäkin, joilla lisätuplaus luki vanhassa jättää sen uudesta sopimuksesta pois ja jättikin.
Nyt jos hän haluaa lopettaa tuplalisien maksamisen, se onnistuu, koska sitä ei enää lue työntekijöiden työsopimuksissa.
Paitsi minulla. Minulta sitä ei voida viedä.
Se ei siis ollut yleisesti tiedossa, pitääkö uuden pomon tullessa uusia sopimukset, mutta selvisi liiton kautta, että ei kuulu. Meillä ei ollut luottamusmiestä.Eikös se ole kaikista suurin huijaus jos luvataan hyvä työpaikka, palkka ja urakehitysmahdollisuudet, joita ei kuitenkaan todellisuudessa ole? Minusta ainakin on. Pieniä lisämausteita voi olla palkan ja urakehitysmahdollisuuksien lisäksi, mutta se on vähän kuin kaneli riisipuuron päällä. Kyllä se puuro on se, josta maha täyttyy eikä se kaneli.
Täh? Kuka uskoo työpaikkailmoitusten lässytyksiä? Olin luullut, että kaikki tajuavat, että ne ovat yhtä pakottavia, kuin paikkaan haetulta työntekijältä OIKEASTI vaadittavat ominaisuudetkin... 🙄
Itseäni inhottaa se teatteri, onneksi alallani ei joidu hakemaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä ihmetyttää, miten porukka jaksaa vuodesta toiseen roikkua kaikenlaisissa nälkäpalkkaa maksavissa hikipajoissa töissä. Aika monelle palkkatyö on kuitenkin se pääelinkeino, joka sitten mahdolistaa kaiken muun elämisen ja kuluttamisen. Jos omaisuutta on kertynyt jo tarpeeksi niin sitten voi ehkä muut asiat kuin palkka olla merkityksellisempiä töissä. Mutta jos asuntovelkaa on vaikka 250 tuhatta, niin silloin kyllä se palkan suuruus pitäisi kaiken järjen mukaan olla se ratkaiseva tekijä.
Niin? Ja miten voit saada parempaa palkkaa? Eiköhän jokainen ottaisi, jos se olisi mahdollista. Sinun täytyy olla hiukan ääliö ja tyhmä, jos luulet, että palkkoja noin vain korotetaan, kun vaihtaa työpaikkaa.
Ei enää koskaan töihin mikroyritykseen kirjoitti:
Ns. "villi" työnantaja. Pikkufirma, jonka omisti sellainen lähes 7-kymppinen pariskunta joka oli vuokrannut oman asuntonsa lisätulojen vuoksi ja asui itse työpaikan konttorihuoneessa. Sosiaalitiloja ei työpaikassa ollut ja lounaalle mentiin läheiselle huoltoasemalle. Omassa termospullossa sai tuoda kahvia töihin. Palkka 1400 €/kk urakkatahtisesta työstä, sairastuessa olisi ollut työlainsäädännön määrittämä minimi, eli palkkaa yhdeksältä päivältä ja sen jälkeen kelan päivärahalle jne.
Tämä ei ole huijausta, vaan olot olivat vain huonot.
Ettekö te nuijat edes tiedä huijaamisen määritelmää?
Meillä koko johtoporras on lomalla koko jouluviikon. Työntekijät eivät saa olla lomalla, vaan ovat töissä 23.12. ja 27.12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä välillä ihmetyttää, miten porukka jaksaa vuodesta toiseen roikkua kaikenlaisissa nälkäpalkkaa maksavissa hikipajoissa töissä. Aika monelle palkkatyö on kuitenkin se pääelinkeino, joka sitten mahdolistaa kaiken muun elämisen ja kuluttamisen. Jos omaisuutta on kertynyt jo tarpeeksi niin sitten voi ehkä muut asiat kuin palkka olla merkityksellisempiä töissä. Mutta jos asuntovelkaa on vaikka 250 tuhatta, niin silloin kyllä se palkan suuruus pitäisi kaiken järjen mukaan olla se ratkaiseva tekijä.
Niin? Ja miten voit saada parempaa palkkaa? Eiköhän jokainen ottaisi, jos se olisi mahdollista. Sinun täytyy olla hiukan ääliö ja tyhmä, jos luulet, että palkkoja noin vain korotetaan, kun vaihtaa työpaikkaa.
Ei varmaan korotetakaan, jos vaihtaa Alepan kassalta S-Marketin kassalle, kunnallisesta päiväkodista toiseen tai sairaalasta naapurisairaalaan. Mutta jos on tekninen tai kaupallinen koulutus ja pätevyys niin ei kai kukaan vaihda työpaikkaa ilman palkankorotusta. Koulutuksen suomia etuja siis.
Palkkoja ei voi korottaa, koska rahaa ei ole. Silti lähes puolet firman työ tekijöistä on töissä vuokrafirman kautta, saavat samaa palkkaa kuin omat työntekijätkin (+ vuokrafirman kate), eivät ole mitään kausiapulaisia vaan säännöllisesti jopa vuosia meillä töissä. Ja ylitöitä teetetään säännöllisesti 2-3 viikonloppuna joka kuukausi. Mutta rahaa palkankorotuksiin ei muka ole.
Aikoinaan olin eräässä yksityisessä yrityksessä töissä. Joulukuu oli kiireistä ja jouluaattoon mennessä töissä oltiin 23pv (itsenäisyyspv oli vapaa). Aiemmin taloon tulleet olivat tehneet normipalkalla tuon joulukuun ja ihmettelin asiaa kovasti. Sain asian korjaantumaan ja kaikki saivat sitten lisät ja ylityökorvaukset, mutta kummallista, että kuvittelivat normipalkan olevan ok tuosta työmäärästä. Toisessa työpaikassa eräs työntekijä ns. huijattiin eläkkeelle eikä kerrottu oikeudesta jatkaa ikään X. Tilanne tuli ko. henkilölle shokkina, joten ei ajatus ollut mukana. Liittokaan ei asiaa saanut peruttua.
Liukuvan työajan järjestelmä ja tuntisaldot. Eli liukuman puitteissa ihmiset tekevät pitkää päivää ja keräävät tuntisaldoa, jota ei kuitenkaan kiireen tai muun syyn vuoksi ehdi pitää vapaana. Eli käytännössä täysin ilmaista talkootyötä.
Minä olen työpaikan moniosaaja, jota hyppyytetään paikasta toiseen koska osaamiseni on niin monipuolista. Kerroin työnantajalle, että tämä stressaa ja vi*uttaa minua, koska suurin osa muista työntekijöistä saa tehdä vain sitä yhtä ja samaa hommaa kun eivät muuta osaa. Eihän siinä mitään, jos saisi erillisen korvauksen tästä joustavuudesta, mutta samaa tes:sin mukaista palkkaa meille kaikille maksetaan. Ja vaikka minulle on luvattu, että saan pysyä ja tehdä sitä hommaa, josta itse pidän niin viikon päästä revitään taas naapuritiimiin paikkaamaan.
Ei urakehitysmahdollisuuksia ja surkea palkkakehitys. Siinä meidän suurimmat epäkohdat.
VTT kirjoitti:
Ei urakehitysmahdollisuuksia ja surkea palkkakehitys. Siinä meidän suurimmat epäkohdat.
Mutta tekniikan alan opiskelijoiden MIELIKUVISSA hieno työpaikka. Eli sellaisten ihmisten, joilla ei ole mitään omakohtaista kosketuspintaa taloon. Mutta työnantaja jaksaa aina tuulettaa näiden kyselyjen tuloksia. Kysyisi joskus talossa olevilta ihan sana on vapaa tyyppisesti eikä mitään rasti ruutuun-juttuja.
Suurin huijaus on järjestelmällinen veronkierto, josta puhuu kuin se olisi vain hänen kehittämää erittäin ovelaa verosuunnittelua. Ei, ei se ole. Se on ahneutta ja häikälemättömän rikollista toimintaa josta hän lähtee tiilenpäitä lukemaan jos niin päätän.
Olin nuori, mutta melkein yliopistosta valmistunut opiskelija ja tein eräässä järjestössä pari vuotta todellisella nälkäpalkkiolla ulkoistettuna. Koska en ollut virallisesti työntekijä, minulle ei maksettu esim. lomista ja kesät teinkin kahta työtä. Minulle lupailtiin monet kerrat vakinaistamista, mutta onneksi en jäänyt odottelemaan. Nyt tuolta paikasta lähdöstäni on jo kuusi vuotta ja edelleen ko. työtä tehdään ulkoistettuna nälkäpalkkiolla. Onnekseni pääsin lähdön jälkeen toiseen paikkaan hyvin palkattuun vakityöhön, tosin vähän aikaa olin työttömänä.
Nykyisessä työssä saan hyvät sijaisuuskorvaukset pitemmistä otona tehdyistä sijaisuuksista. Voin ottaa joko rahana tai vapaana. Vapaata pystyy myös helpommin pitämäänkin. Edellisessä ei mitään ylimääräistä, vaikka rehkit kollegan koko kesäloman 4 vkoa yksin omat sekä toisen työt. Hölmöä sinänsä kun tuli tehtyä. Mua ei ainakaan auttanut, lopputulos olisi varmasti ollut sama eli yt:n kautta ulos. Tosin nykyään työkuorma siellä vielä kamalampi, joten loppujen lopuksi kävi ihan hyvin😊
Meillä varallaolokorvaukset maksetaan sen perusteella, millä osastolla / missä toimipisteessä satut olemaan. Joku saa 1,5 kertaista palkkaa varallaolon ajalta + erikseen korvauksen jos tulee keikkaa. Toiselle maksetaan satanen kuukaudessa ylimääräistä varallaolon ajalta. Sama pätee hankalan työn lisään. Toisessa talossa maksetaan mukisematta, toisessa ei johtuen esimiesportaasta. Tasa-arvoista ja yhdenvertaista, eikö vain?