Miksi työtön tohtori ei ota työkkäristä työtä vastaan?
Vaikea uskoa ettei mitään saisi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3db9e82e-0f92-4747-b022-eab5ba550f70
Kommentit (345)
Olin itse vastaväitelleenä jonkin aikaa työtön. Hakemiini töihin otettiin saman alan kandeja ja maistereita hommiin, perusteluina aina ”no kun olet tohtori”, ikäänkuin unohdettiin että minulla sama kandi- ja maisterisavotta takana.
Työkkäristä ei ikinä tarjottu töitä. Kerran yhden puhelun yhteydessä pahoittelivat kun mitään ei löydy.
Yritin myös hakea ihan konttori- / assari- yms töitä. Aina sama vastaus: etkös olisi liian pätevä näihin tehtäviin.
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukalähtee opiskelija-asunnosta ilman, että on seuraava vuokra-asunto tiedossa? Onko sitä edes haettu. Tosi edeavastuutonta.
Kukaan lähde silleen, että asun väliajan metsässä, kyllä kämppä löytyy. Tässä ei kerrota kaikkea.ai siellä neitikö on sitä mieltä että niin kauan kun ei ole uutta asuntoa, saa vapaasti asua opiskelija-asuntolassa, vaikka eläkeikään asti? No kaikkihan teksisi niin. Kun se asumisaika on ohi niin potku persuksiin ja adios!
Kai tuolla Mikalla on ollut tiedossa se, kuinka kauan opiskelija-asunnossa voi asua valmistumisen jälkeen. Miten muut opiskelijat ovat tilanteen selvittäneet? Aivan, hakeneet varmaankin uutta asuntoa ajoissa.
Liki viiskymppisen on vaikea saada töitä, totta, mutta kyllä jutussa jätetään aika paljonkin kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse vastaväitelleenä jonkin aikaa työtön. Hakemiini töihin otettiin saman alan kandeja ja maistereita hommiin, perusteluina aina ”no kun olet tohtori”, ikäänkuin unohdettiin että minulla sama kandi- ja maisterisavotta takana.
Työkkäristä ei ikinä tarjottu töitä. Kerran yhden puhelun yhteydessä pahoittelivat kun mitään ei löydy.
Yritin myös hakea ihan konttori- / assari- yms töitä. Aina sama vastaus: etkös olisi liian pätevä näihin tehtäviin.
Jep.
Onko pakko kertoa duunari töitä hakiessa tutkintoasi?
Vierailija kirjoitti:
Itse en työttömänä pystyisi opiskelamaan koska ei ole rahaa kirjoihin. En Helsingissä omista edes bussilippua, koska se maksaa nykyään n 60 euroa. Aikuiset eivät saa bussilipuistakaan opiskelija alennusta vaikka olisivat opiskelijoita, toisin kun nuoret. Nykyään pitää lisäksi käytännössä olla läppäri melkein kaikissa opinnoissa.
Jopas oli tekosyitä kerrakseen. Ensinnäkin myös aikuiset saavat bussilipun opiskelijahintaan, kun esittää opintotodistuksen. Kirjat saa kirjastosta. Suoritin korkeakoulututkinnon ostamatta yhtään kirjaa.
Miksi sitä asuntoa on pakko hakea vain kunnalta? En tarkoita tällä vain asunnottomia, vaan usein saa lukea ihan vaikka jonkun perus lapsiperheen asuvan liian pienessä asunnossa eikä kunta anna isompaa. Eivätkö ihmiset osaa mennä oikotielle tai toriin etsimään vapaita asuntoja? Luottotiedottomuus on tietysti ongelma, mutta ei niitä kaikki yksityisetkään tarkista. Minulta ei ole koskaan kysytty, en tiedä ovatko tarkistaneet.
1v lapsen kotiäitinä ja yksinhuoltajana sain Turussa kolme asuntotarjousta parin viikon sisään, kun tuli yllättäen ero. Työ- eikä opiskelupaikkaa ei tuolloin ollut ja kaikki tarjoukset tulivat yksityisiltä. Sinne vaan näyttöihin ja hakemusta täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Yleensä viimeistään haastattelussa naamatusten kysytty koulutusta. Olen ehkä huono valehtelemaan joten olen kertonut. Lisäksi olen ajatellut että se, että olen johtanut tutkimusprojektia, toiminut tutkimusapulaisen esimiehenä, hoitanut budjetteja yms (eli tehnyt tutkimuksen väitöskirjaa varten) osoittaisi jonkinlaista organisointikykyä ja voisi olla eduksi. Eli ei pelkkä kirjainyhdistelmä PhD, vaan se, mitä kaikkea tein sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
F20.
Tuskinpa. Skitsofreenikot eivät selviydy itsekseen metsissä tai väittele tohtoriksi tuosta vaan ilman jatkuvaa lääkitystä, hoitokontaktia tai erityistä tukea. Ihan tavallisessa arjessa on jo heille kestämistä.
Jaa, olen diagnoosin mukaan skitsofreenikko ja oikein hyvin olen selvinnyt ilman lääkitystä ja hoitokontaktia vuosikausia. Tohtoriksi en ole valmistunut, mutta omaan kaksi korkeakoulututkintoa ja kolmas on menossa. En tosin ole koskaan asunut metsässä, kun ei ole ollut tarvetta. Tykkään sitä paitsi lämpimästä. Kokemukseni ja kehittyneen akateemisen tiedonkäsittelytaitoni ansiosta tiedän myös, että toimintakykyni olisi todennäköisemmin tuhottu lääkityksellä kuin ylläpidetty sitä. Sinulla on vain harhainen käsitys skitsofreniasta, kuten suurimmalla osalla suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
F20.
Tuskinpa. Skitsofreenikot eivät selviydy itsekseen metsissä tai väittele tohtoriksi tuosta vaan ilman jatkuvaa lääkitystä, hoitokontaktia tai erityistä tukea. Ihan tavallisessa arjessa on jo heille kestämistä.
Jaa, olen diagnoosin mukaan skitsofreenikko ja oikein hyvin olen selvinnyt ilman lääkitystä ja hoitokontaktia vuosikausia. Tohtoriksi en ole valmistunut, mutta omaan kaksi korkeakoulututkintoa ja kolmas on menossa. En tosin ole koskaan asunut metsässä, kun ei ole ollut tarvetta. Tykkään sitä paitsi lämpimästä. Kokemukseni ja kehittyneen akateemisen tiedonkäsittelytaitoni ansiosta tiedän myös, että toimintakykyni olisi todennäköisemmin tuhottu lääkityksellä kuin ylläpidetty sitä. Sinulla on vain harhainen käsitys skitsofreniasta, kuten suurimmalla osalla suomalaisista.
Ja koska sinä pärjäät, niin jokainen skitsofreenikko pystyy ilman lääkitystä kaikkeen mihin säkin - huolimatta ko. sairauteen liittyvistä tilastoista ja todennäköisyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
F20.
Oletko eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällainen kuriositeetti nostetaan esimerkiksi asunnottomasta? Kyllä tolla olisi kyky saada jotain töitä jos halua olisi. Voi sanoa ton olevan jo tahallista jättäytymistä yhteiskunnan ulkopuolelle ja pilkan tekoa tavallisista köyhistä/kodittomista joilla ei ole akateemista tutkintoa.
Mitä töitä ja keneltä? Kuka palkkaa asunnottoman 47-vuotiaan ylikoulutetun?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tämä punkfilosofi on oikeasti Turun Yliopistossa väitellyt tohtori.
Eksentrikko.
Ei täällä aaveelläkään tarvitse ihan jokaista omaa ennakkoluuloaan tuoda näkyviinu.Skitsofrenia tai autismi. On pystynyt väittelemään, mutta tuskin pystyisi työelämään kun ei pysty ihan normaaleihin perusasioihinkaan. Ei häntä kukaan palkkaa eikä varsinkaan mihinkään vastuullisiin hommiin.
Varastomiehen hommaa voisi ehkä saada, koska on fyysisesti hyvässä kunnossa, mutta tuskin pystyy sitoutumaan säännöllisiin työvuoroihin ja tuskin pystyy olemaan normaalissa sosiaalisessa kontaktissa toisiin ihmisiin.Aina tällaisia on ollut, esim. Helsingissä Pasilassa se yksi vanha nainen, joka rakensi sitä kivikylää siihen radan varren pusikkoon.
Triplan alta saatiin rouva sitten vihdoin asuntolaan ja nykyään elelee sellaisessa tuetun asumisen yksikössä.
Kivikylä säilytetään, kiva ele kaupungilta.
Uskomatonta että tällainen viesti josta henkilöä tuntematta vedetään hatusta diagnooseja, on saanut noin paljon tykkäyksiä.
Työttömäksi on varsin helppo päätyä ilman mitään mt-ongelmia, samoin asunnottomaksi pitkäksi aikaa. Turussakin yksin asuva kantasuomalainen mies on ihan kaikkien asuntojonojen lopussa. Uskovat kai, että ei ne nyt oikeasti taivasalle joudu vaan ovat sukulaisilla tai kavereilla tms. Mutta kun kaikilla ei semmoisia ole. Yömajat ja asuntolat on usein täynnä levottomia päihdeongelmaisia, joiden seuraan raitis mies tuskin tahtoo.
Toivottavasti jutun miehelle löytyy asunto. Työtä voi olla vaikea kyllä saada pitkän työttömyyden ja iän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen asunnon pitäisi olla juuri Turusta, eikä vaikka Pihtiputaalta?
Jaetaanko siellä kunnan asuntoja kaikille halukkaille ulkopaikkakuntalaisille, joilla ei ole sinne mitään siteitä?
Jollei ihmisellä ole päihdeongelmaa, on asunnon saaminen helpohkoa. Suomessa on sadoittain asuntoja tyhjillään. Voi kokeilla vaikka sellaisia paikkoja kuin Yli-Ii, Savonlinna, Kouvola, Pieksämäki, Kemi...
Sovitaanko että sinä muutat sinne kemiin niin meikäläinen voi muuttaa sinun asuntoosi pk-seudulle.
Sitäpaitsi päihdeongelmaisena on helpompi saada asunto kunhan vaan menee viralliseen hoitoketjuun. Noilla on kokonaan oma jononsa josta nuo saa nopeutetusti kaupunkien vuokra-asuntoja kunhan on aikansa asuttu jossain tukiasuntolassa tjsp.
Minulla on tietoa ja kokemusta asiasta. Päihdeongelmainen saa asunnon yleensä vasta tukiasumisen kautta ja se on pitkä putki, johtuen mm. jonoista. Asun Kouvolassa, tervetuloa.
Ja ero olikin siinä ettei esim. helsingistä saa asuntoa välttämättä ikinä jos ei ole sitä päihdeongelmaa eikä satu sopimaan asuntovalitsijavirkamiehen mystiseen ideaalimalliin niistä joille asuntoja tarjotaan. Ei edes asunnottomana.
Kouvolasta en tiedä.
Perustuslaki takaa vapaa liikkuvuuden. Kuka tahansa saa Suomessa muuttaa minne tahansa. Ei tarvita mitään perusteluita, sukuyhteyttä, työpaikkaa, koulua, ei mitään muuta kuin oma halu muuttaa.
Täähän sitten liittyykin aiheeseen jollain lailla? Oletko joku vasemmiston eduskunta-avustajista kun puhe kääntyi välittömästi perustuslakiin kun tarvitsit vastaväitteen?
En kyllä ole niin varma, että mikään pikkukunta on niin innokas tarjoamaan asuntoa henkilölle, joka tulee olemaan pelkkä kuluerä pienelle kunnalle. En nyt tarkoita jutun henkilöä. Mutta takavuosinahan tehtiin niinkin, että eräälle vähemmistöryhmälle ostettiin (tai vuokrattiin ) kiinteistö naapurikunnan puolelta, näin saatiin tämä perhe naapurikunnan sos toimen vastukseksi, kun vakituinen osoite oli siellä naapurikunnassa.
Ihmisillä on erikoinen käsitys asunnon saamisesta ja hankkimisesta. Itse en ole kunnalta saanut asuntoa koskaan. Opiskelijasäätiön asunnoissa olen asunut, muut olen hankkinut vapailta markkinoilta. Ihan vaikka tori.fi tarjoaa yksityisten vuokranantajien asuntoja.
Mutta luottotiedot pitää olla kunnossa tai pitää pystyä maksamaan kahden kk:n vuokratakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
En ole tuo jolta kysyt, mutta samassa tilanteessa. Ei sitä oikein valehdellakaan voi. CV kysytään kumminkin, pitäisikö siihen runoilla vuosien ajaksi jotain ihan muuta kuin mitä todella olen tehnyt (=opiskellut ja asiantuntijahommia)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
En ole tuo jolta kysyt, mutta samassa tilanteessa. Ei sitä oikein valehdellakaan voi. CV kysytään kumminkin, pitäisikö siihen runoilla vuosien ajaksi jotain ihan muuta kuin mitä todella olen tehnyt (=opiskellut ja asiantuntijahommia)?
Minulta ei kysytty cv:tä eikä todistuksia mennessäni hyllyttäjäksi, siivoojaksi ja tiskaajaksi.
Kaveri ei päässyt armeijaan töihin, eikä muukalaislegioonaan kahdesta yrittämisestä huolimatta. Voidaan melko varmasti todeta, että päässä viiraa. Teltta vie liikaa tilaa?! Keitin painaa liikaa?! Kaveri nukkuu metsässä taivasalla mutta maakuntiin ei niin vain mennä?! Suojasta riepoo se että osa ihmisistä ajattelee asunnottomuuden olevan oma syy, pari lausetta sen jälkeen kun kertoi kokeilevansa asunnottomuutta?!
Kaveri lähti aikuisiällä opiskelemaan poliittista historiaa, mikähän urapolku mahtoi olla mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaanko siellä kunnan asuntoja kaikille halukkaille ulkopaikkakuntalaisille, joilla ei ole sinne mitään siteitä?
Jollei ihmisellä ole päihdeongelmaa, on asunnon saaminen helpohkoa. Suomessa on sadoittain asuntoja tyhjillään. Voi kokeilla vaikka sellaisia paikkoja kuin Yli-Ii, Savonlinna, Kouvola, Pieksämäki, Kemi...
Sovitaanko että sinä muutat sinne kemiin niin meikäläinen voi muuttaa sinun asuntoosi pk-seudulle.
Sitäpaitsi päihdeongelmaisena on helpompi saada asunto kunhan vaan menee viralliseen hoitoketjuun. Noilla on kokonaan oma jononsa josta nuo saa nopeutetusti kaupunkien vuokra-asuntoja kunhan on aikansa asuttu jossain tukiasuntolassa tjsp.
Minulla on tietoa ja kokemusta asiasta. Päihdeongelmainen saa asunnon yleensä vasta tukiasumisen kautta ja se on pitkä putki, johtuen mm. jonoista. Asun Kouvolassa, tervetuloa.
Ja ero olikin siinä ettei esim. helsingistä saa asuntoa välttämättä ikinä jos ei ole sitä päihdeongelmaa eikä satu sopimaan asuntovalitsijavirkamiehen mystiseen ideaalimalliin niistä joille asuntoja tarjotaan. Ei edes asunnottomana.
Kouvolasta en tiedä.
Perustuslaki takaa vapaa liikkuvuuden. Kuka tahansa saa Suomessa muuttaa minne tahansa. Ei tarvita mitään perusteluita, sukuyhteyttä, työpaikkaa, koulua, ei mitään muuta kuin oma halu muuttaa.
Täähän sitten liittyykin aiheeseen jollain lailla? Oletko joku vasemmiston eduskunta-avustajista kun puhe kääntyi välittömästi perustuslakiin kun tarvitsit vastaväitteen?
En kyllä ole niin varma, että mikään pikkukunta on niin innokas tarjoamaan asuntoa henkilölle, joka tulee olemaan pelkkä kuluerä pienelle kunnalle. En nyt tarkoita jutun henkilöä. Mutta takavuosinahan tehtiin niinkin, että eräälle vähemmistöryhmälle ostettiin (tai vuokrattiin ) kiinteistö naapurikunnan puolelta, näin saatiin tämä perhe naapurikunnan sos toimen vastukseksi, kun vakituinen osoite oli siellä naapurikunnassa.
Ihmisillä on erikoinen käsitys asunnon saamisesta ja hankkimisesta. Itse en ole kunnalta saanut asuntoa koskaan. Opiskelijasäätiön asunnoissa olen asunut, muut olen hankkinut vapailta markkinoilta. Ihan vaikka tori.fi tarjoaa yksityisten vuokranantajien asuntoja.
Mutta luottotiedot pitää olla kunnossa tai pitää pystyä maksamaan kahden kk:n vuokratakuun.
Kaikki yksityiset ei tarkista luottotietoja ja työtön saa Kelasta vuokratakuun, jota tosin kaikki yksityiset eivät hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi. Ei työkkäristä töitä tarjota. Itse olen vain maisteri eli tuota tohtoria harvempaan duuniin ylikoulutettu, mutta yhtä ainutta työtarjousta en ole sieltä saanut kolmivuotisen työttömyyteni aikana.
Ja ennen kuin joku ehtii valittaa että tekisit jotakin itse, niin totta kai haen töitä oma-aloitteisesti. Silloin tästä ei ainakaan mitään tulisi, jos työkkärin tarjouksia jäisin odottelemaan.
Tuossa kolmessa vuodessa olisit lukenut itsesi sairaanhoitajaksi/bioanalyytikoksi/terveydenhoitajaksi ja voisit tehdä näitä töitä etsiessäsi sopivampaa työtä. Se on eri asia onko työ juuri sitä mitä haluat. Kokemuksesta voin kertoa, että voi hyvin tehdä työtä, joka ei ole se unelmien ammatti.
Eipä työkkäri tue mitä tahansa opintoja. Esim. bioanalyytikko-opinnot kestävät liian pitkään, vaikka ala sinänsä varmaan jopa sopisi minulle. Opintotukea en enää saa.
Työvoimakoulutuksiin olen hakenut parikymmentä kertaa, pääsemättä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä asuntoa on pakko hakea vain kunnalta? En tarkoita tällä vain asunnottomia, vaan usein saa lukea ihan vaikka jonkun perus lapsiperheen asuvan liian pienessä asunnossa eikä kunta anna isompaa. Eivätkö ihmiset osaa mennä oikotielle tai toriin etsimään vapaita asuntoja? Luottotiedottomuus on tietysti ongelma, mutta ei niitä kaikki yksityisetkään tarkista. Minulta ei ole koskaan kysytty, en tiedä ovatko tarkistaneet.
1v lapsen kotiäitinä ja yksinhuoltajana sain Turussa kolme asuntotarjousta parin viikon sisään, kun tuli yllättäen ero. Työ- eikä opiskelupaikkaa ei tuolloin ollut ja kaikki tarjoukset tulivat yksityisiltä. Sinne vaan näyttöihin ja hakemusta täyttämään.
Ainakin pk-seudulla tuppaa kaupungin asunnot olemaan useita satasia halvempia, joillekin sillä on merkitystä, jos ei ole työtön ja pitää maksaa kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolasta en tiedä.
Hyvä ihme! Ihminen, jolla menneet luottotiedot, on todella vaikeassa tilanteessa. Silloin ei ole mitään toivoa yksityisiltä asuntomarkkinoilta. Näitä ihmisiä vaan on, vaikka se tuntuisi sinusta "erikoiselta käsitykseltä". Ja opiskelijasäätiön asuntoihin ei ole kaikilla edes oikeutta.
Miksi tällainen kuriositeetti nostetaan esimerkiksi asunnottomasta? Kyllä tolla olisi kyky saada jotain töitä jos halua olisi. Voi sanoa ton olevan jo tahallista jättäytymistä yhteiskunnan ulkopuolelle ja pilkan tekoa tavallisista köyhistä/kodittomista joilla ei ole akateemista tutkintoa.