Miksi työtön tohtori ei ota työkkäristä työtä vastaan?
Vaikea uskoa ettei mitään saisi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3db9e82e-0f92-4747-b022-eab5ba550f70
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen asunnon pitäisi olla juuri Turusta, eikä vaikka Pihtiputaalta?
Niin jos on kirjoilla Turussa, niin ei kai pihtiputaalta saa mitään sosiaali puolen tuettua asuntoa asunnottomille. Pitäisi ensin muuttaa sinne Pihtiputaalle. Lisäksi mitä se tohtori tekisi siellä pihtiputaalla? Ei autoa millä liikkua eikä ylipäänsä mitään paikkaa minne mennä sillä autolla jos sellaisen saisi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi. Ei työkkäristä töitä tarjota. Itse olen vain maisteri eli tuota tohtoria harvempaan duuniin ylikoulutettu, mutta yhtä ainutta työtarjousta en ole sieltä saanut kolmivuotisen työttömyyteni aikana.
Ja ennen kuin joku ehtii valittaa että tekisit jotakin itse, niin totta kai haen töitä oma-aloitteisesti. Silloin tästä ei ainakaan mitään tulisi, jos työkkärin tarjouksia jäisin odottelemaan.
te-keskusten toiminta on kyseenalaista. Kun olin itse työttömänä minulle mainostettiin lähinnä työkokeiluja (joiden tarjoaminen loppui kun kerroin heille, että sehän on orjatyötä ja näytin heille kokoamaani listaa yrityksistä, jotka tuntuivat hakevan ainoastaan työkokeilutyöttömiä heille töihin ja kysyin olisikohan jossain mediataloa, joka voisi palkata minut tekemään raportteja siitä millaista toimintaa te-keskus tukee. kysyin sitä tosissani ja pyysin virkailijaa tekmään hakua sellaista työtehtävää varten).
Kun sitten sain kutsun työsuunnitelmani uudelleenarviointiin ja kerroin siellä mihin olin hakenut ja millaista hakusuunnitelmaa käytin, minulle kerrotiin ettei oikeastaan kannata hakea pieniin yrityksiin, hae sen sijaan vaikka "tänne" (tulostettiin kunnan työpaikkoja hoiva-avustajasta lähtien koulutustani (akateeminen) sopivampaan toimeen ja sitten yrityksiin, jotka lähinnä vain käyttävät työkokelutyöttömiä tai sitten työttömiä.jotka suostuvat erinäisten kikkailujen avulla tekemään työtä halvemmalla kuin tes) . kaikki työt olisivat olleet määräaikaisia eikä näin ollen kuuluisi etuja. joissakin työttämällä itsellään velvoitettiin olevan auto, jolla työtön menisi työkohteesta toiseen (maksaisi siis itse kaikki kulut autolla kulkemisesta)
ilmoitin te-keskustyypeille, että taidan pitäytyä tässä omassa suunnitelmassani, jossa etsin itselleni töyspäiväistä työtä työnantajalta, jolla on hyvä maine ja talous kunnossa sekä jossa työntekijääkin kunnoitettaisiin. sain taas kuulla, että mmmmm....nnooojoo, mutta ei ehkä kannata, kun yritykset voi mennä konkurssiinkin. Hetken piti pidätellä nauruani, sillä tajusin yhtäkkiä miksi työttömät sanovat ettei töitä ole ja miksi yksityisyrittäjät sanovat ettei työntekijöitä löydy.
Kerroin te-tstossa, että palaillaan asiaan sittenkun ette ole enää mukana luomassanne likaisessa pelissä, menkkää leikkimään silpilän kanssa, teen hommat tästä lähtien vain ja ainoastaan oman arvioni nojalla, koska koen omaavani enemmän ammattitaitoa siihen kuintämä keskus.
Viikko puheeni jälkeen sain sitten ihan ok-työpaikan "kammottavasta" yksityisyrityksestä, joka voi mennä konkkaankin, kuten te-keskuksessa mnua koitettiin pelotella. Työnantajan löysin yksiltä messuilta. On tämä kamala yritys. Palkkaa maksetaan paremmin kuin kunnalla, työaikaa voi säädellä, työnkuvaa voi muuttaa oman vireystason mukaan, voi vaikka välillä tehdä yhden päivän pelkkää toimistotyötä, jos tuntuu ettei huvita nähdä ketään tänään missään. Työetuisuudetkin ovat normaalit. Ensin olin koeajalla täydellä palkalla, sitten kahden vuoden sopimus ja sen jälkeen pysyvä työsopimus. sopi mulle. yritys on hyvä ja sitä hoidetaan hyvin. pomo sanoi että hän teki joskus päätöksen ettei koskaan enää ole tekemisissä te-keskuksen kanssa,koska hänelläkin oli huonoja kokemuksia te-keskuksista. TE-keskuksissa siis tehdään kaikki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi. Ei työkkäristä töitä tarjota. Itse olen vain maisteri eli tuota tohtoria harvempaan duuniin ylikoulutettu, mutta yhtä ainutta työtarjousta en ole sieltä saanut kolmivuotisen työttömyyteni aikana.
Ja ennen kuin joku ehtii valittaa että tekisit jotakin itse, niin totta kai haen töitä oma-aloitteisesti. Silloin tästä ei ainakaan mitään tulisi, jos työkkärin tarjouksia jäisin odottelemaan.
Tuossa kolmessa vuodessa olisit lukenut itsesi sairaanhoitajaksi/bioanalyytikoksi/terveydenhoitajaksi ja voisit tehdä näitä töitä etsiessäsi sopivampaa työtä. Se on eri asia onko työ juuri sitä mitä haluat. Kokemuksesta voin kertoa, että voi hyvin tehdä työtä, joka ei ole se unelmien ammatti.
Muuten hyvä idea, mutta opintotukikuukaudet ovat rajattuja, ja jos on jo yhden tutkinnon suorittanut, pitää toinen hankkia omilla rahoilla. Työkkärin tuet katkaistaan oitis, jos eksyy edes avoimeen yliopistoon täydentämään osaamistaan ilman lupaa. Amk:n opinnot noilla aloilla ei onnistu etänä, joten duunarinhommista pitäisi saada säästöön sen verran, että pärjää muutaman vuoden ilman tukia, jotta voi opiskella uuden ammatin.
Siis keksit sitten ihan itse omat faktasi ja väärin meni. Yli 25 vuotiaat saavat työttömänä opiskella uuteen ammattiin työttömyystuella 2 vuotta. Rajoitus koskee ainoastaan saman alan opintoja, joihin jo valmiiksi on tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näihin tilanteisiin ehdotetaan ainakin palstalla muuttamista halvemmalle alueelle, mutta ei ymmärretä että jos niin toimittaisiin yleisestikin, niin se johtaisi takaisin kehitysmaa tasolle, eli eri tasoisten ihmisten slummiutumiseen. Halutaanko todella taantua sinne, nyt kun on tehty maailman siivun verran töitä tasa-arvoisen yhteiskunnan puolesta, jossa on itsemääräämisoikeus omasta asuinpaikasta. Olen tohtorin kanssa samaa mieltä että asuntopulaa tässä pitäisi ennemminkin alkaa ratkaista.
Aivan. Halvemmalle alueelle muuttaminen tietäisi myös vielä todennäköisempää työttömyyttä jatkossakin. Siihen päälle sitten vielä se, ettei tunne ketään eikä ole paljon tekemistäkään. Tuollainen erikoisempi tyyppi saa pikkupaikkakunnalla nopeasti kylähullun maineen. Kaupungissa saa olla rauhassa outo.
Ennemmin olisin kylähullu vaikka Kärsämäellä, kuin koditon ja kylmissäni Turun metsässä.
Tuoko olisi sitten kestävää kehitystä? Näitä yhteiskunnan rattaista pudonneita Mikoja kun riittää. Kaikki vaan kärrätään työttömien slummiin kärsämäelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos on kirjoilla Turussa, niin ei kai pihtiputaalta saa mitään sosiaali puolen tuettua asuntoa asunnottomille. Pitäisi ensin muuttaa sinne Pihtiputaalle. Lisäksi mitä se tohtori tekisi siellä pihtiputaalla? Ei autoa millä liikkua eikä ylipäänsä mitään paikkaa minne mennä sillä autolla jos sellaisen saisi.
Ei hän näytä saavan sitä tuettua asuntoa tuonnekkaan? Jos punnitsee tuollaiset elämisen kannalta toisarvoiset asiat, kuten jotkut tutkimukset lämmintä asuntoa tärkeämmäksi niin huhhuh.. Pihtipudas on ehkä vähän kärjistetty, mutta Turun ympäryskunnat?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kanssa mistä tuo johtuu on alkoholi ruvennut viemään vai huumeet.Ehkä vain ei pysty pysymään oravanpyörässä mukana.
Mainittiin, että joi nuorena, muttei enää pitkään aikaan.
Itse en työttömänä pystyisi opiskelamaan koska ei ole rahaa kirjoihin. En Helsingissä omista edes bussilippua, koska se maksaa nykyään n 60 euroa. Aikuiset eivät saa bussilipuistakaan opiskelija alennusta vaikka olisivat opiskelijoita, toisin kun nuoret. Nykyään pitää lisäksi käytännössä olla läppäri melkein kaikissa opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuossa jotain muutakin jota jutussa ei kerrota? Kaksi tuttua on vaihtanut vuokra-asuntoa lyhyen ajan sisällä Turussa ja asunto on kyllä löytynyt melkein heti.
Ja jotain työtä löytyy varmasti. Mitenkään häntä ja hänen tilannettaan väheksymättä.Ei siinä välttämättä ole kuin se että tohtori selviää noinkin joten virkamiehet lykkää sitten jonossa niihin lokeroihin ettei tällä varmaan ole kovinkaan kiire saada asuntoa. Eihän virkamies tiedä että kaveri asuu ulkona eikä esim. kaverien nurkissa epävirallisesti. Toisaalta työnsaanti voi olla älykkäällekin hankalaa kun yrittäjät on opetettu hakemaan se täsmälleen täydellinen oikeanikäinen ja oikealla kokemuksella ja koulutuksella ja riittävän pienellä palkkatoiveella ja joku valtiotieteen tohtori ei välttämättä ole kaikkein kysytyimpiä osaamisalueita.
Eipä nuo kelpaa edes siivoojiksi tai varastoon tai ravintolaan tai raksalle kun puuttuu läjä niitä "kortteja".
Edes siivoojiksi tai varastoon tai ravintolaan, ikään kuin nuo olis helppoja hommia johon kuka vaan pystyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kolmessa vuodessa olisit lukenut itsesi sairaanhoitajaksi/bioanalyytikoksi/terveydenhoitajaksi ja voisit tehdä näitä töitä etsiessäsi sopivampaa työtä. Se on eri asia onko työ juuri sitä mitä haluat. Kokemuksesta voin kertoa, että voi hyvin tehdä työtä, joka ei ole se unelmien ammatti.
Muuten hyvä idea, mutta opintotukikuukaudet ovat rajattuja, ja jos on jo yhden tutkinnon suorittanut, pitää toinen hankkia omilla rahoilla. Työkkärin tuet katkaistaan oitis, jos eksyy edes avoimeen yliopistoon täydentämään osaamistaan ilman lupaa. Amk:n opinnot noilla aloilla ei onnistu etänä, joten duunarinhommista pitäisi saada säästöön sen verran, että pärjää muutaman vuoden ilman tukia, jotta voi opiskella uuden ammatin.
Siis keksit sitten ihan itse omat faktasi ja väärin meni. Yli 25 vuotiaat saavat työttömänä opiskella uuteen ammattiin työttömyystuella 2 vuotta. Rajoitus koskee ainoastaan saman alan opintoja, joihin jo valmiiksi on tutkinto.
Sori vaan, mutta tiedän, ettei tämä pidä paikkaansa. Jokaista tapausta harkitaan erikseen, mikään automaatio tuollainen oikeus ei todellakaan enää ole. Lisäksi opiskelutahti on työttömyystuella hurja 10 op/kk, joka ei ole mahdollista amk:ssa, yliopistossa ehkä, jos saa tehdä kirjatenttejä. Sipilän aikana työttömäksi ei hyväksytty niitä opiskelijoita, joilta oli tukikuukaudet loppuneet kesken. Opiskelut piti opintotuen loppumisen jälkeen joko lopettaa kokonaan tai mennä töihin ja rahoittaa opinnot palkkatuloilla. Opiskelijoiden tt-tukea leikattiin viime keväänä välittömästi 20% ja ainakin omalla kohdallani näin tehtiin työssäkäynnistäni huolimatta.
Suomessa ei kauheasti tohtorin tutkintoa arvosteta. Lukuunottamatta ihan jotain yliopiston virkoja tai työpaikkoja.
Jossain muissa maissa (esim. erityisesti Saksa) tohtorin tuntkintoa arvostetaan jo sinänsä tosi korkealle.
Tämän päivän elämäntapaintiaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuossa jotain muutakin jota jutussa ei kerrota? Kaksi tuttua on vaihtanut vuokra-asuntoa lyhyen ajan sisällä Turussa ja asunto on kyllä löytynyt melkein heti.
Ja jotain työtä löytyy varmasti. Mitenkään häntä ja hänen tilannettaan väheksymättä.Ei siinä välttämättä ole kuin se että tohtori selviää noinkin joten virkamiehet lykkää sitten jonossa niihin lokeroihin ettei tällä varmaan ole kovinkaan kiire saada asuntoa. Eihän virkamies tiedä että kaveri asuu ulkona eikä esim. kaverien nurkissa epävirallisesti. Toisaalta työnsaanti voi olla älykkäällekin hankalaa kun yrittäjät on opetettu hakemaan se täsmälleen täydellinen oikeanikäinen ja oikealla kokemuksella ja koulutuksella ja riittävän pienellä palkkatoiveella ja joku valtiotieteen tohtori ei välttämättä ole kaikkein kysytyimpiä osaamisalueita.
Eipä nuo kelpaa edes siivoojiksi tai varastoon tai ravintolaan tai raksalle kun puuttuu läjä niitä "kortteja".
Edes siivoojiksi tai varastoon tai ravintolaan, ikään kuin nuo olis helppoja hommia johon kuka vaan pystyy?
Olen eri, mutta nuo ovat juuri ne työt, joiden ilmoituksessa mainitaan erittäin usein, ettet tarvitse työkokemusta tai koulutusta tullaksesi valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki osa-aikatyö vaikka siivoojana ja opiskele päivisin. Niin minä olen suorittanut toisen maisterin tutkintoni. Minulle todennäköisesti olisi käynyt kuten sinulle, jos olisin jäänyt työttömäksi. Tai olisit voinut mennä opiskelemaan työvoimakoulutuksella lähihoitajaksi. Sen jälkeen olisit voinut tehdä lähihoitajan töitä ja opiskella vaikka sairaanhoitajaksi. Nyt kolmen vuoden työttömyyden jälkeen viimeistään kannattaa kyllä katsella sellaista ammattia, joka työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te-keskusten toiminta on kyseenalaista. Kun olin itse työttömänä minulle mainostettiin lähinnä työkokeiluja (joiden tarjoaminen loppui kun kerroin heille, että sehän on orjatyötä ja näytin heille kokoamaani listaa yrityksistä, jotka tuntuivat hakevan ainoastaan työkokeilutyöttömiä heille töihin ja kysyin olisikohan jossain mediataloa, joka voisi palkata minut tekemään raportteja siitä millaista toimintaa te-keskus tukee. kysyin sitä tosissani ja pyysin virkailijaa tekmään hakua sellaista työtehtävää varten).
Kun sitten sain kutsun työsuunnitelmani uudelleenarviointiin ja kerroin siellä mihin olin hakenut ja millaista hakusuunnitelmaa käytin, minulle kerrotiin ettei oikeastaan kannata hakea pieniin yrityksiin, hae sen sijaan vaikka "tänne" (tulostettiin kunnan työpaikkoja hoiva-avustajasta lähtien koulutustani (akateeminen) sopivampaan toimeen ja sitten yrityksiin, jotka lähinnä vain käyttävät työkokelutyöttömiä tai sitten työttömiä.jotka suostuvat erinäisten kikkailujen avulla tekemään työtä halvemmalla kuin tes) . kaikki työt olisivat olleet määräaikaisia eikä näin ollen kuuluisi etuja. joissakin työttämällä itsellään velvoitettiin olevan auto, jolla työtön menisi työkohteesta toiseen (maksaisi siis itse kaikki kulut autolla kulkemisesta)
ilmoitin te-keskustyypeille, että taidan pitäytyä tässä omassa suunnitelmassani, jossa etsin itselleni töyspäiväistä työtä työnantajalta, jolla on hyvä maine ja talous kunnossa sekä jossa työntekijääkin kunnoitettaisiin. sain taas kuulla, että mmmmm....nnooojoo, mutta ei ehkä kannata, kun yritykset voi mennä konkurssiinkin. Hetken piti pidätellä nauruani, sillä tajusin yhtäkkiä miksi työttömät sanovat ettei töitä ole ja miksi yksityisyrittäjät sanovat ettei työntekijöitä löydy.
Kerroin te-tstossa, että palaillaan asiaan sittenkun ette ole enää mukana luomassanne likaisessa pelissä, menkkää leikkimään silpilän kanssa, teen hommat tästä lähtien vain ja ainoastaan oman arvioni nojalla, koska koen omaavani enemmän ammattitaitoa siihen kuintämä keskus.
Viikko puheeni jälkeen sain sitten ihan ok-työpaikan "kammottavasta" yksityisyrityksestä, joka voi mennä konkkaankin, kuten te-keskuksessa mnua koitettiin pelotella. Työnantajan löysin yksiltä messuilta. On tämä kamala yritys. Palkkaa maksetaan paremmin kuin kunnalla, työaikaa voi säädellä, työnkuvaa voi muuttaa oman vireystason mukaan, voi vaikka välillä tehdä yhden päivän pelkkää toimistotyötä, jos tuntuu ettei huvita nähdä ketään tänään missään. Työetuisuudetkin ovat normaalit. Ensin olin koeajalla täydellä palkalla, sitten kahden vuoden sopimus ja sen jälkeen pysyvä työsopimus. sopi mulle. yritys on hyvä ja sitä hoidetaan hyvin. pomo sanoi että hän teki joskus päätöksen ettei koskaan enää ole tekemisissä te-keskuksen kanssa,koska hänelläkin oli huonoja kokemuksia te-keskuksista. TE-keskuksissa siis tehdään kaikki väärin.
Varmaan aikaa yuosta.. Olen 10-vuotta ollut työtön, eikä kertaakaan tarjottu mitään töitä. 3 kertaa tänä aikana edes pyydetty pistäytymään toimistossa, vaikka Sipilän aikana mielestäni piti olla tapaaminen 3 kuukauden välein. Johonkin pilipali koulutuksiin on pakotettu ja painostetaan. Nämä on sellaisia, mistä ei ole mitään hyötyä, kuin sille yritykselle, joka noita koulutuksia järjestää. Kaadetaan yhteiskunnan rahoja varakkaiden yrittäjien tileille.
Vasta nyt ihan viimeaikoina on tullut sellaisia koulutuksia joista oikeasti voi olla hyötyä, ja arvatkaa miksi? Koska ne on tehty yhteistyössä yritysten kanssa, jotka oikeasti tarvitsevat työntekijöitä ja ovat valmiita maksamaan heille palkkaa, ja järjestämään kunnollisen koulutksen, joka varmistaa käytännön työssä toimimisen. Valitettavasti en itse näihin ole toistaiseksi päässyt. Suurin osa koulutuksista on edelleen ihan pyllystä, mutta nyt on edes joitakin valopiulkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoaminen on ihan ok hommaa kenelle tahansa paremman puutteessa, varastohommista monilla koulutetuilla tutuillani on ollut huonoja kokemuksia (he ovat sanoneet suoraan, että ennemmin siivoavat kuin ovat töissä huonossa työympäristössä). Opiskelijat ovat usein tehneet hanttihommia opintojensa ohella, joten eiköhän heilläkin harja pysy kädessä. Amisjunttien simputus voi käydä hermoille, joten itsenäinen työ, jossa ei joudu seurustelemaan elämämkoululaisten kanssa tai käymään jatkuvasti jotain nokkapokkaa, sopii monille akateemisille paremmin kuin vaikka ne varastotyöt. Työkaverien pskapuheet vaikuttavat siihen työilmapiiriin ja viihtymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmintä ruokaa tekisi herra tohtorin mieli mutta keitintä ei voi hankkia koska se toisi reppuun painoa. Esim. Trangia painaa parisen kiloa ja sillä saisi pannukahvit tehtyä tai vaihtoehtoisesti vettä kiehautettua jos on Nessin ystävä. Jutussa mainittiin että tohtorilla on pariin kahvikupilliseen varaa kuitenkin joka päivä. Ranskan muukalaislegioonan pääsykokeessa suoritti kaikki fyysiset tehtävät hyväksytysti muttei silti huolittu, haiskahtaa että siellä on havaittu päävika joka on estänyt värväyksen.
Perus-trangia maksaa noin 70e ja vie polttoainetta aika vauhtia. Ja jospa hän mieluummin juo kahvinsa ja syö soppansa sisätiloissa mieluummin kuin räntäsateessa ulkona. Kuten me muutkin.
Tokmannilta saa vastaavan keittimen parilla kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna on täynnä tyhjiä asuntoja. Asuntohakemusta vaan sisään. Turun telakka tarvitsee työntekijöitä koko ajan. Joku nyt ei tuossa tarinassa täsmää, jos kaveri mielenterveydeltään normaali niin varmasti töitä löytyy Turustakin.
Tämä kaveri tekee palkatonta tutkimustyötä ja kirjoittaa tieteellisiä artikkeleita. Jotenkin en ihan usko, että Savonlinnassa ihan vastaavat tieteelliset kirjastot hänen alansa aineistoineen on käytettävissä kuin Turussa.
Eikö Savonlinnassa ole vielä internetiä?
Suurin osa kunnon tieteellisestä lähdeaineistosta ei ole netissä, eikä yliopistojen kurssikirjastoissa olevia kirjoja saa edes kaukolainaan.
Höpö höpö.
ei mitään höpö höpöä- Oppikirjoja kun ei joskus saa ottaa edes kotiin. Ne on vaan lukukappaleina päiväkäytössä. EI niitä lähetellä yhtään minnekkään. Kerran yritin kaksi kurssikirjaa kaukolainata, niin oli jotai 2 euroo ainakin kappale. Ja varausmaksut päälle....Ei köyhä opiskelija voinut lainata.
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna on täynnä tyhjiä asuntoja. Asuntohakemusta vaan sisään. Turun telakka tarvitsee työntekijöitä koko ajan. Joku nyt ei tuossa tarinassa täsmää, jos kaveri mielenterveydeltään normaali niin varmasti töitä löytyy Turustakin.
no mitähän se filosofi siellä telakalla voisi tehdä, muuta kun olla tiellä kun ammattimiehet hitsaa? Taas näitä "kyllä minä saan mitä työtä vaan..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaetaanko siellä kunnan asuntoja kaikille halukkaille ulkopaikkakuntalaisille, joilla ei ole sinne mitään siteitä?
Jollei ihmisellä ole päihdeongelmaa, on asunnon saaminen helpohkoa. Suomessa on sadoittain asuntoja tyhjillään. Voi kokeilla vaikka sellaisia paikkoja kuin Yli-Ii, Savonlinna, Kouvola, Pieksämäki, Kemi...
Sovitaanko että sinä muutat sinne kemiin niin meikäläinen voi muuttaa sinun asuntoosi pk-seudulle.
Sitäpaitsi päihdeongelmaisena on helpompi saada asunto kunhan vaan menee viralliseen hoitoketjuun. Noilla on kokonaan oma jononsa josta nuo saa nopeutetusti kaupunkien vuokra-asuntoja kunhan on aikansa asuttu jossain tukiasuntolassa tjsp.
Minulla on tietoa ja kokemusta asiasta. Päihdeongelmainen saa asunnon yleensä vasta tukiasumisen kautta ja se on pitkä putki, johtuen mm. jonoista. Asun Kouvolassa, tervetuloa.
Ja ero olikin siinä ettei esim. helsingistä saa asuntoa välttämättä ikinä jos ei ole sitä päihdeongelmaa eikä satu sopimaan asuntovalitsijavirkamiehen mystiseen ideaalimalliin niistä joille asuntoja tarjotaan. Ei edes asunnottomana.
Kouvolasta en tiedä.
Perustuslaki takaa vapaa liikkuvuuden. Kuka tahansa saa Suomessa muuttaa minne tahansa. Ei tarvita mitään perusteluita, sukuyhteyttä, työpaikkaa, koulua, ei mitään muuta kuin oma halu muuttaa.
Täähän sitten liittyykin aiheeseen jollain lailla? Oletko joku vasemmiston eduskunta-avustajista kun puhe kääntyi välittömästi perustuslakiin kun tarvitsit vastaväitteen?
En kyllä ole niin varma, että mikään pikkukunta on niin innokas tarjoamaan asuntoa henkilölle, joka tulee olemaan pelkkä kuluerä pienelle kunnalle. En nyt tarkoita jutun henkilöä. Mutta takavuosinahan tehtiin niinkin, että eräälle vähemmistöryhmälle ostettiin (tai vuokrattiin ) kiinteistö naapurikunnan puolelta, näin saatiin tämä perhe naapurikunnan sos toimen vastukseksi, kun vakituinen osoite oli siellä naapurikunnassa.
Ihmisillä on erikoinen käsitys asunnon saamisesta ja hankkimisesta. Itse en ole kunnalta saanut asuntoa koskaan. Opiskelijasäätiön asunnoissa olen asunut, muut olen hankkinut vapailta markkinoilta. Ihan vaikka tori.fi tarjoaa yksityisten vuokranantajien asuntoja.