Miksi työtön tohtori ei ota työkkäristä työtä vastaan?
Vaikea uskoa ettei mitään saisi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3db9e82e-0f92-4747-b022-eab5ba550f70
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuossa jotain muutakin jota jutussa ei kerrota? Kaksi tuttua on vaihtanut vuokra-asuntoa lyhyen ajan sisällä Turussa ja asunto on kyllä löytynyt melkein heti.
Ja jotain työtä löytyy varmasti. Mitenkään häntä ja hänen tilannettaan väheksymättä.
Voin turkulaisena kertoa, että asuntotilanne on oikeasti aika heikko. Eräskin ystävä on ollut yli vuoden asunnottomana ja työttömänä (sairauden takia työllistyminen vaikeaa), eikä ole päässyt edes kaupungin tarjoamiin asuntoihin, kun sossu ei ole suostunut maksamaan takuuvuokraa, sillä se on liian iso. Vaikka kyse on kaupungin kämpästä jossain kaukaisessa lähiössä. Hän olisi kyllä valmis maksamaan ylimenevän vuokraosuuden omasta pussistaan, mutta takuuvuokraan on todella vaikea säästää rahaa asunnottomana, tai muutenkaan siitä 400-500 eurosta mitä kelalta saa. Tuon tohtorin tilanteeseen vaikuttaa vielä se, että luottotiedot on menneet, jolloin yksityisiltä markkinoilta on turha yrittääkään saada asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tuossa jotain muutakin jota jutussa ei kerrota? Kaksi tuttua on vaihtanut vuokra-asuntoa lyhyen ajan sisällä Turussa ja asunto on kyllä löytynyt melkein heti.
Ja jotain työtä löytyy varmasti. Mitenkään häntä ja hänen tilannettaan väheksymättä.Voin turkulaisena kertoa, että asuntotilanne on oikeasti aika heikko. Eräskin ystävä on ollut yli vuoden asunnottomana ja työttömänä (sairauden takia työllistyminen vaikeaa), eikä ole päässyt edes kaupungin tarjoamiin asuntoihin, kun sossu ei ole suostunut maksamaan takuuvuokraa, sillä se on liian iso. Vaikka kyse on kaupungin kämpästä jossain kaukaisessa lähiössä. Hän olisi kyllä valmis maksamaan ylimenevän vuokraosuuden omasta pussistaan, mutta takuuvuokraan on todella vaikea säästää rahaa asunnottomana, tai muutenkaan siitä 400-500 eurosta mitä kelalta saa. Tuon tohtorin tilanteeseen vaikuttaa vielä se, että luottotiedot on menneet, jolloin yksityisiltä markkinoilta on turha yrittääkään saada asuntoa.
Asunnottomana ja työttömänä menot lienee tosi pienet. Ei asumiskustannuksia, vakuutuksia, sähkölaskua, työmatkakustannuksia. Vain ruoka (150 e?), hygienia, satunnaiset menot. 527 e kuulostaa menoihin nähden ihan ookoo summalta. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi. Ei työkkäristä töitä tarjota. Itse olen vain maisteri eli tuota tohtoria harvempaan duuniin ylikoulutettu, mutta yhtä ainutta työtarjousta en ole sieltä saanut kolmivuotisen työttömyyteni aikana.
Ja ennen kuin joku ehtii valittaa että tekisit jotakin itse, niin totta kai haen töitä oma-aloitteisesti. Silloin tästä ei ainakaan mitään tulisi, jos työkkärin tarjouksia jäisin odottelemaan.
Tuossa kolmessa vuodessa olisit lukenut itsesi sairaanhoitajaksi/bioanalyytikoksi/terveydenhoitajaksi ja voisit tehdä näitä töitä etsiessäsi sopivampaa työtä. Se on eri asia onko työ juuri sitä mitä haluat. Kokemuksesta voin kertoa, että voi hyvin tehdä työtä, joka ei ole se unelmien ammatti.
Muuten hyvä idea, mutta opintotukikuukaudet ovat rajattuja, ja jos on jo yhden tutkinnon suorittanut, pitää toinen hankkia omilla rahoilla. Työkkärin tuet katkaistaan oitis, jos eksyy edes avoimeen yliopistoon täydentämään osaamistaan ilman lupaa. Amk:n opinnot noilla aloilla ei onnistu etänä, joten duunarinhommista pitäisi saada säästöön sen verran, että pärjää muutaman vuoden ilman tukia, jotta voi opiskella uuden ammatin.
Siis keksit sitten ihan itse omat faktasi ja väärin meni. Yli 25 vuotiaat saavat työttömänä opiskella uuteen ammattiin työttömyystuella 2 vuotta. Rajoitus koskee ainoastaan saman alan opintoja, joihin jo valmiiksi on tutkinto.
Sori vaan, mutta tiedän, ettei tämä pidä paikkaansa. Jokaista tapausta harkitaan erikseen, mikään automaatio tuollainen oikeus ei todellakaan enää ole. Lisäksi opiskelutahti on työttömyystuella hurja 10 op/kk, joka ei ole mahdollista amk:ssa, yliopistossa ehkä, jos saa tehdä kirjatenttejä. Sipilän aikana työttömäksi ei hyväksytty niitä opiskelijoita, joilta oli tukikuukaudet loppuneet kesken. Opiskelut piti opintotuen loppumisen jälkeen joko lopettaa kokonaan tai mennä töihin ja rahoittaa opinnot palkkatuloilla. Opiskelijoiden tt-tukea leikattiin viime keväänä välittömästi 20% ja ainakin omalla kohdallani näin tehtiin työssäkäynnistäni huolimatta.
Höpö höpö. Tuki on harkinnanvarainen, mutta etenemisvaatimus on 5 op/kk. Aiemmin aloitettujen opintojen on tullut olla vähintään vuosi kesken, jotta tukea voidaan myöntää. Sipilään tämä ei liity mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hän mainitsee ettei niihin maakuntiin noin vain mennä. No jaa, jos vaan laittaa kirjat johonkin keskisuureen/pikkukaupunkiin savoon, niin kyllä täällä kuitenkin niitä kunnan asuntoja voisi olla helpompi saada kuin isosta kaupungista? En tietenkään tiedä...yhteydenotto vaan sosiaalipäivystykseen niin voi kämppä järjestyä piankin....
Pystyykö kirjoja siirtämään ihan noin vaan? Ainakin asunnoton (Vantaalla syntynyt) ystäväni joutui tekemään pitkän selostuksen maistraattiin, ennen kuin hänet otettiin takaisin kirjoille Vantaalle, kun ei ollut kotiosoitetta.
no siinähän sitten selostelee. Suomessa on liikkumisenvapaus perustuslakiin kirjattu että sen yli ei kukaan kävele. Muuttaa saa ihan minne haluaa antamatta kenellekkään mitään selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna on täynnä tyhjiä asuntoja. Asuntohakemusta vaan sisään. Turun telakka tarvitsee työntekijöitä koko ajan. Joku nyt ei tuossa tarinassa täsmää, jos kaveri mielenterveydeltään normaali niin varmasti töitä löytyy Turustakin.
Tämä kaveri tekee palkatonta tutkimustyötä ja kirjoittaa tieteellisiä artikkeleita. Jotenkin en ihan usko, että Savonlinnassa ihan vastaavat tieteelliset kirjastot hänen alansa aineistoineen on käytettävissä kuin Turussa.
Eikö Savonlinnassa ole vielä internetiä?
Suurin osa kunnon tieteellisestä lähdeaineistosta ei ole netissä, eikä yliopistojen kurssikirjastoissa olevia kirjoja saa edes kaukolainaan.
Höpö höpö.
ei mitään höpö höpöä- Oppikirjoja kun ei joskus saa ottaa edes kotiin. Ne on vaan lukukappaleina päiväkäytössä. EI niitä lähetellä yhtään minnekkään. Kerran yritin kaksi kurssikirjaa kaukolainata, niin oli jotai 2 euroo ainakin kappale. Ja varausmaksut päälle....Ei köyhä opiskelija voinut lainata.
Ongelmat ovat subjektiivisia. Olen itse saanut vaivatta lainattua kirjallisuutta, mutta jos se jollakin on ongelmallista niin ok.
jos on harvinaisempi tieteenala, niin voi olla kirjaston ainoa kappale. Ei niitä saa edes viedä ulos kirjastosta. Tai sit toisaalta jos on erittäin suosittu kirja, no on taas sama juttu, ne pitää olla siellä kirjastossa eikä saa viedä ulos että kaikki halukkaat saa ainakin edes kopioida tai vilkasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hän mainitsee ettei niihin maakuntiin noin vain mennä. No jaa, jos vaan laittaa kirjat johonkin keskisuureen/pikkukaupunkiin savoon, niin kyllä täällä kuitenkin niitä kunnan asuntoja voisi olla helpompi saada kuin isosta kaupungista? En tietenkään tiedä...yhteydenotto vaan sosiaalipäivystykseen niin voi kämppä järjestyä piankin....
Pystyykö kirjoja siirtämään ihan noin vaan? Ainakin asunnoton (Vantaalla syntynyt) ystäväni joutui tekemään pitkän selostuksen maistraattiin, ennen kuin hänet otettiin takaisin kirjoille Vantaalle, kun ei ollut kotiosoitetta.
no siinähän sitten selostelee. Suomessa on liikkumisenvapaus perustuslakiin kirjattu että sen yli ei kukaan kävele. Muuttaa saa ihan minne haluaa antamatta kenellekkään mitään selitystä.
Onko se Vantaalle muuttamista, jos majailet muutaman päivän tai viikon vantaalaisen kuusen alla? Muuttaminen kai tarkoittaa yleensä sitä, että osoite vaihtuu. Eli henkilöllä on vastaanottavassa kunnassa osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi. Ei työkkäristä töitä tarjota. Itse olen vain maisteri eli tuota tohtoria harvempaan duuniin ylikoulutettu, mutta yhtä ainutta työtarjousta en ole sieltä saanut kolmivuotisen työttömyyteni aikana.
Ja ennen kuin joku ehtii valittaa että tekisit jotakin itse, niin totta kai haen töitä oma-aloitteisesti. Silloin tästä ei ainakaan mitään tulisi, jos työkkärin tarjouksia jäisin odottelemaan.
Tuossa kolmessa vuodessa olisit lukenut itsesi sairaanhoitajaksi/bioanalyytikoksi/terveydenhoitajaksi ja voisit tehdä näitä töitä etsiessäsi sopivampaa työtä. Se on eri asia onko työ juuri sitä mitä haluat. Kokemuksesta voin kertoa, että voi hyvin tehdä työtä, joka ei ole se unelmien ammatti.
Toista korkeakoulututkintoa ei yleensä tueta omaehtoisina opintoina, varsinkin silloin kun opinnot kestävät pitkään 3,5 vuotta. Eli työttömyyskorvausta ei tipu. Työtön ei myöskään saa aikuiskoulutustukea.
Työvoimakoulutukseen voisi päästä, jos pää ja fysiikka kestävät esimerkiksi lähihoitajaksi. Karsinnat on työvoimakoulutukseenkin, eikä niihin kaikkia hakijoita oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista korkeakoulututkintoa ei yleensä tueta omaehtoisina opintoina, varsinkin silloin kun opinnot kestävät pitkään 3,5 vuotta. Eli työttömyyskorvausta ei tipu. Työtön ei myöskään saa aikuiskoulutustukea.
Työvoimakoulutukseen voisi päästä, jos pää ja fysiikka kestävät esimerkiksi lähihoitajaksi. Karsinnat on työvoimakoulutukseenkin, eikä niihin kaikkia hakijoita oteta.
Kyllä voidaan tukea just vaikka AMK-tutkinto, vaikka olisikin jo korkeakoulututkinto pohjalla . Tuki on kuitenkin maks 24 kk, joten loppuopinnot tulee maksaa itse.
Kukalähtee opiskelija-asunnosta ilman, että on seuraava vuokra-asunto tiedossa? Onko sitä edes haettu. Tosi edeavastuutonta.
Kukaan lähde silleen, että asun väliajan metsässä, kyllä kämppä löytyy. Tässä ei kerrota kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutukseen voisi päästä, jos pää ja fysiikka kestävät esimerkiksi lähihoitajaksi. Karsinnat on työvoimakoulutukseenkin, eikä niihin kaikkia hakijoita oteta.Kyllä voidaan tukea just vaikka AMK-tutkinto, vaikka olisikin jo korkeakoulututkinto pohjalla . Tuki on kuitenkin maks 24 kk, joten loppuopinnot tulee maksaa itse.
Tuki on harkinnanvarainen, ei automaatti. Juuri tuo opintojen pituus on ongelma. Itselle tuli hylsy kesällä. Onneksi töitä löytyi, ja opiskelen monimuotona.
Miettikää nyt hyvät ihmiset tätä roskalehden juttua.
Jätkä pelleilee toimittajan kanssa ja kansa uskoo.
Asunnottomana pääsisi jonojen ohi majoitukseen, josta kunnon asuntoon.
Ei löydy mitään hommia yliopistolta, maailmassa on miljoona muutakin yliopistoa.
Esim. Tohtori hakee kahdesti palkkasotilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En palkkaisi häntä perusduuniin, liian koulutettu, siis liian koulutettu väärällä alalla
Mitä väliä mikä koulutus kun työt sujuu. Älytöntä.
On jonossa myös porukkaa keillä on kokemusta alalta, mikä järki olisi kokeilla että olisiko hänestä johonkin, hyvää hyvyyttäkö?
Epäilen myös että olisiko kirjanoppineesta edes alalle ja toiseksi luulen että hänkin etsisi parempaa työpaikkaa kokoajan koska on lukenut mies.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt hyvät ihmiset tätä roskalehden juttua.
Jätkä pelleilee toimittajan kanssa ja kansa uskoo.Asunnottomana pääsisi jonojen ohi majoitukseen, josta kunnon asuntoon.
Ei löydy mitään hommia yliopistolta, maailmassa on miljoona muutakin yliopistoa.
Esim. Tohtori hakee kahdesti palkkasotilaaksi.
Onko sulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Tyyppi haki palkkasotilaaksi ajat sitten ja ennen akateemiselle uralle ryhtymistään. Tohtoriksi väiteltyään hän olisi päässyt Toronton yliopistoon tekemään tutkimusta, mutta ei saanut Suomesta siihen apurahaa. Nyt tohtori asuu metsässä. Melkoista resurssien hukkaanheittoa, mutta Suomessa ei koulutusta tunnetusti arvosteta.
Kuulostaa siltä, että haastateltava on ns. originelli ja omien periaatteiden mies. Metsässä nukkuminen ei ole kenellekään ainoa vaihtoehto, mutta niihin muihin vaihtoehtoihin liittyy sääntöjä ja käytäntöjä, jotka moni kokee nöyrryyttävinä ja alentavina.
Asunnonhankinnasta sen verran, että helpoiten luottotiedoton löytää asunnon etsimällä yksityisten vuokranantajien asuntoja muuttotappiopaikkakunnilta. Niissä ei ole kilpailua asukkaista ja vuokranantajilla usein hätä kädessä saada edes joku asukas kattamaan käsiin jääneen tyhjän asunnon kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen asunnon pitäisi olla juuri Turusta, eikä vaikka Pihtiputaalta?
Jaetaanko siellä kunnan asuntoja kaikille halukkaille ulkopaikkakuntalaisille, joilla ei ole sinne mitään siteitä?
Kerran muutettiin kesäksi pieneen muuttotappiokuntaan.
Rivari tuli päivässä kunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Kukalähtee opiskelija-asunnosta ilman, että on seuraava vuokra-asunto tiedossa? Onko sitä edes haettu. Tosi edeavastuutonta.
Kukaan lähde silleen, että asun väliajan metsässä, kyllä kämppä löytyy. Tässä ei kerrota kaikkea.
ai siellä neitikö on sitä mieltä että niin kauan kun ei ole uutta asuntoa, saa vapaasti asua opiskelija-asuntolassa, vaikka eläkeikään asti? No kaikkihan teksisi niin. Kun se asumisaika on ohi niin potku persuksiin ja adios!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutukseen voisi päästä, jos pää ja fysiikka kestävät esimerkiksi lähihoitajaksi. Karsinnat on työvoimakoulutukseenkin, eikä niihin kaikkia hakijoita oteta.Kyllä voidaan tukea just vaikka AMK-tutkinto, vaikka olisikin jo korkeakoulututkinto pohjalla . Tuki on kuitenkin maks 24 kk, joten loppuopinnot tulee maksaa itse.
Tuki on harkinnanvarainen, ei automaatti. Juuri tuo opintojen pituus on ongelma. Itselle tuli hylsy kesällä. Onneksi töitä löytyi, ja opiskelen monimuotona.
Niin juuri. Sinun kohdallasi ei nähty tatkoituksenmukaiseksi tukea uusia pitkiä opintoja, mutta jonkun toisen kohdalla kyllä. Merkitystä on aiemmalla tutkinnolla ja työllistymisellä suhteessa uuteen koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
F20.
Tuskinpa. Skitsofreenikot eivät selviydy itsekseen metsissä tai väittele tohtoriksi tuosta vaan ilman jatkuvaa lääkitystä, hoitokontaktia tai erityistä tukea. Ihan tavallisessa arjessa on jo heille kestämistä.
Ongelmat ovat subjektiivisia. Olen itse saanut vaivatta lainattua kirjallisuutta, mutta jos se jollakin on ongelmallista niin ok.