Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä ja käytän päivittäin kauramaitoa ja usein kaurakermaa. Keitän kaurapuuron useimmiten kauramaitoon, en ole huomannut mitään eroa lehmänmaitoon keitetystä. Soijan mausta en pidä, mutta käytän soijarouhetta marinoituna mm. laatikoihin, toistaiseksi eroa jauhelihaan ei ole huomattu. Kasvisruoka vaatii enemmän maustamista kuin vastaava liharuoka.
Kaurasta tehty juoma ei ole maitoa eikä kermaa. Maito tulee eläimestä.
Kookosmaito ja puhdistusmaitokin tulee eläimestä? Varmaan hedelmälihakin.
Vierailija kirjoitti:
eli toisinsanoen;
vegaanin ei pidä tehdä sekasyöjälle hänen haluamiaan ruokia, mutta sekasyöjän pitää vegaanille?
Tällehän on nimikin: positiivinen diskriminointi. Tuttu muualta, mutta käy tähänkin nykypäivän hulluuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.
Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.
Rosolli on kananmuna-sillisalaatti jossa on kermakastike, laatikoissa on voita ja kermaa ja usein myös lihalientä, riisipuuro keitetään aina maitoon. Jälkiruoat eivät koskaan ole ilman kananmunaa tai voita. Joten painu vegakki vìttuun ulisemasta.
Kananmuna-sillisalaatti? No ei kyllä ole. Yleisimmin rosollissa on punajuurta, porkkanaa, suolakurkkua ja omenaa, usein myös sipulia ja perunaa. Kertaakaan neljänkymmenen elinvuoteni aikana en ole törmännyt siihen, että joululaatikoissa olisi lihalientä. Piparit ja tortut ovat erittäin usein ilman kananmunaa tai voita.
Kyllä on ihan selkeä fakta, että nuo on kaikki kasvisruokia, jotka on erittäin helppo valmistaa myös vegaanisina.
Parasta olisi tarjota verinen pihvi poikkeavalle, syökööt muut korvikkeitansa.
Vaikka ei olekaan vastaus otsikkoon niin käyn vegaani perheellä joka vuosi synttäreillä, rippi ym muissa juhlissa niin heillä on tosi hyvät vegeruuat ja ainakin 7 eri sorttia tarjolla. Jouluna ollaan siskollani ja ja mun pitäisi ostaa vege karjalanpiirakat, ostan suolakurkkuja päälle.
Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Onko tuollaistakin? Mieheni on vegaani, mutta ostaa kyllä muulle perheelle kaikkea.
Ohis
Ostamalla sitä kinkkua tukee sikojen massatuotantoa, vaikkei sitä itse söisikään.
Ajoissa kun on liikenteessä, voi ostaa vaikka luomukinkkua. Tai poroa.
Jos olisin tuo sekasyöjävieras, soittaisin ja kysyisin, voinko tuoda vähän esim. kalaa/riistaa ja juustoja. Toisin toki myös isäntäperheelle sopivia asioita.
Vatsalleni ei sovi oikein mikään kasviproteiini.
Vierailija kirjoitti:
Kulinaristisena sekasyöjänä vegaaninen joulupöytä kuulostaa kammottavalta (porkkala, tofukinkku). En haluaisi edes maistaa mitään kaurakerma(pahaa)mössöjä. Vegaanin tekemä kala tai liha herättää myös epäluuloni.
Onko se sinulle vuoden ainoa ateria? Ehkä voisit uhriutua ja sitten lihanhimojasi tyydyttää muina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.
Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.
Rosolli on kananmuna-sillisalaatti jossa on kermakastike, laatikoissa on voita ja kermaa ja usein myös lihalientä, riisipuuro keitetään aina maitoon. Jälkiruoat eivät koskaan ole ilman kananmunaa tai voita. Joten painu vegakki vìttuun ulisemasta.
Kananmuna-sillisalaatti? No ei kyllä ole. Yleisimmin rosollissa on punajuurta, porkkanaa, suolakurkkua ja
Tämä. En ole koskaan kuullut rosollista jossa kananmunaa ja silliä. Siis mitä mä just luin?!
Ja tosiaan onnistuu paljon ihan perinneruokia vegaani- tai vähintään kasvissyöjäversiona. Varsinkin ne laatikot ja rosollit.
Suomi oli köyhä maa, siksi on niin paljon kasvispohjaisia jouluruokia. Liha oli harvinainen herkku entisaikoina. Puuroa ja laatikoita syötiin. Vähän lihaa jos sitä edes oli.
Olen sekasyöjä jolla IBS, toivoisin että vegaanit ottaisi sen huomioon, voin tulla palkokasveista todella sairaaksi. Mutta ei se mitään lihan tai kalan hankkimista edellytä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista.
Hinnakasta lisäainesontaa. Oikeaa kermaa ja voita voi käyttää lähes jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Onko tuollaistakin? Mieheni on vegaani, mutta ostaa kyllä muulle perheelle kaikkea.
Ohis
Ostamalla sitä kinkkua tukee sikojen massatuotantoa, vaikkei sitä itse söisikään.
Ei kaikkia sikoja tuoteta massatuotantona.
Vierailija kirjoitti:
No jep. Meidän työpaikalla ei taida yksikään kollega enää käyttää lehmänmaitoa kahvissaan. Oli ruokavalio muuten mitä vain. Eikä sitä ole kotiinkaan ostettu aikoihin, kaurajuoma on niin paljon säilyvämpää ja nykyään myös parempaa. Eettisyys tietysti vielä plussana. Ei sen tarvitse mihinkään vegaaniuteen liittyä millään tavoin.
Olen minä juhliin ostanut maitoa tai kermaa, kun jotkut sukulaiset eivät kykene sumppiaan muuten nauttimaan. Mutta lihaa en ostaisi vieraan takia. Jos se ihan pakolliselta hänelle tuntuisi, saisi tuoda oman annoksensa mukanaan.
Itse veisin mukanani ainakin kolmea sorttia joulukalaa, jos menisin vegaaniperheeseen jouluaterialle, sillä ilman niitä joulu ei ole joulu.
Olen tehnyt itse graavilohta, sitruunalohta ja sinappisilliä. Ostin lämminsavulohta. Toki kinkkukin on paistettu, mutta sitä en ottaisi jouluaterialle mukaan, koska liha ei ole mun juttu.
Katselisin sitten kuinka veget himoitsisi mun kaloja. 🤤
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja en tarjoaisi mitään mikä ei omaan ruokavalioon sovi. Ei olisi edes mitään hajua että mitä/miten tarjota.
Joulun vietän sekasyöjän luona ja sinne tulossa myös vegaani ja kaikki tarjottava tulee olemaan vegaanista.
Mahtaa olla kiva joulu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vegetaristi ja kyllä mua ainakin kiinnostaisi kokeilla ihan täysvegaaniakin jouluruokaa.
Minua ei.
En oditraisi öihaa tai kalaa. En itsekkään huomioi vegaaneja kun tulecat meille. Vielä ei ole kukaan kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna-sillisalaatti? No ei kyllä ole. Yleisimmin rosollissa on punajuurta, porkkanaa, suolakurkkua ja
Ehkä helppo, mutta yhtä hyvältä ne eivät maistu.