Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?

Vierailija
21.12.2019 |

Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?

Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.

Kommentit (394)

Vierailija
241/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin paljon vihaa vegaaneja kohtaan, että taidan lopettaa ketjun lukemisen, ettei mene joulumieli. Itse olen kasvissyöjä ja täytyy kyllä tunnustaa, että tuntuisi absurdilta jos sekasyöjä tulisi minulle kylään ja ei muka voisi syödä ruokiani vaan mielenosoituksellisen lapsellisesti vaatisi itselleen lihaa. Sitä lihaa ei tarvitse syödä joka aterialla. Eli en ostaisi mitään kinkkuja kaupasta, jos en niitä itse syö. Vaikka veganismi ei olekaan uskonto ja ei ehkä siksi ihan rinnastettavissa, mutta jos menette muslimille kylään niin otatteko mukaan sianlihaa ihan vain sen takia ettette "pärjää" tätä yhtä ateriaa ilman sitä? Entä voitteko syödä keliaakikko ystävänne luona gluteenittomasti?

Vierailija
242/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on niin paljon vihaa vegaaneja kohtaan, että taidan lopettaa ketjun lukemisen, ettei mene joulumieli. Itse olen kasvissyöjä ja täytyy kyllä tunnustaa, että tuntuisi absurdilta jos sekasyöjä tulisi minulle kylään ja ei muka voisi syödä ruokiani vaan mielenosoituksellisen lapsellisesti vaatisi itselleen lihaa. Sitä lihaa ei tarvitse syödä joka aterialla. Eli en ostaisi mitään kinkkuja kaupasta, jos en niitä itse syö. Vaikka veganismi ei olekaan uskonto ja ei ehkä siksi ihan rinnastettavissa, mutta jos menette muslimille kylään niin otatteko mukaan sianlihaa ihan vain sen takia ettette "pärjää" tätä yhtä ateriaa ilman sitä? Entä voitteko syödä keliaakikko ystävänne luona gluteenittomasti?

Kyllä vieraille on kohteliasta tarjota oman ruokavalion mukaista ruokaa. Äidillä maitoallergia ja yliherkkyys gluteenille, mutta tekee isääni varten sekä minua ja lapsiani varten maitotuotteita ja gluteenia sisältäviä herkkuja, tavallista leipää sekä tarjoaa meille myös nautaa vaikka ei sitä itse voi syödä. Jouluna siis pipareita on kahta sorttia ja torttuja on muille vaikka hän ei niitä syö. Hän on huomioiva eikä rajoita muiden ruoka nautintoa omien rajoitteiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ja muissa ketjuissa on sinulle kerrottu jo kymmeniä kertoja, että vegaanit korvaavat eläinperäiset tuotteet pääasiassa viljoilla ja palkokasveilla. Sinulle on myös kymmeniä kertoja kerrottu, että juuri nämä viljat ja palkokasvit eivät sovi kaikille sekasyöjillekään. Sinun hokemasi pakko-saada-lihaa-joka-aterialla on yksinkertaisesti lapsellinen, koska vegaanit eivät syö myöskään maitotuotteita, munia tai kalaa. 

Koska sinulle on nämä asiat jo niin moneen kertaan kerrottu, väistämättä tulee mieleen, tekeekö vegaanius ihmisistä tyhmiä vai kääntyvätkö ne tyhmät vegaaneiksi? Tämä typerä jankkaamisesi aiheuttaa kasvavaa vastenmielisyyttä kaikkia vegaaneja kohtaan ja kyllä, ehkä jopa sitä vegaanivihaa.

Vierailija
244/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei sovi omia eväitä edes muutamia tuua niin sitten en tulisi tämmöiselle vegaaniperheen jouluaterialle. Hyvin yksinkertaista. Mulle jouluateria on yksi vuoden tärkeimpiä ja perinteet siinä rakkaita, joten on ruokalajeja joita ilman en suostuisi olemaan.

Ja niille jotka vinkuu että raahataanko sitten ulkomaillekin omat eväät - helppo kysymys, itselleni ei tulisi kuuloonkaan jouluna matkustaa ulkomaille, ainakaan etelään. Jos jonnekin jouluna matkustan, niin pohjoiseen laskettelemaan. Ei kaikkia etelänlomat kiinnosta ollenkaan.

Vierailija
245/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ja muissa ketjuissa on sinulle kerrottu jo kymmeniä kertoja, että vegaanit korvaavat eläinperäiset tuotteet pääasiassa viljoilla ja palkokasveilla. Sinulle on myös kymmeniä kertoja kerrottu, että juuri nämä viljat ja palkokasvit eivät sovi kaikille sekasyöjillekään. Sinun hokemasi pakko-saada-lihaa-joka-aterialla on yksinkertaisesti lapsellinen, koska vegaanit eivät syö myöskään maitotuotteita, munia tai kalaa. 

Koska sinulle on nämä asiat jo niin moneen kertaan kerrottu, väistämättä tulee mieleen, tekeekö vegaanius ihmisistä tyhmiä vai kääntyvätkö ne tyhmät vegaaneiksi? Tämä typerä jankkaamisesi aiheuttaa kasvavaa vastenmielisyyttä kaikkia vegaaneja kohtaan ja kyllä, ehkä jopa sitä vegaanivihaa.

Jos ihmisellä on palkokasviton, viljaton ruokavalio, hänelle on kohteliasta tarjota sen mukaista ruokaa. Jos hän on sekasyöjä ILMAN RUOKARAJOITTEITA, on oletus että voi syödä vegaanista ruokaa ilman rajoitteita.

Ja joku vertasi äitinsä gluteenittomaan, maidottomaan ruokaan. Entä jos koko perheen ruuat tehdään normisti gluteenittomina, pitäisikö rinnalle tehdä erikseen gluteenia sisältävä porkkanalaatikko vieraalle koska hänen ruokavalioonsa gluteeni sopii? Miksi?

Älkääkä nyt pistäkö tätä yhden ihmisen piikkiin, on tässä useampi veganismia ymmärtävä keskustelija, vaikka minäkin olin nirso ja kasvisruokaan skeptisesti suhtautuva sekasyöjä.

Vierailija
246/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö siis miksei sekasyöjä voisi syödä sitä samaa vegaaniruokaa? :D

Vierailija
247/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan ja käytöstavat kunniaan kirjoitti:

Mites risteilylaivan joulubuffet? Voisiko vegaani lähteä jouluksi laivalle? Siellähän on myös vegaanista ruokaa, mutta muut syövät eläinperäistä. Kuljetteko siellä vieraissa pöydissä mäkättämässä?

miten se tähän liittyy? Vegaanit käy myös ravintoloissa syömässä, vaikka sielläkin valmistetaan muutakin kuin vegaanista ruokaa. Eihän se minuun vaikuta miten muut syö, teen omat valintani ja siihen ei kuulu eläinperäisten tuotteiden ostaminen, mutta en mäkätä eineslihapullien ostajille kaupassakaan kuinka typeriä valintoja ne tekee. 

Se liittyy tähän siten, että osa tässä ketjussa vetää herneen nenään, jos vieras tuo mukanaan joulupöytään itselleen kalaa tai lihaa. T: Se joka ihmettelee miksi se kenenkään peppua kutittaa jos ottaisin mukaan karjalanpaistia ym.

Lisään vielä, että allergioideni takia en voisi syödä esim. Seitania, nyhtökauraa, tai palkokasveja, joten sen sijaan että pyytäisin keksimään muun vegaanisen proteiinivaihtoehdon, koen että olisi helpompaa isäntäväelle että toisin vain sen oman paistini ja sillä hyvä. Mutta sekin on joku ongelma joillekin.

Aloin miettimään että jos vetää herneen nenään muiden syömisistä, koskeeko se myös laivan buffaa vai jääkö laivajoulu vakaumuksen takia viettämättä. Eksäni on vegaani ja minun liharuoat varsinkin loppuvaiheessa suhdetta alkoivat ällöttää kovaan ääneen.

Vierailija
248/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö siis miksei sekasyöjä voisi syödä sitä samaa vegaaniruokaa? :D

Miksi sekasyöjän pitäisi syödä ruuankorvikkeita?

Vierailija
249/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hirveästi ennakkoluuloja sekasyöjiä kohtaan. Esim. Ite oon ollut vege ja ostanut ja syönyt savustettua tofua kerran jouluna. Ei ole siis siitä kyse, että olisi ennakkoluuloja.

Se oli pahaa joten toiste en syönyt. Kun olin vege, en syönyt jouluruokia sen yhden kokeilujoulun jälkeen ollenkaan koska en pitänyt niistä versioista. En syönyt tofua ylipäätään koska en koskaan oppinut siitä pitämään vaan söin soijarouhetta, soijapaloja yms. mitä ostetaan kuivatuotteina. Liotin ne mausteliemessä.

En ole suuri jouluruoan ystävä, joten saadakseni joululaatikot alas ylipäätään tarviin niihin esim. Voita. Margariini on pahaa ym. Syön laatikoita hyvin pienet määrät jouluisin.

Kahviini tarvitsen punaista maitoa tai kermaa, edes kevytmaito ei riitä. Ehkä olen nirso sitten. Sienisalaattiin laitan kermaviiliä, koska en pidä majoneesista. Vegaanista sienisalaattini ei ole vaikka siinä ei lihaa olekaan.

Miksi söisin juhlapäivänä pahaa ruokaa väkisin? Söin vegenä ollessani jouluisin pastaa, pizzaa ja salaattia. Ketään ei kiinnostanut, koska en vietä joulua perheen kanssa vaan yksin.

Nykyään syön lihaa. Kinkusta en välitä. Syön karjalanpaistia jossa parasta ei ole ne lihapalat vaan lihaliemi, johon sekoittuu rosolli, laatikot ja peruna lautasella.

Itäsuomalaiset monesti syövät karjalanpaistia jouluna. Sen tuoksu on jouluinen mulle.

Vietin monta joulua ilman sitä.

Mulle ongelma vegaaniruoassa ei ole lihattomuus vaan maitotuotteettomuus.

Voisin osallistua vegaaniperheen jouluaterialle jos voisin syödä jotain muuta vegaaniruokaa kuin jo valmiiksi vähän ankeiden suomalaisten jouluruokien vielä ankeampia vegaaniversioita.

Esim. Porkkanalaatikon tilalla voisi olla inkiväärillä ja chilillä maustettu kookoskermainen porkkanakeitto. Lanttua en kaipaa. Perunalaatikkoa en kaipaa, keitetyt perunat riittää. Rosolliin en laita silliä enkä tarvii sen kanssa kastiketta.

En keksi mitään hyvää pääruokaa joka olisi vegaaninen, koska esim. Kasvispizzassa on juustoa. En ole ollut vegaani. Olin lakto-ovo-vegetaristi.

Mielestäni nämä on hyvinvointivaltioiden hemmoteltujen itkuja.

Vierailija
250/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän kasvisruoasta vaikka olenkin sekasyöjä. Syön työpaikkaruokalassa aina kasvisvaihtoehdon, sillä kotona muut eivät välitä kasvisruoista. Minulle ei ole mikään pakko saada lihaa edes päivittäin, vältän punaista lihaa ja kotona valmistamme lähinnä kala- ja kanaruokia.

Mutta se, että en söisi mitään eläinperäistä päivässä normaalisti on kyllä kukkua. Omaan ruokavaliooni kuuluu maitotuotteet aika oleellisella tavalla. Aamuisin syön leivän päällä Keijua ja juustoa (sekä tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaatinlehtiä), joskus myös kalkkunaviipaleita. Lounaalla on usein erilaisia sosekeittoja, joita rakastan. Niihin on aina lisätty kermaa. Maitoa en juo muuten kuin kahvin kanssa. Vihanneksia saatamme syödä välipalaksi, alkuruoaksi tai iltapalaksi mutta niitä dipataan kermaviilimausteseokseen. Marjasmoothieen en laita yleensä mitään maitotuotteita, makeutan sitä banaanilla ja se myös tekee marjoista sosemaisemman mutta smoothie ei riitä iltapalaksi vaan aina sen mukana syömme joko rahkaa, juustoleipää tai puuroa.

Tottakai voin syödä yhden aterian ilman eläinperäisiä tuotteita. Mutta se, että kyseessä olisi jouluateria, voisi tehdä tilanteesta vähän hankalan. Rakastan erilaisia juustoja ja meillä on kaikissa juhlissa aina tarjolla juustotarjotin. Lisäksi omiin "must" jouluruokiini kuuluu imelletty perunalaatikkko, maksapasteija, lohi ja sienisalaatti. Olen usein miettinyt kasvissyöjäksi ryhtymistä mutta missään tilanteessa en voisi ruveta vegaaniksi. Vegaaniruoka voi olla hyvää mutta ainakin minun tapauksessani se paras osa kasvisruokaa on aina kerma, juusto tms. eli eläinperäisiä tuotteita on käytännössä joka aterialla.

Vierailija
251/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisellä on palkokasviton, viljaton ruokavalio, hänelle on kohteliasta tarjota sen mukaista ruokaa. Jos hän on sekasyöjä ILMAN RUOKARAJOITTEITA, on oletus että voi syödä vegaanista ruokaa ilman rajoitteita.

Ja joku vertasi äitinsä gluteenittomaan, maidottomaan ruokaan. Entä jos koko perheen ruuat tehdään normisti gluteenittomina, pitäisikö rinnalle tehdä erikseen gluteenia sisältävä porkkanalaatikko vieraalle koska hänen ruokavalioonsa gluteeni sopii? Miksi?

Älkääkä nyt pistäkö tätä yhden ihmisen piikkiin, on tässä useampi veganismia ymmärtävä keskustelija, vaikka minäkin olin nirso ja kasvisruokaan skeptisesti suhtautuva sekasyöjä.

Kokoperheen ruokia ei tehdä gluteenittomana, saati maidottomana koska maku kärsisi.

Vierailija
252/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sekaaniravintoissakin monessa tuoteongelma

Ja niistä valitetaan niin kuin pitääkin. Miksei siis vegaaniruuasta saisi valittaa?

Ja mikä ihme tämä "sekaani" oikein on sanana? Eihän vegaanejakaan nimitetä "kasviineiksi" suomen kieliasun mukaan. Käyttäkää "omnivoria" jos on pakko käyttää muuta kuin "normaalia". Ja ei, vegaaninen ruokavalio ei ole ihmiselle lajityypillinen, joten se ei ole normaalia. Silti heistä ei käytetä loukkaavia nimityksiä.

Ellet puolla "kasviini"n käyttöönottoa. Sehän viittaisi samalla kaniineihin, mikä olisi tietysti hauskaa muille kuin vegaaneille.

Vierailija
253/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.

Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.

Minkälainen on vegaaninen sienisalaatti?  Ainakin kaikissa kaupan sienisalaateissa on majoneesia.  Saako kaupasta pelkkiä säilöttyjä sieniä (kun ei itse ole tullut säilötyksi) ja mitä niiden kanssa laitetaan?  Sipulia?  En ole koskaan syönyt muuunlaista sienisalaattia, kuin sitä mihin on laitettu se majoneesi.  Vai onko jotain vegaanista majoneesia olemassa?  Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Myös kiinnostaa vegaaninen jälkiruoka.  Mistä sen tekisin?  Pähkinä ei käy.   Ei myöskään mikään missä on marjoja.  Luumukiisseli?  Ei nappaa kuulemma.  Olen nyt aika hukassa.

En ole vegaani, mutta tämä kommentti sai itseni naurahtamaan äänen. Aika avuttomuutta jos ei millään tule mieleen, että mikä voisi olla vegaaninen jälkiruoka, missä ei voi olla pähkinää tai marjoja. Tai siis ymmärrän, ettei kaikki ole niin suuntautuneita ruoanlaittoon, mutta jotenkin avutonta nostaa kädet pystyyn sen merkiksi, että olisi jotenkin HYVIN HANKALAA keksiä vegaaninen, pähkinäton ja marjaton jälkiruoka, kun Googlettamisella löytyy satoja reseptejä. Miten esim pavlova (tehty vegaanisella marengilla), täytteenä vatkattua kookoskermaa ja tuoreita hedelmiä? Tuo oli siis eka mikä tuli alle sekunnissa mieleeni ja vaihtoehtoja netissä on lukemattomia. Löytyy nopealla Google-haulla.

Samoin viiden sekunnin Googlettamisella olisi selvinnyt, onko sitä vegaanista majoneesia vai ei.

Vierailija
254/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voisi miettiä oikeaa välttämättömyyttä. Se ei ole mikään ruokarajoite, vaan periaate. Joka on keksimällä keksitty. Ennen, kun oli ruuasta pula niin ihmiset söivät mitä saivat ja kelpasi. Ei olis tullut mieleenkään ruveta nirpistelemään, jos jossain oli lehmänmaitoa. Tai kananmunaa. Ja oltiin ekologisia, ei ollut ruokahävikkiä. Minä valehtelisin tällaisille ruokavieraille, että on vegaanista ja eivät huomaisi eroa. Toisin kuin ne, joille jonkun ruokarajoitteen noudattaminen on välttämätöntä.

Selitä minulle, miksi ylipäänsä kutsuisit joulupöytään jonkun, jota halveksit niin paljon, että olisit valmis valehtelemaan hänelle. Eikö joulupöytään yleensä haluta vain itselle läheisiä, tärkeitä ja rakkaita ihmisiä?

Vierailija
255/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienisalaattiin ei joulupöydässä kuulu majoneesi vaan kermavaahto. Samoin rosollin kastike on kermavaahto joka on värjätty punajuuriliemellä.

Vierailija
256/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.

Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.

Minkälainen on vegaaninen sienisalaatti?  Ainakin kaikissa kaupan sienisalaateissa on majoneesia.  Saako kaupasta pelkkiä säilöttyjä sieniä (kun ei itse ole tullut säilötyksi) ja mitä niiden kanssa laitetaan?  Sipulia?  En ole koskaan syönyt muuunlaista sienisalaattia, kuin sitä mihin on laitettu se majoneesi.  Vai onko jotain vegaanista majoneesia olemassa?  Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Myös kiinnostaa vegaaninen jälkiruoka.  Mistä sen tekisin?  Pähkinä ei käy.   Ei myöskään mikään missä on marjoja.  Luumukiisseli?  Ei nappaa kuulemma.  Olen nyt aika hukassa.

En ole vegaani, mutta tämä kommentti sai itseni naurahtamaan äänen. Aika avuttomuutta jos ei millään tule mieleen, että mikä voisi olla vegaaninen jälkiruoka, missä ei voi olla pähkinää tai marjoja. Tai siis ymmärrän, ettei kaikki ole niin suuntautuneita ruoanlaittoon, mutta jotenkin avutonta nostaa kädet pystyyn sen merkiksi, että olisi jotenkin HYVIN HANKALAA keksiä vegaaninen, pähkinäton ja marjaton jälkiruoka, kun Googlettamisella löytyy satoja reseptejä. Miten esim pavlova (tehty vegaanisella marengilla), täytteenä vatkattua kookoskermaa ja tuoreita hedelmiä? Tuo oli siis eka mikä tuli alle sekunnissa mieleeni ja vaihtoehtoja netissä on lukemattomia. Löytyy nopealla Google-haulla.

Samoin viiden sekunnin Googlettamisella olisi selvinnyt, onko sitä vegaanista majoneesia vai ei.

Tämä on tosi ilkeä vastaus. En itsekään heti keksisi mitään. En juurikaan tee jälkiruokia ylipäätään.

Esim. Omenapiirakka tuli mieleen, mutta eikö taikinaan tule kananmunaa?

Uuniomena vois olla jouluinen ja helppo. Omena uuniin, siihen päälle kanelia ja sokeria, joku kaupan valmis kauravaniljakerma päälle.

Pavlovaa en ole koskaan tehnyt enkä marenkia. Kuulostaa stressaavalta.

Vierailija
257/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko olla ilkeä vegaanibiaaaatch kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi ilkeä vastaus. En itsekään heti keksisi mitään. En juurikaan tee jälkiruokia ylipäätään.

Esim. Omenapiirakka tuli mieleen, mutta eikö taikinaan tule kananmunaa?

Uuniomena vois olla jouluinen ja helppo. Omena uuniin, siihen päälle kanelia ja sokeria, joku kaupan valmis kauravaniljakerma päälle.

Pavlovaa en ole koskaan tehnyt enkä marenkia. Kuulostaa stressaavalta.

Siinä vaniljakermassa on vanilja-aromia, joka on eläinperäistä.

Vierailija
258/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kylään vegaaniperheeseen, tuskin olettaa saavansa siellä lihaa. Eli jos olisin vegaani, tekisin herkulliset vegaaniherkut, joita tarjoaisin myös sekasyöjävieraille.

Meillä ei syödä punaista lihaa eikä kukaan jouluvieras ole ikinä valittanut siitä, ettei meillä saa joulukinkkua. En suostu sitä ostamaan enkä tarjoamaan.

Vierailija
259/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tavallaan vastaavat tuotteet, joita kaikki voivat syödä. En siis ymmärrä miksi ostaisin erikseen yhdelle ihmiselle, kun hänen ruokavalionsa ei sulje pois pöydässä olevia pöperöitä.

Eli myös kalat? Kuitenkin aika monelle joulupöydän kulmakivi.

Ja älä nyt viitsi edes aloittaa jostain seitankinkusta.

Laatikot kauramaitoon, varmaan menee se lusikallinen, mitä niitä nyt itse kukin syö.

Kalat moninaisuudessaan on kyllä aika vaikea korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla. Tuo porkkala esim. on aivan kammottavaa settiä..

Porkkala on järkyttävän hyvää ja pelkästään tapa valmistaa vihanneksia tai kalaa eli suolakuoressa eikä mikään toisiaan sulkeva tai korvaava vaihtoehto, vaan pelkästään lisäys joulupöytään.

Terveisin kalastaja. 

Vierailija
260/394 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee kylään vegaaniperheeseen, tuskin olettaa saavansa siellä lihaa. Eli jos olisin vegaani, tekisin herkulliset vegaaniherkut, joita tarjoaisin myös sekasyöjävieraille.

Meillä ei syödä punaista lihaa eikä kukaan jouluvieras ole ikinä valittanut siitä, ettei meillä saa joulukinkkua. En suostu sitä ostamaan enkä tarjoamaan.

Mitä tarjoisit allergikolle? Itsellä palkokasvit linssit pähkinät luumu kirsikka omena palsternakka selleri jotkut siemenet? Tuonko omat eväät jotta saan kasvisruokaa?  Itse olettaisin saavani jotain ruokaa kuitenkin jos syömään kutsutaan.