Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?
Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?
Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista.
No jep. Meidän työpaikalla ei taida yksikään kollega enää käyttää lehmänmaitoa kahvissaan. Oli ruokavalio muuten mitä vain. Eikä sitä ole kotiinkaan ostettu aikoihin, kaurajuoma on niin paljon säilyvämpää ja nykyään myös parempaa. Eettisyys tietysti vielä plussana. Ei sen tarvitse mihinkään vegaaniuteen liittyä millään tavoin.
Minä käytän lehmänmaitoa. Se mielestäni parempaa kahvissa kuin kaurajuoma.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja en tarjoaisi mitään mikä ei omaan ruokavalioon sovi. Ei olisi edes mitään hajua että mitä/miten tarjota.
Joulun vietän sekasyöjän luona ja sinne tulossa myös vegaani ja kaikki tarjottava tulee olemaan vegaanista.
No aika helppoa ostaa vaikka savustettua kalaa ja kipata se pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Olen minä juhliin ostanut maitoa tai kermaa, kun jotkut sukulaiset eivät kykene sumppiaan muuten nauttimaan. Mutta lihaa en ostaisi vieraan takia. Jos se ihan pakolliselta hänelle tuntuisi, saisi tuoda oman annoksensa mukanaan.
Pystytkö sinä nauttimaan sen sumppisi ilman kaurajuomaa?
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?
Laatikoista tulisi varmaan kaurakermalla hyviä koska se pähkinäisyys sopii siihen makumaailman tosi hyvin. Mantelimaitoon tehty riisipuuro voisi
Samaa mieltä, että kaiken muun voi korvata ihan hyvin vegaanivaihtoehdoilla, mutta kinkunkorvikkeet ovat poikkeuksetta kamalia. Mieluummin olen ilman. T. Kasvissyöjä (joka syö kyllä myös maitotuotteita)
Miten ois semmoinen että etukäteen keskustelee asiasta tämän vieraisille tulijan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Onko tuollaistakin? Mieheni on vegaani, mutta ostaa kyllä muulle perheelle kaikkea.
Ohis
Ostamalla sitä kinkkua tukee sikojen massatuotantoa, vaikkei sitä itse söisikään.
Olen aina ihmetellyt, miten tuolla logiikalla vegaaneilla voi olla lemmikkieläimiä, etenkään kissoja, jotka ovat lihansyöjiä.
Eivät vastaa, kun kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista.
Hinnakasta lisäainesontaa. Oikeaa kermaa ja voita voi käyttää lähes jokainen.
Voida ja haluta on eri asioita. Monet ei halua käyttää oikeaa kermaa ja voita.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olin nuorempana vegaani, niin mun vanhemmat omaksui silloin kaurakerman käytön, ja sitä käyttävät yhä nyt vuosikymmeniä myöhemmin, kun pitävät siitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä ja en tarjoaisi mitään mikä ei omaan ruokavalioon sovi. Ei olisi edes mitään hajua että mitä/miten tarjota.
Joulun vietän sekasyöjän luona ja sinne tulossa myös vegaani ja kaikki tarjottava tulee olemaan vegaanista.
Mutta autas armias jos tällainen vegaani/kasvissyöjä menee kylään sekasyöjän luo, niin pitäisi olla vaikka millaisia vaihtoehtoja tarjolla! Molempiin suuntiin pitää olla joustoa. Ei minulla ole mitään käsitystä mitä joku vegaani syö tai ei syö, mutta jos joku olisi tulossa kylään, niin tietysti otan asiasta sen verran selvää, että tyypille löytyy lautaselle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin varmaan kinkkusiivuja tai jotain muuta, minkä voisi kipata suoraan paketista pöytään.
Eikö se riitele veganismin periaatteita vastaan, kun on sitoutunut olemaan ostamatta mitään eläinperäistä?
Ei Vegaaneilla ole mitään logiikaa toiminnassaan ja "periaatteissaan". Vegaaneille on täysin OK pitää lemmikkeinä kissoja ja koiria ja ostaa näille eläinperäistä ruokaa.
No en. Sekasyöjien ruokavalioon kuuluu myös kasvisperäinen ravinto, joten mitään syytä ostaa lihaa ei ole. Jos taas ruokavalioon kuuluu pelkkä liha, kyseessä on erityisruokavalio, jonka takia on kohteliasta huomioida ruokalajia erikseen. Itse olen kasvissyöjä, eikä olisi mitenkään arvoihini sopivaa ostaa ja valmistaa lihaa. Enhän minä sitä paitsi edes tietäisi onko se esim. maustettu oikein, kun en sitä itse maistaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.
Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.
Rosolli on kananmuna-sillisalaatti jossa on kermakastike, laatikoissa on voita ja kermaa ja usein myös lihalientä, riisipuuro keitetään aina maitoon. Jälkiruoat eivät koskaan ole ilman kananmunaa tai voita. Joten painu vegakki vìttuun ulisemasta.
Siis yhdeksän ihmistä on peukuttanut, että rosolli on kananmuna-sillisalaatti ja laatikoissa on lihalientä? Ootteko te nyt ihan tosissanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta autas armias jos tällainen vegaani/kasvissyöjä menee kylään sekasyöjän luo, niin pitäisi olla vaikka millaisia vaihtoehtoja tarjolla! Molempiin suuntiin pitää olla joustoa. Ei minulla ole mitään käsitystä mitä joku vegaani syö tai ei syö, mutta jos joku olisi tulossa kylään, niin tietysti otan asiasta sen verran selvää, että tyypille löytyy lautaselle jotain.
No siinä on se ero, että sekasyöjän ruokavalioon kuuluu myös kasviperäiset asiat, eli eihän vegaaninen ruoka ole sekasyöjälle sopimatonta.
En oo kyllä törmännyt siihen, että vegaanit vaatis muilta hirveästi tuollaista. Yleensä tuovat itse itselleen sopivia ruokia mukanaan joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (laatikot, riisipuuro, sienisalaatti
Ei voi, ei. Sekasyöjä ei takuulla tykkää näistä karseanmakuisista korvikkeista, kuten positiiviselta kuulostavasta kaurakermasta, joka on todellisuudessa ihan kamalan pahaa, ja veteen keitetystä riisipuurosta, mikä on ajatuksena jo vitsi. On kyse jouluun kuuluvista PERINNEruuista, PERINTEISILLÄ resepteillä valmistetuista herkuista, joita ei todellakaan voi valmistaa vegaanisesti.
Mielummin tarjota vegaaniateria kuin jouluruuat pilattuina jollain kaurakermoilla ja mantelimaidoilla. Miksei jotain ihan muuta, mitä vegaanit syövät muutenkin?
Meillä on maitoallergisen vuoksi keitetty jo vuosia riisipuuro vegaanisesti. Nykyisin eniten tykätään siitä, kun sen tekee kookosmaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnakasta lisäainesontaa. Oikeaa kermaa ja voita voi käyttää lähes jokainen.
Voida ja haluta on eri asioita. Monet ei halua käyttää oikeaa kermaa ja voita.
Monet eivät myöskään halua syödä lihan ja maitotuotteiden korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olin nuorempana vegaani, niin mun vanhemmat omaksui silloin kaurakerman käytön, ja sitä käyttävät yhä nyt vuosikymmeniä myöhemmin, kun pitävät siitä enemmän.
Tytär käyttää kahvissa kauramaitoa ja ostan sitä aina ison tölkin, kun hän tulee kylään. Loput käytän kaurapuuroon, koska omaa kahviani en sillä pilaa. Käytän vain luomukevytmaitoa kahvissani.
Ihme nillitystä taas loputtoman pitkä ketju. Itse kokkaan lapsilleni sekaruokaa joka päivä, vaikka olen vegaani. Päätän itse, mitä syön, saman mahdollisuuden annan muillekin. Huomennakin on joulupöydässä kinkkua ja kaloja vegaaniherkkujen lisäksi, vaikkei vieraita ole tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär käyttää kahvissa kauramaitoa ja ostan sitä aina ison tölkin, kun hän tulee kylään. Loput käytän kaurapuuroon, koska omaa kahviani en sillä pilaa. Käytän vain luomukevytmaitoa kahvissani.
Se on kauraJUOMA.
Olen kasvissyöjä, joka syö maitotuotteita päivittäin. Ystäväni on maitoallerginen. Kun menen hänelle kylään, odotan, että hän valmistaa kasvisruokaa, mutta en vaadi häneltä, että ruuassa on maitotuotteita (koska pystyn ihan hyvin olemaan ilman)
Vastauksena näille, jotka itkee, miksi kasvisruokalijat pitää huomioida, mutta sekasyöjät eivät tarvitse lihaa
en jos hän ei ole pelkkä lihansyöjä eli kasviksiakin syö