Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniperheen jouluateria jos sekasyöjä kutsutaan joulunviettoon?

Vierailija
21.12.2019 |

Toisen ketjun innoittamana kysyisin vegaanista ruokavaliota noudattavilta: jos teille olisi tulossa joulupöytään lapsenne poika/tyttöystävä, joka ei ole vegaani, tarjoaisitteko hänelle myös eläinperäisiä ruokia?

Oikeasti kiinnostaa, en halua ilkeillä tai provosoida.

Kommentit (394)

Vierailija
321/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keksisin jonkin tekosyyn, miksi en pääse jouluaterialle vegaaniperheeseen. Voisin tulla oman jouluateriani jälkeen vain kahville.

Vierailija
322/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suuri osa suomalaisesta jouluruoasta on kasvisruokia jotka voi valmistaa vegaanisesti (rosolli, laatikot, perunat, herneet, riisipuuro, sienisalaatti, leipä, ja jälkiruoat), niin niiden osalta ongelmaa ei ole. Jää enimmäkseen vain kinkku (kalkkuna) ja kalat. Kysy mitä niistä lapsesi ystävä toivoo pöytään.

Eli valmistat ruota vegaanisia kuten normaalisti, lisäät erillise annoksen lihaa tai kalaa riippuen siitä mitä lastesi kaverit toivovat.

Rosolli on kananmuna-sillisalaatti jossa on kermakastike, laatikoissa on voita ja kermaa ja usein myös lihalientä, riisipuuro keitetään aina maitoon. Jälkiruoat eivät koskaan ole ilman kananmunaa tai voita. Joten painu vegakki vìttuun ulisemasta. 

Siis yhdeksän ihmistä on peukuttanut, että rosolli on kananmuna-sillisalaatti ja laatikoissa on lihalien

Samaa ihmettelen. Kyllä meidän rosollissa ei ole koskaan ollut kananmunaa, eikä silliä, eikä kermaakaan ole tarvittu. Lihalientä nyt en ainakaan laatikoihin laittaisi. Eikä meidän jälkiruoissakaan ole kananmunaa tai voita. Meillä on marjahyydykettä, joulutorttuja ja suklaita jälkkäriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, joka syö maitotuotteita päivittäin. Ystäväni on maitoallerginen. Kun menen hänelle kylään, odotan, että hän valmistaa kasvisruokaa, mutta en vaadi häneltä, että ruuassa on maitotuotteita (koska pystyn ihan hyvin olemaan ilman)

Vastauksena näille, jotka itkee, miksi kasvisruokalijat pitää huomioida, mutta sekasyöjät eivät tarvitse lihaa

Itkee? Täällä keskustellaan. Sinulle se on ilmeisesti tuntematon toiminto.

Vierailija
324/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sekasyöjältä voi kysyä, tarvitseeko hän jotakin muuta kuin vegaaniset jouluruoat. Itse en minään jouluna ole syönyt kinkkua, joten sitä en kaipaisi, mutta jotain kalaa voisi hiukkasen ehkä olla, ei sekään ole välttämätöntä. 

Vierailija
325/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, joka syö maitotuotteita päivittäin. Ystäväni on maitoallerginen. Kun menen hänelle kylään, odotan, että hän valmistaa kasvisruokaa, mutta en vaadi häneltä, että ruuassa on maitotuotteita (koska pystyn ihan hyvin olemaan ilman)

Vastauksena näille, jotka itkee, miksi kasvisruokalijat pitää huomioida, mutta sekasyöjät eivät tarvitse lihaa

Toki myös vastavuoroisesti teen hänelle maidottomia ruokia, koska maito ei kuulu hänen ruokavalioonsa, mutta hän ei vaadi, että ruuassa olisi lihaa (koska pystyy ihan hyvin olemaan ilman)

Vierailija
326/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy että onko allergioita, jos ei niin tarjoat mitä huvittaa.

Vierailija
327/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keksisin jonkin tekosyyn, miksi en pääse jouluaterialle vegaaniperheeseen. Voisin tulla oman jouluateriani jälkeen vain kahville.

Miksi tarvitset tekosyyn? Sanot vaan, että syöt mieluummin kotona, koska kouluruokaasi kuuluu lihaa. Mä olen ollut 5 vuotta kasvissyöjä, enkä kaipaa lihaa, mutta ymmärrän, miksi joidenkin perinteisiin kuuluu kinkku. Itsekin joka joulu syön porkkanalaatikkoa, katson lumiukko elokuvan ja pelaan lautapelejä. Jokaisella perheellä oikeus omiin tapoihinsa 

Vierailija
328/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista. 

Hinnakasta lisäainesontaa. Oikeaa kermaa ja voita voi käyttää lähes jokainen. 

Voida ja haluta on eri asioita. Monet ei halua käyttää oikeaa kermaa ja voita.

Monet eivät myöskään halua syödä lihan ja maitotuotteiden korvikkeita.

No sitten eivät mene vegaaniperheeseen ruokailemaan, mutta antavat vegaanien ja muiden jotka haluavat nauttia ruoistaan kaurakermalla jne. 

Vierailija
329/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää keskustella näin ilmiselvästä asiasta? Eikö ihmisillä oikeasti riitä aivotoiminta näin yksinkertaiseen ajatustyöhön keskustelematta siitä sivukaupalla, miksei minun raatojen syömistä huomioida, ja minä joudun huomioimaan sen, ettei joku toinen halua kidutettua eläintä lautaselleen 

Vierailija
330/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaurakermaviha täällä vallitsee? Olen sekasyöjä mutta juon kahvini kaurajuomalla ja käytän kaurakermaa ruoanlaitossa, koska se on tosi hyvää. Ja kotimaista. 

No sitten eivät mene vegaaniperheeseen ruokailemaan, mutta antavat vegaanien ja muiden jotka haluavat nauttia ruoistaan kaurakermalla jne. 

Ja sama toisinpäin.

Vierailija
331/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olin nuorempana vegaani, niin mun vanhemmat omaksui silloin kaurakerman käytön, ja sitä käyttävät yhä nyt vuosikymmeniä myöhemmin, kun pitävät siitä enemmän. 

Tytär käyttää kahvissa kauramaitoa ja ostan sitä aina ison tölkin, kun hän tulee kylään. Loput käytän kaurapuuroon, koska omaa kahviani en sillä pilaa. Käytän vain luomukevytmaitoa kahvissani.

Se on kauraJUOMA.

Kyllä se on puhekielessä kauramaito, ollut jo vuosikymmeniä (kielitoimiston mukaankin tämä on ihan ok ja vakiintunut nimitys). Meillä kutsutaan vaan kahvimaidoksi, kun käytetään vaan siihen tarkoitukseen. 

Vierailija
332/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää keskustella näin ilmiselvästä asiasta? Eikö ihmisillä oikeasti riitä aivotoiminta näin yksinkertaiseen ajatustyöhön keskustelematta siitä sivukaupalla, miksei minun raatojen syömistä huomioida, ja minä joudun huomioimaan sen, ettei joku toinen halua kidutettua eläintä lautaselleen 

Sinulla meni tunteisiin 😂

Vierailija
333/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluna pitää olla kinkku. Eikä mitään leikkeletiskin keittokinkkuviipaleita vaan omassa uunissa kokonaisena paistettu potkineen. Vegestellä varmaan ehditte vuoden 360 muun päivän ajan.

Meillä on lihakaupan paistamaa aitoa joulukinkkua valmiiksi siivutettuna. Kinkkua menee niin vähän, ettei ole mitään järkeä paistaa kokonaista itse. Tuolta samaisesta paikasta saa raakoja suolattuja kinkkuja paistettavaksi, valmiiksi paistettuja kokonaisia sekä siivutettua joulukinkkua. Kaupoissakin on ollut jo kauan valmiiksi pakattuja joulukinkun siivuja paketeissa myynnissä. Keittokinkkua ei muuten juurikaan ole kauppojen leikkelehyllyssä tarjolla, sen kysyntä taitaa olla aika pientä. On ylikypsää kinkku, korppukinkkua, saunapalvikinkkua ja monen montaa muuta eri valmistajilta.

Vierailija
334/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun mielestäsi tästä asiasta ei pitäisi keskustella? Miksi sitten itse olet täällä? Ja vielä haukut toisten ravintoa?

Vierailija
335/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia,  niin olisi emännälle mielestäni liian iso vaatimus tehdä kaikki ruuat sekä vegaanisena että gluteenittomana. Ei mahdotonta, mutta hankalaa. Esim. seitan ei  käy, ei mitkään kaurapohjaiset valmisteet ym. Tämä on yksi isoimmista syistä miksi itse en ole vege. Ottaisin siis tuollaiseen paikkaan omat eväät, joihin kuuluisi kyllä pala kinkkua ym. 

Vierailija
336/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaninen ruoka sopii hyvin sekasyöjän ruokavalioon. En näe siis varsinaista syytä, miksi pitäisi hankkia erikseen jotain eläinperäistä.

Vierailija
337/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sama toisinpäin.

No tietenkään minä en kasvissyöjänä mene ruokailemaan minnekään, missä on pelkästään lihaa sisältävää ruokaa tarjolla. Mutta ihan annan omien perheenjäsentenkin nauttia liharuoistaan. Minusta se on väärin, mutta ei ole minun asiani siihen puuttua. 

Vierailija
338/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olin nuorempana vegaani, niin mun vanhemmat omaksui silloin kaurakerman käytön, ja sitä käyttävät yhä nyt vuosikymmeniä myöhemmin, kun pitävät siitä enemmän. 

Tytär käyttää kahvissa kauramaitoa ja ostan sitä aina ison tölkin, kun hän tulee kylään. Loput käytän kaurapuuroon, koska omaa kahviani en sillä pilaa. Käytän vain luomukevytmaitoa kahvissani.

Se on kauraJUOMA.

Olet oikeassa. Tarkistin ja purkissa luki "kaurajuoma KAHVIIN".

Kauran maku puskee läpi ja pilaa kahvin. Jos tarjolla olisi vain kaurajuomaa, joisin maidon puutteessa kahvini mustana. Minulla on varmaan hyvä makuaisti?

Vierailija
339/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kauraJUOMA.

Olet oikeassa. Tarkistin ja purkissa luki "kaurajuoma KAHVIIN".

Kauran maku p

Niin sitä ei saa myydä muulla nimellä. Ei se liity mitenkään siihen, että arkikielessä se on kauramaitoa. 

Mulla on supertarkka makuaisti, ja tietenkin maistan kauran maun kauramaitokahvissa. Minusta se on nimenomaan hyvä maku. Lehmänmaitoa en ole ikinä sietänyt kahvissa (navetan haju), vaan join kahvini kermalla ennenkuin nuo barista-kauramaidot tuli markkinoille. 

Vierailija
340/394 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen ruoka sopii hyvin sekasyöjän ruokavalioon. En näe siis varsinaista syytä, miksi pitäisi hankkia erikseen jotain eläinperäistä.

No, kun se vegaaninen ruoka ei sovi kaikille. En voi syödä herneitä enkä palkokasveja ja niistä tehtyjä lihan korvikkeita. Myös sienet, siemenet ja pähkinät aiheuttavat vaivaa. Muut kasvikset ovat kyllä vatsalleni sopivia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi