Jouluaatto-horror edition. Eli tähän alle kokemuksia kauhujouluista!
- Pukki oksensi eteiseen eikä ollut pysyä pystyssä. Tuttu pukki, ei mikään vuokrattu kuka lie eikä ollut kännissä vaan migreeni iski mutta koetti vetää keikan läpi. - Mies katkaisi koipensa hakiessaan kuusta metsästä, oli epävarmaa missä oli sillä appukon metsä on laaja ja oli pimeää. Appi, miehen veli ja veljen tyttöystävä tarpoivat taskulamput kourissa pimeäsä metsässä huutelemassa, minä purin kotona kynsiä ja koetin salata lapsilta miten hermona olin. No mies löytyi ja pääsi sairaalaan, mutta oli aattona kipsattu ja äreä.
Teidän vuoronne
Kommentit (553)
Miehen suvussa vietetty joulu, oli eka ja vika.
Joulurauhaa katsottiin likööriä käsissä. Miesten sauna oli sen jälkeen. Mies, isä ja kolme veljeä tulivat parin tunnin päästä saunasta selvästi humalassa...
En jaksa edes koko kaaosta käydä läpi, mutta pääpiirteittäin meni niin että miehen veljen tyttöystävä itki sairasta sukulaistaan, johon perheen isä huusi että kerää itsesi ja lakkaa vinkumasta, sanoin isän olevan epäystävällinen josta alkoikin mukava joulumieli... Miehen isä kettuili minulle koko illan, kuulin olevani kermaperse, feministi ja kaupunkilaislikka, pirttihirmu.. Lopulta olin tilaamassa taksia, niin koko mieslauma, myös mieheni alkoi tapella....
Taksi seisoi pihassa, ja olin sinne menossa niin oma mieheni alkoi estellä lähtöäni, miehen isän huutava länkytys sai minut läpäisemään käsivarrestani puristavaa miestä. Ja herrasmiehenä mies sitten tarttui hiuksistani kiinni.
Lopulta istuin maassa parkumsssa ja haukuin koko miehen suvun ja miehen. Heittelin miehen isää lumella tämän haukkuessa minua hulluksi.
Lopulta mies änkesi mukaan taksiin ja ilmeisesti perheelle tuttu taksikuski vaan vitsaili koko episodille.
Uskomatonta kyllä, ollaan vieläkin yhdessä mutta sukulaisista olen nähnyt vain miehen pikkuveljen ja tämän tyttöystävän.
Ei olla oltu toisillemme väkivaltaisia tuon joulun jälkeen, eikä ennen tuotakaan, mutta välttelen varmaan lopunikäni pohjanmaata, koska se näköjään tekee ihmiset hulluiksi.
Tuosta ei silti ole niin montaa vuotta että voisin nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Joulurauhaa katsottiin likööriä käsissä. Miesten sauna oli sen jälkeen. Mies, isä ja kolme veljeä tulivat parin tunnin päästä saunasta selvästi humalassa...
En jaksa edes koko kaaosta käydä läpi, mutta pääpiirteittäin meni niin että miehen veljen tyttöystävä itki sairasta sukulaistaan, johon perheen isä huusi että kerää itsesi ja lakkaa vinkumasta, sanoin isän olevan epäystävällinen josta alkoikin mukava joulumieli... Miehen isä kettuili minulle koko illan, kuulin olevani kermaperse, feministi ja kaupunkilaislikka, pirttihirmu.. Lopulta olin tilaamassa taksia, niin koko mieslauma, myös mieheni alkoi tapella....
Taksi seisoi pihassa, ja olin sinne menossa niin oma mieheni alkoi estellä lähtöäni, miehen isän huutava länkytys sai minut läpäisemään käsivarrestani puristavaa miestä. Ja herrasmiehenä mies sitten tarttui hiuksistani kiinni.
Lopulta istuin maassa parkumsssa ja haukuin koko miehen suvun ja miehen. Heittelin miehen isää lumella tämän haukkuessa minua hulluksi.
Lopulta mies änkesi mukaan taksiin ja ilmeisesti perheelle tuttu taksikuski vaan vitsaili koko episodille.Uskomatonta kyllä, ollaan vieläkin yhdessä mutta sukulaisista olen nähnyt vain miehen pikkuveljen ja tämän tyttöystävän.
Ei olla oltu toisillemme väkivaltaisia tuon joulun jälkeen, eikä ennen tuotakaan, mutta välttelen varmaan lopunikäni pohjanmaata, koska se näköjään tekee ihmiset hulluiksi.Tuosta ei silti ole niin montaa vuotta että voisin nauraa.
Haha. Oletkohan ollut samassa perheessä jossa minäkin vietin yhden joulun miniäehdokkaana.
Joulu alkoi sillä, että anoppiehdokas herätti minut 6.30 tekemään piirakoita. Kuittaili haukottelulleni, ja kahvia sai vasta kun piiraat oli uunissa ja miehet lämmittäneet savusaunan. Tunnelma oli kuin Kaurismäen elokuvista, ja vietin valtaosan ottaen luontokuvia perheen koira seuranani. Tämä joulu ei tosin pääse edes omaan horror top3seen, koska minulla on taipumus ihastua traumatisoituneisiin miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta mies änkesi mukaan taksiin ja ilmeisesti perheelle tuttu taksikuski vaan vitsaili koko episodille.Uskomatonta kyllä, ollaan vieläkin yhdessä mutta sukulaisista olen nähnyt vain miehen pikkuveljen ja tämän tyttöystävän.
Ei olla oltu toisillemme väkivaltaisia tuon joulun jälkeen, eikä ennen tuotakaan, mutta välttelen varmaan lopunikäni pohjanmaata, koska se näköjään tekee ihmiset hulluiksi.Tuosta ei silti ole niin montaa vuotta että voisin nauraa.
Toivottavasti miehen isä on pyytänyt tapahtunutta anteeksi? Ja samoin miehesi... Kuulostaa kyllä kauhealta joululta ☹️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Oletkohan ollut samassa perheessä jossa minäkin vietin yhden joulun miniäehdokkaana.
Joulu alkoi sillä, että anoppiehdokas herätti minut 6.30 tekemään piirakoita. Kuittaili haukottelulleni, ja kahvia sai vasta kun piiraat oli uunissa ja miehet lämmittäneet savusaunan. Tunnelma oli kuin Kaurismäen elokuvista, ja vietin valtaosan ottaen luontokuvia perheen koira seuranani. Tämä joulu ei tosin pääse edes omaan horror top3seen, koska minulla on taipumus ihastua traumatisoituneisiin miehiin.
Kerro lisää? 😊
Meidän perheessämme ei koskaan juotu alkoholia, mutta äitini on ainakin yrittänyt pilata useammankin joulun kiukuttelullaan. Mikään ei kelpaa, kaikki on väärin. Jos et siivoa tai osallistu hän suuttuu, huutaa ja mököttää kun kukaan ei auta. Jos taas osallistut hän käskee pois tieltä ja valittaa kuinka muut vain odottavat saavansa kaiken valmiina. Vääntää ihmeellisiä ruokia (joita kukaan ei syö) hiki hatussa, mutta ei suostu istumaan samaan pöytään meidän muiden (isän ja sisarusten) kanssa, vaan menee nukkumaan ja mököttämään muualle. Pitää mykkäkoulua.
Monet äidit täällä palstalla kertovat joutuvansa tekemään kaiken, koska miehet ja lapset eivät osallistu. Tämä ei pidä meidän kohdalla paikkaansa (ei ainakaan sen jälkeen kun me lapset olemme täyttäneet 10 vuotta). Me siivoamme, koristelemme, lähetämme kortteja ja teemme ruokaa, mutta koko ajan saa pelätä että äiti suuttuu ja raivostuu, joskus ihan yhtäkkiä kuin napista painamalla. Asun vielä lapsuuden kodissani, siskoni pakenee nykyään poikaystävälleen jouluksi. Olen vasta viime aikoina tajunnut äitini käyttäytymisen olevan henkistä väkivaltaa, mutta en oikeasti usko että äitini näkee omassa toiminnassaan mitään väärää. Hän on uhri, joka joutuu raataamaan arjet ja pyhät (valittaen nojatuolin tai sängyn pohjalta kuinka kaikki on väärin ja kukaan ei tee mitään, muun perheen yrittäessä pitää joulumieltä yllä). Nyt olen päättänyt, että en aio itkeä enää yhtenäkään jouluna tai juhlana hänen vuokseen, niin monta vuotta olen lapsuudessani hänen vuokseen itkenyt. Jätän omaan arvoonsa, teen ja järjestän joulun isälleni ja sisaruksilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanhikki kirjoitti:
Veljeni repi irti päästä hiuksiaan ja pitkiä kalsareita. Hänen rasvaiset kätensä kosketti äitini rintoja saunassa.
Repi päästä pitkiä kalsareita?
Eikös se ollut hänenkin äitinsä?
Minkä ikäinen veli?
Mikä se?
Henkilöön viittaava pronomini suomen puhekielessä. Mutta senhän sinä jo tiesitkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuja lomamökkejä. Eräänä joulu-aattona pakkanen laski -39 asteeseen ja yhden mökin suihku jäätyi. Putkimiehet olivat niin varattuja, etteivät ennättäneet meille.
No eipä hätää, vettä tuli kyllä vessaan, kylmää ja kuumaa. Samoin keittiöön.
Lomalaiset tulivat sanomaan miten he nyt pääsevät saunan jälkeen peseytymään kun suihku oli jäässä.
Veimme heille pesuvateja (ämpäreitä mökissä jo oli ) ja sanoimme että nyt pääsee pesulle.
He katsoivat meitä epäuskoisina ja meidän melkein piti näyttää miten peseydytään pesuvadin ja ämpärin avulla:Vettä hanasta tai siitä pienestä bidee-suihkusta vettä astiaan ja siitä kumotaan sitten vettä yltympäriinsä kroppaa.
Voi voi, miten hankalaksi tämä nyt meni, he huokailivat. Kesällä rantasaunassa tuntuu sujuvan ihan hyvin
tämä pesuvati + sankko huuhtelu
On sinullakin ongelmat, et ilmeisesti itse ole koskaan väärässä, missään asiassa...Taidat olla tyhmä persu....
Tämä oli kai heidän joulu-painajaisensa.
Ai niin! On vielä yksi juttu. Eräät mökissä joulunsa viettäneet toivat meille mökiltä hiljaisena saattona uunipellin. Kysyimme mikä siinä on vikana. Vaieten he osoittivat sormellaan. Ja kas, olihan siinä pellillä pari suolamurua ja pieni rasvapisara, kun edellinen asukas oli roiskauttanut kuumia ranskanpottuja leivinpaperin ohi .( Oli kiireinen vaihtopäivä ja peltihän se jäi näköjään tsekkaamati.)
Annoimme heille puhtaan uunipellin
pahoitellen huolimattomuuttamme.
Yhtä vakavina he läksivät talvi-iltaan paarustamaan pelti kainalossaan mökkiä kohti. Mökkikirjaan he olivat jättäneet huomautuksensa. Voi hitsin hitsi. Ei auttanut anteeksi pyyntömme. Heidän joulunsa oli pilalla. Mökkiläisistä saisi kyllä vaikka kokonaisen kirjan aikaan...mutta se ei kuulu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joulu on ohi edes yhdeksi vuodeksi! Ei voi kyllä turhempaa ja kalliimaksi käyvää "juhlaa" olla kuin joulu. Se on oikea horror-tarina aina!
Miten niin ohi? Joulu kestää nuutinpäivään asti.
Asuin lapsena kahdestaan alkoholisti-isäni kanssa. Päivää ennen joulua aikuinen veli-puoleni, alkoholisti myöskin, päätti tulla tervehtimään. Kyläily muuttui ryyppäjäisiksi ja aattona olivatkin molemmat äijät kännissä kuin käet ja meteli sen mukaista. Yritin jotain joulutunnelmaa saada aikaiseksi keittämällä itselleni riisipuuroa, mutta lopulta päätin soittaa sedälleni josko pääsisin hänen luokseen känniläisiä pakoon jouluksi. No setä ei perheineen minua huolinut luokseen, mutta toinen sukulaisperhe otti minut vastaan. Siellä perheessä sitten katselin vierestä kun sukulaislapsi availi lahjojaan, joita oli niin iso kasa ettei hän jaksanut edes avata kaikkia. Itse taisin ottaa kotoa mukaani kaksi pakettia. Isä soitteli vihaisena mihin olin hävinnyt kun selvisi hieman kännistään, mutta taisipa se ryyppääminen jatkua vielä pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miehen isä on pyytänyt tapahtunutta anteeksi? Ja samoin miehesi... Kuulostaa kyllä kauhealta joululta ☹️
Mies kyllä pyysi anteeksi, ja lohdutukseksi haukkui koko sukunsa ja lapsuutensa, ja vannoi ettei halua itse elää sellaista elämää. Myös minä pyysin anteeksi mieheltä.
Miehen isä ei missään nimessä pyytänyt anteeksi, hänen jouluinen käsityksensä minusta on pysynyt vähintäänkin samana.
Oli kyllä kauhea joulu, mutta tavallaan olen tyytyväinen että lähdin draamaan mukaan, enkä hiljaa hyväksynyt kuten kaikki muut siellä. :(
Vierailija kirjoitti:
Viime joulu. Miehelläni on bipolaarihäiriö. Oli ollut ennen joulua pitkään hypomaniassa ja tehnyt yötä päivää sillä innolla töitä. No, kun olisi pitänyt rauhoittua joulunviettoon niin menikin maniaan.
Ensin alkoi ikään kuin pelleillä olevansa jumala tai kuolematon. Pelleili lapsille niitä ihme juttuja. Mutta vaikutti lähinnä oudolta huumorilta ja meinasin että onko tissutellut salaa alkoholia. Aattona sitten kuitenkin tajusin että viiraa enemmänkin kun meni outo ilme päällä valkoiseen lakanaan kääriytyneenä kadulle kävelemään. Siellä se oli ikään kuin kädet siunaavan Jeesuksen asennossa ja mairea hymy naamallaan. Autoliikenne oli pysähtynyt koska mies oli keskellä tietä. Menin hakemaan hänet pois. Mies tuijotti haltioituneena että näenkö että hän on jumala, kaikki autotkin pysähtyi kun hän mielessään käski niitä. Minä samoin että pysähtyi kun eivät halua ihmisen päältä ajaa.
Lapset huomasivat että mies on sekaisin ja pelkäsivät, samoin koirat. Yritin jututtaa saadakseni selville pitääkö lähteä päivystykseen. Ei lähdetty, laitoin sen vaan ottamaan rauhoittavan lääkkeen. Mies meni makuuhuoneeseen lepäämään lääkkeen jälkeen. Parin tunnin päästä kuitenkin kuului ulkoa kauhea tömäys. Mies oli hypännyt parvekkeelta ja satuttanut pahasti. Vuorotellen ähisi kivusta, vuorotellen ihmetteli miksei onnistunutkaan lentämään vaikka osaa kyllä. Sairaalareissu tuli. Mieheltä murtui käsivarresta ja selästä luita, tarvitsi leikkauksiakin. Sellainen joulu sitten.
Pidä itsestäsi hyvää huolta! Tuollainen mies jos leskeksi ja yh-ksi jää niin hirvittää lasten ja koirien puolesta.
Gonamies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen uusperheen joulu, oltiin viettämässä aattoa miehen vanhempien luona. Toisella lapsistani on todella tiukka ruokavalio ja olin varmistellut anopilta useaan otteeseen, että eihän se ole ongelma ja voin tuoda itse joitain ruokia, ettei hänen tarvitse miettiä niitä kun on muutenkin paljon tehtävää. Ei tarvinnut, kaikki sujuu, hän kyllä laittaa. Sitten ruokapöydässä ei ollutkaan lapselle muuta sopivaa kuin keitetyt perunat, lapsi pidätteli itkua ja minä raivoa. Miehen lapsille oli jokaiselle joku 4 tai 5 pakettia isovanhemmilta, minun lapsiani he eivät tietenkään voineet muistaa millään tavalla. Oli hiljainen kotimatka, yksi lapsista itki nälkäänsä, miestä hävetti vanhempiensa käytös niin ettei saanut puhutuksi mitään. Sen jälkeen ei ole käynyt mielessäkään viettää joulua muualla kuin kotona.
Ihan tähän noroviruskeskusteluunkin viitaten: ihmiset on niin leväperäisiä, että allergisen/keliaatikon ruokailua kyläpaikassa EN missään nimessä edes uskaltaisi jättää tuntemattoman varaan (enkä monen tutunkaan) vaan toisin omat ruuat ruokarajoitteiselle aina mukana. Vaikka kiellettäisiin. Ihmiset on vaan niin tyhmiä ja/tai välinpitämättömiä, että en uskoisi tärkeää asiaa monenkaan kontolle ja toisekseen myös joulupöydän valmistaminen moniallergiselle voi ola hyvin haastavaa motivoituneellekin kokille.
Ja toiseen asiaan: olisi ollut kohteliasta varata bonuslapsenlapsille jotakin pientä lahjaa esim suklaarasia. Mutta ei isovanhemmilta voi edellyttää heidän lahjomistaan samalla tavalka kuin omien lapsenlapsiensa.
Ei voi edellyttää tuota lahja-asiaa, mutta sitten ei pidä appivanhempien kutsua uusperhettä joulunviettoon. Joulu on tärkeä juttu nimenomaan lapsille ja jos sitä ei kykene pitämään "puolueettomana alueena", niin se on voi voi. Tuossa tapauksessa kävikin sitten niin, että jatkossa uusperhe pysyi poissa.
Sosiaalisen pelisilmän puute teki tuossa lähtemättömän vaikutuksen, eikä se vaikutus ollut kovin hyvä. Siinä voi nyt sitten appi ja anoppi kahdestaan viettää tulevat joulut ja lohduttautua sillä, että eipähän tarvinnut muistaa ei-biologisia lapsia.
Minä lähden kuitenkin siitä, että kun minä itse kutsun kotiini väkeä, porukkaa ei jaeta kahteen kastiin. Jos kokisin tarvetta kohdella joitain kutsuttuja vähempiarvoisena, en varmastikaan kutsuisi porukkaa joulunviettoon.
Itsellä ei ole horrorjoulu-kokemuksia juurikaan, yksi lievästi kauhea töissä sairaanhoitajana. Mutta ei kyllä tulisi mieleenikään aiheuttaa sellaisia muillekaan. Just oli veljeni uusperhe meillä joulunvietossa ja totisesti hankin kaikille lapsille lahjat, saman arvoiset vieläpä. Myös isäni oli hankkinut kaikille lapsille lahjan että kukaan ei jäisi toistaan vähemmälle. Toki veljen perheellä oli myös ”omat” lahjansa mukana. Meillä on suvussa ollut uusperheitä jo 80-luvulta alkaen ja jo silloin on pidetty tärkeänä sitä että kaikki ovat saman arvoisia perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollaset vatipäät eivät anteeksi pyytele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kyllä pyysi anteeksi, ja lohdutukseksi haukkui koko sukunsa ja lapsuutensa, ja vannoi ettei halua itse elää sellaista elämää. Myös minä pyysin anteeksi mieheltä.
Miehen isä ei missään nimessä pyytänyt anteeksi, hänen jouluinen käsityksensä minusta on pysynyt vähintäänkin samana.Oli kyllä kauhea joulu, mutta tavallaan olen tyytyväinen että lähdin draamaan mukaan, enkä hiljaa hyväksynyt kuten kaikki muut siellä. :(
Mun mielestä sä olit aivan mahtava tuossa tilanteessa. Pidit puolesi (heittelit jopa lunta pöllön isän päälle)! Sinussa on luonnetta! Hyvä! Juuri noin ! (Pohjanmaalla sovinismi kukkii edelleen ja naiset on akkoja jotka keittää kahvia ja silittää kiltisti ukkojen paitoja).
Meille tuli tänä vuonna ilmeisesti päiväkodin lahjana vatsatauti sopivasti juuri ennen joulua, eikä olla selvitty siitä vieläkään. Pari tuttua perhettä sai ilmeisesti saman pöpön. Tällä pääsee kärkeen omien heikonpuoleisten joulujen kohdalla.
Tätä ketjua lukiessa tulee väistämättä mieleen, että 99% tapauksista joulun kauheus on alkoholin käyttö. Mun hirvein joulu on kuitenkin varmasti kun veli sai psykoosin ja jahtasi isää kirveen kanssa pihalla. Ja aivan selvänä, mutta mielisairaudestaan johtuen. Toinen paha säikähdys oli kun ajoin itse lapsen päälle autolla. Mitään ei onneksi sattunut, mutta kuin tömähdys. Mutta koko joulun tärisin ajatuksesta, että "mitä jos".
Siskoni sai miniältään lahjan jota kehtas väittää omatekeleekseen, vaikka kaikki näki ettei tuo porosormi saa mitään aikaan ite. Kyllä naurettiin. On siinä miniällä pokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessämme ei koskaan juotu alkoholia, mutta äitini on ainakin yrittänyt pilata useammankin joulun kiukuttelullaan. Mikään ei kelpaa, kaikki on väärin. Jos et siivoa tai osallistu hän suuttuu, huutaa ja mököttää kun kukaan ei auta. Jos taas osallistut hän käskee pois tieltä ja valittaa kuinka muut vain odottavat saavansa kaiken valmiina. Vääntää ihmeellisiä ruokia (joita kukaan ei syö) hiki hatussa, mutta ei suostu istumaan samaan pöytään meidän muiden (isän ja sisarusten) kanssa, vaan menee nukkumaan ja mököttämään muualle. Pitää mykkäkoulua.
Monet äidit täällä palstalla kertovat joutuvansa tekemään kaiken, koska miehet ja lapset eivät osallistu. Tämä ei pidä meidän kohdalla paikkaansa (ei ainakaan sen jälkeen kun me lapset olemme täyttäneet 10 vuotta). Me siivoamme, koristelemme, lähetämme kortteja ja teemme ruokaa, mutta koko ajan saa pelätä että äiti suuttuu ja raivostuu, joskus ihan yhtäkkiä kuin napista painamalla. Asun vielä lapsuuden kodissani, siskoni pakenee nykyään poikaystävälleen jouluksi. Olen vasta viime aikoina tajunnut äitini käyttäytymisen olevan henkistä väkivaltaa, mutta en oikeasti usko että äitini näkee omassa toiminnassaan mitään väärää. Hän on uhri, joka joutuu raataamaan arjet ja pyhät (valittaen nojatuolin tai sängyn pohjalta kuinka kaikki on väärin ja kukaan ei tee mitään, muun perheen yrittäessä pitää joulumieltä yllä). Nyt olen päättänyt, että en aio itkeä enää yhtenäkään jouluna tai juhlana hänen vuokseen, niin monta vuotta olen lapsuudessani hänen vuokseen itkenyt. Jätän omaan arvoonsa, teen ja järjestän joulun isälleni ja sisaruksilleni.
Jos yhtään lohduttaa, minun äitini oli aika samanlainen. Aikuisena minulle selvisi, että äidillä oli diagnosoitu vaikea persoonallisuushäiriö. Selitti kyllä käytöstä.
Tuntuu että olen itse joulufasisti. Ahdistaa sotku, huonosti laitetut jouluvalot tai jos kalatiskin sijaan joku urpo tuo vakuumipakattua graavia...
Jos joku unohtaa tuoda lupaamansa asian se Ärsyttää Paljon..
Tai jos mies ja lapset sotkee eivätkä auta, tai jos auttavat niin tekevät sen hutiloiden joka on pahempi kuin laiskottelu.
Onneksi me on vietetty useampi joulu toisen vanhemmilla tai vuokramökillä niin en kauhean montaa kertaa kiukustu.
Ei ole mitään diagnoosia, mies tosin on yrittänyt kaupata kaikkea jakomielitaudista maanisdepressioon.
Täytynee yrittää ensi jouluna vähän hengittää.
Minä olen se joka sai lapsena täydelliset joulut, ehkä kaikki on lähtöisin sieltä. Inhoan siivoamista, mutta jouluna on pakko olla siistiä! Vaikka jouluni olivat idyllisiä myös äitini raivosi siivotessa. Niin me raukat malliopimme.
Kerrotko muistojasi Ylä- Savosta? Joskus muinoin oli tuon niminen opettaja ainakin Vieremällä.