Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään voi tuntua pieneltä asialta tuollaiset kiistat joulupöydästä, ja provolta, mutta miettikääpä anoppikokelaat sitä että tässä ollaan mahdollisesti luomassa pohjaa ihmissuhteelle, joka kestää teidän loppuelämänne ja vaikuttaa esimerkiksi siihen minkä verran tulette olemaan tekemisissä tulevien lastenlasten kanssa. Jos nyt jo törppöilette ja annatte itsestänne veemäisen kuvan, niin ei hyvältä näytä. Itse en olisi vienyt poikaystävää kotiin ollenkaan, jos olisi tullut minkäänlaista tylytystä. Olisimme menneet jouluksi hänen vanhemmilleen nyt ja ehkä tulevaisuudessakin.
Minun appivanhempani halusivatkin meidän eroavan. Olisi pitänyt ottaa joku lihaa syövä sairaanhoitaja Savosta.
No, eivätpä sitten paljon lapsenlapsiaan nähneet. Tai poikaansa.
No älä toki ala valmistamaan mitään. Miksi et käy kaupasta hakemassa vaikka
-hummusta
-joku leipä
-säilykekikherneitä
-vegaaninen peruna-, porkkana- tai lanttulaatikko (ainakin Kruunu ja Kymppi tekee näitä)
-kylmäsavujalotofua tai joku seitankinkku (tofu paljon halvempaa jos raha on ongelma)
Noilla nyt ainakin nälkä lähtee ja kaikki löytyy valmiina kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa Vihreitä kuulia.
Oikeasti olen sitä mieltä, että huomaavainen emäntä joustaa jossakin jutussa JA huomaavainen vieras tarjoutuu jo etukäteen tuomaan tietyt tarjoilut mukanaan. Kohtuutonta olisi vaatia isäntäväkeä muuttamaan kaikki tarjoilunsa yhden ihmisen takia, mutta epäkohteliasta olisi jättää vieras huomioimatta.
Myönnän, että minua ärsyttää vegaanisuus monella tapaa. Kasvissyönnin ymmärrän kyllä. En kuitenkaan lähtisi aiheuttamaan pahaa mieltä omalle lapselleni asian takia.
Mikä sinua siinä vegaanisuudessa ärsyttää? Minua aidosti kiinnostaa. En ole vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?
Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.
Minä tein juuri äskettäin synttäreille kakun, joka oli täysin vegaaninen. Suklaa-vadelmakakku, jossa oli päällä kaurakermaa, välissä jotain kaurapohjaista "tuorejuustoa" ym. Ei siis yhtään maitoa/maitotuotteita, kermaa, munia tai voita. Kukaan vieraista ei huomannut mitään erikoista kakussa, kehuivat vaan että oli tosi hyvää. Kakku meni kokonaan juhlissa, ei jäänyt mitään.
Tosi usein muuten ne erityisruokavalio-herkut on niitä joita kaikki lappaa lautasilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa Vihreitä kuulia.
Oikeasti olen sitä mieltä, että huomaavainen emäntä joustaa jossakin jutussa JA huomaavainen vieras tarjoutuu jo etukäteen tuomaan tietyt tarjoilut mukanaan. Kohtuutonta olisi vaatia isäntäväkeä muuttamaan kaikki tarjoilunsa yhden ihmisen takia, mutta epäkohteliasta olisi jättää vieras huomioimatta.
Myönnän, että minua ärsyttää vegaanisuus monella tapaa. Kasvissyönnin ymmärrän kyllä. En kuitenkaan lähtisi aiheuttamaan pahaa mieltä omalle lapselleni asian takia.
Mikä sinua siinä vegaanisuudessa ärsyttää? Minua aidosti kiinnostaa. En ole vegaani.
Minua ei vegaanisuudessa ärsytä mikään. On täysin ok aate minulle. Minua vain rasittaisi nimenomaan jouluna, perinneruokien juhlana, alkaa valmistaa jotain itselleni ihan tuntemattomia tai tuntemattomaan tyyliin valmistettuja ruokia, kun jouluna on muutenkin kädet täynnä työtä. Joten just jouluna alkaa miettiä vegaanin ruokkimista olisi se too much.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään voi tuntua pieneltä asialta tuollaiset kiistat joulupöydästä, ja provolta, mutta miettikääpä anoppikokelaat sitä että tässä ollaan mahdollisesti luomassa pohjaa ihmissuhteelle, joka kestää teidän loppuelämänne ja vaikuttaa esimerkiksi siihen minkä verran tulette olemaan tekemisissä tulevien lastenlasten kanssa. Jos nyt jo törppöilette ja annatte itsestänne veemäisen kuvan, niin ei hyvältä näytä. Itse en olisi vienyt poikaystävää kotiin ollenkaan, jos olisi tullut minkäänlaista tylytystä. Olisimme menneet jouluksi hänen vanhemmilleen nyt ja ehkä tulevaisuudessakin.
Minun appivanhempani halusivatkin meidän eroavan. Olisi pitänyt ottaa joku lihaa syövä sairaanhoitaja Savosta.
Taisivat väistää melkoisen miinan! Onnittelut heille!
Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa Vihreitä kuulia.
Mikäsiinä vegaaniudessa ärsyttää? Mielestäni kasvissyönti on paljon oudompaa ja sitä pitää selventää lisämäärein, kun taas vegaanius on sillä selvä ja looginen juttu.
En ole vegaani enkä kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein muuten ne erityisruokavalio-herkut on niitä joita kaikki lappaa lautasilleen.
Jos "tosi usein" on sama kuin "ei oikeastaan koskaan" niin ihan oikeassa olet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisivat väistää melkoisen miinan! Onnittelut heille!
Kuolleita jo aikaa sitten, köyhinä ja katkerina ja erittäin yksinäisinä kuolivat. Myrkylliset ihmiset kun tuppaavat kuolemaan juuri noin.
Meillä sen sijaan menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa Vihreitä kuulia.
Minua ei vegaanisuudessa ärsytä mikään. On täysin ok aate minulle. Minua vain rasittaisi nimenomaan jouluna, perinneruokien juhlana, alkaa valmistaa jotain itselleni ihan tuntemattomia tai tuntemattomaan tyyliin valmistettuja ruokia, kun jouluna on muutenkin kädet täynnä työtä. Joten just jouluna alkaa miettiä vegaanin ruokkimista olisi se too much.
Niitä saa valmiina kaupasta. Ei kannata kutsua vieraita, jos ei halua tarjota heille ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa Vihreitä kuulia.
Ainakin meidän k-kaupassa on vegaaniset valmislaatikot, jopa irtomyynnissä palvelutiskillä. Sen kinkunkorvikkeen voisi vegaani tuoda tullessaan, jos sellaista kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Noin ne minunkin appivanhemmat suhtautui kasvissyöntiini.
Ei sitten juuri käyty siellä eikä viwtetty yhtään joulua heidän kanssaan.
Anoppi keittäjä muttei muka osannut tehdä mitään kasvisruokaa.
Ongelmahan teissä vege-ihmisissä on yleensä se ehdottomuus. Että vaikka lanttulaatikko olisi muuten täysin vegaaninen, mutta siinä on käytetty vähän juuri sitä kananmunaa tai kermaa, niin se on sitten heti nou nou. Kun olisitte vähän joustavampia, niin vastapuolikin voisi paremmin yrittää. Kannattaa muistaa myös että monelle ihmiselle se vegaaninen ruokavalio voi tosiaan olla täysin uutta. Tuollainen ehdottomuus ja kompromissien tekemisen mahdottomuus antaa ihmisestä huomionhakuisen kiukuttelijan kuvan.
En ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Anoppilassa oli tarjolla vain lihaa, lihaa, lihaa, lihaa, lihaa.
Ainoa mitä siellä oli minulle oli keitetyt perunat ja puolukkahillo.
Ja se miksi siellä ei jaksanut käydä oli se appivanhempien meuhkaaminen ruokapöydässä. Minulle tarjoiltiin aina näyttävästi niitä lihavateja ja kun en ottanut, alkoi huuto Afrikan nälkäänäkevistä ja Helsingin herroista jne.
Meillä he eivät kuulemma voineet ruokailla, "koska eivät pidä iduista".
Eli se ehdottomuus oli kyllä siellä päässä.
Tässä taas ne toisen laidan ääri-ihmiset törmännyt sinuun. Jos kumpikin olisi ollut valmis vähän joustamaan, niin homma olisi toiminut. Mutta ei, kun vain minä olen tässä oikeassa, enkä jousta!
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.
Kerma ja voi eivät käy vegaanille ja noita on melkein jokaisessa jouluruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Noin ne minunkin appivanhemmat suhtautui kasvissyöntiini.
Ei sitten juuri käyty siellä eikä viwtetty yhtään joulua heidän kanssaan.
Anoppi keittäjä muttei muka osannut tehdä mitään kasvisruokaa.
Ongelmahan teissä vege-ihmisissä on yleensä se ehdottomuus. Että vaikka lanttulaatikko olisi muuten täysin vegaaninen, mutta siinä on käytetty vähän juuri sitä kananmunaa tai kermaa, niin se on sitten heti nou nou. Kun olisitte vähän joustavampia, niin vastapuolikin voisi paremmin yrittää. Kannattaa muistaa myös että monelle ihmiselle se vegaaninen ruokavalio voi tosiaan olla täysin uutta. Tuollainen ehdottomuus ja kompromissien tekemisen mahdottomuus antaa ihmisestä huomionhakuisen kiukuttelijan kuvan.
En ole vegaani, vaan kasvissyöjä. Anoppilassa oli tarjolla vain lihaa, lihaa, lihaa, lihaa, lihaa.
Ainoa mitä siellä oli minulle oli keitetyt perunat ja puolukkahillo.
Ja se miksi siellä ei jaksanut käydä oli se appivanhempien meuhkaaminen ruokapöydässä. Minulle tarjoiltiin aina näyttävästi niitä lihavateja ja kun en ottanut, alkoi huuto Afrikan nälkäänäkevistä ja Helsingin herroista jne.
Meillä he eivät kuulemma voineet ruokailla, "koska eivät pidä iduista".
Eli se ehdottomuus oli kyllä siellä päässä.
Tässä taas ne toisen laidan ääri-ihmiset törmännyt sinuun. Jos kumpikin olisi ollut valmis vähän joustamaan, niin homma olisi toiminut. Mutta ei, kun vain minä olen tässä oikeassa, enkä jousta!
En minä ole ääri-ihminen. En vain pidä siitä että minulle räyhätään päin naamaa sylki roiskuen.
Jos ei ole kuin perunaa ja puolukkahilloa, fine, mutta sitä riehumista tai huonoa käytöstä ei minun tarvitse sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Ja vegaani syö kermaa? 😅
Kaurakermaa kyllä!
Se ei ole kermaa!
Miksi ihmeessä joku on yloeä juntteudestaan? Jos juhlapöytään on tulossa vegaani, niin jokainen fiksu katsoo, että löytyy sopivasti vegaanistakin ruokaa. Sen on ihan normaalia ihmisen toimintaa, eikä liity vegaanisuuden hyvyyteen tai huonouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Kerma ei ole vegaanista.
On todellakin olemassa vegaanisia kermoja!
Kerma ei voi olla vegaanista!
Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.