Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
381/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.

Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.

Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.

Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.

Mutta sairastuu.

Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.

Maha ei sulata.

Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.

Soija, prosessoidut "kermat", "lihan kaltaiset" valmisteet ym eivät ole tavallista ruokaa ja terveellisyys kaukana. Pavut myös paljon ilmavaivoja aiheuttavia ja margariini epäterveellistä.

Mikäli käytetään tuoreita hyviä kasviksia eikä jotain epämääräisiä korvikkeita niin minä ainakin syön oikein hyvällä ruokahalulla. Lisäksi toki mieluiten vaikka hyvä pihvi.

Aika usein tulee syötyä erilaisia kasviksia vaikka voissa pannulla käyttäen ja sen kanssa ihana medium naudanpihvi. Kasvikset voisin syödä myös tuoreena jos voita ei ole.

Höpö höpö.

Voi on kovaa rasvaa ja todella epäterveellistä.

Sun kyllä kannattais hankkia tietoa rasvoista ja niiden vaikutuksista elimistölle. Ettei tarttis levitellä väärää tietoa ja nolata itteänsä.

Vierailija
382/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Oikein tehty kun panit sen p i k k l u t k a n aisoihin ja näytit kuka teillä määrää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Lanttulaatikkoon tulee kermaa ja perinteiseen rosolliin tulee silliä, kermavaahtoa ja jotkut laittaa siihen keitettyä kananmunaa.

Vierailija
384/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan tavallisen perheen joulupöytään kuuluu ne normaalit liharuuvat! Turha kuvitella että metoon varjolla voi pilata toisten joulun!

Vierailija
385/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa tehdä vege ruokia niin on kyllä huono kokki.

Haet haulla vege joulu niin tulee ekana k-ruoka ja vege joulu.

Monta ihanaa reseptiä.

Monesti kyse ettei tunneta korvaavia ruoka-aineita ja ei ymmärretä ettei ne makua huononna.

Kokeiltu kotona korvaavia ruoka-aineita ja kukaan ei ole huomannut mitään.

Huono kokki käyttää korvikkeita. Kyllä ne korvikkeet makua huonontavat ja kyllä sen huomaa. Ihan turha selitellä.

Ei pidä paikkansa. Testattu on ja kukaan ei huomannut mitään. Kaikki meni ja mitään ei jäänyt ja kuulemma hyvää oli.

Väitän olevani erittäin hyvä kokki ja erittäin hyvä leipomaan.

Syksyllä aloitan kokin opinnot.

Ikää on ja ruuanlaitto on harrastukseni.

Ikäväkseni sulle kerron että läheiseni on huippukokki ja hänen mielestä olen todella hyvä kokki vaikka koulutusta ei ole.

Ehkä sä joskus opit laittamaan ruokaa ja pääset vege vihastasi pois.

Ei mulla mitään vegevihaa ole. En vain arvosta keino/korvikeruokaa. Ja se on kyllä valetta, että keinotekoista ei erota aidosta.

Vierailija
386/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksua ja suonikasta lihaa olla tarjolla jokaisen normaalin perheen jouluaterialla! Ei se joulu muuten tule!

Vierailija
387/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihme kun tavalliset jouluherkut ei kelpaa ja pitää tuputtaa niitä mausteisia sotkuja!

Vierailija
388/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei normaalien ihmisten ruoka kelpaa nirppa nokalle menköö muualle valittamaan ja syömään ituja!

Vierailija
389/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Paksua ja suonikasta lihaa jossa punertavia karvoja puoleen varteen koska joulu tunnelma!

Vierailija
390/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysymys, mihin toivon vastauksen.  Mikä on se alkupala,  mikä on se pääruoka ja mikä on se jälkiruoka, jotka kaikki on siis vegaanisia?  

Ja nämä kaikki valmistetaan sitten sitä yhtä ihmistä varten, juuri niin pienenä annoksena kuin yksi ihminen syö.  Ja vielä on otettava huomioon, että ne on sille vegaanille kelvattava.  Olen nimittäin huomannut, että nimenomaan vegaaneissa on sellaisia, jotka on ruuistaan nirsoja muutenkin, eivät syö sitä eivät syö tätä, kun vaan eivät tykkää.   Ei ole kiva tehdä YHDELLE ihmiselle jokin spesiaaliannos, joka ei sitten kelpaakaan.  Tämä on nähty.

Olen niin täynnä tätä.  Meille tullaan perinteisesti syömään se jouluruoka -erinäisistä syistä, joita en tässä availe.  Kaikki on mennyt hyvin näihin päiviin asti, mutta nyt on kuvioihin ilmestynyt uutta sukupolvea, joilla on näitä erikoisruokavalioita, eikä yhdelläkään mitään allergiaa, vain ruokavalio.  Yksi ei syö lihaa, muuta syö kyllä.  Yksi on se vegaani, kiitos vain.  Yksi ei syö kuin ihan määrättyjä ruokia, itse siis määrättyjä.  Omituinen ruokavalio, joka sisältää enimmäkseen vain kotimaisia marjoja ja vain jotain pähkinäleipää ja omatekoista viiliä ja jotain muuta vielä, mitä nyt aina keksii uutta.  Yksi on muslimi, ei käy sianliha.  Minä pystyn loihtimaan kunnon joulumenun ihan hyvin, mutta en enää jaksaisi näitä uusia tuulia.  Kaikki kuitenkin olettavat, että minä huolehdin heidän ruoistaan.   Ja suurin osa kuitenkin haluaa ne ihan perinteiset jouluruuat, ei mitään erityismuunnoksia mistään.

Kysyit tämän minulle kohdistaen, joten vastaan: Kuten tuossa jo ylläkin sanoin, niin mielestäni toisen huomioon ottamista on se, että pyritään joustamaan hänen henkilökohtaisten kummallisuuksiensa (kaikella rakkaudella tässä käytetty termi) mukaan, vaikka se tuntuisi itsestä pöhköltä. Monelle vegaanille ruokavalio on tosi tärkeä asia. Sanoin samalla, että tietenkään kaikkeen ei voi venyä, jos siitä on liikaa vaivaa. Sinä kuvaat tuossa ihan eri tilannetta kuin se, että olisi tekemässä normaalia joulumenua, ja siihen yhdelle ihmiselle pientä erikoiserää (mikä oli aloittajan tilanne hänen oman kuvauksensa mukaan).

Jos tilanne olisi aloittajan kuvaama normaali joulumenu kaikille + yhdet vegaaniset versiot, niin itse laittaisin vegaanille alkupalaksi vaikkapa vegaanista porkkanalohta, keitettyä perunaa & kastiketta, pääruoaksi pienen seitankinkun ja jonkin laatikon vegaaniversiona ja jälkkäriksi vaikka vegaanista jäätelöä ja suklaata. Näiden lisäksi joulupöydästä saattaa löytyä jotakin muutakin syötävää (kuten salaatti, rosolli ilman kermavaahtoa). Lähes kaiken tuosta "vegemenusta" saa valmiina kaupastakin. Kertoisin nätisti, että pystyn tarjoamaan nämä, ja jos hän haluaa vielä jotakin lisäksi, haluaisiko hän vaikka tuoda itse lisää tai tulla avukseni laittamaan jouluruokia.

Sitten jos erikoisruokavalioisia ihmisiä on niin paljon, etten järkevällä vaivalla pystyisi laittamaan kaikkea toivottua (eli sinun kuvaamasi tilanne), laittaisin kaikille vieraille leikkimielisen äänestyksen siitä, millaisen menun laitan (itse valitsemillani valmiilla äänestysvaihtoehdoilla, jotta ruoanlaitto olisi minullekin kivaa) ja ehdottaisin, että teen äänestetyt yhteiset ruoat, ja muut saavat ilahduttaa itseään ja muita tuomalla joulupöytään mukanaan itselleen sopivia herkkuja.

En nyt ihan rehellisesti tiedä, miksi tästä pitää tehdä sellainen ongelma? Kun hyvällä mielellä ja hyvällä tarkoituksella hoitaa asioita avoimesti muiden kanssa, lopputulos on yleensä kaikille ihan mukava. Sitten toki jos muut ihmiset ovat ylettömän ikäviä ja hankalia, kuten tällä palstalla saa oppia, että osa ihmisistä on, heitä ei tietenkään voi edes hyväntahtoisuudella saada tyytyväiseksi - mutta sittenpä se on heidän oma ongelmansa. Itse voi kuitenkin luoda osaltaan edellytykset sille, että kaikilla on perheestä ja muusta lähipiiristä hyvä fiilis.

Vierailija
391/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä se syömään johonkin nurkkaan sotkujaan ja te saatte herkutella ihanilla joulu ruuilla rauhassa!

Vierailija
392/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perinteisesti kinkkua mummon mämmihunnulla.

Vierailija
393/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.

Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.

Mutta sairastuu.

Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.

Maha ei sulata.

Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.

Soija, prosessoidut "kermat", "lihan kaltaiset" valmisteet ym eivät ole tavallista ruokaa ja terveellisyys kaukana. Pavut myös paljon ilmavaivoja aiheuttavia ja margariini epäterveellistä.

Mikäli käytetään tuoreita hyviä kasviksia eikä jotain epämääräisiä korvikkeita niin minä ainakin syön oikein hyvällä ruokahalulla. Lisäksi toki mieluiten vaikka hyvä pihvi.

Aika usein tulee syötyä erilaisia kasviksia vaikka voissa pannulla käyttäen ja sen kanssa ihana medium naudanpihvi. Kasvikset voisin syödä myös tuoreena jos voita ei ole.

Höpö höpö.

Margariini, rasvahappojen mono- ja diglyseridit (e471) ovat niitä joita oikeasti kannattaa vältellä, kaikki muu rasva on sopivina annoksina hyväksi.

Vierailija
394/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä se syömään johonkin nurkkaan sotkujaan ja te saatte herkutella ihanilla joulu ruuilla rauhassa!

Unohtamatta nameja, herkkuja ja limpsaa! Vege pelle voi sitten syödä niitä jyviään!

Vierailija
395/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Tämä on se ero.

Mutta sairastuu.

Maha ei sulata.

Höpö höpö.

Margariini, rasvahappojen mono- ja diglyseridit (e471) ovat niitä joita oikeasti kannattaa vältellä, kaikki muu rasva on sopivina annoksina hyväksi.

Siemenöljyt eivät myöskään sovellu ihmiselle.

Vierailija
396/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna on hyvä syödä kunnolla perinteisiä jouluherkkuja. Kinkun lisäksi iso ja reilusti suolattu porsaanpaisti kuuluu pöytään! Aitoa kermakastiketta ja voi pottuja!

Vierailija
397/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten tässä ketjussa on tehty vegaanin ruokkimisesta niin hankalaa. Siskoni on vegaani ja juuri jouluna hänet on kaikista helpoin ruokkia. Laatikot on helppo tehdä vegaanisina ja niitä voi syödä kaikki. Salaatit on jo vegaanisia ja meidän joulupöytään kuuluvat myös perunat. Taatelikakku kuuluu jouluun ja helppo tehdä vegaanisena. Lisäksi ostan sisarelle muutaman soijanakin, niin homma on paketissa.

No, riippuu varmaan perinteistä mitä kunkin joulupöytään kuuluu.

En esim. keksi meidän alkupalapöydästä mitään muuta vegaanista kuin keitetyt perunat. Meillä alkupalapöytä on runsaampi ja suositumpi kuin se kinkku yms. Pöytään kuuluu mm. saaristolaisleipää + voita, erilaisia kaloja, skagenröraa, sienisalaattia, lihapullia, kylmäasavuporoa, pateeta, mätiä, silliä - aina vähän vaihdellen, ei aina kaikkea noista. Jos pöytään tulee vegaani, niin vaatisi tosi paljon lisätyötä keksiä hänelle edes 2 alkuruokaa, kun muut söisivät kaloja ja sienisalaattia pitkään ja hartaasti.

Millaisia salaatteja teillä on nimenomaan joulupöydässä, jos ne automaattisesti on vegaanisia? Meillä ei vihreä salaatti kuulu joulupöytään, vaan ne on enemmän ja vähemmän kuitenkin eläinperäistä sisältävää, kuten sienisalaatti ja skagenröra.

Pääruokana kinkku, kinkun kastike, lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko, sekä karjalanpaisti. Laatikot voisi tehdä vegaanisina jos haluaisi. Jos vegaani tulisi joulupöytään ostaisin valmiit laatikot erikseen hänelle. Mutta aika ankeaa olisi vetää vegaanista lanttulaatikkoa kun muille on kinkku. Eli kyllä siihen sitten pitäisi hankkia joku korvikejuttu kinkun tilalle. Saako noita seitankinkkuja edes valmiina mistään?

Kyllä vegaani on hankala ruokavieras jouluna, varsinkin kun he ovat yleensä myös hyvin nirsoja, ei mikä tahansa käy. Kahdesta on kokemusta, toinen oma tytär, joka nykyään syö kalaa, muuten lakto-ovo. Kaikesta pitäisi olla vegaaniversio ja yhdelle ei maistu pavut, toiselle ei maistu sienet.

Joku mainitsi ulkomaalaiset...Meillä on suvussa japanilainen, ollut jo 20 vuotta. Suurinta herkua on hänellä lanttulaatikko ja tietenkin kaikki kalat. Tekee itse superkermaista ja ihanaa lanttulaatikkoa, on jo vuosia tuonut sen meidän joulupöytään. Ei varmaan edes suostuisi tekemään sitä jollain korvikkeilla. Välillä on tuonut joulupöytään sushia, mutta kun kalaa on muutenkin niin paljon ja herkullista, niin todennut aika turhaksi vääntää isotöistä sushia sen lisäksi.

Vierailija
398/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluna on hyvä syödä kunnolla perinteisiä jouluherkkuja. Kinkun lisäksi iso ja reilusti suolattu porsaanpaisti kuuluu pöytään! Aitoa kermakastiketta ja voi pottuja!

Myös karjalanpaisti jos on pohjois Karjalasta tai suku sieltä suunnalta!

Vierailija
399/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme kuinka ihmiset tekevät elämästään vaikeaa. Vietimme tänä vuonna joulun ennakkoon. Meillä ei kukaan ole vegaani, mutta niin vain tein paljon vegaanillekin sopivia ruokia ja hyvää oli! Olen pyrkinyt keventämään omaa ruokavalioamme vähentämällä eläinperäisten tuotteiden käyttöä.

Perinteinen saaristolaisleipä appelsiinimehuun tehtynä on äärettömän hyvää. Kaikkiin laatikoihin käytin kerman sijaan kaurakermaa tai kauramaitoa. Mihin sitä munaakaan niissä tarvitaan? Rosolliin en ikinä ole laittanut silliä sekaan, kermavaahdon voi itsekukin ottaa tai jättää ottamatta. Täytetyt bataattipuolikaat inkiväärillä ja granaattiomenasiemenillä ovat sekä kauniita katsella että herkullisia. Kaupasta voi ostaa lisäksi seitankinkun, jos halua vegaanille sopivan ”kinkun”.

Jos meillä olisi vegaani porukassa, löytäisi hän tästä jo paljon syötävää. Sitäpaitsi minusta tärkeintä jouluna on se, että kaikilla on mukavaa, joten varmasti panostaisin myös tarjoiluun hänen osaltaan.

Mun mielestä tuossa on se ero, että teillä oli varmasti muutakin kuin vain vegaaneille sopivaa ruokaa tarjolla. Jos ne sun vegeruuat olisivat menneet plörinäksi, kenellekään ei olisi silti jäänyt nälkä. Tai sitten olit kokeillet kasvisvalmisteita jo aiemminkin etkä siis tehnyt niistä ensimmäistä kertaa. Kun joutuu ensimmäisen kerran elämässään tekemään vegeruokaa eikä ole koskaan itse edes maistanut sellaista, voi olla vaikea arvata, mikä erilaisista kasvisvalmisteista sopii mihinkin, koska ei edes tiedä, miltä ne maistuu. Lisäksi ei ole kokemusta, miten ruoka olisi järkevintä maustaa, jotta mahdolliset sivumaut peittyisivät. 

Olen aika aktiivinen vegevalmisteiden kokeilija, vaikka olenkin sekasyöjä. Kokeilen niitä omassa ruokavaliossani ihan siksi, että oppisin tuntemaan niiden maut, koostumukset, kuumuudenkestot jne. Olen oppinut niiden käyttöä ja teen vasrsin hyviäkin vegeruokia, mutta jotkut uutuustuotteet ovat sellaisia, ettei edes meidän koira suostu syömään ensimmäistä kokeiluani. 

Meillä ei syödä perinteisiä jouluruokia muulloin kuin jouluna, mutta jouluna on pöydässä nimenomaan ne perinteiset ruuat suvun reseptien mukaan tehtyinä. Voin kernaasti tarjota vegaanivieraalle jotain vegaanista milloin muulloin tahansa, mutta en jouluna rupea tuunaamaan vuosikymmeniä toimineita reseptejä. Ehkä voisin kaupasta hakea jotain vegaanisia laatikoita, mutta parempi olisi, jos ruokarajoitteinen toisi omat herkkunsa mukanaan, ei menisi tarjoilu pieleen.

Vierailija
400/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös karjalanpaisti jos on pohjois Karjalasta tai suku sieltä suunnalta!

Todella runsaan ja tukevan jouluaterian päälle on mukava pistää tupakaksi ja nauttia muutama konjakki juhlan kunniaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi