Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
361/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ollut nyt muutamina jouluina jouluvieraana ihminen, joka on vegaani.  Ei kelpaa lanttu- eikä porkkanalaatiko, kun ei niistä tykkää.  Olen sanonut suoraan, että ei meillä ole sitten erikseen vegaanisia ruokia.  Salaattia voi ottaa ja pelkkiä perunoita.  Rosollista ei myöskään pidä.   Aika ymmällä tässä saa olla, mutta onneksi tämä ihminen ei nirsoile eikä vaadi mitään.  Itsehän hän tämän itselleen tekee.

Vierailija
362/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa tehdä vege ruokia niin on kyllä huono kokki.

Haet haulla vege joulu niin tulee ekana k-ruoka ja vege joulu.

Monta ihanaa reseptiä.

Monesti kyse ettei tunneta korvaavia ruoka-aineita ja ei ymmärretä ettei ne makua huononna.

Kokeiltu kotona korvaavia ruoka-aineita ja kukaan ei ole huomannut mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin vaan etten osaa tehdä vegaaniruokaa joten ei voi mitään. Ja kai siinä joulupöydässä jotain on mikä varmuudella on vegaanista, esim peruna, suolakurkku ja punajuuri. Vegaani voi popsia niitä ja juoda päälle vettä.

Miksi vettä? Esim. viinit ja samppanja on vegaanisia myös. Vai onko niin pihi emäntä, ettei löydy kuin kraanavettä joulupöydästä?

Eikös viinin kanssa pidä olla aika tarkka, että olis vegaaninen. Vai muistanko ihan väärin?

Piti ihan tarkistaa alkon sivuilta. Kyllä löytyy nykyään hyvin myös vegaanisia viinejä.

Ilokseni ja yllätyksekseni löytyy myös vegaaninen baileys pullokin, manteli"maitoon" tehty ilmeisesti, joten sopii maitoallergisillekin 😀

Vierailija
364/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on ollut nyt muutamina jouluina jouluvieraana ihminen, joka on vegaani.  Ei kelpaa lanttu- eikä porkkanalaatiko, kun ei niistä tykkää.  Olen sanonut suoraan, että ei meillä ole sitten erikseen vegaanisia ruokia.  Salaattia voi ottaa ja pelkkiä perunoita.  Rosollista ei myöskään pidä.   Aika ymmällä tässä saa olla, mutta onneksi tämä ihminen ei nirsoile eikä vaadi mitään.  Itsehän hän tämän itselleen tekee.

Hän on nirso, ei ole mikään vege ominaisuus.

Vierailija
365/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuntemani vegaani ei möykkää ruokavaliostaan. Joukossa on myös miehiä.

Minua kiinnostaa kovasti vaikka lihaa syön.

Arvostan vegejä.

Mikä kiinnostaa, miehet?

Vierailija
366/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Vegaani on kuin äärimuslimi. Mikään muu kuin oma oppi ei voi olla oikeassa.

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

T. Sekasyöjä johon uppoaa myös vegeruoka tarpeen ja tilanteen mukaan

Sähän juuri vahvistit sen, että sekasyöjille on sama mitä syövät mutta vegaanit jatkaa vaan nenänsä nyrpistelyä. He siis ovat joustamattomia siinä, missä sekasyöjät eivät.

Olen myös sekasyöjä, joka välillä jopa pitää taukoa lihasta ja vegaanikavereiden luona syön vegaanista ruokaa mielelläni siitäkin huolimatta, että soija- ja härkäpapu- tai kauravavalmisteet pistävät välillä pakin sekaisin. 

Ei, vaan sekasyöjät ne täällä parkuvat, että ei laatikoita saa pilata pahalla kaurakermalla eikä torttuja saa tehdä muutsa kuin voitaikinasta. Tämäkö ei ole nyrpistelyä sinun mielestä?

Ei ole nyrpistelyä, vaan aidon ruuan arvostamista.

Eli sinä sanelet mikä on aitoa ruokaa ja mikä ei?

Vierailija
367/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta ihanaa reseptiä.

Monesti kyse ettei tunneta korvaavia ruoka-aineita ja ei ymmärretä ettei ne makua huononna.

Yhden ihmisen takia en tee eri ruokaa. Tuokoon eväät mukanansa.

Vierailija
368/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Vegaani on kuin äärimuslimi. Mikään muu kuin oma oppi ei voi olla oikeassa.

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

T. Sekasyöjä johon uppoaa myös vegeruoka tarpeen ja tilanteen mukaan

Sähän juuri vahvistit sen, että sekasyöjille on sama mitä syövät mutta vegaanit jatkaa vaan nenänsä nyrpistelyä. He siis ovat joustamattomia siinä, missä sekasyöjät eivät.

Olen myös sekasyöjä, joka välillä jopa pitää taukoa lihasta ja vegaanikavereiden luona syön vegaanista ruokaa mielelläni siitäkin huolimatta, että soija- ja härkäpapu- tai kauravavalmisteet pistävät välillä pakin sekaisin. 

Ei, vaan sekasyöjät ne täällä parkuvat, että ei laatikoita saa pilata pahalla kaurakermalla eikä torttuja saa tehdä muutsa kuin voitaikinasta. Tämäkö ei ole nyrpistelyä sinun mielestä?

Ei ole nyrpistelyä, vaan aidon ruuan arvostamista.

Eli sinä sanelet mikä on aitoa ruokaa ja mikä ei?

En tietenkään minä sitä sanele. Aidon tavaran näkee pakkauksen ainesosaluettelosta.

Vierailija
369/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.

Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.

Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.

Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.

Mutta sairastuu.

Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.

Maha ei sulata.

Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.

Soija, prosessoidut "kermat", "lihan kaltaiset" valmisteet ym eivät ole tavallista ruokaa ja terveellisyys kaukana. Pavut myös paljon ilmavaivoja aiheuttavia ja margariini epäterveellistä.

Mikäli käytetään tuoreita hyviä kasviksia eikä jotain epämääräisiä korvikkeita niin minä ainakin syön oikein hyvällä ruokahalulla. Lisäksi toki mieluiten vaikka hyvä pihvi.

Aika usein tulee syötyä erilaisia kasviksia vaikka voissa pannulla käyttäen ja sen kanssa ihana medium naudanpihvi. Kasvikset voisin syödä myös tuoreena jos voita ei ole.

Vierailija
370/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta ihanaa reseptiä.

Huono kokki käyttää korvikkeita. Kyllä ne korvikkeet makua huonontavat ja kyllä sen huomaa. Ihan turha selitellä.

Vierailija
371/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaanijuttu, mutta toisenlainen esimerkki.

Minun joulupöytääni kuuluu olennaisena imelletty perunalaatikko. Se on ainoa laatikko jota syön, en tykkää lanttulaatikosta.

Kun kuvaan astuivat perhejoulut, ekan kerran anopin joulupöydässä olin ihmeissäni, kun perunalaatikkoa ei ollut lainkaan. Eipä siinä, söin sitten muuta. Jossain sivulausessa tuli esiin, että meillä syödään imellettyä perunalaatikkoa, mutta sanallakaan en todellakaan valittanut, koska muutakin herkullista syötävää oli yllin kyllin.

Seuraavan kerran kun sinne menimme (tapasimme vuorotella kummankin vanhempien luona - kutsuttuna, ei omasta kutsusta), ehdotin, että voisin tuoda osan ruoista, tai vaikka sen imelletyn perunalaatikon. Vähän kuin tuliaisena. Puhelimessa ei oikein saa toisesta selkoa, niin ymmärsin jutun olevan ok ja vein äitini tekemän imelletyn perunalaation sinne joulupöytään.

Tajusin heti, että tuli tehtyä virhe. Perunalaatikko oli toki tarjolla pöydässä, mutta pahinta oli, että appiukko rakastui siihen ja söi sitä hyvällä halulla ja sanoi monta kertaa, että miksikäs meillä ei ole tällaista ollut aikaisemmin.

Virheestä oppimatta kysyin seuraavan kerran sinne mennessämme, että tuonko taas perunalaatikon? Hyvin selkeästi ilmaistiin ettei tarvitse, anoppi tekee sen aivan itse. No se oli mauton, suolaton liisteri. Ei ollut imeltynyt ollenkaan. Oikeastaan vain uunissa lämmitettyä perunamuusia. Se ei sitten maistunut oikein kenellekään, minä sitä kohteliaisuudesta söin, kun oli ihan minua varten tehty. Sain sitten tätä speliaalisti minua varten valmistettua lootaa seuraavat joulut niin kauan kun siellä joulun vietimme. 

Että ei se aina kelpaa, että itse toisi ruokaa. Varsinkin vanhemmalle polvelle se tuntuu olevan tiukka paikka, että miniä tuo jotain ruokaa, varsinkin jos se vielä maistuu muillekin kuin sille miniälle.

Vierailija
372/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä tuoda omia ruokia, mutta älä sitten loukkaannu, kun yksi syö omaa kasvispizzaansa ja te muut lanttulaatikkoa. Hänen ei suinkaan ole mikään pakko tuoda juuri vegaanisia laatikkoruokia itselleen, joita söisi vain yksin. Parempi olisi jos molemmat joustatte ja teet pöytään jonkun vegaanivaihtoehdonkin ja hän tuo myös KAIKILLE jotakin tarjottavaa.

Ei kai kukaan vegaanipitsaa kadehdi. Syököön sitä jos haluaa, mitä se haittaa?

Vierailija
373/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.

Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.

Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.

Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.

Mutta sairastuu.

Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.

Maha ei sulata.

Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.

Soija, prosessoidut "kermat", "lihan kaltaiset" valmisteet ym eivät ole tavallista ruokaa ja terveellisyys kaukana. Pavut myös paljon ilmavaivoja aiheuttavia ja margariini epäterveellistä.

Mikäli käytetään tuoreita hyviä kasviksia eikä jotain epämääräisiä korvikkeita niin minä ainakin syön oikein hyvällä ruokahalulla. Lisäksi toki mieluiten vaikka hyvä pihvi.

Aika usein tulee syötyä erilaisia kasviksia vaikka voissa pannulla käyttäen ja sen kanssa ihana medium naudanpihvi. Kasvikset voisin syödä myös tuoreena jos voita ei ole.

Höpö höpö.

Voi on kovaa rasvaa ja todella epäterveellistä.

Vierailija
374/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta ihanaa reseptiä.

Mutta niiden vegeruokien tekemisestä tulee silti ylimääräinen vaiva. Ap kertoi jo tekevänsä 18 erilaista ruokaa muuten ja nyt pitäisi sitten tehdä vielä erikseen jotain yhdelle vegaanille. 

Rakastan ruuanlaittoa ja järjestän mielelläni juhlia. Siitä huolimatta isolle porukalle järjestäminen tavallisessa kerrostalokeittiössä yhdellä uunilla ja neljällä hellanlevyllä vaatii organisointia. On ajoitettava eri ruuat oikein, jotta mikään ei jää raa'aksi, mistään ei tule ylikypsä eikä mikään pääse jäähtymään ennen pöytiin viemistä eikä myöskään kylmäketju katkeamaan niissä, missä se ei saa katketa. Vaikka kaikkeen olisikin syntynyt vuosien varrella rutiini, jokin uusi ruokavalio voi muuttaa tilanteen. 

Jonkun uuden ruokavalion ottaminen mukaan muihin tarjottaviin on paljon yksinkertaisempaa tavallisilla sunnuntaipäivällisillä, jolloin valikoimaa on muutenkin vähemmän. Tai vaikka kutsumalla arkena syömään. Kun muille on vaikkapa lihapullat, voi vegaanille kehitellä vaihdellen soijapyörykät, nyhtökaurapyörykät, punajuuripyöruykät tai mitä nyt haluaakin kokeilla ja opetella. 

Mulla on jo kohta 20 vuotta sujunut helposti myös lihattomat ruuat, mutta kun joitakin vuosia sitten tuli sukuun kasvikseton (eli ei syö muita kasvikunnan tuotteita kuin viljoja ja perunaa), niin kyllä minäkin silloin ajattelin, ettö omg. 

Vierailija
375/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt

Vierailija kirjoitti:

352 jatkaa: Ja tyttöystävän huomioimisenhan ei todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että kaikista ruokalajeista on vegaanivaihtoehto, vaan että hänellekin on jokin alkupala, jokin pääruoka ja jokin jälkiruoka, jota hän voi ottaa. Sen enempää ei tietenkään voi vieraana vaatia, eikä sen toteuttaminen ole mitenkään kohtuuttoman hankalaa, kun joulupöydässä jokaisella muulla vieraalla ei selvästikään ole omia erityistarpeita.

Juuri tämäntyyppisestä ihmisten huomioimisesta heidän omilla ehdoillaan syntyy sekä hyvä joulumieli että positiivinen perheyhteisö. Käänteisesti näiden asioiden konfliktiin ajamisesta (kuten aloittaja on otsikkonsakin perusteella jo tehnyt "poika suuttui kun ilmoitimme...") seuraa varsin suurella todennäköisyydellä vain pahaa mieltä joka osapuolelle.

Nyt kysymys, mihin toivon vastauksen.  Mikä on se alkupala,  mikä on se pääruoka ja mikä on se jälkiruoka, jotka kaikki on siis vegaanisia?  

Ja nämä kaikki valmistetaan sitten sitä yhtä ihmistä varten, juuri niin pienenä annoksena kuin yksi ihminen syö.  Ja vielä on otettava huomioon, että ne on sille vegaanille kelvattava.  Olen nimittäin huomannut, että nimenomaan vegaaneissa on sellaisia, jotka on ruuistaan nirsoja muutenkin, eivät syö sitä eivät syö tätä, kun vaan eivät tykkää.   Ei ole kiva tehdä YHDELLE ihmiselle jokin spesiaaliannos, joka ei sitten kelpaakaan.  Tämä on nähty.

Olen niin täynnä tätä.  Meille tullaan perinteisesti syömään se jouluruoka -erinäisistä syistä, joita en tässä availe.  Kaikki on mennyt hyvin näihin päiviin asti, mutta nyt on kuvioihin ilmestynyt uutta sukupolvea, joilla on näitä erikoisruokavalioita, eikä yhdelläkään mitään allergiaa, vain ruokavalio.  Yksi ei syö lihaa, muuta syö kyllä.  Yksi on se vegaani, kiitos vain.  Yksi ei syö kuin ihan määrättyjä ruokia, itse siis määrättyjä.  Omituinen ruokavalio, joka sisältää enimmäkseen vain kotimaisia marjoja ja vain jotain pähkinäleipää ja omatekoista viiliä ja jotain muuta vielä, mitä nyt aina keksii uutta.  Yksi on muslimi, ei käy sianliha.  Minä pystyn loihtimaan kunnon joulumenun ihan hyvin, mutta en enää jaksaisi näitä uusia tuulia.  Kaikki kuitenkin olettavat, että minä huolehdin heidän ruoistaan.   Ja suurin osa kuitenkin haluaa ne ihan perinteiset jouluruuat, ei mitään erityismuunnoksia mistään.

Vierailija
376/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.

Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.

Kerma ei ole vegaanista.

On todellakin olemassa vegaanisia kermoja!

Kerma ei voi olla vegaanista!

Jokainen normaali ihminen tietää, että kaurakermoja sanotaan kermoiksi, eikä ne tule lehmästä. Jos ei tiedä, niin nyt tietää.

Se on saanut nimen kaurakerma, mutta kermaa se ei ole. Ihme muuten, että nimi saa sisältää sanan kerma, koska tuotteessa ei ole ollenkaan kermaa. Kuitenkin esimerkiksi jotkut lihapyörykät piti vaihtaa kulkemaan pelkästään pyörykkä - nimellä koska sisältävät liian vähän lihaa jotta täyttäisivät EU:n määritelmän lihapyörykälle.

Eipä moni maidosta tehty valmistekaan täytä kerman määritelmää. Kermoiksi niitäkin kutsutaan. Kevytkerma yms.

Kevytkerma kuitenkin sisältää kermaa. Se on kevytkerma eikä kerma koska ei ole ehtaa tavaraa.

https://www.foodie.fi/entry/kevytkerma/6414893391307

Kuitenkin jos haluaa syödä kevyemmin niin terveellisempi ja edullisempikin vaihtoehto olisi kevytkerman sijasta käyttää ihan oikeaa kunnon kermaa ja laittaa sitä vain hieman pienempi määrä. Jää lisäaineet saamatta kylkiäisenä.

Vierailija
377/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta ihanaa reseptiä.

Huono kokki käyttää korvikkeita. Kyllä ne korvikkeet makua huonontavat ja kyllä sen huomaa. Ihan turha selitellä.

Ei pidä paikkansa. Testattu on ja kukaan ei huomannut mitään. Kaikki meni ja mitään ei jäänyt ja kuulemma hyvää oli.

Väitän olevani erittäin hyvä kokki ja erittäin hyvä leipomaan.

Syksyllä aloitan kokin opinnot.

Ikää on ja ruuanlaitto on harrastukseni.

Ikäväkseni sulle kerron että läheiseni on huippukokki ja hänen mielestä olen todella hyvä kokki vaikka koulutusta ei ole.

Ehkä sä joskus opit laittamaan ruokaa ja pääset vege vihastasi pois.

Vierailija
378/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta ihanaa reseptiä.

Kun nyt todella googlettaa vege joulu, niin ekana tulee tuo k-ruoka. Nopsalla vilkaisulla mikään noista resepteistä ei ole vegaaninen, vaan kaikkiin tulee voita, kermaa, juustoa jne. Esim. tuo sienimureke kuulosti todella hyvältä, samoin portobellosienet, molemmissa eläinperäisiä tuotteita, kuten vuohenjustoa. 

Laita mulle sen korvikkeen nimi, joka korvaa esim. vuohenjuuston?

Lakto-ovo on aivan todella eri asia kuin vegaaninen. Vegaaninen kikkailu vaatii kaikkea kummallista lisäainemoskaa, joilla pyritään jäljittelemään esim. kananmunan tuomaa rakennetta.

Sen jälkeen tulee Valio - no, voit arvata ettei kovin vegaanista ole heidän tarjontansa.

Soppa 365 tarjoilee portobellosieniä, joissa on kas, kas ricotta-juustoa. 

Wellingtonin piiras on tehty tiettyyn lehtitaikinaan, tavalliseen voitaikinaan tehntynä se ei ole vegaaninen jne. jne.

Vierailija
379/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Lanttulaatikkoonkin tulee kyllä perinteisesti kermaa ja kananmunaa ja päälle voita.

Vierailija
380/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten tässä ketjussa on tehty vegaanin ruokkimisesta niin hankalaa. Siskoni on vegaani ja juuri jouluna hänet on kaikista helpoin ruokkia. Laatikot on helppo tehdä vegaanisina ja niitä voi syödä kaikki. Salaatit on jo vegaanisia ja meidän joulupöytään kuuluvat myös perunat. Taatelikakku kuuluu jouluun ja helppo tehdä vegaanisena. Lisäksi ostan sisarelle muutaman soijanakin, niin homma on paketissa.

Ja niiin! Torttutaikina on jo valmiiksi vegaanista!

Jep, ne valmiit onkin sellasta kuraa että juuri ja juuri syömäkelpoisia. Tyypillistä vegaaniruoalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan