Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
341/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?

Hän tietenkin sopeutuu vallitsevaan kulttuuriin?

Hän toteuttaa omia tapojaan ihan vapaasti omassa taloudessaan, ja minä sopeudun silloin niihin.

Eli lapsesi viettää sitten joulunsa muualla.

Miksi lapseni olisi ulkomaalainen? Käytkö ihan täysillä pytyillä?

Lapsen puoliso.

Aaahhahahahaa!

Ei.

Sullahan ei ole lasta, eikä puolisoa. Miksi vänkäät?

Vie kristallipallosi huoltoon, se ei kestä geishakuulana käyttöä näköjään.

Kaksi lasta, 20 vuotta nyksän kanssa ensi vuonna täyteen.

Hyvin sanottu kerrankin sait tuolta luun kurkkuun, jess!

Komppaat täällä taas omia kommenttejasi?

Vierailija
342/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuon vegaanitytön anoppiehdokas, soittaisin ja kertoisin mitä veegaania meidän joulupöydässä on tai onko mitään ja sanoisin että tuo omat lempiruuat . Mekin päästäisiin maistamaan niitä. Pyytäisin sitten myös jonkun ohjeen tulevia jouluja varten.

Jos taas olisi kysymyksessä henkilö ,joka tulee vaan valmiille, eikä laita ” rikkaa ristiin” , antaisin olla , enkä mitenkään noteeraisi hänen vegaanisuuttaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpro soijakerma on oikein hyvää. Eroa ei huomaa.

Kokeiltu on koska haluan hallita ruuanlaiton ammattikokin tapaan.

Minä kyllä tekisin mitä haluaisi.

Vierailija
344/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoisin vaan etten osaa tehdä vegaaniruokaa joten ei voi mitään. Ja kai siinä joulupöydässä jotain on mikä varmuudella on vegaanista, esim peruna, suolakurkku ja punajuuri. Vegaani voi popsia niitä ja juoda päälle vettä.

Miksi vettä? Esim. viinit ja samppanja on vegaanisia myös. Vai onko niin pihi emäntä, ettei löydy kuin kraanavettä joulupöydästä?

Eikös viinin kanssa pidä olla aika tarkka, että olis vegaaninen. Vai muistanko ihan väärin?

Vierailija
345/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Siinä päivänä kun Marja ja Pertti ilmoittavat, että syövät VAIN JA AINOASTAAN eläinperäisiä ruokia, eivät koskaan yhtä ainoaa kasvista, hedelmää, viljatuotteita jne, lupaan tehdä heille vaikka karjalanpaistin.

T. Vegaani

Ei kasviksissa olekaan mitään vikaa. Vika on niissä teidän vegaanien käyttämissä korvike/keinoruuissa.  Joita vielä hehkutatte sellaisiksi, että lihaa syövä ei edes huomaa syövänsä vegaaniroskaa. :D:D

Vierailija
346/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jouluna huomioitava hengenvaaralliset allergiat (kala, pähkinä, soija, pavut, lisäksi laktoositon). Ei tulisi mieleenkään alkaa heille valittaa kun kukaan ei ole valinnut tilannettaan! Mutta että tähän päälle yhden nirsoilijan vuoksi säätämään vielä yhtä ruokavaliota, etenkään kun mitään ei käy jos väärin syö?! Täyttä turhamaisuutta kyläillessä kiukutella asiasta, hyvin voi syödä sen kerran kasvispainoitteisesti jotain mitä on tarjolla.

Vierailija
347/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Vegaani on kuin äärimuslimi. Mikään muu kuin oma oppi ei voi olla oikeassa.

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

T. Sekasyöjä johon uppoaa myös vegeruoka tarpeen ja tilanteen mukaan

Sähän juuri vahvistit sen, että sekasyöjille on sama mitä syövät mutta vegaanit jatkaa vaan nenänsä nyrpistelyä. He siis ovat joustamattomia siinä, missä sekasyöjät eivät.

Olen myös sekasyöjä, joka välillä jopa pitää taukoa lihasta ja vegaanikavereiden luona syön vegaanista ruokaa mielelläni siitäkin huolimatta, että soija- ja härkäpapu- tai kauravavalmisteet pistävät välillä pakin sekaisin. 

Ei, vaan sekasyöjät ne täällä parkuvat, että ei laatikoita saa pilata pahalla kaurakermalla eikä torttuja saa tehdä muutsa kuin voitaikinasta. Tämäkö ei ole nyrpistelyä sinun mielestä?

Vierailija
348/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuntemani vegaani ei möykkää ruokavaliostaan. Joukossa on myös miehiä.

Minua kiinnostaa kovasti vaikka lihaa syön.

Arvostan vegejä.

Vierailija
349/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

En nyt ihan ymmärrä. Mikä siinä on niin raskasta että joku ei syö kinkkua? Anna muiden syödä mitä haluavat. Suosittelen poistamaan parrun sieltä omasta ruskeasta silmästä ensin. 😂😂

MIksi aikuisten keskustelussa pitää käyttää jotain lapsellisia huutonauruhymiöitä? Oletko mieleltäsi jotenkin kypsymätön ottamaan vastaan eriäviä mielipiteitä, vai mistä moinen passiivis-aggressiivinen elehtiminen?

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
350/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....[/quote

Eiköhän ne ranskassakin huomioi erikoisruokavaliot tarpeen mukaan, etenkin perheenjäsenten kesken. Ei kai siellä tarvitse olla tontontonta, jos kaikki syöjät on sekasyöjiä. Yksikin vegaani tai munaton muuttaa kuviota, ranskassakin. Moukkamaista olla huomioimatta. 

Ei, vaan siellä ei ole tällaista läjää erikoisruokavalioita. Suomalaiset kuvittelevat, että joka maassa on kylässä tarjolla seitsemän eri erikoisruokavalion sapuskoja, mutta voin kertoa: ei ole.

Ja sinä tiedät tämän koska olet käynyt ihan jokaisessa kyläpaikassa ja jokaisessa maassa?

Itse olen sattuneesta syystä tutkinut useammassa maassa vegaanivaihtoehtoja, ja niitä löytyy nykyään todella hyvin, ihan normiketjuista, kuten Conad, Aldi. Lidl, Carrefour jnejne. Paremmin kuin Suomesta. Ja ei kai niitä löytyisi, jos ei niitä kukaan ostaisi ja söisi?

Vierailija
351/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok pyytää tuomaan omia ruokia mukanaan, jos ei ole entuudestaan mitään kokemusta ko ruokavaliosta. Ei joulu ole mielestäni se hetki, kun aletaan muuttaa jouluruokien reseptit kokeilemalla jotain uusia korvikkeita. Kun siskontyttöni oli aikoinaan moniallerginen, oli ihan selvää, että siskoni toi lapselleen omat ruuat eikä mun tarvinnut alkaa keksimään mitään tontonton-ruokia, joiden mausta mulla ei ollut mitään kokemusta. Nykyisin väännän jo vaikka minkälaiset tontontonit, mutta en silloin ekalla kerralla, kun tämä lapsi oli meillä syömässä. 

Vierailija
352/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä aloitus kyllä sikäli, että se kertoo ihmisestä yhtälailla ikäviä asioita oli kyseessä vilpittömästi kirjoitettu juttu tai provo. Vaikeaa ymmärtää, miksi jollakulla on tarve hyökätä sekä lämpimiä perhesuhteita, toisten huomioonottamista ja hyvää joulumieltä vastaan edes keksimällä näin tympeitä provoja. Ja sama tilanne, jos henkilö onkin tosissaan; silloin valitettavasti vain näistä asenteista kärsivät ihan oikeat ihmiset ja ihmissuhteet.

Jos aloittaja on tosissaan: Mikset suhtaudu positiivisemmin lapsesi tyttöystävään ja hänelle itselleen luultavasti hyvin tärkeään ruokavaliokysymykseen? Vaikka veganismista on ruokaa laittaessa vähän vaivaa, kyse on kuitenkin lähisukulaisestasi ja hänelle luultavasti isosta eettisestäkin kysymyksestä. Ole joustava ja ota hänet huomioon. Toivot varmaan, että hän osaltaan ottaa sinua huomioon?

Kaikilla ihmisillä on omia kummallisuuksiaan ja omia tarpeitaan, jotka vaativat läheisiltä joustoa ja vaivannäköä. Sinullakin. Näitä ihmisille tärkeitä kummallisuuksia ei voi ulkpuolelta arvottaa oman arvoasteikkonsa mukaisesti etenkään silloin, kun kyse on lähisuhteista. Ne pitää vain hyväksyä. Jos haluat perheeltäsi rakkautta ja sinun huomioimistasi itsellesi tärkeissä tilanteissa, anna sinä itse heille sitä nyt. 

Vierailija
353/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

Sähän juuri vahvistit sen, että sekasyöjille on sama mitä syövät mutta vegaanit jatkaa vaan nenänsä nyrpistelyä. He siis ovat joustamattomia siinä, missä sekasyöjät eivät.

Olen myös sekasyöjä, joka välillä jopa pitää taukoa lihasta ja vegaanikavereiden luona syön vegaanista ruokaa mielelläni siitäkin huolimatta, että soija- ja härkäpapu- tai kauravavalmisteet pistävät välillä pakin sekaisin. 

Ei, vaan sekasyöjät ne täällä parkuvat, että ei laatikoita saa pilata pahalla kaurakermalla eikä torttuja saa tehdä muutsa kuin voitaikinasta. Tämäkö ei ole nyrpistelyä sinun mielestä?

Ei ole nyrpistelyä, vaan aidon ruuan arvostamista.

Vierailija
354/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ymmärrän kyllä aloittajan pointin, etenkin jos ruokalajeja on todella paljon ja tekee vielä itse. Paljon vaikuttaa toki tyttöystävän asenne; onko vaativa vai aidosti hyvin otettu ja iloinen ruokavalion huomioimisesta. Jos on ihan karsea typy, ei siinä tosissaan varmaan huvita hänelle alkaa erityismenua laatimaan.

Oli miten oli, muutaman ruoan saa aika helposti vegaaniksi jättämällä vain eläinperäiset tuotteet pois. Mä oon vegaaniystäville tehnyt melko samat sapuskat kuin muulle väelle, otan vain ennen eläinperäisten tuotteiden lisäämistä pienen satsin sivuun heille, tarvittaessa tuunannut muuten makua. Ei sen ihmeempää.

Ei tehdä joulusta liian vaikeaa :) Paska asenne keltä osapuolelta vaan vie fiiliksen kokkailuista ja joulupöydässä.

Vierailija
355/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä oli isot kahvikekkerit viime viikolla. Me leivottiin sinne kakkuja ja muita leivonnaisia urakalla. YKSIKÄÄN ei ollut erikousruokavaliota noudattaville, eikä kukaan jättänyt syömättä... ja näin on ollut jo vuosikymmenet. En tiedä, mistä tämä johtuu.

T. keskieurooppalainen

No olipahan turha kommentti. Johtuisiko sitten vaikka siitä, ettei kenelläkään ollut mitään eritysiruokavaliota?

Vierailija
356/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato peiliin. 😏

Olen monesti yrittänyt pitää kouraisemasta mutta se on mielestäni yksinkertaisesti pahaa. Lisäksi jos ollaan eettisellä linjalla, ei kasviskermojen pääraaka-aine palmuöljy ole oikein valonkestävää.

Vierailija
357/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio näyttäis aika pitkälle olevan maittain vain pienen prosenttiväen juttu. Uskonnollisuudella ja/tai monietnisyydellä näyttäisi olevan melko suuri rooli ainakin niissä maissa, joissa se kohoaa yli 10%. Huutonaurua länsimaissa eläville vakaumukselliselle vegaaneille.  

Huutonaurua av-palstalla päteville punaniskapersuille. Onneksi en tunne sinua.

Vierailija
358/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato peiliin. 😏

Olen monesti yrittänyt pitää kouraisemasta mutta se on mielestäni yksinkertaisesti pahaa. Lisäksi jos ollaan eettisellä linjalla, ei kasviskermojen pääraaka-aine palmuöljy ole oikein valonkestävää.

Kaurakermasta, ei kouraisemasta.

Vierailija
359/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kato peiliin. 😏

Kaurakermasta, ei kouraisemasta.

:D

Vierailija
360/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

352 jatkaa: Ja tyttöystävän huomioimisenhan ei todellakaan tarvitse tarkoittaa sitä, että kaikista ruokalajeista on vegaanivaihtoehto, vaan että hänellekin on jokin alkupala, jokin pääruoka ja jokin jälkiruoka, jota hän voi ottaa. Sen enempää ei tietenkään voi vieraana vaatia, eikä sen toteuttaminen ole mitenkään kohtuuttoman hankalaa, kun joulupöydässä jokaisella muulla vieraalla ei selvästikään ole omia erityistarpeita.

Juuri tämäntyyppisestä ihmisten huomioimisesta heidän omilla ehdoillaan syntyy sekä hyvä joulumieli että positiivinen perheyhteisö. Käänteisesti näiden asioiden konfliktiin ajamisesta (kuten aloittaja on otsikkonsakin perusteella jo tehnyt "poika suuttui kun ilmoitimme...") seuraa varsin suurella todennäköisyydellä vain pahaa mieltä joka osapuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi