Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
On ihan eri asia tehdä vegaaniruokia tavallista viikonloppuvierailua varten kuin tehdä ensin joulupöytään kymmentä sorttia perinteisiä ruokia ja niiden päälle väsätä vielä viisi erikoisruokaa yhtä vegaanivierasta varten. Kyllä se ihan oikeasti lisää emännän työmäärää melkoisesti. Ja ne perinteiset laatikot eivät todellakaan maistu samoilta, jos maidon, kerman ja voin korvaa kasvisvalmisteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.
Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....[/quote
Eiköhän ne ranskassakin huomioi erikoisruokavaliot tarpeen mukaan, etenkin perheenjäsenten kesken. Ei kai siellä tarvitse olla tontontonta, jos kaikki syöjät on sekasyöjiä. Yksikin vegaani tai munaton muuttaa kuviota, ranskassakin. Moukkamaista olla huomioimatta.
En edes ole kasvissyöjä ja silti täällä keski-Euroopassa kyläillessä minulle tarjotaan kasvissapuskaa, koska sitä mielummin syön. Varmasti sama meno Ranskassa.
Kasvissyöjä ja vegaani eivät ole sama asia. Miniäni on vegaani. Selviämme yhteisistä ruokailuista hyvin, ei ongelmia. Laatikot voi tehdä vegaanisiksi, perunat, herneet, kurkut, rosolli ja salaatti käyvät. Jälkiruoksi luumukiisseli, sekin käy. Itse tuo seitankinkun ja jotain kastiketta. Ei ole ongelmia. Kermana käytän kaurakermaa.
Samoin juhannuksena grillaa jotain omia juttujansa. Olen syönyt niitä, ei tuota ongelmaa.
Ainoa on tuo seitankinkku, en syö.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.
Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...
Keppi pois sieltä takapuolesta.
N43
Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂
Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:
Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.
Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,
Tämä on se ero.
Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.
Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.
Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.
Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.
Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.
Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.
Mutta sairastuu.
Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.
Maha ei sulata.
Vierailija kirjoitti:
Minä pyytäisin poikani ja hänen tyttöystävänsä viikonloppuna mukaan ruuanlaittoon. Siinäpä samalla siirtyisi ruokaperinnettä seuraavalle sukupolvelle.
Jos heille ei käy, niin sitten toivoisin, että he tuovat joitakin ruokia valmiiksi mukanaan, mitä kaikki voivat syödä ja vegaani myös. Itse hoitaisin, sitten jonkun laatikon, salaatin ja yhden lämpimän ruuan vegaaniksi.
Meillä oli tapana sen jälkeen kun aikuistuimme, että vietimme jouluja äidin ja isän luona. Äiti ja isä kuitenkin jakoivat kaikille lapsille jotain tuotavaksi. Emme olettaneet, että äiti hoitaa kaiken.
Kylläpä olitte ihania! Minä en millään jaksaisi enää tehdä edes itselle ruokaa, juhlaruuan teko monelle vie voimat koko viikoksi. Olen aina inhonnut ruuan laittoa. Lapseni ja lapsenlapseni silti tulevat moneksi päiväksi. Pelkään jo etukäteen. Miniälle en edes harkitse vegaaniruuan laittoa, en kuitenkaan osaa. Joskus yritin, hän ei maistanutkaan. Tv Mummu
Minä olisin vegaanina ihan ok, jos joku tarjoaisi joulupöydässä esim.
Keitetyt perunat, herneet, rosolli ilman kastiketta ja vihersalaatti. Pärjäisin kyllä, enkä tekisi itsestäni numeroa.
Veisin mukanani esim vegaanisen majoneesin, niitä kun nykyään on pilvin pimein ja itse tekemiäni jouluisemmin maustettuja falafelpihvejä. Tai ostaisin kaupasta valmiita.
Jos ajattelee liian vaikeasti, niin alkaa vaan ärsyttää. Ostakaa niille vegaanivieraillenne ihan vaan valmista kaupasta. Ja tosiaan ihan vaan vaikka ne kasvispullat riittää sen potun ja salaatin lisäksi, jota kumminkin on tarjolla. Tulee huomioitu olo.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.
Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...
N43
En nyt ihan ymmärrä. Mikä siinä on niin raskasta että joku ei syö kinkkua? Anna muiden syödä mitä haluavat. Suosittelen poistamaan parrun sieltä omasta ruskeasta silmästä ensin. 😂😂
Terveyssyistä kauraton, soijaton, sienetön ruokavalio, lisäksi monet lisäaineet aiheuttaa oireita ja joudun välttelemään öljyjä, kuten rypsi, rapsi, auringonkukka.
Joten joo, ei ole kivaa vegaanisessa illanvietossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂
Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:
Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.
Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,
Tämä on se ero.
Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.
Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.
Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.
Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.
Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.
Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.
Mutta sairastuu.
Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.
Maha ei sulata.
Tämä. Ei ole myöskään mikään sattuma, että ei-eläinperäisistä tietyt vitamiini- ja hivenaineet eivät imeydy samalla tavalla kuin eläinperäisistä tuotteista. Esimerkiksi jo omegarasvoja pitäisi syödä kymmenkertainen määrä siksi, koska eivät kunnolla ehdi muuntua oikeanlaisiksi rasvoiksi kasvikunnan tuotteiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia tehdä vegaaniruokia tavallista viikonloppuvierailua varten kuin tehdä ensin joulupöytään kymmentä sorttia perinteisiä ruokia ja niiden päälle väsätä vielä viisi erikoisruokaa yhtä vegaanivierasta varten. Kyllä se ihan oikeasti lisää emännän työmäärää melkoisesti. Ja ne perinteiset laatikot eivät todellakaan maistu samoilta, jos maidon, kerman ja voin korvaa kasvisvalmisteilla.
Minä tein ne perinteiset laatikot vegaaniversioiksi vaikkei kukaan meillä ole vegaani. En edes kertonut, että laatikoissa on kaurakermaa. Kukaan ei huomannut mitään erikoista ja näkyivät maistuvan menekistä päätellen erinomaisesti.
Olen itse asiassa sitä mieltä, että näiden ruokien omat maut tulivat paljon paremmin ja vahvemmin esille, kun niitä ei laimentanut kermalla ja voilla. Esim. porkkanalaatikko, jossa päällä oli rapean mantelikuorrutus, oli todella hyvää.
Meillä yksi vegaanivieras vaatii myös että hänen ruokansa valmistukseen käyettyjä pannuja ja kattiloita ei käytetä muun ruuan valmistukseen.
Vaatimuksestani sovittiin että tuo itse omat ruokansa kun ruokailee meillä. Toistaiseksi ainakin meidän lautaset ja aterimet ovat kelvanneet, vaikka lautasella on pihviä leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin vegaanina ihan ok, jos joku tarjoaisi joulupöydässä esim.
Keitetyt perunat, herneet, rosolli ilman kastiketta ja vihersalaatti. Pärjäisin kyllä, enkä tekisi itsestäni numeroa.
Veisin mukanani esim vegaanisen majoneesin, niitä kun nykyään on pilvin pimein ja itse tekemiäni jouluisemmin maustettuja falafelpihvejä. Tai ostaisin kaupasta valmiita.Jos ajattelee liian vaikeasti, niin alkaa vaan ärsyttää. Ostakaa niille vegaanivieraillenne ihan vaan valmista kaupasta. Ja tosiaan ihan vaan vaikka ne kasvispullat riittää sen potun ja salaatin lisäksi, jota kumminkin on tarjolla. Tulee huomioitu olo.
Mä luulen, että tässä piilee ongelma. Kun sekäsyöjille on sen seitsemää sorttia, koetaan, että myös vegaanille pitäisi olla useampaa erilaista tarjottavaa. Ja sitten menee sormi suuhun, kun ei tiedetä , miltä valmiit vegaaniruuat edes maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
En nyt ihan ymmärrä. Mikä siinä on niin raskasta että joku ei syö kinkkua? Anna muiden syödä mitä haluavat. Suosittelen poistamaan parrun sieltä omasta ruskeasta silmästä ensin. 😂😂
MIksi aikuisten keskustelussa pitää käyttää jotain lapsellisia huutonauruhymiöitä? Oletko mieleltäsi jotenkin kypsymätön ottamaan vastaan eriäviä mielipiteitä, vai mistä moinen passiivis-aggressiivinen elehtiminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.
Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....[/quote
Eiköhän ne ranskassakin huomioi erikoisruokavaliot tarpeen mukaan, etenkin perheenjäsenten kesken. Ei kai siellä tarvitse olla tontontonta, jos kaikki syöjät on sekasyöjiä. Yksikin vegaani tai munaton muuttaa kuviota, ranskassakin. Moukkamaista olla huomioimatta.
Ei, vaan siellä ei ole tällaista läjää erikoisruokavalioita. Suomalaiset kuvittelevat, että joka maassa on kylässä tarjolla seitsemän eri erikoisruokavalion sapuskoja, mutta voin kertoa: ei ole.
Veganismi on ihan jokaisen oma valinta. Täysin eri asia kuin vaikka allergia. Ei kenelläkään ole edes moraamista velvollisuutta alkaa tanssimaan jonkun ideologisen pillin tahtiin kun töitä on jo valmiiksi paljon. Se, että vegaani tuo omat ruoat, on vähintääkin reilu ehdotus.
Töissä oli isot kahvikekkerit viime viikolla. Me leivottiin sinne kakkuja ja muita leivonnaisia urakalla. YKSIKÄÄN ei ollut erikousruokavaliota noudattaville, eikä kukaan jättänyt syömättä... ja näin on ollut jo vuosikymmenet. En tiedä, mistä tämä johtuu.
T. keskieurooppalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan siellä ei ole tällaista läjää erikoisruokavalioita. Suomalaiset kuvittelevat, että joka maassa on kylässä tarjolla seitsemän eri erikoisruokavalion sapuskoja, mutta voin kertoa: ei ole.
Eihän noi lellipennut nyt ymmärrä, että noissa maissa tulotasot ovat hieman erillaiset kuin täällä. Ne ei tajua, että tämä todellakin on hyvinvointivaltio, jollaisesta unelmoitais myös tuolla keski- ja etelä-Euroopan maissa.
Ap onko miniäsi tosiaan suttura ja rikkonut poikasi aiemman suhteen kun noin nimitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
MIksi aikuisten keskustelussa pitää käyttää jotain lapsellisia huutonauruhymiöitä? Oletko mieleltäsi jotenkin kypsymätön ottamaan vastaan eriäviä mielipiteitä, vai mistä moinen passiivis-aggressiivinen elehtiminen?
Voi, se parru onkin siellä tosi syvällä! 😂😂😂😂😂😂
Ehkä on parempi, että poika on tyttöystävineen jossain muualla joulun? Itse en edes haluaisi kylään - varsinkaan jouluksi - paikkaan, jossa ruokavalioni tuottaisi näin suurta tuskaan. Saatika että haluaisin olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka provoilee AV:llä :'D
Minä pyytäisin poikani ja hänen tyttöystävänsä viikonloppuna mukaan ruuanlaittoon. Siinäpä samalla siirtyisi ruokaperinnettä seuraavalle sukupolvelle.
Jos heille ei käy, niin sitten toivoisin, että he tuovat joitakin ruokia valmiiksi mukanaan, mitä kaikki voivat syödä ja vegaani myös. Itse hoitaisin, sitten jonkun laatikon, salaatin ja yhden lämpimän ruuan vegaaniksi.
Meillä oli tapana sen jälkeen kun aikuistuimme, että vietimme jouluja äidin ja isän luona. Äiti ja isä kuitenkin jakoivat kaikille lapsille jotain tuotavaksi. Emme olettaneet, että äiti hoitaa kaiken.