Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.
Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...
Keppi pois sieltä takapuolesta.
N43
Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂
Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:
Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.
Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,
Tämä on se ero.
Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.
Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.
Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.
Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.
Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.
Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.
Mutta sairastuu.
Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.
Maha ei sulata.
Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Noin ne minunkin appivanhemmat suhtautui kasvissyöntiini.
Ei sitten juuri käyty siellä eikä viwtetty yhtään joulua heidän kanssaan.
Anoppi keittäjä muttei muka osannut tehdä mitään kasvisruokaa.
Ongelmahan teissä vege-ihmisissä on yleensä se ehdottomuus. Että vaikka lanttulaatikko olisi muuten täysin vegaaninen, mutta siinä on käytetty vähän juuri sitä kananmunaa tai kermaa, niin se on sitten heti nou nou. Kun olisitte vähän joustavampia, niin vastapuolikin voisi paremmin yrittää. Kannattaa muistaa myös että monelle ihmiselle se vegaaninen ruokavalio voi tosiaan olla täysin uutta. Tuollainen ehdottomuus ja kompromissien tekemisen mahdottomuus antaa ihmisestä huomionhakuisen kiukuttelijan kuvan.
Mikä ihmeen ongelma se on? Jos joku ei halua omasta tahdostaan syödä maitoteollisuuden tuotteita, jossa lehmää pidetään tiineenä jatkuvalla syötöllä että sitä maitoa saataisiin, mielestäni ihan hyvä peruste. Tai jos joku toinen ei samoja tuotteita halua syödä sen takia, että katsoo ne terveydelleen haitalliseksi. Oikeasti ihmiset ei edes ajattele näitä juttuja, leimataan vaan kaikki vegaanit tai kasvissyöjät ituhipeiksi ja kiukuttelijoiksi. Ja ei, en ole vegaani. Joskus teen vegaanistakin ruokaa, koska se on erittäin maukasta ja mukavaa vaihtelua.
Ei pidetä sen enempää, kun olisi luonnossakaan. Vai luuletko hirven pitävän sinkkuvuosia "kun ei tee mieli lapsia". Sen sijaan poikimisen jälkeen maidontuotantoa ylläpidetään lypsämällä, kuten me ihmisetkin edesautamme toisinaan omaa maidontuotantoamme.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on parempi, että poika on tyttöystävineen jossain muualla joulun? Itse en edes haluaisi kylään - varsinkaan jouluksi - paikkaan, jossa ruokavalioni tuottaisi näin suurta tuskaan. Saatika että haluaisin olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka provoilee AV:llä :'D
Sellaiset sekasyöjäperheet ovat harvassa, joissa vegaanivieras joulupöydässä ei aiheuta suurta tuskaa. Paitsi siinä tapauksessa, että vegaanivieras on niin kohtelias, että lupaa tuoda pari hänelle sopivaa ruokaa mukanaan.
Meillekin on joulupöytään tulossa kasvissyöjä ja keliaakikko, mutta heistä aiheutuu korkeintaan varttitunnin lisätyö koko joulun aikana. Vegaanivieraasta (joka ei tuo mitään itse) tulisi monta tuntia ylimääräistä työtä ja lisäksi iso stressi.
Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.[/quote]
Parsakaali, kukkakaali, raaka paprika, sipuli, tässä ihan yleisiä esimerkkejä.
Veganismi on itseaiheutettu ongelma, muiden ei tarvitse siihen sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Huomiovegaani.
Ja aina nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Kerma ei ole vegaanista.
On todellakin olemassa vegaanisia kermoja!
Kerma ei voi olla vegaanista!
Jokainen normaali ihminen tietää, että kaurakermoja sanotaan kermoiksi, eikä ne tule lehmästä. Jos ei tiedä, niin nyt tietää.
Se on saanut nimen kaurakerma, mutta kermaa se ei ole. Ihme muuten, että nimi saa sisältää sanan kerma, koska tuotteessa ei ole ollenkaan kermaa. Kuitenkin esimerkiksi jotkut lihapyörykät piti vaihtaa kulkemaan pelkästään pyörykkä - nimellä koska sisältävät liian vähän lihaa jotta täyttäisivät EU:n määritelmän lihapyörykälle.
Vegaaniruokavalio näyttäis aika pitkälle olevan maittain vain pienen prosenttiväen juttu. Uskonnollisuudella ja/tai monietnisyydellä näyttäisi olevan melko suuri rooli ainakin niissä maissa, joissa se kohoaa yli 10%. Huutonaurua länsimaissa eläville vakaumukselliselle vegaaneille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi vegaanivieras vaatii myös että hänen ruokansa valmistukseen käyettyjä pannuja ja kattiloita ei käytetä muun ruuan valmistukseen.
Vaatimuksestani sovittiin että tuo itse omat ruokansa kun ruokailee meillä. Toistaiseksi ainakin meidän lautaset ja aterimet ovat kelvanneet, vaikka lautasella on pihviä leikattu.
Tämä. Vegaanit olis valmiita heittämään roskiin kaiken mikä on edes koskenut lihaan. Tosi ympäristöystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.
Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...
N43
Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂
Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.
Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,
Tämä on se ero.
Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.
Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.
Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.
Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.
Mutta sairastuu.
Ei oo kiva, jonkun toisen periaatteiden vuoksi kärsiä oireista kun tarjolla ei ole muuta kuin vegaanimoskaa.
Maha ei sulata.
Kävisin kyllä lääkärissä, jos kasvisperäinen tavallinen ruoka aiheuttaa vatsanpuruja.
No kaikki paitsi ne pseudotieteeseen kilahtaneet muutamat hullut lääkärit kyllä ovat aika kriittisellä kannalla mitä tulee täysin maidottomaan ja munattomaan ruokavalioon.
Olen itse vegaani+keliaakikko ja olen jo vuosia tuonut useimpiin kyläpaikkoihin omat eväät. 80-luvun keliaakikkona totuin omiin eväisiin koska keliakia oli mukamas vain päässäni ja ei pikku piereskely mitään haittaa, eihän siitä henki lähde! "Syö ny vaan sitä kakkua, ei vehnäjauhoista mitään voi tulla."
Teininä minusta tuli vegaani ja taas ihmiset tekivät ruokavaliostani hirveän ongelman! Itselleni ruokavalioni on aina ollut ihan normaali asia ja olenkin halunnut helpottaa juhlien tarjoilua niillä omilla eväillä.
Ihana anoppini kyllä alusta asti yritti minullekin ruokaa laittaa mutta olivat yleensä kasvissyöjille sopivia, vegaanille eivät. Koskaan ei suuttunut jos tekemänsä ruoka ei mulle käynyt. Nykyään anoppi jo ymmärtää ruoka ei ole vegaanista jos siinä on litra maitoa, voin siis jo nykyään syödä hänen vegaaniruokiaan. Hyviä ovat ja kelpaa muillekin sukulaisille. Tänä jouluna mulle tarjoillaan joulupöydässä ainakin falafelia ja ihania laatikkoruokia ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Tämä on se ero.
Mutta sairastuu.
Maha ei sulata.
Ensinnäkään se ei ole tavallista vaan tuote sitä tuote tätä, korvike tätä kun aitoa asiaa ei saa mielivaltaisesta syystä käyttää.
Toisekseen en ole suinkaan ainoa FODMAP-ruokavaliota noudattava, joka muuten säädetään henkilökohtaisesti. Ei lääkäreillä ole tarjota parannuskeinoa tähän kuvittelemaasi vegaaniruoan puutostilaani, vaan hoito on mitä on. Sun uskontosi sumentaa nyt järkevän ajattelusi.
Sinä et selvästi välitä vieraidesi viihtymisestä - ei sinulla ole moista velvollisuutta, mutta kertoo paljon sinusta itsestäsi.
Mikäli poikasi ja nykyinen tyttöystävä saavat jonain päivänä lapsia, niin muista että heillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta antaa sinun tavata heidän lapsiaan. Kun olet jonain päivänä vanha ja huonossa kunnossa, niin muista että kummallakaan ei ole minkäänlaista velvollisuutta käydä katsomassa tai hoitamassa sinua.
Ihan oikein, hyvä ap!!
Minäkin kutsun naapurista normaalit vanhemmat ruokailemaan ja kahvittelemaan viikonloppuna.
Jos ottavat (taas!) sen huomiohakuisen vegaani-teinityttönsä mukaan, niin se on sitten heidän oma ongelmansa. Meillä tarjotaan mitä tarjotaan ja vieraat syö jos haluaa. En ala erikseen kyselemään, että no onkos tämä hihhuli taas änkeämässä mukaan ja mitähän arvon neidille saisi olla ja millä reseptillä täytyy valmistaa. Viimeksi vei koko tapaamisen ilon ja huomion luettelemalla mitä ei syö ja miksi... hohhhoijaa....
Mä häpeäisin syvästi, jos mut olisi mutsuttu jouluksi kylään ja siellä emäntä tarjoaisi mulle tekemiään vehnäjauhottomia leivonnaisia ( en käytä vehnäjauhoja). Että kaiken muun työmäärän keskellä mulle olisi leivottu omat leivonnaisetkin! No, mä sanon kyllä aina kutsuttaessa, että ei missään nimessä mulle tarvi mitään varata, tuon yhden kakun mukanani ja siitä voi sitten tietysti muutkin syödä. En IKINÄ haluaisi aiheuttaa vaivaa tällä tavalla. Siis istutteko pöytään olettaen, että teille on ostettu tai jopa tehty oman ruokavalionne mukaista syötävää?!
Vierailija kirjoitti:
Sinä et selvästi välitä vieraidesi viihtymisestä - ei sinulla ole moista velvollisuutta, mutta kertoo paljon sinusta itsestäsi.
Mikäli poikasi ja nykyinen tyttöystävä saavat jonain päivänä lapsia, niin muista että heillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta antaa sinun tavata heidän lapsiaan. Kun olet jonain päivänä vanha ja huonossa kunnossa, niin muista että kummallakaan ei ole minkäänlaista velvollisuutta käydä katsomassa tai hoitamassa sinua.
Lapsia ei pidä käyttää riitojen välikappaleena.
Voihan sitä tuoda omia ruokia, mutta älä sitten loukkaannu, kun yksi syö omaa kasvispizzaansa ja te muut lanttulaatikkoa. Hänen ei suinkaan ole mikään pakko tuoda juuri vegaanisia laatikkoruokia itselleen, joita söisi vain yksin. Parempi olisi jos molemmat joustatte ja teet pöytään jonkun vegaanivaihtoehdonkin ja hän tuo myös KAIKILLE jotakin tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tuoda omia ruokia, mutta älä sitten loukkaannu, kun yksi syö omaa kasvispizzaansa ja te muut lanttulaatikkoa. Hänen ei suinkaan ole mikään pakko tuoda juuri vegaanisia laatikkoruokia itselleen, joita söisi vain yksin. Parempi olisi jos molemmat joustatte ja teet pöytään jonkun vegaanivaihtoehdonkin ja hän tuo myös KAIKILLE jotakin tarjottavaa.
Miksiköhän siitä pitäisi loukkaantua?
Pitihän se arvata, että vegaani ei voi olla ilman feminismiä. Suttura ei ole karusta ulkomuodostaan huolimatta mitään muita kuin vastinen "likalle" tai "tytölle".