Siis aidosti kysyn; mikä joulussa stressaa?!
Olen 30v kahden lapsen äiti. En ymmärrä alkuunkaan kun työkaverit ja sukulaiset hössöttää kuinka stressaavaa aikaa joulu on.
Mikä ihme siinä stressaa? Lahjatko? Sitä ei mielestäni tarvi stressata kun ostaa läheisille vain yhden toivotun lahjan. Lopettaa sellaiset kaikkien serkun kaimojen lahjomisen.
Ruoka stressaa? Kinkkuhan tulee ihan itsessään ja lähes kaikki jouluruuat saa eineshyllystä jos niistä tykkää. Itse teen lihapullia ja kalaa kinkun lisäksi ja nehän on ihan perusruokaa mistä ei tarvi stressata onnistuuko. Tortut ja piparitkaan ei mielestäni ole kovin stressaavia laittaa.
Siivousko? Miksi se stressaa? Siivoa juuri sen verran kun haluat.
Vai onko joulu taas yksi näytönpaikka elämässä? Pitää saada kauniita kuvia someen?
Kommentit (94)
Tosi jouluttaja ei stressaa. Nautin koristelusta, suunnittelusta, lahjojen hankkimisesta ja paketoinnista. Ruuat valmistuu siinä sivussa, osa itse tehtyä ja osa valmista.Joulusiivouksesta ei stressiä, jaettu useaan päivään jolloin ei ehdi stressi iskeä.
Käydään joulukonserteissa, joulutorilla ja katsellaan joululeffoja. Nautitaan koko joulukuu tunnelmasta joka on rauhaisa.
Toki on töitä ja lasten menoja mutta ainahan niitä on. Nyt yksi huoltajana on toki stressiä rahasta mutta ei se pelkästään jouluun liity. Saadaan ihana joulu järjestettyä silti.
Ainoa mikä joulussa saattaa stressata on se, että sieltä kaupasta pitää autottomana raahata painavat ruokakassit kotiin. Yleensä jouluisin saadaan se jouluruoka lahjakortti, niin siksi ei voi tilata ruokia kotiin vaan ne on itse haettava. Usein myös stressaan turhaan rahasta ja joka kerta totean sen olevan turhaa.
Aiemmin joulustressiä aiheutti se, että jo kaupasta ei muistanut ostaa jotain tärkeää elintarviketta, sitä ei joulunpyhinä saanut mistään, kun kaikki kaupat on kiinni. Kinkulle pitää olla sinappia ja rosolliin suolakurkkua, arkena unohduksesta ei ollut mitään haittaa, mutta jouluna sen huomasi.
Meille tulee nyt jouluna kolme aikuista joulunviettoon.Miestä jouluvieraat ei stressaa ollenkaan, itse stressaan kylmäsäilytystilojen puutetta ja aikatauluja. Aattona käydään tervehtimässä isovanhempia, siihen menee aikaa vaikka tällä kertaa ei mennä sisälle. Joulupäivä on kivempi, kun saa olla kotona eikä tarvitse vilkuilla kelloa.
Mua stressaa nyt se,kun mulla on hirveä flunssa ja on ihan veto pois. Mä oon muutenkin sairastellut koko syksyn ja nyt vielä tämä. Kun en jaksa tehdä juuri mitään.
Onneksi mies on tehnyt ja touhunnut, hänellä lomaa jo.
Valmiina me ois muutenkin ostettu jouluruokia, mutta jotain haluaisin itsekin tehdä. Katsotaan miten jaksaa.
Stressaa nimenomaan jouluhössöttäjän stressi. Tapaamiset ovat hyvin kireitä, koska niiden täytyy mennä joulustressaajan käsikirjoituksen mukaan. Me mut esitämme sivurooleja näytelmässä, jossa emme haluaisi olla.
Stressaa kaupallinen joulu. Joka pikkukaupassakin soivat joululaulut ja rakennetaan narratiivia ylenpalttisesta ruokatarjoilusta ja lahjavuoresta. Osta, osta, osta, sillä löydät mainoskuvan joulurauhan!
Joulussa stressaa vain hirveät työpaineet. Vuodenvaihde on jokin suorastaan maaginen virstanpylväs, jolloin kaikki tekeillä olevat työt ja projektit pitää saada finaaliin. Tämän seurauksena koko joulukuu pitää painaa ylipitkiä päiviä vaikkei maailma kuitenkaan romahda, kun hommia jää ensi vuoden puolellekin.
Ei mikään!
Töissä tuplapalkalla, pääosa asiakkaista poissa ja netflixiä chillisti katsellen.
Ilmaiset jouluruoat ja herkut. Ei tarvi kotiin ostaa enää yhtään jouluruokaa.
-ehdottomasti joulut töissä-
Minua stressaa lahjojen ostelu. Olen ehkä liian perfektionisti, mutta nytkin olen etsinyt vaikka mistä kaupoista lapselle unihousuja. On hoikka ja tarvitsee niihin kiristysnauhan, eikä sellaisia oikein tahdo löytyä mistään ja jos löytyykin, koot ovat loppu. Hemmetti, kun ottaa päähän. Oli kuitenkin hänen toiveensa.
Lahjojen paketointi (2h), siivous (3h, ilman joulua voisin hyvällä omalla tunnolla jättää siivoamatta, mutta kukaan ei halua jouluna katsella kaakaotahroja keittiön lattialla), sukulaisvierailut meille (ei yhtään huvita, mutta sano nyt jouluna iäkkäille henkilöille, että meille ei saa tulla tai lapsille, että ei nähdäkään serkkuja), rahan meno ahdistaa valtavasti (on kummilapsia, omat lapset ja muutama muu, joille hankittava lahjat + ruoat).
Olisi edes tullut lämmin joulu, eikä -10 astetta pakkasta ja lumisadetta :)
Ihan aidosti joulussa ärsyttää, että joitakin asioita lapsiperheellisenä on pakko tehdä. Lapset odottaa joulua ja vaikka siivous ei nyt niin tarkkaa olekaan, moni muu asia vaatii hieman ekstratyötä juuri kaikkein pimeimpänä vuoden aikana, kun muutenkin on voimat pois ja haluaisin vain olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä joulussa saattaa stressata on se, että sieltä kaupasta pitää autottomana raahata painavat ruokakassit kotiin. Yleensä jouluisin saadaan se jouluruoka lahjakortti, niin siksi ei voi tilata ruokia kotiin vaan ne on itse haettava. Usein myös stressaan turhaan rahasta ja joka kerta totean sen olevan turhaa.
On se kyllä kamalaa, kun joutuu kerran vuodessa ILMAISET ruoat kaupasta asti ITSE hakemaan.
No, lienet työtön, kun yleensä ko. "lahjakortin" saat.
Kuinka ihmeessä jaksat kerran kuussa tehdä koneella työtön-lapun kelan korvauksia varten?
...kyllä sulta nyt vaaditaan ihan liikoja.
Meille tulee kaikki isovanhemmat joulunviettoon nyksät ja eksät mukaanlukien. Parempi sekin kuin rampata monessa osoitteessa itse mutta on siinä hommaa laittaa joulu itse, kun on myös se 100% kiireinen palkkatyö, lasten asiat jne. Kenellä on ylimääräistä aikaa niin paljon ettei suuren ruokajuhlan järjestäminen olisi iso rasti normiarjen hulinan rinnalla?? Siivous on edelleen tekemättä, kuusi hakematta, ruuat ostamatta, iso osa lahjoista paketoimatta. Haluaisin töiden jälkeen vain nukkua joten kyllä pitää väkisin ponnistella että saa edes jonkinlaisen joulun kasaan. Uuvuttaa, myönnän. Rima ei ole edes korkealla, ostan paljon valmista.
Ei stressaa mikään. En ole käynyt koko joulukuun aikana missään muussa kaupassa kuin apteekissa ja lähialepassa. Aion taikoa oman jouluni jouluaattoaamuna kyseisestä lähialepasta. Ostan jonkun valmislihanpalan - kinkku on sinkulle turhan suuri ja siihen kyllästyy. Sitten ostan lanttu- ja perunalaatikot, pienet rasiat riittävät. En tykkää niistä niin paljon että haluaisin syödä niitä kuin korkeintaan kahtena päivänä.
Suklaata ostan varmaan pari rasiaa. Niitä voi napostella samalla kun roikkuu joulunpyhinä netissä.
Joulu menee siinä sivussa, ei merkitse hirveästi paitsi että haluan käydä joulukirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei mikään, mutta pitää kutsua useana päivänä vieraita meille ja tehdä heille ruuat juhlapöytään. Lisäksi pitää joka ikinen päivä juosta kylässä muilla, ei ole yhtään omaa aikaa.
Miksi?
Ostan kaiken ruuan kaupasta valmiina, paitsi riisipuuron.
Lahjoja lapsille ja vanhemmille. Itse en halua yhtään lahjaa.
Jouluna kannattaa olla omalla porukalla kotona ja rentoutua.
Menkää loppiaisena sukuloimaa tai korkeintaan tapaninpäivänä. Joulupyhät voi viettää omassa rauhassa. Opetelkaan sanomaan se EI.
En voi ymmärtää tuota rumbaa, jossa käydään sukulaiset läpi parissa päivässä.
Sukujoulut kuulostaakin painajaiselta, etenkin jos olisi jo oma perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minua stressaa rahanmeno. Yksin hoitajan palkalla joulua hoitaessa se tekee pirun ison loven budjettiin. Vaikka ostaisi kuinka vain yhden lahjan per kummilapsi. Omat lapset siihen päälle.
Auttaisko se, jos ostaa ympäri vuoden vähän kerrallaan niitä lahjoja?
Pitää yövyttää yövieraita koko joulu. Varata hirveästi ruokaa.
No minua ei stressaa lahjat, ruuat, koristelut eikä siivous.
Se stressaa, kun anoppi parkkeeraa meille viikoksi eikä ymmärrä olevansa kylässä, ja häärää suuna päänä mistä tahansa keskustelusta huolimatta. Johtuen tästä ja elämänmittaisesta taistelusta äitinsä kanssa mieskin on jo kauan ennen vierailua kuin perseeseen ammuttu karhu.
Sekin stressaa, kun on omia yksinäisiä sukulaisia jotka hyvin mahtuisivat meille jouluksi, mutta ei kehtaa enää kutsua tähän riitaisaan anoppi-showhun.
Älkää pyytäkö niitä vieraita/menkö niille joulupyhinä. Käykää marras/joulukuun aikana tai loppiaisena
Kuusen haku Bauhausin jouluruuhkassa oli aika stressaavaa. Muuten ei mikään, emme tee jouluruokia ja lahjat on tilattu aikoja sitten verkkokaupoista.
Itse teen käsitöitä pitkin vuotta ja olen pitänyt myös kirjaa mitä annan kenellekin.
Lapset haluavat antaa omille opettajille ja lisäksi kumpikin yhdelle aineopettajalle.
Teen kierrätysmateriaaleistä joulukoristeita myyntiin. Lähinnä työkaverit ostavat.
Lapset valitsivat jo kauan aikaa sitten niistä mitä haluavat antaa ja kenelle. Samoin harrastuksiin.
Nämä on kaikki tehty kesällä. On paketoitu ja ensi vkolla viedään perille.