Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan hirmu moni olisi ihan suoraan ottamassa rahat ja suurin osakin ainakin mikäli itse olisi rahallisesti kehnossa tilanteessa. Tämän tästä saa käsitykseksi. Eli käytännössä suurimman osan ihmisiä mielestä varastaminen/kavaltaminen on ihan ok jos itse sattuu jotain tarvitsemaan.
Kaikki ei aina ole niin mustavalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kuinka suomalaiset aina hehkuttaa olevansa niiin rehellistä kansaa, mutta tässä ketjussakin se nähdään että ei tosiaankaan pidä paikkaansa. En käsitä, kuka pitäisi lompakon/rahat itsellään. Mielestäni se on ihan itsestäänselvyys että se palautetaan.
Auta armias jos näitten varkaitten oma lompakko sattuu putoamaan ja rahat pöllitään niin suu vaahdossa huudetaan kuinka epärehellisiä ihmiset on.
Kyllä minä ainakin toteaisin vain että näinhän se menee.
Kannattaa olla koskematta. Siinä voi olla lompakkoloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisilaitokselle, ottaisin setelit ja sanoisin että löytyi tyhjänä.
Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.
Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne
Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?
Aloita lukemalla vaikka tämä:
Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.
Et tainnut ihan ymmärtää. Sinä väitit, että siitä saa rangaistuksen, jos palauttaa tyhjän lompakon löytötavaratoimistoon. Ei se niin mene. Vaikka olisitkin ottanut sieltä rahaa, ei kukaan voi todistaa, että se olet ollut sinä ja siten et voi saada teosta rangaistusta ellet itse myönnä asiaa
Kyllä voi todistaa! Joka paikassa on kameroita. Kamerassa näkyy, kun mummon lompakko tippuu kadulle ja sinä tulet ja otat sen. Mummo pystyy todistamaan, että lompakossa oli rahaa. Kameran tallenteella näkyy, että lompakko on joutunut vain sinulle.
Eli jos viet rahat niin lompakkoa ei kannata omalla naamallaan palautta mihinkään. Toisaalta tuokin on vain aihetodiste, voihan olla vaikka että lompakko on ollut hetken aikaa kotonani ja kaverini vei siitä rahat kun olin vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Eli suunnilleen puolet ihmisistä tämän mukaan varastaa ainakin jos tulee siihen tilaisuus. Turha syytellä esim. mustalaisia joista 10% varastelee ammatikseen, kun kantasuomalaisista lukema on 50%.
On vähän eri asia jättää palauttamatta jotain kadotettua, kuin varastella kaupoista ja kodeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suunnilleen puolet ihmisistä tämän mukaan varastaa ainakin jos tulee siihen tilaisuus. Turha syytellä esim. mustalaisia joista 10% varastelee ammatikseen, kun kantasuomalaisista lukema on 50%.
On vähän eri asia jättää palauttamatta jotain kadotettua, kuin varastella kaupoista ja kodeista.
Tämä. Minusta tavaran hukkaajalla, varsinkin jos on hukannut huume/kännipäissään, on vähintään yhtä iso vastuu asiassa kuin sillä joka sen löytää ja ottaakin sitten hyödyn itselleen. Toisen hallussa olevan omaisuuden suora varastaminen taas on täysin moraalitonta. Esim. jos otat seinustalla lojuvan lukottoman pyörän itsellesi, niin et voi täysin tietää mikä tarina siinä on takana voi olla omistajankin hylkäämä jonkin asian takia ja siksi ihan vapaata riistaa. Ja jos et itse ota nyt niin joku muu ottaa kohta.
Katsoisin, onko lompakossa yhteystietoja. Jos ei, veisin poliisiasemalle. En pystyisi ottamaan sieltä rahaa edes 5senttiä, omatunto soimaisi heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulevat että virheenä tilille tulleen jättisumman voi tuhlata ilman seurauksia.
No kun ehtii nostaa sen ja tuhlata niin kuka sen jälkeen voi enää tilanteelle mitään?
Älä huoli, kyllä perintä voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulevat että virheenä tilille tulleen jättisumman voi tuhlata ilman seurauksia.
No kun ehtii nostaa sen ja tuhlata niin kuka sen jälkeen voi enää tilanteelle mitään?
Varaudu siihen, että kyllä ne satavarmasti sinulta peritään. Vaikka sitten pidemmän kaavan kautta ja arvaathan kuka lopulta kaiken maksaa. Hyvää ulosottoa sinulle odotellen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, että kyllä ne satavarmasti sinulta peritään. Vaikka sitten pidemmän kaavan kautta ja arvaathan kuka lopulta kaiken maksaa. Hyvää ulosottoa sinulle odotellen...
Mistä perivät jos ei mene töihin eikä peri itse mitään? Suomessa munuaiset tai sormet eivät kelpaa velanperinnässä saataviksi
Ottaisin pari seteliä itselle (en kaikkia) ja veisin sitten poliisiasemalle
Saattaisin ottaa pienen summan jos on tarvetta ja veisin kyttikselle.
Miettikääs, jos lompakossa olevat rahat olisikin väkivalloin kiristetty! Yhtälailla kun ne voisivat olla jonkun ainoat rahat. Siinäpä vasta moraalinen dilemma.
Lähtisin shoppailemaan! Vaikka itsellänikin on rahaa, olen niin pihi etten o m i a rahojani halua törsätä. Mutta nämä ovatkin jonkun tuntemattoman fyrkkaa. 💸
Jos lompakossa on yhteystiedot palauttaisin omistajalle, jos ei olisi, niin veisin poliisiasemalle.
Näin on sattunut mulle, oon "joutunut" palauttelemaan löytämäni kukkaroita. Mutta myös olen saanut takaisin oman kukkaro i, jonka hukkasin bussiin, kortit ja rahat tuli takaisin.
Otan massit ja heitän lompakon mereen. Pitäähän kaloillakin lompakko olla.
tässä teille tositarina. aikoinaan löysin jonkun lompakon kun olin menossa ruokatauolle. yritin soittaa siihen numeroon jonka löysin yhteystietoineen eipä vastannut. vein lompakon töihin ja kerroin sielläkin asian. yritin monta kertaa soittaa siihen numeroon mutta ei vaan vastannut.
olin jo lähdössä töistä kun yritin vielä soittaa niin sitten vastasi vanha mummo. kysyin voisinko palauttaa teille lompakon. ei käynyt. alkoi sättiä minua. onhan rahat tallella. sanoin kaikki on tallella ja voinko palauttaa nyt tämän lompakon teille kotiinne. ei edelleenkään käynyt.
mummo lupasi tulla hakemaan lompakon meiltä. annoin numeron ja kotiosoitteen.
mummo tuli ja pyysi heti nähtäväkseen lompakon. otti sen. ei edes kiittänyt. summaa en viitsi mainita mutta iso summa kyseessä.
mummo alkoi suu vaahdossa puhumaan. rahat ovat perintö ja en kai vaan odota mitään löytöpalkkiota. sanoin etten odota. mummo pyysi juotavaa. annoin ja sitten alkoi tulla tarinaa. mummo söi ja joi meillä. oli kaikkiaan kolme tuntia ja purki huoliaan. ajateltiin ettei voi käskeä mummoa ovesta ulos.
loppujen lopuksi mummo alkoi tehdä lähtöä. kaiken huippu oli kun mummo alkoi haukkua syömisensä joita sai meiltä. haukkui meidät saman tien pahanpäiväisesti.
vihdoin ja viimein mummo lähti. joten loppu tulema on se että en ota mitään maasta vaikka olisi mikä lompakko kello tai ihan mitä tahansa. olkoon siinä ja ottakoon joku toinen minä en ota. sain kyllä opetukseni silloin kun se mummo haukkui söi ja joi meillä kolme tuntia eikä antanut yhtään löytöpalkkiota.
jos joku nyt valittaa että tämä tarina on vale niin tämä tarina on kylläkin taivaan tosi ja monet sen tietävätkin kun olen heille kertonut
Tämä.