Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?

Vierailija
19.12.2019 |

Päivän kysymys.

Kommentit (678)

Vierailija
561/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon täällä epärehellistä porukkaa. Lompakossa on yleensä kortteja joista selviää kenen se on. Jos maasta löytää pienen summan pelkkää käteistä, on omistajaa mahdoton löytää.

Vierailija
562/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pari löytänyt. En tiedä oliko rahaa sisällä kun en edes avannut niitä. Toisen vein poliisilaitokselle kun siitä ohi kävelin ja toisen jonka löysin kaupan parkkikselta vein kaupan infotiskille. Ei kiinnosta lompakoiden sisältö, toimitan ne löytötavaraan sellaisenaan.

Mua alkaisi pikkusen kuumottaa, että jos joku on ottanut siitä rahat aiemmin ja jättänyt lompakon siihen, niin joutuisi itse syytteeseen siitä miksi et palauttanut lompakkoa rahojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ottaisin rahoja. Ainakaan skidinä en tehnyt sitä, vaan vein laitokselle. Myöhemmin sain omistajalta palkkioksi lompakossa olleet rahat. Korttien uusiminen on aina ollut työlästä.

Vierailija
564/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat sijoituksiin, kortit ja muut löytötavaratoimistoon.

Vierailija
565/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin Ruotsin reissullani vessasta pöntön päältä paksun mustan lompakon. Oli varmaan kymmeniä tuhansia käteistä ja kortteja joka lähtöön, mutta kaduin jälkeenpäin kun palautin sen baaritiskin tarjoilijoille enkä poliisilaitokselle. Kyselivät osoitettani mutta sanoin etten ole vailla toisen ihmisen rahoja. Hankin aina itse omani.

Saiko omistaja niitä koskaan takas, ei oo tietoo.

Vierailija
566/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veisin poliisilaitokselle, ottaisin setelit ja sanoisin että löytyi tyhjänä.

Nimesi otetaan ylös, lompakko palautetaan omistajalle ja sinä saat syytteen varkaudesta? Järkevää.

Tuota, tutustupa vähän lakiin ennenkuin tulet huutelemaan tänne

Kerropa mikä laki antaa oikeuden varastaa löydettyä tavaraa? Sinun joku ihan oma laki?

Aloita lukemalla vaikka tämä:

Rangaistus löytötavaran anastamisesta on säädetty rikoslain 28 luvun 4 §:n 2 momentissa sekä 5 ja 6 §:ssä.

Et tainnut ihan ymmärtää. Sinä väitit, että siitä saa rangaistuksen, jos palauttaa tyhjän lompakon löytötavaratoimistoon. Ei se niin mene. Vaikka olisitkin ottanut sieltä rahaa, ei kukaan voi todistaa, että se olet ollut sinä ja siten et voi saada teosta rangaistusta ellet itse myönnä asiaa

Hienoa että sinulle on noin korkea moraali! Onnea vaan sen kanssa elämiseen jatkossakin.

Vierailija
567/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan itse kuinka oma rahatilanne vaikuttaa tähän asiaan.

Silloin itselläni on jonkunverran rahaa tilillä ja laskut suunnilleen maksettu niin ajattelen, että tietenkin palauttaisin lompakon ja rahat. Jos nyt löytäisin.

Sitten on taas monesti tilanteita jossa tili on tyhjä aina kuun lopussa ja jo ennen sitä ja omaan elämään vaikuttavia tärkeitä laskuja on rästissä, jääkaappi tyhjä jne. niin silllon oikein rukoilen, että jospa nyt löytäisin maasta rahaa tai rahapussin.

Rahat silloin pitäisin, kortit ja muut laittaisin poliisin luukusta sisään.

Ajattelisin, että tuskin se ihminen on kuitenkaan niin tiukoilla ja ahdistunut kuin minä nyt.

Olen pääasiassa rehellinen, mutta oma elämä ja senhetkisen elämäntilanteen pelastaminen on kuitenkin silloin ensisijainen.

Vierailija
568/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös edelleen ole olemassa sellainen sääntö, että löytäjälle kuuluu automaattisesti löytöpalkkioksi 10% lompakossa löytöhetkeillä olleista käteisvaroista? 

Vierailija
569/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös edelleen ole olemassa sellainen sääntö, että löytäjälle kuuluu automaattisesti löytöpalkkioksi 10% lompakossa löytöhetkeillä olleista käteisvaroista? 

Kyllä tuota varastamiseksi sanotaan, jos vaan menet ja otat toisen omaisuudesta oman osuutes.

Vierailija
570/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan käteistä käytä

Vierailija
571/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun olen lompakon löytänyt, olen verottanut hieman rahaa ihan muodon vuoksi. Osaapa henkilö pitää paremmin huolta ensi kerralla. Tämän jälkeen olen antanut lompakon joko omistajalleen, löytämääni paikkaan tai johonki muuhun paikkaan josta omistaja tuon voi löytää.

Viimeksi löysin brittinaisen pikkulaukun Kreikassa vuosi sitten. Puolet rahoista omaan taskuun ja lompakko matkaoppaalle. Kyse taisi olla parista kympistä. Laukussa oli halvahkon oloisia koruja ja ajokortti. En usko että kyseinen lady ikinä lompakkoaan näki. 

Vierailija
572/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi DNA -teknologia on niin kehittynyttä, että rahat löytölompakosta varastanut saadaan kiinni jättämiensä dna-jälkien ansiosta.

Ja vaikka ei olisikaan, itse veisin lompakon sellaisenaan poliisiasemalle löytötavaratoimistoon, jos lompsassa ei ole mitään omistajan yhteystietoja. Maksukorteissa voi olla nimi, mutta ei osoitetta eikä puhelinnumeroa saati sähköpostiosoitteita. Miettisin vain sitä, haluanko alkaa maksamaan yhteystietohauista pelkällä nimellä, vai vienkö poliisille löytötavarana, jotka saavat sitten ratkoa omistajan maksamillani verovaroilla...

Vierailija
573/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kerran hukannut lompakkoni, ja poliisiasemaltahan se löytyi pari päivää myöhemmin. Tippui pyöräillessä erään lähiön kaduille. Rahaa ei ollut paljon, mutta muuta tärkeää tietysti kyllä. Mitään ei oltu viety. Se helpotus ja ilo oli kyllä sellainen, että aivan takuulla palauttaisin lompakon jos itse löytäisin. Aiemmin en olisi ollut yhtä varma, mutta nyt kun tiedän itse miltä se tuntuu kun lompakko palautetaan niin ei mitään epäilystä. Hävettäisihän se käyttääkin niitä rahoja.

Vierailija
574/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsisin omistajan korttien perusteella ja palauttaisin.

Vierailija
575/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin poliisilaitokselle ja sanoisin että löysin tämän sieltä ja sieltä. Saisin löytöpalkkion. 

En ole rikollinen ja lisäksi tiedän, miten ahdistavaa on kun lompakko katoaa eli olisin se hyvä ihminen joka tekee oikein ja omistaja saisi kadottamansa omaisuuden takaisin. Juuri niin toivoisin itsellenikin käyvän samassa tilanteessa.

Vierailija
576/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani löysi. Palautti omistajalle. Tietty. Minun mukulani, minun kasvattamani.

Vierailija
577/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lompakossa on henkilöllisyystodistus, otan sen perusteella selville puhelinnumeron, soitan siihen ja juttelen omaisuuden katoamisesta. Mikäli en saa numeroa selville, ilmoitan poliisille löytöni ja sen tuntomerkit, ja annan yhteystietoni, jotta omistaja voisi pyytää sitä minulta. Ellei yhteydenottoa tule 6 kk:n aikana, pidän lompakossa olevat rahat, ja säilytän lompakkoa ehkä vielä puoli vuotta lisää.

Vierailija
578/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen ja rahoissani kirjoitti:

Palauttaisin ja saisin 10%:n löytöpalkkion. En ole pikkurahan puutteessa.

Taidat kuitenkin olla pikkurahan puutteessa kun odotat 10% löytöpalkkioo.

Vierailija
579/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tyttönä löysin lompakon, jossa oli mukavasti rahaa, ajokortti, luottokortteja, kelakortti yms. Etsin puhelinluettelosta omistajan ja sovimme treffit löytöpaikalle. Kaveri tuli, otti lompakon, sanoi " kiitti" ja ajoi pois samantien. Olin vähän ymmälläni, kun ei edes kunnolla kiittänyt. Löytöpalkkiosta puhumattakaan. 

Vierailija
580/678 |
09.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien sen lähimmän kaupan kassalle, olen luultavasti lenkillä silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi