Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Sota aikana , botuliini turvottaa.
Tietysti voisin poliisiasemalle. Rahalle en myisi puhdasta omaatuntoani.
Mulle kävi toistakymmentä vuotta sitten niin, että löysin autolta kotiin kävellessäni taloyhtiön pihalta nipun satasen seteleitä, yhteensä 700 euroa. Ketään ei näkynyt pihapiirissä, joten otin rahat ja menin kotiin.
Katselin pitkään keittiön ikkunasta pihalle, josko joku olisi tullut etsiskelemään rahojaan. Ei tullut, joten pidin rahat.
Mulla oli silloin taloudellisesti tiukkaa, joten juttu tuntui ihmeelliseltä onnenpotkulta. Omatunto kuitenkin soimasi jälkikäteen, vaikka tajusinkin, ettei pelkkiä seteleitä voinut löytötavaratoimistoon viedä. Miten oikea rahojen kadottaja olisi pystytty todentamaan?
Vuosia sitten huijarit ajeli kerrostalojen pihoilla pikku kuorma autolla valkoinen ja tyhjensi asuntoja myös uskontona esiintyviä jotka vei tyyliin jehovahellarivapari TV stereot kovaääniset parvekkeilta kukkalaatikot pöydät ja ihan kirjahyllyä vitriinikaappeja tauluja kukkia pöytiä....venäjä itämaan tausta. Osa virosta saalem.fi niin mitä tuumaatte näiden Jumalasta että kuka se on. 😈
Jos virkamies löytää rahapussin niin hän takavarikoi rahat ja jos vielä lompakosta löytyy henkilötiedot niin syyte tulee rahanpesusta. Verottajan mukaan käteistä EI saa olla valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan rahat ja jätän lompakon maahan.
Yllättävän hyvin kirjoitat Suomea ma tuksi
Ja sinä vajaaälyseksi ääliöksi.
Lompakko varkauksia on ollut aina, mam uja ei.
604 jatkaa
Kyllähän se oikeasti pistäisi vähän mietityttämään, että onko rahat jonkun eläkeläisen viimonen eläke jonka se on nostanut, tai muuten köyhän. Jos lompakosta voisi muuten jotenkin päätellä-korteista tms onko lompsa rikkaan vai köyhän niin vaikuttaisi asiaan ja päätökseen. Itse olen kuiten sen verran vähävarainen että rikkaalta ottaisin ilman pistosta.
Kännissä nuorempana tuli piilotettua rahaa aina ENNEN kapakkaan lähtöä ettei tuhlaa kaikkea osan muisti mihin piilotti osaa ei ja joskus jäi käsilaukku ravintolaan hotelliin tai baariin tai jonnekin taksiin.Ja takki joko jäi tai vietiin.Sitten muisti jälkeen päin hitto nehän oli mun omia rahoja voi ei sinne jäi hotellin pöydälle käsilaukku missä rahaa. Laivan pöytään jäi kerran iltalaukku 800 vanhaa markkaa toki se katosi.Youtube videoita missä etsitään metallin paljastimella tavaraa näkyy miten paljon rahapusseja jää metsiin tien viereen pikkuteille ja puistoihin.Meiltä varastettujen stereoiden välissä on vanhaa rahaa markkaa vähintään satanen.Usein niitä kadonneita rahoja kun etsitään ne onkin omassa kassissa ....farkkutakin taskussa. Usein ne on pyykkikoneessa takin housujen taskussa värit muuttunut rypyssä.
Otan käteiset itselleni ja sitten vien lompakon polisiille, että hukkaaja saa korttinsa takas
Varastettu tai kopioitu pankkikortti löytyy kun tutkii tiliostot siirrot takaisin päin ja tai pitää kuukauden niin että nostaa kaikki tyhjäksi sitten seuraa tulee ostoja.
Tuntemani aussituristi hukkasi lompsansa Suomessa. Sai löytötavarasta takaisin, rahoineen. Oli hämmästyneen kiitollinen.
Koettaisin ottaa henkilöön yhteyttä jos lompakko sisältäisi esim. henkilökortin. Sen jälkeen jos ei onnistuisi veisin poliisilaitokselle. Sisältöön en koskisi koska olen rehelllinen ihminen vaikkakin pienituloinen.
Otan rahat ja heitän lompakon roskiin. Olen varas ja tietenkin käyttäisin tällaiset tilanteet oman etuni hyväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veisin poliisiasemalle. Mistä sitä tietää, vaikka siinä lompakossa olisi jonkun köyhän vanhuksen kaikki rahat.
Te, jotka vastasitte, että pitäisitte rahat: Hävetkää.Entäs jos itse on yhteiskunnan armoilla ja käy esim. leipäjonossa hakemassa ruokansa tai kenties jopa kodittomana talvipakkasessa? Voiko tuollaisen henkilön teon jotenkin moraalisesti hyväksyä?
eihän noilla mulkuilla mitään moraalia ole, kansakunnan saastaa
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen ja rahoissani kirjoitti:
Palauttaisin ja saisin 10%:n löytöpalkkion. En ole pikkurahan puutteessa.
Taidat kuitenkin olla pikkurahan puutteessa kun odotat 10% löytöpalkkioo.
Elämäm koululainen ei ole sitten kuullut löytötavara-asetuksesta.
Katsoisin onko lompakossa yhteystietoja / veisin poliisiasemalle. Lompakossa olevat rahat ei kiinnosta, on ihan tarpeeksi omastakin takaa. Eihän lompakkoon saa edes mahtumaan mitään merkittävää summaa. Hyvin todennäköisesti lompakko kuuluu jollekin minua vähävaraisemmalle, jolloin ainoa oikea tapa on pyrkiä siihen että hän saa lompakkonsa takaisin. Joillekin ne lompakossa olleet rahat saattaa olla isokin menetys, samalla kuin itselle niillä ei olisi juuri mitään merkitystä. Kun on itse kasvanut lapsena köyhyyden keskellä niin osaa asettua sellaisenkin ihmisen rooliin, joka joutuu laskeskelemaan ostoksiaan kaupassa.
Vuosikymmeniä sitten löysin hyvin kuluneen kukkaron, tai miksi sitä nyt sanotaan, sellainen, jossa pidetään yleensä kolikoita. Sisältönä oli 5 penniä ja polkupyörän venttiili. Pidin löytöni itselläni, saattaa jopa olla tallessakin jos vaikka omistaja tulisi kyselemään. Muutamia lompakoita olen löytänyt myös, ne olen palauttanut sellaisenaan omistajilleen, yhden vieläpä omistajan omalla oksennuksellaan kuorruttamana. Kukaan heistä ei ole edes tarjonnut löytöpalkkiota, jotkut eivät ole osanneet edes kiittää.
Otan rahat jumal...ta ja jätän lompakon siihen.
Sillai ku viimeksi että soittaa siihen numeroon kenen lompakko on kertoo että voi hakee sen tästä tai lähikaupan kassalta niinku viimeksi haki. Esimerkiksi löytötavarasta ei kaikki osaa hakea ja siellä pitää olla passi mukana.Meidän kassi näkyi siellä mutta samoja oli 20 eikä saanut katsoa sisälle vihainen nainen esti joten ei me tiedetty mikä meidän oli.Meiltä vietyä reppua ei ole näkynyt eikä käsilaukkuaKäsilaukussa oli henkkarit vähän rahaa viininpunainen muovia kiiltävä.