Löydät maasta lompakon täynnä käteistä rahaa, mitä teet?
Kommentit (678)
Jos olisi henkilökorttia tms sisällä, palauttaisin. Kerran vuosikymmeniä sitten köyhänä opiskelijana löysin maasta 1000mk setelin. Pidin rahan, sillä setelin mukana ei ollut mitään mistä olisi voinut päätellä omistajaa.
Löysin pimeällä kerran penkiltä repun jossa oli hieno kännykkä, minigrippipusseissa jotain huumeita ja lompsassa toista tonnia käteistä rahaa. Rahat pidin ja puhelimenkin jonka möin mustan pörssin kauppiaalle. Muut heitin roskikseen. Epäilen että huumemies oli jättänyt tarkoituksella reppunsa todennäköisesti koska poliisit tai kenties velkoja oli hänen perässään.
Olen löytänytkin. Löysin myös henkilötiedot. Yritin soitta R-kioskilta, mutta Myyjä ei antanut. Kännyköitä ei silloin ollut. Olisin sit soittanut kotoa, mutta lompakon omistaja tulikin koputtelemaan olkapäähän. Oli kai nähnyt omn lompakkonsa minun kädessäni.Samoin toimisin nytkin. Nyt olisikin helpompi soitella kun on oma kännykkä yleensä mukana.
Menkää töihin, onko ihan oikeasti noin paljon varkaita tässä maassa. Hitto kun sosiaalitoimistostakin saa niin paljon rahaa kuin tarvitsee.
Löytötavaratoimistoon en veisi, koska siellä perivät osansa palkkiona, vaan poliisille, joka sitten omaa reittiään hoitaa palautuksen ja mahdollisen löytöpalkkion järjestymisen.
Jos on henkkarit niin ehkä palauttaisin, muuten pistäisin rahat taskuuun varsinkin jos on joku kymppi tai pari, niin en todellakaan lähtisi palauttamaan sitä 10 kilsaa poliisiasemalle.
Mulla jäi kerran lompakko laukkuineen taksiin, eipä löytynyt saatika että kukaan olisi palauttanut (soittelin kyllä koko maailman läpi). Ja tästä on kohta 20v. Nykypäivän menolla ja asenteilla taitaa olla palauttajat harvassa. Hattu teille!
Pistäisin rahat omaan taskuun ja veisin lompakon poliisiasemalle. Olen köyhä, mutta haluan silti että lompakon omistaja saa korttinsa ja muun tärkeän takaisin.
Löysin vähän aikaa sitten lompakon kaupan edestä ja vein se kaupan kassalla. Sattumalta lähistöltä oli lompakon omistaja etsimässä lompakkoaan käsilaukusta. Hän kuuli kun sanoin kassalle, että joku on hävittänyt lompakkonsa ja sanoi "se on mun" eikä edes kiittänyt.
Riippuu paljonko 100 € voisin vielä pitää ihan hyvällä omatunolla. Mutta veisin sen jälkeen löytötavaroihin enkä ottaisi enenmpää.
Se kun kirjastot suljettiin ja menetin työpaikan elokuvateaterista pandemian takia oli aika kiva opiskelijalle jolla ei menny muutenkaa kauheen hyvin.
Aika surullista luettavaa. Minä en ikinä (never say never) ottaisi rahaa jonkun lompakosta, vaikka näköjään moni olisi ottamassa rahaa minun lompakostani, jos sen joskus hävittäisin...
Baarissa löysin lompakon maasta enkä edes katsonut oliko siellä rahaa. Kurkkasin henkkarit, jos vaikka näkisin lompakon omistajan , mutta eipä näkynyt. Vein portsarille ja eka asia mitä hän kysyi oli "Veit varmaan rahat?" Tuli tosi kiva fiilis :D Enkä todellakaan ollut rahoissani. (tällä ei tietenkään pitäisi olla minkäänlaista merkitystä) En pysty ymmärtämään sitä, että joku toimisi toisin. Varsinkaan Suomessa.
P.S. Minulla oli vielä kaveri vieressä yllyttämässä, että pitäisi katsoa rahatilanne ja ottaa rahat.
Teen parhaani selvittääkseni, kenelle lompakko kuuluu, ja pyrin toimittamaan sen hänelle. Lompakosta en ota mitään, sitä ei omatuntoni sallisi, mutta katson onko siellä henkkaria tms., jonka perusteella omistaja voisi löytyä. Jos en saa omistajaa selville, otan tod.näk. yhteyttä poliisiin. Suunnilleen näin kuvittelisin toimivani.
Laitan takaisin taskuun mistä tippui. Omituinen kysymys.
Palauttaisin henkilölle jos pystyisin, sisältöineen. Muuten veisin poliisille tietenkin. Olen usein unohtanut sekä lompakkoni ja puhelimeni ties minne ja taivaan kiitos niitä ei ole ikinä varastettu. Kiitos teille, rehelliset hyvät ihmiset.
Vien tietysti poliisilaitokselle.
Vierailija kirjoitti:
Otan rahat ja jätän lompakon maahan.
Yllättävän hyvin kirjoitat Suomea ma tuksi
Löysin lompakon ja etsin korteissa näkyvän nimen perusteella lompakon omistajan yhteystiedot ja laitoin hänelle viestiä, että onko hävittänyt jotain. Omistaja tuli hakemaan lompakkonsa suklaarasian kanssa ja maksoi vielä löytöpalkkiota 20 euroa. En sen kummemmin nuuskinut lompakkoa, joten en tiedä paljonko siellä oli rahaa. Samoin tekisin uudestaankin.
Kerran kaupasta paksulompakko,vein kassalle.Sitten kukkaro täys luottokorttei katoin ekan kortin, etin nimen soitin,sain20€ löytöpalkkioo.Ei ollut edes huomannut kadonneeksi,ehkä omantunnon takii kandee olla rehellinen.
Olen ehkä köyhä, mutten varas kuitenkaan joten veisin löytötavaratoimistoon kokonaisuudessaan. En ymmärrä miten kukaan kokee olevansa oikeutettu ottamaan toisen omaa.