Kun näet väkivallanteon, niin pelastatko oman nahkasi vai menetkö väliin?
Oletetaan että mitään nyrkkiä suurempaa tekovälinettä ei näy.
Näitä kannattaa miettiä, sillä ikävä kyllä Suomessa näköjään tapahtuu... Pitää olla valmis, pitää suunnitella etukäteen miten aiot toimia tilanteessa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko miten hienosti sivulliset toimivat turussa. Pelastivat luultavasti monen hengen nämä ul kom aalaiset sivulliset kun taas moni natiivi tyytyi katselijan rooliin ja nuoret jopa kuvasivat. Kulttuuriero ja suomalainen kulttuuri usein on olla puuttumatta ellei itseensä koske.
Toihan oli vaan toimittajien propagandaa. Todellisuudessa suomalaiset auttoivat ja ulkkikset ottivat kunnian. Se yksikin Joka teki jotain jäi lopulta huijaamisesta.
Älä viitsi valehdella, tästä videosta näet että siellä oli ainakin kolme siviiliä jahtaamassa tekijää.
Kerran minut ja mieheni ryöstettiin veitsellä uhaten. Menin miehen ja veitsen väliin ja hoidin tilanteen. En ajatellut siinä hetkessä muuta kuin että minun on suojeltava miestä, että olen meistä kahdesta vahvempi. Arjessa olen aika alistuvainen pikkuvaimo, mutta tiukassa paikassa nähtävästi nousee rohkeus.
Jos väkivallan uhrina on nainen/lapsi niin menen väliin aina. Muussa tapauksessa täytyy hieman punnita tilannetta.
T: Mies, 40
Pelastan oman nahkani, mutta teen huutamalla selväksi että olen soittamassa apua. Ja sitten soitan sitä apua.
Riippuu. Viimeksi meni väliin kun aikuinen mies kävi lapseen käsiksi. Lapsi myi joulukalentereita nätisti. Siinä riitti pelkkä sanallinen väliintulo. Sitä ennen kauan sitten seisoin tumput suorina, kun oli aseellinen (ampuma-ase) riita juna-asemalla. Aivot löi ei pystynyt päättämään mitä tehdä. Paeta, piiloutua, mennä väliin. Eli jähmetyin ja kun poliisi kysyi tuntomerkkejä, en muistanut yhtään mitään, vaikka minulla on erittäin hyvä näkömuisti. Edelleen näen tilanteen, mutta en vaatteita tms. Kerran menin väliin, kun kaksi tyyppiä hakkasi yhtä (miehiä ja olen nainen) sivullinen ohikulkija mies kävi minun kimppuun ja heitettyään minut ikkunaan, hän meni kahden muun avuksi hakkaamaan yhtä mamua.
Eikä siihen hakkaamiseen ollut syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas näitä pohdintoja joilla yritetään hakea hyväksyntää kyseenalaisille teoille kyseenalaisten tekojen kautta. Vaikea sanoa, jos esimerkiksi näkisin raiskauksen yrityksen niin paranisiko asia jos menisin itse siihen väliin...
Oletko tosissasi kaksi vs yksi on aina kaksi vs yksi. Se että menisit väliin saattaisi jopa säikäyttää ja karkottaa tekijän.
Niin no, kai se ainakin saattaisi vaikeuttaa hänen aikeitaan...
Väliinmenijällä on kaksi huonoa vaihtoehtoa: a) käyttää tuomioistuimen mukaan aivan suhteettoman suurta väkivaltaa ja syyllistyä pahoinpitelyyn ja mahdollisesti saada silti turpaansa tai b) saada turpaansa. Erityisesti nuorisoporukoiden kohdalla myös hengenlähdön mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Väliinmenijällä on kaksi huonoa vaihtoehtoa: a) käyttää tuomioistuimen mukaan aivan suhteettoman suurta väkivaltaa ja syyllistyä pahoinpitelyyn ja mahdollisesti saada silti turpaansa tai b) saada turpaansa. Erityisesti nuorisoporukoiden kohdalla myös hengenlähdön mahdollisuus.
Tietenkin tilanne tulee arvioida, onko paikalla esimerkiksi myös muita, mitkä mahdollisuudet on siihen että tilanne raukeaisi jos siihen puuttuisi, toisaalta taas tilanteet tapahtuvat nopeasti jolloin ihminen toimii vaistonmukaan, joten on mahdotonta arvioida ennakkoon miten kukakin toimisi uhan kohdatessa toisen tai tsensä.
Näitä tapauksia on kuitenkin, kun on useampi sivustakatsoja, joka on järkyttävää että kukaan ei puutu.
Olen mennyt väliin ja estänyt pienimuotoisen joukkotappelun tietyllä tavalla käyttäytymällä. Lisäksi olen puolustanut heikompia muutamassa yksittäistapauksessa. Kerran harmitti vuosia sitten kun menin erään koulun ohitse ja erästä poikaa kiusattiin niin en puuttunut siihen. Mutta tilanne tuli niin äkkiä ja jäin arpomaan onko kyse todella kiusaamisesta. Jälkikäteen mietittynä kyllä oli. Mutta ohjeena voisi antaa että kannattaa soittaa poliisit ennemmin kuin lähteä itse tiettyihin tilanteisiin mukaan. Siinä voi käydä huonosti.
Jos näen kun naista ahdistellaan/hakataan/rai skat aan, niin menen karkuun etten riskeeraa omaa terveyttäni.
Minulla ei ole mitään syytä puolustaa ketään, koska minua on aina kiusattu joka puolella enkä ole ikinä edes suudellut naista, koska he eivät halua tällaista alemman tason miestä.
Huutista nyt ihan oikeasti megalomaanisille voimafantasioille. Kukaan ei ole tullut stadin keskustassa joko nähtyjen tappeluiden tai tappeluiden joissa itse olen osallisena välii. T. Stimupäissä välilllä myllyttävä 190cm miesoletettu. Ps. Se veit.si löytyy kaikilta povarista niistä porukoista, joissa kuljen joten voimafatasiat kannattaakin jättää tänne mammapalstan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Huutista nyt ihan oikeasti megalomaanisille voimafantasioille. Kukaan ei ole tullut stadin keskustassa joko nähtyjen tappeluiden tai tappeluiden joissa itse olen osallisena välii. T. Stimupäissä välilllä myllyttävä 190cm miesoletettu. Ps. Se veit.si löytyy kaikilta povarista niistä porukoista, joissa kuljen joten voimafatasiat kannattaakin jättää tänne mammapalstan puolelle.
Kyllä voimafantasiat on nyt jossain muualla kuin mammojen päässä...
/47
Aina (varsinkin itä-Suomen) maaseutupaikkakuntia tällä palstalla kyllä mollataan ja vähätellään, mutta on täällä asumisessa ne hyvätkin puolensa.
Esim. se ,että täällä niitä ns. 'rötyporukoita ja räyhääjäjengejä'on huomattavasti vähemmän,kuin pääkaupunkiseudulla tai Tampereella ym.tämän maan isoimmissa kaupungeissa.
Tavallinen, kaikkea väkivaltaisuutta, tappelua ja riitelyä karttava ja sopua rakastava kansalainen voi kyllä ja oppii kyllä helposti tietämään , että kunhan vain välttää niitä muutamia keskustojen ravintoloiden sisäänkäyntejä , nakkikioskeja yms. paikkoja (eritoten niiden sulkemisajan jälkeen) niin melko rennosti ja jännittämättä saa kyllä elää ja olla vapaana jatkuvasta väkivallan pelosta ja välttyä sen aiheuttamalta stressiltä jopa riskiltä joutua edes näkemään väkivaltaa käytännössä ,eli esim. osua paikalle ohikulkijana kun jotain sellaista tapahtuu ja on käynnissä. .
Sen varalle ja sen suhteen täällä ei siis tosiaankaan ihan hirveästi kannata ,eikä tarvitse stressata.
Kaikkein rauhallisinta ja turvallisinta on muuten ( yllätys,yllätys) juuri rajavyöhykkeellä, eli valtakunnan rajamme läheisyydessä-siellähän onkin näet ympärivuorokautinen päivystys !
Suurinosa kuvasi kadulla makaavia uhreja ja levitti snäpissä ja medialle, mitä hyötyä niiden uhrien kuvaamisesta oli tutkinnassa? Eiköhän se että poliisit oli jo paikalla ja paikallaolijoiden lausunnot riitä tutkinnassa, ilman uhrien epäkunnioittavaa käytöstä kuvaamalla heitä ja jakamalla somessa.