Kun näet väkivallanteon, niin pelastatko oman nahkasi vai menetkö väliin?
Oletetaan että mitään nyrkkiä suurempaa tekovälinettä ei näy.
Näitä kannattaa miettiä, sillä ikävä kyllä Suomessa näköjään tapahtuu... Pitää olla valmis, pitää suunnitella etukäteen miten aiot toimia tilanteessa.
Kommentit (55)
Mä olen aina valmis tappelemaan. Mitään vastuuta en kyllä halua kantaa.
Väliin tietysti, kun on elänyt jo ennen tätä some-aikaa, niin ei käy edes mielessä jäädä kuvaamaan....
Olen toiminut nopeammin kuin olen ehtinyt ajatella. Onneksi tilanteet ovat päättyneet hyvin. Todennäköisesti vilkaisisin, että jos joku toinenkin lähtee mukaan toimintaan samalla katseella kuin minä ja toimisin refleksinomaisesti itse itsepuolustustaidoillani. Jos tilanne on siis aivan käsillä. Jos taas olisi mahdollista, niin hälyttäisin apua ja suojaisin itseäni ja muita.
Todellakin riippuu tilanteesta.
Katson vahan tappelijoitten mielentilaa ja kuntoa, jos on jotain narkkeja niin en todellakaan mene valiin.
Helpoiten ehka menisin miesten valiseen tappeluun valiin, luottaen siihen etta valttavat lyomasta itselleen tuntematonta naista.
Edellisen kerran kun menin, melkein sokeuduin sen seurauksena. Oon jättänyt sen jälkeen väliin, on ihmeellistä minkälaisia raivoskitsokohtauksia tututkin ihmiset voivat saada.
Muistatteko miten hienosti sivulliset toimivat turussa. Pelastivat luultavasti monen hengen nämä ul kom aalaiset sivulliset kun taas moni natiivi tyytyi katselijan rooliin ja nuoret jopa kuvasivat. Kulttuuriero ja suomalainen kulttuuri usein on olla puuttumatta ellei itseensä koske.
Ei todellakaan pidä mennä väliin. Väkivaltaiset ihmiset ovat arvaamattomia, eikä siitä ole varmuutta onko henkilöillä esim teräaseita.
Soitto hätänumeroon riittää.
Soittaisin hätäkeskukseen viivyttelemättä. Ilmoittaisin tilanteen osapuolille, että poliisi on tulossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko miten hienosti sivulliset toimivat turussa. Pelastivat luultavasti monen hengen nämä ul kom aalaiset sivulliset kun taas moni natiivi tyytyi katselijan rooliin ja nuoret jopa kuvasivat. Kulttuuriero ja suomalainen kulttuuri usein on olla puuttumatta ellei itseensä koske.
Tuosta kuvamateriaalista on ollut tutkinnassa varmasti hyötyä.
En menisi väliin koska joutuu todennäköisesti itse syytetyksi. Vähemmällä pääsee kun soittaa poliisin ja jatkaa matkaa.
Työn puolesta olen useinkin mennyt väliin. Vapaa-ajalla miettisin tarkemmin, korkeintaan selvästi alakynnessä olevan avuksi.
160-senttisenä ja 53-kiloisena naisihmisenä en usko että sekaantumiseni saa väkivaltaa loppumaan, sen sijaan on suuri riski saada itse turpaan. Saattaisin huudella kauempaa merkiksi että olen huomannut, jos vaikka pelästyisivät ja soittaisin hätänumeroon. Kerran olen saanut pelkällä huutamisella väkivallan loppumaan, huutelin kauempaa että mitäs siellä tapahtuu, että täytyisikö tässä políisi saada rauhoittelemaan tilannetta. Pahoinpitelijät sanoivat että ei tässä mitään, ja päästivät pahoinpidellyn miehen, ja jäin vielä katsomaan että ne hakkaajat ei lähteneet perään.
Vierailija kirjoitti:
Puuttumalla olisi saanut rasisti-leiman ja viharikossyytteen.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei voi kuin arvostaa heitä. Ikävä että tämä ruotsalainen sankari päätyi pyörätuoliin sen seurauksesta. Olisi ansainnut kutsun linnanjuhlille.
On kaksipiippuinen juttu. Jos on minkäänlaista asetta niin ei kannattane mennä väliin, ellei sitten ole pakko.
Pippurisumute olisi hyvä olla mukana, niin voi yrittää pysäyttää sillä.
Suomessa jos menee väliin saa vain itse syytteen. Etenkin jos estää toista hakkaamasta jotain toista.
Oikea tapa on soittaa virkavalta paikalle, aloittaa videokuvaaminen kännykällä ja myydä video iltalehdille kalliilla myöhemmin.