Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi väittää ettei metallista tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteeseen ja minä väitän, että saa! Kumpi on oikeassa?

Vierailija
18.12.2019 |

Meillä ei ole lajittelua. Älkääkä alkako inttämään miksi ei, kun ei vaan ole! Enkä minä mitään yksittäistä purkkia ala Sortti-asemalle viiden kilometrin päähän kuljettamaan!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on oikeassa.

Ei ole iso homma ottaa niitä muutamia metalliroskia mukaan kauppareissulle. Monen kaupan pihassa on keräyspisteet kierrätettäviä jätteille.

Eikä ole.

Ja on liian suuri vaiva.

Vierailija
22/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä pk-seudulla oikeasti ole muita paikkoja kuin jotkut hevonkuusessa sijaitsevat kierrätysasemat?

Onpa alkeellista. Minäkin vien kaupan kierrätysastioihin.

Sama täällä. Asun aivan hevonkuusessa maalla ja kauppareissulla vien lasit, metallit, muovit, sanomalehdet ja pahvit noin kerran viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaupoilla kierrätyspistettä?

"Kaupat myyvät kierrätystä, kuin mennään kauppojen juuritasolle niin ilmastonmuutosta ollaan ostettu ja myyty maapallon parhaimman saatavan tasapainon mukaan selvällä tasapainoisella näkemisellä"

Se siitä öhöyttäjä mielestä järjessä.

Järki ei ole järjestys mielestä. Järki on tasapainoista näkemistä.

Vierailija
24/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa laittaa. Metallit erottuvat sekajätteestä jätelaitoksella helposti magneettien, tiheyslajittelun, kemiallisten menetelmien sekä palamattomuuden vuoksi ja päätyvät kuitenkin kierrätykseen.

No miksiköhän kauppojen parkkipaikoilla sitten on metallinkeräykset?

Helpompi teettää ilmaista työtä kuluttajilla ja kuoria kermat kierrrätysbisneksestä.

Vierailija
25/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan sekajätteesee, pääsee helpommalla.

Maasta ole sinä tullut...

Vierailija
26/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa laittaa. Metallit erottuvat sekajätteestä jätelaitoksella helposti magneettien, tiheyslajittelun, kemiallisten menetelmien sekä palamattomuuden vuoksi ja päätyvät kuitenkin kierrätykseen.

Jees. Ja mitä enemmän sitä metallia löytyy jätteiden joukosta, sitä suuremmat kustannukset se aiheuttaa. Sen maksamme me kaikki korkeampina jätemaksuina.

Kaikkea metallia ei saa pois ja se huonontaa jätteen palamista polttolaitoksissa.

Se on jätelaitoksen oma ongelma.

Vierailija
27/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi teettää ilmaista työtä kuluttajilla ja kuoria kermat kierrrätysbisneksestä.

No eh, mieluummin mä ne täytän kuin omat maksulliset jäteastiani.

Okt-asukas

Vierailija
28/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä pk-seudulla oikeasti ole muita paikkoja kuin jotkut hevonkuusessa sijaitsevat kierrätysasemat?

Onpa alkeellista. Minäkin vien kaupan kierrätysastioihin.

kierrätys.infon perusteella sanoisin pk-.seudulla olevan noin 260 pienmetallin keräyspistettä. Ihan kaikilla ei pistettä ole alle kahden kilometrin kävelyn sissällä, mutta useimmilla.

Vierailija
29/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okt-asukas

Sehän on sit win-win eli hyvä homma.

Vierailija
30/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallijäte jätteenpolttolaitoksella aiheuttaa "uunin" tukkeutumisen. Palamaton materiaali jää arinaan ja lopulta tukkii sen. Laitos joudutaan ajamaan alas puhdistuksen ajaksi mikä aiheuttaa viivästyksiä ja kuluja. Joten kyllä, lapsesi on oikeassa.

Ja turha ajatella etteihän se meidän yksi metallitölkki haittaa. Samoin ajattelee pian 50 000 kotitaloutta ja siellä jätekuormassa onkin se 50 000 metallitölkkiä.

Vierailija
31/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin ovat oikeassa.

Kyllä se pitäisi laittaa metallin keräykseen, mutta sen voi laittaa myös sekajätteeseen.

Vierailija
32/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jees. Ja mitä enemmän sitä metallia löytyy jätteiden joukosta, sitä suuremmat kustannukset se aiheuttaa. Sen maksamme me kaikki korkeampina jätemaksuina.

Höpön löpöt. Päin vastoin jätelaitos tienaa enemmän myymällä metallin jatkojalostukseen vaikka kulut pysyvät samana. Kierrätysmetallit ovat rahanarvoinen raaka-aine. Kuluttajia vain vedetään höplästä keräämällä se ilmaiseksi tai jopa perimällä maksua ja teettämällä omaa työtä.

Niin siihenhän se kierrätys perustuu, että on kannattavia yrityksiä jotka hoitavat sen kierrätyksen. Toinen vaihtoehto on että maksamme veroissa ja jätemaksuilla sen. Mikä tässäkin nyt voi olla ongelma? Alkaisitko itse hoitamaan ilmaiseksi sitten jos kerran nykyiset yritykset vain tekevät rahaa sinun tonnikalapurkillasi?

Olen varmaan sitten outo, kun mielestäni luonnonvarojen ja luonnon säästäminen kierrätyksen kautta on järkevää.

Vierailija
33/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metallijäte jätteenpolttolaitoksella aiheuttaa "uunin" tukkeutumisen. Palamaton materiaali jää arinaan ja lopulta tukkii sen. Laitos joudutaan ajamaan alas puhdistuksen ajaksi mikä aiheuttaa viivästyksiä ja kuluja. Joten kyllä, lapsesi on oikeassa.

Ja turha ajatella etteihän se meidän yksi metallitölkki haittaa. Samoin ajattelee pian 50 000 kotitaloutta ja siellä jätekuormassa onkin se 50 000 metallitölkkiä.

Lapsi ei ole oikeassa jos jätelaitos ei näe aiheellisiksi investoida erotteluun tai arinanpuhdistukseen vaan tulee halvemmaksi ajaa alas ja putsata manuaalisesti. Kyse oli siitä, saako laittaa. Kyllä saa. Jätelaitos pohtii itse mitenkä selvitä tehtävästään.

Vierailija
34/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpöt. Päin vastoin jätelaitos tienaa enemmän myymällä metallin jatkojalostukseen vaikka kulut pysyvät samana. Kierrätysmetallit ovat rahanarvoinen raaka-aine. Kuluttajia vain vedetään höplästä keräämällä se ilmaiseksi tai jopa perimällä maksua ja teettämällä omaa työtä.

Niin siihenhän se kierrätys perustuu, että on kannattavia yrityksiä jotka hoitavat sen kierrätyksen. Toinen vaihtoehto on että maksamme veroissa ja jätemaksuilla sen. Mikä tässäkin nyt voi olla ongelma? Alkaisitko itse hoitamaan ilmaiseksi sitten jos kerran nykyiset yritykset vain tekevät rahaa sinun tonnikalapurkillasi?

Olen varmaan sitten outo, kun mielestäni luonnonvarojen ja luonnon säästäminen kierrätyksen kautta on järkevää.

En väittänyt siinä olevan ongelmaa tai outoa. Kuvailin vain bisneksen logiikkaa ja oikaisin virheen. Järkevää se on.

Vierailija
35/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tappiollako pitäisi tehdä? Perustaisitko itse luonnovaroja säästävän yrityksen, mistä et saisi voittoa?

Vierailija
36/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kerää metalleja isoon pussiin ja käy kerralla aina viemässä.

Niin minäkin teen, meidän talossa onneksi on metallilaatikkokin.

Ymmärrän kyllä sekajätteeseen laiton jos se sorttiasema on liian kaukana eikä sulla ole kyytiä sinne.

Vierailija
37/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okt-asukas

Kt-asukkaankiin kannattaa vaivautua, sekajätteen tyhjennyskin maksaa. Mitä enemmän sinne paiskotaan kaikkea sekaisin, sen nopeammin astiat täyttyvät.

Vierailija
38/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituista, että kitistään jostain kierrätysbineksen voitoista kun kyse on ihan vaan luonnonsuojelusta. Kun metalli kierrätetään sitä tarvitsee kaivaa ja jatkojalostaa vähemmän. Onko kukaan kuullut ilmastonmuutoksesta?

Olen käynyt alakoulun 1980-luvulla ja jo silloin koulussa opetettiin kierrätystä osana luonnonsuojelua.

Toisekseen se metallin hinta nousee, koska uuden purkin jalostaminen maksaa, joten kuluttaja se lopulta maksaa. Mieluummin kierrätän.

Vierailija
39/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lajittele muuta kuin ne mitkä saa taloyhtiön roskiksiin.

En rupea bussilla kuskaamaan sortteihin.

Aina en viitsi hösslttää muovien ja metallienkaan kanssa.

Ei yrityksetkään kierrätä.

Turha odottaa kotitalouksilta kohtuuttomia.

Kyllä muuten kierrättää. Oletko koskaan ollut töissä missään yrityksessä, jossa tulee jätettä? Itse olen ollut suuressa marketissa töissä ja siellä ainakin oli tarkat ohjeet kierrätyksestä ja niitä myös noudatettiin.

Vierailija
40/74 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset kerää metalleja isoon pussiin ja käy kerralla aina viemässä.

Niin minäkin teen, meidän talossa onneksi on metallilaatikkokin.

Ymmärrän kyllä sekajätteeseen laiton jos se sorttiasema on liian kaukana eikä sulla ole kyytiä sinne.

Ajatella, että minun melkein 100 v tätini on keksinyt, että kerää purkkeja ja vie tai laittaa minut viemään pussillisen kerralla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme