Lapsi väittää ettei metallista tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteeseen ja minä väitän, että saa! Kumpi on oikeassa?
Meillä ei ole lajittelua. Älkääkä alkako inttämään miksi ei, kun ei vaan ole! Enkä minä mitään yksittäistä purkkia ala Sortti-asemalle viiden kilometrin päähän kuljettamaan!
Kommentit (74)
Eikö ihmiset oikeasti hiffaa näin selkeää provoa? Otsikko antoi jo vaikutelman provosta, avausviesti vahvisti epäilyksen.
Sekaan jos metallinkeräystä ei ole. Polttolaitoksissa höyrystyvä metalli on ongelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Saa laittaa, mutta ekoöyhöttäjien mielestä sinun pitäisi viedä se sähköbussilla sinne Sortti-asemalle.
Toisaaltaan olet jo syyllistynyt murhiin koska olet tonnikalaa edes ostanut.
Tölkki kuuluu metalin keräykseen. Kun se sekajäte poltetaan ongelmaksi muodostuu nämä palamattomat aineet siellä seassa. Tästä muodostuu NS polttokuonaa, jonka käsittely eteenpäin maksaa. Viimekädessä me tämäkin maksetaan jätemaksuissamme. Miten vaikeaa on edes biojäte , metalli ja lasi kierrättää oikein. Yleensä nämä kierrätysastiat on kauppojen lähellä, joten nämä jätteet voi helposti samalla viedä niihin keräys astioihin. Ei aiheuta senttiäkään lisäkulua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti hiffaa näin selkeää provoa? Otsikko antoi jo vaikutelman provosta, avausviesti vahvisti epäilyksen.
Sydämestäni toivon, että tämä on provo. Itse olen joutunut kolmekymppiselle perheenäideille vääntämään rautalangasta miksi kierrätetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa laittaa. Metallit erottuvat sekajätteestä jätelaitoksella helposti magneettien, tiheyslajittelun, kemiallisten menetelmien sekä palamattomuuden vuoksi ja päätyvät kuitenkin kierrätykseen.
No miksiköhän kauppojen parkkipaikoilla sitten on metallinkeräykset?
Helpompi teettää ilmaista työtä kuluttajilla ja kuoria kermat kierrrätysbisneksestä.
Niin? Tappiollako pitäisi tehdä? Perustaisitko itse luonnovaroja säästävän yrityksen, mistä et saisi voittoa?
En tietenkään. Vastasin kysymykseen ”miksi”. Mikä on ongelmasi vielä?
Jos sinulka on bussimatkan päässä Sortti-asema, niin sinulla on ihan varmasti normaalin kauppa- tai muun asiointimatkan varrella pienmetallin kierrätyspiste.
Ei ihme että täällä on nykyään niin paljon provoja, kun ne uppoaa näin hyvin vauvapalstalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sekaan jos metallinkeräystä ei ole. Polttolaitoksissa höyrystyvä metalli on ongelmallista.
Ap ei ilmeisesti käy koskaan kaupassa tms ihmisten ilmoilla, koska meillä ainakin K-kaupan edessä on koko arsenaali pönttöjä mihin voi kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan sekajätteesee, pääsee helpommalla.
Maasta ole sinä tullut...
Paitsi että Suomessa srkajäte nykyisin poltetaan ja palamaton polttokuonaa joudutaan käsittelemään erikseen. Kuluttajat tämänkin lystin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika omituista, että kitistään jostain kierrätysbineksen voitoista kun kyse on ihan vaan luonnonsuojelusta. Kun metalli kierrätetään sitä tarvitsee kaivaa ja jatkojalostaa vähemmän. Onko kukaan kuullut ilmastonmuutoksesta?
Olen käynyt alakoulun 1980-luvulla ja jo silloin koulussa opetettiin kierrätystä osana luonnonsuojelua.Toisekseen se metallin hinta nousee, koska uuden purkin jalostaminen maksaa, joten kuluttaja se lopulta maksaa. Mieluummin kierrätän.
Järkevintä on kierrättää minimoimalla logistiikka ja keskittämällä kierrätyslajittelu suuriin laitoksiin. Keskimääräinen kuluttajalajittelu ja eri astioihin ympäri kyliä kiikuttelu sekä näiden edelleen keräily tuhlaa enemmän luonnonvaroja kuin yhden astian periaate. Kuluttajalajittelu on muös tehotonta koska ikinä se ei tule onnistumaan täydellisesti eli sekajäte on aina sekalaista eikä omatoimilajittelu koskaan onnistu täydellisesti. Yhden jätetyypin sijaan erilliskeräilymallissa joudutaan puhdistuslajittelemaan keräilijän tai jalostajan toimesta moneen rinnakkaiseen jakeeseen pilkottu sekalainen jäte turhaan päällekkäin. Se ei juuri auta että keräyslasi on 95% oikeaa tavaraa ja keräysmetalli 95% oikeaa ja lasista ja metallista vain 5% päätyy sekajätteeseen. Kaikki ovat silti epäpuhtaita ja jokainen joudutaan käsittelemään erikseen ihan kuten tehtäisiin kustannustehokkaammin yhden jätevirtan kohdallakin. Koko touhu on silmänlumetta ja osaoptimointia.
Täältä etsimään lähin kierrätyspiste https://rinkiin.fi/kotitalouksille/rinki-ekopisteet/
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että täällä on nykyään niin paljon provoja, kun ne uppoaa näin hyvin vauvapalstalaisiin.
Toisaalta kukaan ei ole tainnut hermostua ap:hen tai aiheeseen, joten onko provo onnistunut? Vaikka vaus luultavimmin on provo, niin aiheesta voi silti keskustella ottamatta kierroksia suuntaan tai toiseen.
HSY linjaa, ettei sekajätteenseen saa laittaa metallia, joskin sallittujen asioiden listalla on asioita, missä on metallia vaihtelevissa määrin. Toki ymmärrettävääm että metalli listataan erikseen, koska sille on monissa paikoin kierrätys järjestetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa laittaa. Metallit erottuvat sekajätteestä jätelaitoksella helposti magneettien, tiheyslajittelun, kemiallisten menetelmien sekä palamattomuuden vuoksi ja päätyvät kuitenkin kierrätykseen.
No miksiköhän kauppojen parkkipaikoilla sitten on metallinkeräykset?
Helpompi teettää ilmaista työtä kuluttajilla ja kuoria kermat kierrrätysbisneksestä.
Niin? Tappiollako pitäisi tehdä? Perustaisitko itse luonnovaroja säästävän yrityksen, mistä et saisi voittoa?
En tietenkään. Vastasin kysymykseen ”miksi”. Mikä on ongelmasi vielä?
Tökki korvaan tuo vasemmistolainen ”kermojen kuoriminen” kierrätysbisneksessä ja ilmaisen työn teettäminen.
Teoriassa tonnikalapurkki pitäisi päätyä metallinkeräysastiaan, mutta ei sen laittaminen sekajätteeseen ole sentään kiellettyä. Järkeäkin saa käytää, kyseessä on hyvin pieni määrä likaista metallia, joten kokonaisuuden kannalta voi olla parasta että sitä ei aleta pestä, säilytellä ja kuljetella parempaan loppusijoituspaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kukaan ei ole tainnut hermostua ap:hen tai aiheeseen, joten onko provo onnistunut? Vaikka vaus luultavimmin on provo, niin aiheesta voi silti keskustella ottamatta kierroksia suuntaan tai toiseen.
HSY linjaa, ettei sekajätteenseen saa laittaa metallia, joskin sallittujen asioiden listalla on asioita, missä on metallia vaihtelevissa määrin. Toki ymmärrettävääm että metalli listataan erikseen, koska sille on monissa paikoin kierrätys järjestetty.
Samaa mieltä. Itse tykkään kierrättää ka siitä on ihan vaan hauska lukea ja kirjoitella. Valitettavan monella on edelleen asenne, että kun minä vaan laitan yhden purkin sekajätteeseen... minä, minä ja minä. Samanlainen ongelma on jäteveden puhdistamossa, kun ”vain minä laitan vessanpönttöön yhden topsy-puikon niin ei se mitään tuki”. Sitten näin valokuvan siitä topsykasasta puhdistuslaitoksella, kun jokunen tuhat muutakin oli ajatellut samoin.
No jos teillä ei kerran ole lajittelua niin eikö se mene siihen samaan roskiin kuin kaikki muukin. Vai mihin muualle sen voisi edes laittaa?
Metallinen säilykepurkki kuuluu toki metallinkeräykseen, mutta jos ei laijittelua ole, niin itsekin nakkaisin sekajätteeseen. Ei noita viitsi alkaa säilytellä ja kiikuttaa erikseen johonkin, olkoonkin vaikka kaupan parkkiksella keräys.
Vierailija kirjoitti:
No jos teillä ei kerran ole lajittelua niin eikö se mene siihen samaan roskiin kuin kaikki muukin. Vai mihin muualle sen voisi edes laittaa?
Kauppojen yhteydessä olevaan metallinkeräys astiaan. Niin me ihan täällä maallakin teemme, että kauppareissun yhteydessä viedään sanomalehdet, lasit ja tonnikalapurkit niille kuuluviin jätesäiliöhin. Ihan helppoa.
Tonnikalapurkin kanssa sorttiasemalle😂😂😂 Itse vein viimeksi sorttiasemalle peräkärryllä metallisen hetekan. Eiköhän helpompikin ratkaisu löydy pienelle tonnikalapurkille, kun tipauttaa kauppareissulla metallinkeräykseen.
Jälleen kerran yksi onnistunut provo.