11-vuotiaan menkat alkoi ja tuli kauhea itkukohtaus :(
Ollaan puhuttu menkka-asioista useampaan kertaan ja oon hankkinut siteitä tytölle omaan kaappiin ja näyttänyt miten niitä käytetään, sanonut että alkavat varmaan kohta. No tänään alkoi, tyttö kertoi asian ja rupesi itkemään. Halattiin ja rauhoittelin lasta ja sitten neuvoin vielä kerran siteitten käytön. No siinä kohdassa tyttö rupesi itkemään uudelleen, että hän ei halua että ne alkaa jo nyt. Juteltiin ja tyttö rauhoittui. Mut sitten taas alkoi itku ja protesti että hän vihaa menkkoja ja vaan yhdellä heidän luokan tytöllä jo alkaneet ja hän on toka. Nyt hän on rauhallinen mut selvästi jotenkin shokissa edelleen. Mitähän voisin vielä tehdä - kun toisaalta en halua tehdä asiasta liian isoa numeroakaan. Miten kauan teidän muitten tytöt on poteneet asiaa? Onko tullut jotain raivareita tai itkuja menkkoihin liittyen?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Kuin tyhmä täytyy olla, jos luulee samaksi asiaksi kertoa jostain tyttären alkaneista menkoista anonyymisti anonyymillä palstalla kuin juoruta niistä koko suvulle tai jossain omassa facebookissa.
Meinaatko, ettei tyttö tunnista aloituksesta itseään? Lapsetkin osaavat googlata esim. 11-vuotias ja menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on alaikäinen, mutta kerrot hänen hlökohtaisia asioitaan julkisella palstalla.
Miksi?
Ja tuo on niin normaali asia, että tietoa löytyy varmasti kirjoista ja netistä yllin kyllin.
Mikä seko sinäkin olet? Mistä hitosta me täällä tiedetään kenen pennusta on kyse. Ei tässä aiheessa ole mitään henkilökohtaista.
Jep, Suomessa ei olekaan kuin tuhansia 11-vuotiaita tyttöjä.
Mun tytöllä alkoi myös 11-vuotiaana.
Häntä asia ei oikeastaan hetkauttanut mitenkään. Oli ehkä vähän ylpeäkin, luokallaan oli jo muutama muukin, joilla tiesi jo aiemmin alkaneen.
Jokainen suhtautuu omalla tavallaan.
Sanot hänelle että kehosi alkaa kasvamaan ja että ennen pitkään sinusta kasvaa nainen.
Muistan kun isäni vei minut ensi kertaa juuri joskus 10-11v nyrkkeily ja punttisalille. Näytti niitä miesten juttuja ja miten olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin tyhmä täytyy olla, jos luulee samaksi asiaksi kertoa jostain tyttären alkaneista menkoista anonyymisti anonyymillä palstalla kuin juoruta niistä koko suvulle tai jossain omassa facebookissa.
Meinaatko, ettei tyttö tunnista aloituksesta itseään? Lapsetkin osaavat googlata esim. 11-vuotias ja menkat.
Ja siinä olisi jotain hirveää, vaikka ajankohdasta tyttö arvelisi tämän koskevan häntä? Tässähän ei ollut mitään pahaa. Kuka hänet hänen itsensä ja äidin lisäksi tunnistaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltäsi. Hän tietää millainen rumba on joka kuukausi.
I. diootti.
Miehet sitä paitsi EI voi ikinä ymmärtää, miltä menkat tuntuu.Ap ei kysynyt miltä ne tuntuu vaan kysyi tuleeko olemaan raivareita tai itkua. Ne muistaa paremmin mies joka tietää millaista on elää taloudessa jossa on naisia.
Just joo, miehet onkin niitä asiantuntijoita. Kai naiset nyt itse nämä asiat paremmin tietää. Sitä paitsi, tässä puhutaan ekojen menkkojen aiheuttamasta järkytyksestä, ei mistään naisten käyttäytymisestä menkkojen aikana yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sanot hänelle että kehosi alkaa kasvamaan ja että ennen pitkään sinusta kasvaa nainen.
Muistan kun isäni vei minut ensi kertaa juuri joskus 10-11v nyrkkeily ja punttisalille. Näytti niitä miesten juttuja ja miten olla mies.
Ei, ei, ei. 11-vuotias ei halua kuulla tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I. diootti.
Miehet sitä paitsi EI voi ikinä ymmärtää, miltä menkat tuntuu.Ap ei kysynyt miltä ne tuntuu vaan kysyi tuleeko olemaan raivareita tai itkua. Ne muistaa paremmin mies joka tietää millaista on elää taloudessa jossa on naisia.
Tämänkin asian TIETÄÄ MIES PAREMMIN??????
Kyse on menkkojen alkamisesta. Ap ei naisena kysele, itkettääkö menkat naisia yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I. diootti.
Just joo, miehet onkin niitä asiantuntijoita. Kai naiset nyt itse nämä asiat paremmin tietää. Sitä paitsi, tässä puhutaan ekojen menkkojen aiheuttamasta järkytyksestä, ei mistään naisten käyttäytymisestä menkkojen aikana yleisesti.
Kyllä käytöksestä tietävät miehet paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkeily on vähän eri juttu kuin vuotava alapää. Naisten jutut ei ole kivoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I. diootti.
Naiset eivät itse tiedä, miten käyttäytyvät? Miesten pitää sekin kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan 11-vuotias kovin nuori vielä, lapsi. Joten ymmärrän kyllä hänen järkytyksensä, vaikka oletkin hienosti puhunut asiasta, ja valmistellut häntä tulevaan. Luultavasti tulee olemaan yhtä hormoonimyrskyä vielä jonkin aikaa, kunnes hän tottuu kehonsa uuteen vaiheeseen.
Minä olin 14 kun kuukautiseni alkoivat, silloin kauan sitten, ystäväni myös 13-14 -vuotiaita, ja olimme henkisesti paljon kypsempiä ottamaan vastaan tämän uuden elämänvaiheen, kuin nämä 10-12 -vuotiaat ovat tänä päivänä.
Mun kaveripiirissä lähes kaikilla on alkaneet menkat 12-vuotiaina, ollaan nyt nelikymppisiä. Mietin vain että oletko minkä ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
No just tää! Haloo taas nää muutamat kommentit. Ja ihan semmoinenkin, ettei me voida tietää mitä vähemmän tärkeitä seikkoja ap on tarinastaan muuttanut, itse ainakin kun kirjoitan tänne henkkoht asioista niin muuttelen joitain itse pointin kannalta epäolennaista yksityiskohtia siten, ettei vahingossakaan kukaan tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I. diootti.
Tämänkin asian TIETÄÄ MIES PAREMMIN??????
Kyse on menkkojen alkamisesta. Ap ei naisena kysele, itkettääkö menkat naisia yleensä.
Naiset eivät ymmärrä kuinka usein niitä raivareita saavat. Miehet taas muistavat hyvin kuinka monta niitä tuli viime kuussa ja mitä pienempää kiusaa tuli läheisille tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I. diootti.
Naiset eivät itse tiedä, miten käyttäytyvät? Miesten pitää sekin kertoa?
Eivät usein tiedä. Sen takia ap sitä kyselee.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö voi ajatella, että nyt hän ei enää voi olla lapsi ja se pelottaa ja ahdistaa. Tästä kannattaa puhua hänen kanssaan, että vaikka fyysinen kehitys olisi mitä, niin hän saa edelleen olla se pieni tyttö joka 11-vuotias on.
Olispa joku sanonut minulle näin 11-vuotiaana kun kuukatiseni alkoivat. Eniten siinä pelotti juuri se, että en enää ole lapsi vaan nyt pitäisi olla jotenkin nainen ja aikuinen, vaikkei tietenkään yhtään siltä tuntunut. Kuukautiset EI tarkoita sitä, että nyt olet _nainen_, niinkuin usein edelleen hoetaan. Kuukautiset voi olla myös lapsilla ja tytöillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne välttämättä ala vielä noin nuorella tulemaan kuukausittain. Voi tulla vaikka puolen vuoden välein ja vuosien päästä vasta kuukausittaon.
Juuri näin, en ymmärrä miksi asiallinen viesti on saanut paljon miinuksia. On todella yleistä että jopa vuosien ajan ovat epäsäännölliset ja tulevat jopa vain kerran vuodessa. Ajan mittaan sitten säännöllistyvät. Voi mennä jopa yli 20-vuotiaaksi asti ennen kuin oikea, säännöllinen kierto alkaa.
Ja mitään hoitoa ja hormonia ei nuori tyttö näissä tapauksissa tarvitse. Pikemminkin kannattaa olla iloinen että tulevat harvemmin.
Syötä sille pillereitä niillähän niistä pääsee ja säästävät munasarjoja. Ja jos alkaa alle 12 v niin ei ole hyvä juttu kun tulee vaihdevuodetkin aiemmin ja kuolee nuorempana.Tutkimusta tästä on. Itsellä alkoi 9 v ja syystä etten saanut hormonistoppareita vihaan sitä terkkarilehmää ja äitiäni vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Syötä sille pillereitä niillähän niistä pääsee ja säästävät munasarjoja. Ja jos alkaa alle 12 v niin ei ole hyvä juttu kun tulee vaihdevuodetkin aiemmin ja kuolee nuorempana.Tutkimusta tästä on. Itsellä alkoi 9 v ja syystä etten saanut hormonistoppareita vihaan sitä terkkarilehmää ja äitiäni vieläkin.
11-v on jo aika yleinen ikä kuukautisten käynnistyä nykypäivänä.
Mikä seko sinäkin olet? Mistä hitosta me täällä tiedetään kenen pennusta on kyse. Ei tässä aiheessa ole mitään henkilökohtaista.