Jos koulut ei saa enää pitää kirkossa joulujuhlaa niin voisiko vanhempaintoimikunnat
järjestää kirkossa pidettävän? Vaikka koulussa olisikin joulujuhla niin sen lisäksi.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi KUKAAN haluaisi järjestää koulun joulujuhlan kirkossa? Eikö joulujuhla koululla ole riittävä? Joulukirkossahan saa käydä vapaaehtoisesti.
No vaikka ihan periaatteen vuoksi. Jos vaikka ei halua luopua perinteistä ja ärsyyntynyt kuinka pari kk sitten tuli määräys ettei kirkkoa saa käyttää.
Ei joulujuhlan vietto kirkossa ole mikään perinne. Perinne on järjestää se koululla, joko sisällä tai ulkona.
Mutta jos perinteen toteuttaminen käy liian vaikeaksi niin siitä on parempi luopua ettei jollain ole herne nenässä enkeleistä tai Jeesuslapsesta tai niiden puuttumisesta . Uskovat vanhemmat osaavat kyllä viedä lapsensa uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi KUKAAN haluaisi järjestää koulun joulujuhlan kirkossa? Eikö joulujuhla koululla ole riittävä? Joulukirkossahan saa käydä vapaaehtoisesti.
No vaikka ihan periaatteen vuoksi. Jos vaikka ei halua luopua perinteistä ja ärsyyntynyt kuinka pari kk sitten tuli määräys ettei kirkkoa saa käyttää.
MISSÄ PÄIN SUOMEA ON MOINEN "perinne"?
Kyllä koulun joulujuhlat on PERINTEISESTI pidetty koulun juhlasalissa.
Juuri näin. Jos koululla ei ole rahaa bussikuljettaa lapaia edes uimahalliin, niin miten olisi rahaa kuljettaa kirkkoon kahdesti joulukuussa (joulukirkko + joulujuhla)?
Jos mikä tahansa taho järjestää koululaisille joulujuhlan kirkossa vapaa-ajalla, niin minä tuskin koululaisena sinne menisin. Siitäkin huolimatta että olen uskovainen eikä minulla ole mitään hengellisiä asioita vastaan. Mutta "koulun juttu omalla vapaa-ajalla" ajaa kyllä kenet tahansa peruslaiskan koululaisen jättäytymään sellaisesta pois. En minä ainakaan vapaaehtoisesti menisi yhtään mihinkään mikä olisi järjestetty omalle kouluporukalle. Omat kaverit saattavat olla toisesta koulusta, jolloin on vain pelkkää pakkopullaa mihin tahansa osallistuminen virallisen kouluajan jälkeen.
Kouluun liittyvät vapaaehtoiset asiat täytyvät olla jotain todella järisyttävää, että siitä koululainen innostuu.
Jos olisin nyt koululainen niin minulle olisi ihan se ja sama onko juhlaa vai ei. Sehän on vain ylimääräistä aikaa koulussa märäntymistä, eikä penkkiriveissä istuminen ja kaikki ohjelma edes ole mitenkään niin kauhean ihmeellistä.
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jos koululla ei ole rahaa bussikuljettaa lapaia edes uimahalliin, niin miten olisi rahaa kuljettaa kirkkoon kahdesti joulukuussa (joulukirkko + joulujuhla)?
Meillä koululta on kirkkoon 1,5 km ja lapset kulkevat tuon matkan jalan.
Ihmeellistä, että Suomen kokoisessa maassa on erilaisia käytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koululta on kirkkoon 1,5 km ja lapset kulkevat tuon matkan jalan.
Ihmeellistä, että Suomen kokoisessa maassa on erilaisia käytäntöjä.
Mä olin ala-asteella, yläasteella ja lukiossa ihan kirkon vieressä, ja silti siellä kirkossa käytiin vain joulu/kevätkirkossa ja juhlat olivat aina koulun juhlasalissa. Tai no lukioaikaan lakkiaiset olivat joko ala-asteen tai yläasteen salissa, kun lukion sali oli liian pieni, mutta nämä oli aina limitetty ko. koulun aikataulujen kanssa.
Oma lapseni oli ekalla koulussa, joka oli alle km päässä kirkosta, ja sama homma: juhlat koululla ja vain joulu/kevätkirkko kirkossa. Tokasta eteenpäin sitten matkaa kirkkoon olisikin ollut 5 km (sama paikkakunta, uusi koulu kodin vieressä), joten edes joulu/kevätkirkkoon eivät välttämättä menneet vaan sekin järjestettiin koululla, erikseen juhlasta.
Aika harvassa on ne koulut, jotka ovat oikeasti kirkon vieressä / lähietäisyydellä.
Pohjoisessa on järjestetty erillinen perheiden/lasten joulujuhla kirkossa, joka on vapaaehtoinen. Ihan hyvä järjestely sekin.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa on järjestetty erillinen perheiden/lasten joulujuhla kirkossa, joka on vapaaehtoinen. Ihan hyvä järjestely sekin.
siis vapaa-ajalla.
Miksei se kirkko itse järjestä koululaiskirkkoa jos sille kerran on tarve? Veikkaan että sinne ei kuitenkaan kukaan menisi. Koululaisilla on joulukirkko, eikö se riitä?
Luulen, että aloittaja sekoittaa koulun joulujuhla ja koulun joulukirkon keskenään. Koulut tarjoavat myös joulukirkon, vaikka juhla olisi koululla.
Yläasteella sai valita menikö koulun järjestämiin joulu- tai pääsuäskirkkoon. Aika harva meni. Ne jotka unohti ilmoittaa etukäteen jäävänsä koululle. Ala- asteella oli kaikkien uskontotunneilla käyvien sinne mentävä. Koulun juhlat järjestettiin koululla. Kirkot kirkolla.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi viedä pentunsa kirkkoon itse vaikka joka päivä. Laiskaa vanhemmuutta sysätä kirkkokäynnit koululle.
Ap tuskin käy itse kirkossa kuin tuttujen häissä tai hautajaisissa. Uskonollisuus jää tuohtumiseen, ettei edelleenkään joulujuhlaa pidetä kirkossa tai miten suvivirttä ei saa laulaa.
Naurettavaa vouhkaamistaI Suomi on kristitty maa ja suurin osa suomalaisista kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon. Joulujuhla kirkossa on positiivinen asia.
Suomen kouluissa on paljon todellisia ongelmia. Puututaan ensin niihin! Koulujen suurin ongelma ovat uusavuttomat ja uusavuttomat vanhemmat- Nämä äidit ja isät eivät osaa hoitaa ja kasvattaa lapsiaan eivätkä ole kykeneviä vanhemmuuteen. Kouluissa on ongelmia kuten koulukiusaaminen, lasten levottomuus ja käytöshäiriöt, liian suuret opetusryhmät, tukiopetuksen ja erityisopetuksen puute ja opettajat vailla auktoriteettia.
Koululuokissa on häirikköjä, joitten äidit ja isät eivät opeta lapsilleen kotona mitään käytöstapoja eivätkä laita lapsilleen rajoja. Nämä uusavuttomat ja uushaluttomat vanhemmat kasvattavat rajattomia ja tunnekyvyttömiä, ilkeitä lapsia. Nämä häiriköt - NikoMillaRuusuEmiliaJaniPetterit - häiritsevät opetusta ja luokan työrauhaa ja kiusaavat muita oppilaita. Opettajat ja rehtori eivät saa edes sanoa häirikön ja kiusaajan nimeä. Miten 1-1,5 tunnin juhla kirkossa kerran tai kaksi vuodessa - jouluna ja keväällä - pystyisi pilaamaan lapsen?
Niinpä. Monelle vanhemmalle olisi varmaan uskoon tulo pahinta ja häpeällisintä mitä lapsi voisi tehdä.
Miten niin enää? Ei niitä ole saanut järjestää siellä vuosikymmeniin, nyt vain paljastui että joissain kouluissa ei Suomen laeista niin välitetä.
Kukaan ei kiellä sinua menemästä kirkkoon ap. Kunhan et yritä pakottaa muita mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millon muka joulujuhlia on kirkossa ruvettu pitämään. Koulun juhlasalissa (liikuntasalissa) niitä tähän asti on pidetty.
Joulukirkossa käyty jonain koulupäivänä.Nykykoulut on hieman isompia kuin mihin me aikuiset on totuttu.
Lapseni koulussa (yläkoulu) on n. 540 oppilasta.
Samoin meillä. Joulujuhla aina ollut liikuntasalissa, tonttunäytelmineen.
Herttileijaa. Mikä ihme estää niiden o m i e n pilttien raahaamisen vaikka tuomasmessuun? Menette sinne kirkkoon koko perhe ja sillä selvä. Ette te siihen koulun ja uskonnottomien lupaa tarvitse. Voitte mennä vaikka joka sunnuntai. Niin sitä tekivät aikoinaan oikeat uskovaisetkin.
Hopihopi.