Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos koulut ei saa enää pitää kirkossa joulujuhlaa niin voisiko vanhempaintoimikunnat

Vierailija
15.12.2019 |

järjestää kirkossa pidettävän? Vaikka koulussa olisikin joulujuhla niin sen lisäksi.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se lapsi haluaa siellä kirkossa käydä ja vanhemmat haluaa myös, niin varsinkin näin Joulun alla siellä on jatkuvasti jotain nähtävää ja koettavaa. Vai halutaanko nyt vain jostain kumman syystä että koulu sen lapsen sinne kirkkoon pakottaa "koska perinne?" JouluJUHLA pitää ehdottomasti järjestää ilman mitään katsomuksellisuutta. Joulukirkko voi olla erikseen vaikka eripäivänä, osallistuminen vapaaehtoista toki... Kuinka moni lapsista sinne menee ? *kihkih*

Itse opettajana voin siellä kirkossa käydä Jouluna kun on viran puolesta pakko mutta aina kun on mahdollista niin siitä laistan. Meidän koululla pidetään Joulujuhla edelleen kirkossa vaikka tämä uusi päätöskin tuli, on vain kikkailtu nimellä, meillä ei ole joulujuhlaa meillä on vain "Joulukirkko ja todistuksenjako kirkossa" (Olen tästä sanonut ääneen että ei mene nyt kyllä oikein). 

Järkyttävää, vaikka kouluilla on ollut runsaasti aikaa rakentaa kaikille sopiva tapahtuma. Tee valitus, Kantelupukki.fi auttaa ja ohjeistaa.

Miksi kouluille on niin vaikeaa olla rikkomatta lakia?

Vierailija
42/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seurakunnan tarjonnasta ei löydy sopivaa tilaisuutta, sieltä kenties ollaan valmiita ideoimaan jotain koululaisten joulukirkkoa ihan vaikka yhden vanhemman kanssa. Arkena iltapäivällä tai alkuillasta pappi ja kirkko saattaa ollakin vapaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempaintoimikunta saa ihan vapaasti järjestää vaikka ihan uskonnollisia tilaisuuksia, se ei ole millään muotoa lakisääteinen toimija.

Vierailija
44/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempaintoimikunta saa ihan vapaasti järjestää vaikka ihan uskonnollisia tilaisuuksia, se ei ole millään muotoa lakisääteinen toimija.

Voiko koulu tehdä yhteistyötä sellaisen ”vanhempain”toimikunnan kanssa 2020-luvulla ilman kanteluita ja oikeusprosesseja.

Vierailija
45/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä koululla ole nokan koputtamista jos koulun ulkopuolella järjestetään vapaaehtoinen tilaisuus

Vierailija
46/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne kirkon tilaisuudet ole kaikille vapaaehtoisia ja avoimia? Miksi tarvitaan joku extratilaisuus?

Vierailija
47/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi pyytää kirkolta, että hänen muksunsa pääsee laulamaan, soittamaan tai lukemaan tekstin, Lausumaan runon tms sinne kirkon tilaisuuksiin, jos tässä on takana tarve saada ona lapsi esiintymän kirkkoon.

Vierailija
48/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi olla? Siinähän mitattaisiin samalla kuinka monelle käy kirkko ja kuinka monelle ei.

Vierailija
49/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly hoi älä jätä tota Lohia.

Onneksi jutussa joku järjellinen muistuttaa että talvipäivänseisaus eli joulu oli alun alkaen pakanajuhla.

Tottakai se oli alun perin pakanajuhla, jokainen sen tietää, jos ei ole yleissivistys nollassa.

Mutta nykyään se on Jeesuksen syntymäjuhla.

Ei mun aikana ollu koskaan kirkos joulujuhla, 1980-luvulla, kirkko oli erikseen.

Kukin menkööt minne haluaa.

T. Uskis

Se juhlaon edelleen eri ihmisille eri asia. Minä vietän pakanajoulua, en jeesuksen syntymäjuhlaa.

T. Ateisti

Vierailija
50/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan joulujuhlan kylpylähotelliin. Voisikohan joku vanhempainyhdistys järkätä mun perheelle sellaisen?

Vierailija
51/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä vastustus......

Vierailija
52/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan AP nyt menee sinne vanhempainyhdistykseen huseeraamaan asiaa. Siitähän se lähtee. Ei aina pidä odottaa että JOKU MUU järjestää jotain. Sitäpaitsi pääset tosiaan lapsesi kanssa kirkkoon vähintään kerran viikossa ihan ilman vanhempaintoimikuntia sun muita.

Vierailija
53/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko koulu tehdä yhteistyötä sellaisen ”vanhempain”toimikunnan kanssa 2020-luvulla ilman kanteluita ja oikeusprosesseja.

Ja miksi ihmeessä tästä tulisi kanteluita? Vanhempaintoimikunta määrittää ihan itse toimintansa; samalla tapaa koulu tekee yhteistyötä kirkonkin kanssa.

Vierailija
54/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ihmeessä tästä tulisi kanteluita? Vanhempaintoimikunta määrittää ihan itse toimintansa; samalla tapaa koulu tekee yhteistyötä kirkonkin kanssa.

No jos toiminta on sellaista, että se rajaa osan vanhemmista ulkopuolelle.

Koulu tekee yhteistyötä kirkon kanssa omien resurssien säästämiseksi ja vanhanaikaisten käytäntöjen takia. Ei kristinuskon takia.

55/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä kouluissa, joissa sitä vapaaehtoista joulukirkkoa ei järjestetä, halukkaat vanhemmat voisivat sellaisen yhdessä järjestää. Ihan hyvä idea!

Vierailija
56/79 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisten tulisi jo ymmärtää, ettei Suomi ole uskovainen maa.

Suomalaisen jumalat on luonnossa, eivät kirkoissa. Oomme edelleen sydämeltämme pakanoita.

Saunakin kertoo siitä.

Minusta Suomi on ihan älyttömän uskovainen maa. Joka paikassa uskontoon törmää ja se yrittää ohjata kansalaisen elämää jo ihan eduskuntaa myöten. Haaveilla vain saa sekulaarisesta yhteiskunnasta. 

T. ateisti

Vierailija
57/79 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Italiassa saa olla krusifiksit koulujen seinillä. Vaikka niiden poistamisra vaati oikeusteitse eräs sinne muuttanut suomalainen nainen. Silloin kyllä hävetti hänen puolesta.

Vierailija
58/79 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitä olen iloinen miten laukaalaiset vanhemmat alkoivat toimia.

Vierailija
59/79 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oudolta kuulostaa tuo, että olisi enemmän perinne järjestää koulun joulujuhla kirkossa kuin jossain muualla. Ikinä en ole ollut kirkossa järjestettävässä joulujuhlassa, vaan ne ovat aina olleet koulussa. Joulukirkko on sitten asia erikseen. Tähän on usein sellainen käytännöllinenkin syy, että sinne omalle koululle ei tarvitse erikseen kuljetusta, mutta kirkkoon pitäisi hankkia oppilaille kuljetus. Joskus on nimittäin jopa joulukirkko ollut oman lapsen alakoulussa ihan siellä koulun salissa, kun on helpompi parin seurakunnan työntekijän tulla koululle kuin 350 oppilaan kuljetus kirkolle.

Itse olen ollut jopa 800 oppilaan yläasteella ja aina oli joulujuhla koululla, vaikka kirkko oli ihan vieressä. Joulukirkkoonkin kun piti mennä kahdessa erässä, jotta oppilaat ylipänsä kirkkoon mahtuivat.

Vierailija
60/79 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi että luovutaan kokonaan koulun järjestämistä joulujuhlista niin ei kenellekään tule paha mieli juhlan sisällöstä . Jokainen voi sitten mennä haluamaansa kirkon tai vapaaehtoisten järjestämään juhlaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän