Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ope kohtasi täydellisen av-mamman

Vierailija
08.03.2008 |

Olen ollut kymmenen vuotta opettajana (luokan-) ja vasta nyt kohtasin klassisen, tyylipuhtaan av-mamman. Hän lähettelee pitkiä sähköposteja lapsensa erinomaisuudesta, ilmoittaa kirjallisesti, ettei hänen lapsensa tarvitse tehdä sitä tai tätä opsissa mainittua asiaa (esim. kertotaulujen opettelu, hiihtäminen).

Viime viikolla äippä haki lapsensa kesken päivän koulusta, koska lapsella oli parturi. Lapsonen vain ilmoitti minulle, että lähtee nyt sit parturiin. Ja tukiopetuksessa sitten opiskelee ne asiat, jotka jäävät nyt oppimatta tukanleikkuun takia.

Äiti on myös ilmoittanut, ettei lasta saa komentaa, koska heillä kotona on homeopaattis-steinerilainen kasvuympäristö, jossa lapsi itse löytää tiensä.

Äippäliini marssii harva se päivä opettajainhuoneeseen (koputtamatta of course), istuu sohvalle ja alkaa jutustella jonninjoutavista asioista. Hänen mukaansa opettajainhuone on koko kylän yhteinen paikka, koska se on verovaroin maksettu. Myös musiikkiluokan soittimet sekä teknisen työn tilat äippä haluaisi oman perheensä käyttöön. Nyt pyytelee avaimia koulumme reksiltä. Anteeksi, kun minua nyt nyppii.

Jos nyt sinä ärsyttävä mamma luet tätä, niin koeta nyt tajuta, että ei se kuule ihan niin mene. Ja mene jonnekin töihin!! Mä en jaksa nähdä sun lärvääsi joka ikinen päivä. Eikä se opehuoneen sohva ole sinun persettäs varten.

Että sieppaa.

Ope

Kommentit (282)

Vierailija
261/282 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyteen paskapuheeseen. Mitä iloa kenellekään on kauhistalla jotain kuvitteellista mammaa joka kuvitteellisesti syöttää lapselleen homeopaattisia lääkeeitä ja istuu kuvitteellisesti opettajanhuoneessa. Mä en käsitä että mikä arvo tällä on? Onko se että laskuri räpsähtää joku itseisarvo näille provoilijoille, ihan viis siitä mitä puhutaan? Ei käsitä ei.

Vierailija
262/282 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteeksi sen verran totuutta, että se herättää ajatuksia monessa koululaisen vanhemmassa. Vaikkei tarina ollut tosi, siinä on kyllä niin paljon oikeaa asiaa opettajan arjesta. Näitä omituisia vanhempia omituisine vaatimuksineen riittää ihan joka koululle. Siinä mielessä oli huvittavaa, kun joku luuli tietävänsä, missä paikkakunnalla ap tekee töitä.

Näitä tarinoita tapahtuu joka paikassa, melkein joka koululla.

Ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän manaa äitien käytöstä muuten (ei kerro tarkasti esimerkkejä). Vaikkei alun kertomus olisikaan keksitty, kouluja on tuhansia ja tuollaisia äitejä voi oikeasti olla olemassa useita... Hän ei kerro paikkakuntaa. Mielestäni ei mitenkään ole kyse vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta.

Minä olen se, joka aiemmin tuolla kyseli, eivätkö jotkut opettajat pärjää vanhemmille ollenkaan. En ole saanut vastausta. Siis äideissä voi olla melko mahdottomia tapauksia, mutta jos ei uskalla kenellekään sanoa vastaan eikä jämäkästi selittää asioita, on vikaa itsessäkin. Joskus vanhemmilla on syytäkin huoleen koulun ja opetuksen laadun suhteen, mutta eihän esimerkiksi opetussuunnitelmien sisällöistä tarvitse jäädä jankkaamaan vanhempien kanssa, ja sen voi vanhemmille sanoa.

Vierailija
264/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo, joka sai porukat keskustelemaan asiallisesta asiasta, ja taisi kalahtaa muutamien Nicopettereiden ja Joannejesmiinojen mammoille aika lailla kohdalleen, kun niin hermostuivat.

Salassapitovelvollisuus, pyh - sen suojiin moni näköjään kuvittelee omat typeryytensä piilottavansa.

Vierailija
265/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen kokemus vanhemmista, että ei kannata ruveta sanalliseen taisteluun heidän kanssaa. Sillä ei ainakaan saa aikaiseksi mitään.

Tässäkin pätee vanha sanonta: Ei kannata ruveta sikojen kanssa mutapainiin, siinä ei tule kuin itsekin kuraiseksi, ja kaiken lisäksi siat tykkäävät siitä.

Vierailija
266/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse ope? Minä olen työskennellyt opena, enkä ole joutunut sanallisiin taisteluihin, vaan asiat on saatu selvitettyä asiallisesti.

Jos homma ei kerta kaikkiaan selviä, ei varmasti kannata sanalliseen mutapainiin lähteä. Mutta jos ei uskalla edes aloittaa keskustelua, niin hohhoi, voisi vaihtaa alaa. Siis jos ei uskalla sanoa mitään vastaan ja perustelee nössöyttään sanomalla, että ei noiden kanssa kannata.

Missä päin tällaisia hyökkääviä vanhempia on? Olen " syvältä maaseudulta" , onko täällä järkevämmät vanhemmat. Uskon kyllä edelleen, että suurin osa sekä opettajista että vanhemmista on järkeviä joka paikassa.

Vierailija
267/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihan normaaleja ihmisiä ja eikä sanallisia taisteluille ole tarvetta. Mutta aivan kaikki vanhemmat eivät ole normaaleja, todellakaan. Eivät kyllä ihan kaikki opettajatkaan...

Vierestä olen seurannut, itse olen toistaiseksi säästynyt. Mutta suomut ovat pudonneet silmiltä jo kauan sitten. Toivottavasti et sinä joudu koskaan sellaisiin tilanteisiin.

325

Vierailija
268/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laitettava vanhemmat kuriin. Minusta tuo on aika kova vaatimus jos opettajan esimies (rehtori) ei asetu opettajan puolelle. Minusta tuon tyyppisessä tilanteessa mitä Ap kuvaili, on silloin keinot vähissä.

Vierailija
269/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi yksi, joskus jopa kaksi tällaista vanhempaa. Ja heidän kanssa on ihan turha lähteä vääntämään. Minulla on onneksi osunut aina niin ammattinsa osaava rehtori, joka on pistänyt valituksille lopun. Vanhempi siis siirtyvät usein valittamaan rehtorille, kun minä olen asiallisesti ilmoittanut, että esim. ops:sta voi keskustella rehtorin kanssa.

T:Ope 7 vuotta

Vierailija
270/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että hurjia tapauksia on. On kuitenkin mukava kuulla opettajalta, että pidät suurinta osaa normaaleina.. Ja että myönnät opettajakunnankin " kummallisuudet" . Ehdin jo ihmetellä, ovatko kaikki muut opettajat (paitsi meidän koulumme) hirviövanhempien hampaissa. Ja ovatko kaikkien muiden koulujen opettajat täydellisiä..

Yhdet vanhemmat suuttuivat kerran kollegalle niin, etteivät enää pitäneet mitään yhteyttä. Minun kohdalleni ei ole sattunut sellaista, joka ei puhetta usko (vaikka sitten suuttumalla), mutta tietenkin uskon, että sellaisiakin on.

Hyvä muistutus molemmin puolin tämä ketju, mutta ei nyt sentään mitään sotaa julisteta opettajien ja vanhempien välille!

Vierailija
271/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan 330:lle, juuri tuota tarkoitin aiemmissa viesteissäni. Että eivätkö vanhemmat lakkaa pommittamasta opettajaa (yleensä), jos heille ilmoittaa, että ei ole opettajan asia neuvotella esimerkiksi opetussuunnitelmista. Tuollainen rehtori pitäisi olla joka koulussa.

Vierailija
272/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just eilen kuulin oman lapsen koulusta, että alakoululaisten tyttöjen liikunnan ope vaihdetaan, koska ei saanut tyttöjä kuriin. Tyttöjen tukena oli osa vanhemmista. Surettaa se asia, minkä kyseiset tytöt nyt oppivat maailmasta - jos ei ope miellytä, niin ei kun vaihtoon.

Se, mitä ' taisteluja' vierestä seuraamalla olen oppinut, on se, että oppilas on taistelujen häviäjä, ei vanhempi eikä opettaja. Oppiminen vähenee merkittävästi, ja siitä kärsii vain oppilas.

325

Vierailija
273/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisikin niin, että jostakin tulisi välittömästi joku henkilö opettamaan loppuluokkaa, että ope voisi keskittyä pelkästään häiriköivän lapsen ongelmiin.

Vierailija
274/282 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa siinä open mahdollisuudet puuttua tilanteeseen olla hieman rajalliset.

Vierailija
275/282 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai taidankin tehdä niin itse, kun näitä salapoliisien viestejä lukee..

Lyhyesti ja ytimekkäästi: ap ei ole rikkonut lakia. Pipoa löysemmälle, kiitos.

Vanhemmat: kysykää lapsiltanne toisinaan, onko kokeita vai ei. Liiallinen itsenäisyys ja taas liiallinen paaponta ei hyvä juttu, vai mitä? Älkää olettako opettajan ottavan kasvatusvastuuta koko jutusta. Eikö ole ihan hyvä, että tiedustelee lapseltansa toisinaan, että mitenkäs reissuvihko tai mitenkäs kokeet ja oletko muistanut lukea. Se tuskin ketään aliarvioi, että vanhempi pitää huolta.

Vierailija
276/282 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että oppilaat voi paremmin eikä niin, että vaikka oppilaat joutuis tekemään itsemurhan, opetussuunnitelman tavoitteisiin on päästävä!

Vierailija:

Jos nykytilanteessa luokan 35 oppilaasta 25:llä on vaikeuksia

alkaa siinä open mahdollisuudet puuttua tilanteeseen olla hieman rajalliset.

Vierailija
277/282 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Älkää olettako opettajan ottavan kasvatusvastuuta koko jutusta. Eikö ole ihan hyvä, että tiedustelee lapseltansa toisinaan, että mitenkäs reissuvihko tai mitenkäs kokeet ja oletko muistanut lukea. Se tuskin ketään aliarvioi, että vanhempi pitää huolta.

Vierailija
278/282 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on edennyt nyt siten, että sen enempää Hannu kuin Ekikään ei ole tänne meidän montessorihalikkoon tullut, vaikka julkeasti olen levittänyt salassapidettävää tietoa.

Itsekin ihmettelen, kuinka tämä pitäjä (Halikko, Mikkeli, Heinola) voi pitää kaltaistani lainrikkojaa virassa.

No, ehkäpä jo ensi tiistaina pääsen vankilaan.

Hauskaa pääsiäistä kaikille!

Ap

Vierailija
279/282 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Supo, Interpol ja FBI on varmaan jo sun jäljillä. Kun sä jäät kiinni saa tääkin AV-mamma ihastella sun kuvaa iltapäivälehtien lööpeistä. Kyllä sun hymy silloin hyytyy ;-)

Vierailija
280/282 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan upeaa!

Helmiä olivat nämä "salassapidon rikkominen"-jankkaajat ja "reissuvihkoäiti". Ja tietysti itse ap. Välillä nauroin silmät kyynelissä ja välillä olin ihan totaalisen hämmentynyt, että ovatko nämä ihmiset ihan tosissaan.

Jos reissuvihkoäiti vielä palstailee, niin voisiko kertoa, mistä hänen lapsensa pitäisi olla vastuussa koulussa ja mistä hän itse on vastuussa? Kun tuli tunne, että se ope on vastuussa ihan kaikesta... :D

Ja ap:lle suuri kiitos! Melkein kuin omasta elämästäni.