Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaaha, isonvanhempien joululahjat lapsille...

Vierailija
14.12.2019 |

Kysyivät toiveita, ehdotettiin että laittaisivat lahjoihin aikomansa rahat meidän tilille niin voitaisiin laittaa ne osana meidän ostamiin lahjoihin. Lapset on teinejä, toivelahjat kalliita ja ei-toivotulle pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Nuo meidän kermaperseet kun haluaa mieluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja turhaa. Nyt tuli kassillinen pieniä paketteja, vamaan pörrösukkia ja vastaavaa taas, en tietenkään avannut. Mikä siinä on, että toiveita kysytään mutta niistä ei haluta välittää?

Kommentit (801)

Vierailija
81/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se minä on joillekin niin tärkeä, että väkisin pitää saada näkyviin? Meillä on tuollainen kummitäti, ostaa lapselle juttuja joista itse pitää, ei mistä lapsi pitää.

Lapsi sitten kantaa rojuja kavereiden kirppispöydille, ja Kierrätyskeskukseen. Opiskelijalle olisi se rahalahja toivotuin, mutta eiköhän tänä vuonnakin saada jotakin seinälampetteja.

Onneksi näistä voi oppia, mun kummilapsi saa 50 e rahaa tänä jouluna. On ennenkin kiitellyt tädin rahakuoria.

Vierailija
82/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhempi pitää kiusallisena tai kerjäämisenä kun pyydät rahaa niin lopeta.

Varmasti jokainen keksii jotain pientä tarpeellistakin, on se sitten vaikka pähkinäpussi. Oma teini ilahtui läppärille tarkoitetusta puhdistussetistä (mm. liina ruudulle ja pikkuharja näppäimistölle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on onneksi itsellä varaa niihin teinien toiveisiin ja tarpeisiin.

Isovanhempien lahjat ovat extraa, josta aina kauniisti kiittävät.

Vierailija
84/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä kun on kaikkea ja mitään ette toivo, olisitte sanonut ettei mitään tai rahaa hyväntekeväisyyteen tms. Kehtaatkin vinkua rahaa omalle tilille!

Vierailija
85/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan kerjääminen on NOLOA. Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, ei isovanhemmilla.

Vierailija
86/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän arvostelun silloin, jos lapsi toivoo jotain kohtuuhintaista, mutta isovanhemmat ostavat toivotun lahjan sijaan krääsää. Mutta se on mielestäni älytöntä, että kun pyydettäessä ei ole annettu yhtään konkreettista toivomusta (rahaa tai yhteislahjaan osallistumista lukuunottamatta), niin arvostellaan isovanhempien lahjoja.

Kolmen nuoren äiti

Vierailija
87/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat lahjamuistot lapsuudestani oli kun isovanhempani ja kummitätini muistivat minua pienellä lahjalla ja setelillä. Sain itse päättää mitä halusin sillä rahalla tehdä. Esim kävin elokuvissa katsomassa Disneyn Lumikit, Bambit, Aristokatit, 101 dalmatialaista jne. Siihen aikaan ( 70' luvulla) niitä näki vain elokuvateattereissa. Oppii myös käyttämään rahaa kun sitä saa.

Vierailija
88/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on näköjään joillekin kova paikka, että nuorempi polvi haluaa eroon kerskakulutuksesta. Häpeäisivät kiittämättömät kakarat, kyllä pitää olla kiitollinen kaikesta mitä joku keksii pistää pakettiin.

Vierailija
89/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin nätisti kiitin niistä yöpaidoista, jotka sitten kannoin UFFille.

Ei se todista että lahjasta olisi ilahduttu, se todistaa että nuori on mummoa hyvätapaisempi.

Vierailija
90/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on nyt ihan teidän oma vika, kun ette keksineet yhtään kohtuuhintaista lahjatoivetta, vaikka sitä erikseen kysyttiin. Minusta on täysin ymmärrettävää, että isovanhemmat haluavat antaa oman lahjan eivätkä osallistua yhteislahjaan.

Kolmen nuoren äiti

Noilla teineillä ei yksinkertaisesti ole kohtuuhintaisia toiveita, vaan toivovat mieluummin sen yhden hyvän kuin monta vähän sinne päin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? He ovat järkeviä kuluttajia, mutta se on jotenkin väärin?

ap

teinisi ei siis käytä mitään, siis kerrassaan mitään kohtuuhintaisia tavaroita tai esim. kosmetiikkaa, joita isovanhemmat olisi voineet ostaa? Edes semmoisia arkisia päivittäin käytettäviä juttuja, kuten nyt nuo kamalat pörrösukat? Käyttävätkö he muuten sukkia? Ehkä isovanhemmat olisi voineet ostaa pörrön sijaan sellaiset mitkä teinille kelpaa, mikäli olisitte asiasta sanoneet, ettekä vaatineet vaan rahaa, sukkia kuluu aina. Ja mitä tulee niihin muihin paketteihin, niin sama ongelma varmaan sielläkin. Isovanhemmat haluaa ostaa käyttötavaraa ja te näitte lahjoina vaan isommat hankinnat. 

Jokapäiväistä tavaraa ostetaan tarpeen mukaan pitkin vuotta. Ei nyt viitsi pantata jotain sukkien tai suihkusaippuan ostamista siihen että joku saa antaa niitä lahjaksi. Olen nyt aika ymmälläni. Teineillä on muutama järkevä toive, mutta niin vaan he ovat huonosti kasvatettuja, epäkiitollisia ja ties mitä ja minä olen huono kasvattaja. Oletteko ihan tosissanne?

ap

Ne toiveet on jo ostettu.

Sinä tässä toivot itsellesi rahaa.

Kai niitä sukkia ja suihkusaippuaa ym kuluu jatkossakin.

Vierailija
91/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on nyt ihan teidän oma vika, kun ette keksineet yhtään kohtuuhintaista lahjatoivetta, vaikka sitä erikseen kysyttiin. Minusta on täysin ymmärrettävää, että isovanhemmat haluavat antaa oman lahjan eivätkä osallistua yhteislahjaan.

Kolmen nuoren äiti

Noilla teineillä ei yksinkertaisesti ole kohtuuhintaisia toiveita, vaan toivovat mieluummin sen yhden hyvän kuin monta vähän sinne päin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? He ovat järkeviä kuluttajia, mutta se on jotenkin väärin?

ap

teinisi ei siis käytä mitään, siis kerrassaan mitään kohtuuhintaisia tavaroita tai esim. kosmetiikkaa, joita isovanhemmat olisi voineet ostaa? Edes semmoisia arkisia päivittäin käytettäviä juttuja, kuten nyt nuo kamalat pörrösukat? Käyttävätkö he muuten sukkia? Ehkä isovanhemmat olisi voineet ostaa pörrön sijaan sellaiset mitkä teinille kelpaa, mikäli olisitte asiasta sanoneet, ettekä vaatineet vaan rahaa, sukkia kuluu aina. Ja mitä tulee niihin muihin paketteihin, niin sama ongelma varmaan sielläkin. Isovanhemmat haluaa ostaa käyttötavaraa ja te näitte lahjoina vaan isommat hankinnat. 

Jokapäiväistä tavaraa ostetaan tarpeen mukaan pitkin vuotta. Ei nyt viitsi pantata jotain sukkien tai suihkusaippuan ostamista siihen että joku saa antaa niitä lahjaksi. Olen nyt aika ymmälläni. Teineillä on muutama järkevä toive, mutta niin vaan he ovat huonosti kasvatettuja, epäkiitollisia ja ties mitä ja minä olen huono kasvattaja. Oletteko ihan tosissanne?

ap

Kyllä.

1. Sinä et kertonut isovanhemmille selkeästi, mitä he voivat hankkia, jos eivät osallistu yhteislahjaan.

2. Et ole opettanut lapsillesi kiitollisuutta ja isovanhempien kunnioitusta, jos he eivät näe tämän lahjan antamisen takana olevaa rakkautta.

3. Itse et ole ymmärtänyt elämästä vielä mitään. Isovanhempien lahjat ovat muutakin kuin lahjoja. Ne ovat muistamista ja ajattelemista, muistojen jättämistä heistä itsestään, kun he ovat kuolleet.

4. Kunniotuksesta hyväksytään joskus epämieluisiakin asioita. Joustetaan. Maailma ei tuhoudu yksiin pörrösukkiin, mutta mummon ja papan sydän voi tuhoutua ilkeydestä ja siitä, että ei saa viettää joulua lastenlasten kanssa. (Vai  mkisi he toivat lahjat jo nyt, eivätkä aattona?)

5. Itse olet joskus ehkä isovanhempi. Toivottavasti sinulla on ymmärtäväiset miniät/vävyt ja lapset.

Vierailija
92/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen nuoren äiti

ap

ap

Sä olet jo aika pelle. Kai ne sukat tai saippua säilyy niin että voi käyttää vaikka ensi syksynä?

Mut oikeestihan haluat vain rahaa OMALLE tilille.

Vierailija
93/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen nuoren äiti

ap

ap

Kyllä, olen tosissani. Mielestäni teinisi vaikuttavat itsekeskeisiltä nirppanoukilta, jos kirjoituksesi pitävät paikkansa. Jos teini ei todellakaan keksi mitään kohtuuhintaista, mikä häntä ilahduttaa, voi hän pyytää lahjaksi lahjoitusta hänen sydäntään lähellä olevaan hyväntekeväisyyteen, esim. luonnonsuojeluun.

Kolmen nuoren äiti

Vierailija
94/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on näköjään joillekin kova paikka, että nuorempi polvi haluaa eroon kerskakulutuksesta. Häpeäisivät kiittämättömät kakarat, kyllä pitää olla kiitollinen kaikesta mitä joku keksii pistää pakettiin.

Kenellä?

On kysytty olisiko mitään, mitä tarvitsee. Monella ei näytä olevan.

Sukkia on, suihkusaippua on juuri ostettu, yöpukuja ei käytä, pähkinät ei sovi, harrastusvälineitä ei tarvi, leffalippuja ei kulu jne. Miten olisi vaikka kuivattuja papuja?

Todellakaan kulutusta ei ole.

Vierailija
95/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni käyttää yhtä tiettyä kampaamon shampoota ja hoitoainetta, yhtä tiettyä suihkusaippuaa, puhdistusmaitoa ja kosteusvoidetta, meikeistä puhumattakaan. Jos ehdotan niitä tai lahjakortteja niitä myyviin liikkeisiin, lahjaksi tulee epäsopivaa markettikamaa selityksessä "sama kai se on". Joidenkin on vaan mahdotonta ottaa huomioon lahjan saajaa.

Vierailija
96/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksei voida antaa sitä mitä toivotaan. On se sitten pörrösukat tai rahaa siihen yhteen isompaan lahjaan. Meillä lapset jo aika pieninä alkoivat toivoa muutamaa täsmälahjaa, pakettien määrä ei ole koskaan ollut tärkeä juttu. Nyt nuorina aikuisina ovat edelleen hyvin harkitsevia ostoissaan.

Ja jos isovanhemmat kysyvät toivetta niin kai siihen saa vastata totuuden mukaisesti että raha olisi hyvä? Ymmärrän harmisi oikein hyvin, Ap.

Vierailija
97/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ensi jouluksi lahjaideoita:

Teatterilahjakortti

Salikortti

Lahjakortti kahvilaan

Festarilippu

Lahjakortti e-kirjoihin

Joku konsertti

Pakohuone

Kampaajakäynti

Lahjakortti urheilukauppaan

Harrastus/joku kurssi

Elämyslahjakortti

Pääsylippu liikuntapaikkaan, ns. kokeilukerta (esim. Kiipeily, karting, trampoliinipuisto, keilaus, purjehdus, megazone tms.)

Kalastusvälineitä tai yhteinen kalareissu

Lahjakortti huvipuistoon

Jos kaikki näistä jo on niin olette itse aiheuttaneet tilanteen. Ei ihme, että on lahjaähky. Jos mikään näistä ei kiinnosta niin ihmettelen miten passiivisia teinejä olette kasvattaneet.

Vierailija
98/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen nuoren äiti

ap

ap

Sinä itse haukuit lapsiasi. Lue aloituksesi. Toinen asia on se, että olette jo hankkineet lastenne lahjat, joten isovanhemmilta tuleva raha tilillesi ei lapsianne ilahduta millään tavalla. Ennemmin vaikka se raha sitten suoraan lapsille olisi parempi, mutta ehkä eivät luota teihin/sinuun. En minäkään luottaisi. Vaikutat epäluotettavalta

Ja ihan sekin herätti huomioni, että suihkusaippuako teiltä ei lopu koskaan? Aikamoiset varastot kun täytyisi erikseen "pantata" ...

Vierailija
99/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin hyvä teidän ehdotuskaan ollut, olisin kysynyt teineiltä mitä tarvitsevat. En ole koskaan tavannut teiniä jolla ei ole YHTÄÄN kohtuuhintaista toivetta kuten vaikkapa lahjakortti vaateliikkeeseen, verkkokauppaan, urheilu/musiikki/harrastejuttuja, partavesi, leffaliput, ravintolan lahjakortti (kai teinisi käyvät jossain syömässä kavereiden kanssa?)..you name it.

Toisaalta ongelmasi on ns. first world problem, joten ota ihan rennosti ja koita kierrättää lahjat, lahjoita pois jne. Varmasti selviät, tsemppiä!

Vierailija
100/801 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin nätisti kiitin niistä yöpaidoista, jotka sitten kannoin UFFille.

Ei se todista että lahjasta olisi ilahduttu, se todistaa että nuori on mummoa hyvätapaisempi.

Todella huonotapainen mummo! Että kehtasi sinulle väärän lahjan ostaa.