Jaaha, isonvanhempien joululahjat lapsille...
Kysyivät toiveita, ehdotettiin että laittaisivat lahjoihin aikomansa rahat meidän tilille niin voitaisiin laittaa ne osana meidän ostamiin lahjoihin. Lapset on teinejä, toivelahjat kalliita ja ei-toivotulle pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Nuo meidän kermaperseet kun haluaa mieluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja turhaa. Nyt tuli kassillinen pieniä paketteja, vamaan pörrösukkia ja vastaavaa taas, en tietenkään avannut. Mikä siinä on, että toiveita kysytään mutta niistä ei haluta välittää?
Kommentit (801)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on nyt ihan teidän oma vika, kun ette keksineet yhtään kohtuuhintaista lahjatoivetta, vaikka sitä erikseen kysyttiin. Minusta on täysin ymmärrettävää, että isovanhemmat haluavat antaa oman lahjan eivätkä osallistua yhteislahjaan.
Kolmen nuoren äiti
Noilla teineillä ei yksinkertaisesti ole kohtuuhintaisia toiveita, vaan toivovat mieluummin sen yhden hyvän kuin monta vähän sinne päin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? He ovat järkeviä kuluttajia, mutta se on jotenkin väärin?
ap
Kyllä järkevä kuluttaja tarvii jotain. Vaikkapa yöpuku tai verkkarit tai kalsareita tai kengät. Tai kosmetiikkaa. Tai koulukirjoja. Tai uimalippuja. Tai kirjan. Tai kalenterin.
Jep. Ja sitä rahaa ei voi antaa, että teini ostaisi sillä sitten sen koulukirjan.
Jos he haluavat ostaa lahjan, kai aina jotain toiveita tai tarpeita on.
Eli isovanhemman tarpeet jyrää teinin tarpeet.
Teini nyt kuitenkin esim tietää mistä sen koulukirjankin saa edullisesti.
Ei tietenkään jyrää. Kenenkään ei tarvitse toiselle ostaa lahjaa, mutta jos haluaa, saa kai sitä ostaa? Se on lisäarvo, ei itsestäänselvyys.
Ymmärrän isovanhempiakin. Osa sitä jouluun valmistautumista on näpertely pakettien kanssa.
Kai nyt jotain pientä tarpeellista olisit voinut keksiä?
Käsineet? Tavalliset sukat? Suihkusaippua (sopivaa merkkiä)? Jotain herkkua? Ehkä jo jotain omilleen muuttamista varten, sekin kun koittaa yllättävän pian?
Meidän nuoret ovat myös hyvin tietoisia kuluttajia. Vaatteita on muutama mieluinen setti, ei mitään jatkuvaa ostamista. Eivätkä halua lahjojakaan.
Minä lahjoitan heille aina lahjaksi osakkeita, voivat sitten aikuisena käyttää vaikka asunnon käsirahana, jos siis asuntoakaan ostavat.
Isovanhemmat yms aina jotain hankkivat, vaikka heillekin on toivottu, että avustakaa vaikka lukiokirjojen hankinnassa. Siis nuoret itse ovat toivoneet. Minusta on kummallista, miksi toisten valintoja on vaikea kunnioittaa, jos joku ei halua tavaraa, ei hän ilahdu kaikenlaisesta sälästä.
Ostakaa oman kodin perustamiseen astiastoja, pannuja, kauhoja yms. niin niitä veetuttaa kahta kauheammin. Itse kudotut villasukat ja paistinpannun antaisin minä joululahjaksi. Ihan sama mitä ne yrittää ruinata. ;D
Ruuanlaittovehkeitähän kaikki tarvitsee kun he omilleen lähtevät.
Miksei teillä itsellä ole varaa teinien lahjoihin? Mihin tuhlaatte? Ehkä isovanhemmat haluavat että lahja menee varmasti kanssa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oman kodin perustamiseen astiastoja, pannuja, kauhoja yms. niin niitä veetuttaa kahta kauheammin. Itse kudotut villasukat ja paistinpannun antaisin minä joululahjaksi. Ihan sama mitä ne yrittää ruinata. ;D
Ruuanlaittovehkeitähän kaikki tarvitsee kun he omilleen lähtevät.
Miksi ylipäätään haluat antaa lahjan ihmiselle, jonka jyräät täysin pilkan kera???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ostaa lahjoja, joista ilahtuu itse. Just sitä turhaa krääsää jne.
Mä sain aikoinani joka vuosi yöpäidan mummolta. En käytä yöpaitaa, siellä niitä oli pinossa paketissa sitten monta, kunnes kerran vein UFFiin koko kasan.
Harmitti, koska opiskelijalle olisi ollut käyttöä vaikka viidellä eurolla rahaa, muttei niillä kalliilla turhakkeilla.
Sellaista se on.
Yöpukua voi käyttää vaikka kotivaatteena.
Yöpaidassa keskellä päivää? :D
Hei lapsen kaverit, käykää peremmälle, mä olen just menossa sänkyyn.....?Ei näin. :)
Niinhän tuossa luki.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa itse ne kallit lahjanne ja antakaa muille se ilo että että saa vaikka sukkia paketoida. 15 ja 17 ikäiset voivat jo mennä kesätöihin tienaamaan kallista elekroniikkaa. Vanhat ihmiset eivät ymmärrä miksi pitää niin kalliita lahjoja antaa kun eivät ole itsekkään sellaisia saaneet. Ennen piti mennä töihin tienaamaan kallimmat tarvikkeensa sillä sellaiset eivät kuuluneet perustarpeisiin.
Ollaan jo ostettu ne kalliit lahjat. Isovanhempien osallistuminen kohtuulliseksi katsomallaan summalla olisi ollut kiva lisä, mutta kun ei niin ei. Kumpi muuten on tärkeämpää, lahjan antajan vai saajan ilo? Nyt painotetaan aika paljon enemmän antajan iloa. Lahjaksi tulevat kalliit tavarat ovat monessakin mielessä perustarpeita. 9-luokkalainen toivoi ja saa lukioon kelpaavan läppärin, järkevä ja tarpeellinen hankinta siis, mikä olisi pitänyt viimeistään syksyllä hankkia joka tapauksessa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisille voisi alkaa kerätä jo jotain laadukasta astiastoa ja kodintavaraa. Itsenäistyminen on toivottavasti jo ovella.
Kyllä. 17 v on lukion tokalla, saattaa siis muuttaa jo 1,5 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo on nyt ihan teidän oma vika, kun ette keksineet yhtään kohtuuhintaista lahjatoivetta, vaikka sitä erikseen kysyttiin. Minusta on täysin ymmärrettävää, että isovanhemmat haluavat antaa oman lahjan eivätkä osallistua yhteislahjaan.
Kolmen nuoren äiti
Noilla teineillä ei yksinkertaisesti ole kohtuuhintaisia toiveita, vaan toivovat mieluummin sen yhden hyvän kuin monta vähän sinne päin. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? He ovat järkeviä kuluttajia, mutta se on jotenkin väärin?
ap
Kyllä järkevä kuluttaja tarvii jotain. Vaikkapa yöpuku tai verkkarit tai kalsareita tai kengät. Tai kosmetiikkaa. Tai koulukirjoja. Tai uimalippuja. Tai kirjan. Tai kalenterin.
Jep. Ja sitä rahaa ei voi antaa, että teini ostaisi sillä sitten sen koulukirjan.
Jos he haluavat ostaa lahjan, kai aina jotain toiveita tai tarpeita on.
Eli isovanhemman tarpeet jyrää teinin tarpeet.
Teini nyt kuitenkin esim tietää mistä sen koulukirjankin saa edullisesti.
Ei tietenkään jyrää. Kenenkään ei tarvitse toiselle ostaa lahjaa, mutta jos haluaa, saa kai sitä ostaa? Se on lisäarvo, ei itsestäänselvyys.
Jyrää jos lahjassa olennaista on se isovanhempi eikä teini.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa itse ne kallit lahjanne ja antakaa muille se ilo että että saa vaikka sukkia paketoida. 15 ja 17 ikäiset voivat jo mennä kesätöihin tienaamaan kallista elekroniikkaa. Vanhat ihmiset eivät ymmärrä miksi pitää niin kalliita lahjoja antaa kun eivät ole itsekkään sellaisia saaneet. Ennen piti mennä töihin tienaamaan kallimmat tarvikkeensa sillä sellaiset eivät kuuluneet perustarpeisiin.
Taas meni pointti ohi niin että humahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ovat surkeasti kasvatettuja jos eivät ole kiitollisia villasukista yms. Kaltaiseltasi huonolta äidiltä pitäisi evätä oikeudet tavata lapsiaan.
Lässyn lässyn. Meillä ei kukaan käytä villasukkia, on näet lattialämmitys. Vie niitä jonnekin eläkeläisklubille ihmisille joilla huono ääreisverenkierto.
Kyllä meilläkin on lattialämmitys ja lapset 15v 17v 19v rakastaa mummin tekemiä villasukkia, samoin kun mieheni ja minä 😍
Pidän minäkin villasukista kovasti, mutta jos joku ei pidä, miksi tälle pitää niitä tuputtaa?
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoret ovat myös hyvin tietoisia kuluttajia. Vaatteita on muutama mieluinen setti, ei mitään jatkuvaa ostamista. Eivätkä halua lahjojakaan.
Minä lahjoitan heille aina lahjaksi osakkeita, voivat sitten aikuisena käyttää vaikka asunnon käsirahana, jos siis asuntoakaan ostavat.
Isovanhemmat yms aina jotain hankkivat, vaikka heillekin on toivottu, että avustakaa vaikka lukiokirjojen hankinnassa. Siis nuoret itse ovat toivoneet. Minusta on kummallista, miksi toisten valintoja on vaikea kunnioittaa, jos joku ei halua tavaraa, ei hän ilahdu kaikenlaisesta sälästä.
Niin ahneita että pitäisi saada säkillinen rahaa. Ei lapsettomillekkaan kukaan tuo sakillistä rahaa niin miksi te olette niin erikoisia. Menkää töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisille voisi alkaa kerätä jo jotain laadukasta astiastoa ja kodintavaraa. Itsenäistyminen on toivottavasti jo ovella.
Kyllä. 17 v on lukion tokalla, saattaa siis muuttaa jo 1,5 vuoden päästä.
Meillä on jo molemmille kaikki mitä tarvitsevat. Turha sitäpaitsi niitäkään on ostella kysymättä mitä halutaan.
Joillekin isovanhemmille on tärkeää antaa lahjaksi jotain konkreettista juuri heiltä. Toisilla voi olla myös suuri tarve antaa paljon lahjoja, koska se osoittaa rakkautta. Vähän sama juttu kuin ruuan tuputtamisessa. Helpoimmalla pääsisi, jos isovanhemmille keksisi sen yhden vakiolahjan, jonka voisivat aina hankkia ja osallistua lisäksi kalliimpaan lahjaan. Meillä isovanhemmat ostavat joka vuosi yöpuvun tai pitkät kalsarit tarpeen mukaan. Toivetta esitetään lähinnä mallista, mekko, pitkät/lyhyet housut. Isovanhemmat pysyvät tyytyväisenä. Toinen vastaava helppo lahja olisi kirja. Joka vuosi valittaisiin yksi tai kaksi kirjaa, joista isovanhemmat voisivat sitten valita.
Ymmärrän kyllä tuskasi. Itsekin sain teininä isoäidiltäni aina pörrösukkia lahjaksi, koska olin tunnettu vilukissa. Harmi vaan, ettei ne pörrösukat lämmitä yhtään, hiostaa vain. Isoäiti on nyt kuollut ja käyttelen sitten edelleen niitä pörrösukkia saunan jälkeen ja ajattelen häntä. Ovatpa olleet yllättävän kestävä lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ovat surkeasti kasvatettuja jos eivät ole kiitollisia villasukista yms. Kaltaiseltasi huonolta äidiltä pitäisi evätä oikeudet tavata lapsiaan.
Lässyn lässyn. Meillä ei kukaan käytä villasukkia, on näet lattialämmitys. Vie niitä jonnekin eläkeläisklubille ihmisille joilla huono ääreisverenkierto.
Kyllä meilläkin on lattialämmitys ja lapset 15v 17v 19v rakastaa mummin tekemiä villasukkia, samoin kun mieheni ja minä 😍
Pidän minäkin villasukista kovasti, mutta jos joku ei pidä, miksi tälle pitää niitä tuputtaa?
Jos et pidä niin lahjoita pelastusarmeijan pataan niin joku onnellinen saa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen nuoren äiti
ap
teinisi ei siis käytä mitään, siis kerrassaan mitään kohtuuhintaisia tavaroita tai esim. kosmetiikkaa, joita isovanhemmat olisi voineet ostaa? Edes semmoisia arkisia päivittäin käytettäviä juttuja, kuten nyt nuo kamalat pörrösukat? Käyttävätkö he muuten sukkia? Ehkä isovanhemmat olisi voineet ostaa pörrön sijaan sellaiset mitkä teinille kelpaa, mikäli olisitte asiasta sanoneet, ettekä vaatineet vaan rahaa, sukkia kuluu aina. Ja mitä tulee niihin muihin paketteihin, niin sama ongelma varmaan sielläkin. Isovanhemmat haluaa ostaa käyttötavaraa ja te näitte lahjoina vaan isommat hankinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan jo ostettu ne kalliit lahjat. Isovanhempien osallistuminen kohtuulliseksi katsomallaan summalla olisi ollut kiva lisä, mutta kun ei niin ei. Kumpi muuten on tärkeämpää, lahjan antajan vai saajan ilo? Nyt painotetaan aika paljon enemmän antajan iloa. Lahjaksi tulevat kalliit tavarat ovat monessakin mielessä perustarpeita. 9-luokkalainen toivoi ja saa lukioon kelpaavan läppärin, järkevä ja tarpeellinen hankinta siis, mikä olisi pitänyt viimeistään syksyllä hankkia joka tapauksessa.
ap
jotenkin nyt tuntuu että sinä vaan haluaisit päästä halvemmalla. Kai ne nuoret nyt syö edes joskus jotain hyvää? Tarvitsevat suihkusaippuaa tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli olisit toivonut rahaa itsellesi.
Eiköhän kahjan antaja päätä mitä antaa.