Jaaha, isonvanhempien joululahjat lapsille...
Kysyivät toiveita, ehdotettiin että laittaisivat lahjoihin aikomansa rahat meidän tilille niin voitaisiin laittaa ne osana meidän ostamiin lahjoihin. Lapset on teinejä, toivelahjat kalliita ja ei-toivotulle pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Nuo meidän kermaperseet kun haluaa mieluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja turhaa. Nyt tuli kassillinen pieniä paketteja, vamaan pörrösukkia ja vastaavaa taas, en tietenkään avannut. Mikä siinä on, että toiveita kysytään mutta niistä ei haluta välittää?
Kommentit (801)
En edelleenkään ymmärrä mitä kliinistä on hyvin kohdistetulla lahjakortilla?
Siis kun on ensin tiedossa mistä lahjan saaja pitää. Esim. neulojalle lankakaupan lahjakortti, eräilijälle partiokaupan, innokkaalle lukijalle kirjakaupan jne. Olen tätä esim. omille vanhemmille ehdottanut monta kertaa, kun ovat etsineet lahjaa aikuiselle ihmiselle. Mutta kun ei lahjakorttia voi antaa. On sitten viety joku kristallipytty tai eläinveistos hyllyyn niiden 35 samanlaisen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vain, että miksi lahjojen antajat hakuavat miellyttää vain itseään? Eikö lahjojen antamisessa ole kyse juurikin toisen ilahduttamisesta? Kuka edes kuvittelee että joku parin euron tuikkukippo tai koriste-esine ynnä muu tilpehööri olisi mieluinen lahja?
Minua ilahduttaa kun olen antanut sellaisia lahjoja, joista on hyötyä ja iloa saajilleen.
No eiköhän jokainen toivo että lahjansa ilahduttaisi saajaa. Ja mistä sinäkään tiedät ovatko sinun lahjasi olleet hyödyllisiä ja synnyttäneet iloa? Lahjan saaja on hyvinkin voinut teeskennellä iloista.
Mutta toivottua lahjaa ei voi antaa?
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pitkästä ketjussa viikko-pari sitten sanottiin että kahvipaketti on lapsenlapselle sopiva lahja. Mitä sitä sitten muuta?
Sanottiin sttä kahvipaketti on sopiva tuliainen. Sitten vasta keksitkin että lapsella on muka synttärit.
On tämä elämä niin vaikeaa! Yksi on inhonnut Arctica-astioitaan 35 vuotta enkä ymmärrä mitä naurettavaa on Lidlin pyyhkeissä ja kylpytuotteissa? Pitäisi varmaan olla Balmuiria? Ja jonkun mielestä ei mitään astioitakaan saa lapselle/teinille kerätä kun kaikki ostetaan Ikeasta samalla kertaa kun nuori muuttaa pois kotoa. Yhden lapsi käyttää vain yhtä tiettyä shampoota, yhtä tiettyä puhdistusainetta, yhtä tiettyä kasvovettä jne. jne. On vaikeaa! Lukekaapa omat kirjoituksenne uudelleen niin huomaatte miten typeriltä kuulostatte.
Ja kaikille mummoille antaisin neuvoksi, antakaa se raha, jos rahaa annatte, suoraan sille lapselle jos etukäteen ei olla yhteislahjasta sovittu. Tai jos rahaa on vähän niin laittakaa se omaan hyvinvointiinne. Ei ainakaan kenenkään tarvi sitten kiukutella minkään pörrösukkien tms. vuoksi.
Ja tähän loppuun vielä että sain 16-vuotiaana isoäidiltäni Nuutajärven lasiset jälkiruora-astiat. Ovat edelleen kaikki hyvässä kunnossa ja vielä reilun 40 vuoden jälkeen muistan aina isoäidin kun otan kyseiset maljat käyttöön. Kyllä niistä mukava muisto jäi, isoäidin kuolemastakin on kohta se 40 kulunut.
Meillä myös nuoret, jotka toivovat yhtä tai kahta lahjaa. Lahjat ovat kalliimpia, mutta kyllä niitä sitten käytetäänkin. Onneksi lukevat kirjoja, joten lahjatoiveina usein isovanhemmille on usein kirja. Ja joskus joku tietty kosmetiikkatuote, elokuvaliput.
Olen huomannut, että myös jälkikasvun kaverit ovat fiksuja kuluttamisessaan. Kaikkea ylimääräistä suorastaan vältellään. Nuo kirjatkin saisivat kirjastosta (omien sanojensa mukaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lahjoista saadaan aikaiseksi tälläinen poru?! Jos lahjat eivät miellytä saajaa niin ainahan ne voi antaa avaamattomina eteenpäin tai viedä kirpparille. Ellei se lahjanantaja osaa ostaa tai haluakaan ostaa niitä mitä häneltä toivotaan, niin onpahan saanut itselleen sen antamisen ilon. Eikö suoda se hänelle jouluna? Tavaroista pääsee aina eroon.
MIKSEI SITÄ VOI TEHDÄ JÄRKEVÄSTI? Niin että kaikki on tyytyväisiä. MIKSI EI? Miksi antamisen iloa on vain lahjoista joita kukaan ei toivo???
Jumalaton homma näitä sitten siivoilla ja hinnoitella kirpparille ja lajitella jne.
Ei tarvitse tehdä mitään, kun vie SPR:n kirpparille lahjoituksena. Kaikki saavat hyvän mielen.
Paitsi viedä
Ei tarvitse viedäkään! He hakevat kotoakin. Pitää vain soittaa ja sopia aika. Kätevää.
Varmaan hakevatkin muutaman tuikkukipon, oikein mielelläänkin vielä.
Ai nytkö niitä onkin enää vain muutama?
Luulisi sinne 700 000 €:n taloon mahtuvan...
Vierailija kirjoitti:
On tämä elämä niin vaikeaa! Yksi on inhonnut Arctica-astioitaan 35 vuotta enkä ymmärrä mitä naurettavaa on Lidlin pyyhkeissä ja kylpytuotteissa? Pitäisi varmaan olla Balmuiria? Ja jonkun mielestä ei mitään astioitakaan saa lapselle/teinille kerätä kun kaikki ostetaan Ikeasta samalla kertaa kun nuori muuttaa pois kotoa. Yhden lapsi käyttää vain yhtä tiettyä shampoota, yhtä tiettyä puhdistusainetta, yhtä tiettyä kasvovettä jne. jne. On vaikeaa! Lukekaapa omat kirjoituksenne uudelleen niin huomaatte miten typeriltä kuulostatte.
Ja kaikille mummoille antaisin neuvoksi, antakaa se raha, jos rahaa annatte, suoraan sille lapselle jos etukäteen ei olla yhteislahjasta sovittu. Tai jos rahaa on vähän niin laittakaa se omaan hyvinvointiinne. Ei ainakaan kenenkään tarvi sitten kiukutella minkään pörrösukkien tms. vuoksi.
Ja tähän loppuun vielä että sain 16-vuotiaana isoäidiltäni Nuutajärven lasiset jälkiruora-astiat. Ovat edelleen kaikki hyvässä kunnossa ja vielä reilun 40 vuoden jälkeen muistan aina isoäidin kun otan kyseiset maljat käyttöön. Kyllä niistä mukava muisto jäi, isoäidin kuolemastakin on kohta se 40 kulunut.
Meillä nuori käytti paljon aikaa ja energiaa löytääkseen shampoon, jossa ei olisi alkoholia, sulfaatteja, silikonia jne. Ei tulisi mieleenkään tarjota jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisille voisi alkaa kerätä jo jotain laadukasta astiastoa ja kodintavaraa. Itsenäistyminen on toivottavasti jo ovella.
No joo, mutta niissäkin mummon maku voi olla erilainen, kuin nuoren maku. Oma mummoni keräsi minulle pikkuhiljaa Arabian Arctica- sarjan kahvikuppeja ja -lautasia. En edes juo kahvia ja vieraille tarjoan mukista. Lopulta kaapissa oli 15 (!!) kahvikuppi/tassi-paria. Laadukasta toki, mutta ihan turhaa hyllyntäytettä. Lopulta kärräsin ne kirppikselle.
Kahvinjuojana voin vakuuttaa että hyvä kahvi maistuu kahvikupista paremmalta kuin mukista.
Meillä vanhempani antavat minulle rahaa jolla ostaa lapsille sopivia lahjoja. Tönävuonna menee kalliimpiin yhteislahjoihin. Toinen halusi kalliin peliratin ja toinen kalliita piirustusvälineitä.
Anoppi kyseli mitä vosi antaa. Haluaisi antaa muutakin kuin rahaa. Keksin sitten molemmille lapsille ommeltavat jutut jotka anoppi teki lapsille (päiväpeitot). Anoppi rakastaa ompelua ja erityisesti kun saa ommella lapsenlapsille.
Kaikki tyytyväisiä jos ei tule kassikaupalla krääsää joka aiheuttaa lähinnä pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen saattaa olla niinkin yksinkertainen syy kuin se, että ne tuotteet sopivat parhaiten nuoren iholle.
Appiukko osti aina pojalleen omasta mielestään fiksua juttuja. Mies joskus huokasi että olisi ollut oikeastaan mielummin ilman lahjaa mitä se että selvittää ja toivoo jotain tiettyä esim legopaketti niin isä ostaakin sitten jonkun toisen kun se on hänen mielestään parempi...
Meillä on miehen lahjoja 20 vuoden takaa varastossa käyttämättömänä esim salkku (kukaan meistä ei tykkää käyttää salkkua), metallinen kallis kolikkolipas jne. Toki nämä tulee aina kerran vuodessa vastaan kun siivotaan varastoa ja aina lähinnä ärsyttää. Vievät tilaa mutta mies ei kehtaa hävittääkkään kun käyttämättömiä jne. Mutta ei niistä ole vielä ollut mitään iloa. Mutta tilaa vievät.
Me ostamme lapsillemme mielummin juuri sitä mitä toivovat (jos toiveet järkeviä eli budjettiin sopivia jne ja lasten kanssa neuvotellaan toiveista ja syistä miksi toivovat juuri tiettyä juttua). Turha ostaa läjä paketteja joissa melkein hyvää tai kiinostavaa tavaraa.
Kyllä, se rahan polttamisjuttu on täysin tosi. Olin paikalla kuulemasa asianomaisen möläytettyä hämmennyksissään yllättyneenä oltuaan ihmeissään niiden rahojen tultua puheeksi. Ei ollut tiennyt mitään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ai mikä vika on astiastossa jota ei halua tai kylpytuotteissa, joita ei tarvitse? No se, että ne ovat turhaa kaapintäytettä. Jos minä haluan Balmuirin viltin, Gantin kylpypyyhkeet ja vain Pentikin astioita, minulla on täysi oikeus sellaiset itselleni ostaa ja niitä käyttää. Minulla on myös oikeus käyttää juuri sitä kosmetiikkaa mitä haluan, eikä ulkopuolinen saa päättää että nyt tämä epävegaaninen ja överisti hajustettu 2 € kosteusvoide on löydyttävä kaapista. Saan käyttää rahani myös asumis- ja säilytyskustannusten suhteen ihan siihen minkä haluan. Minun ei tarvitse ostaa kalliimpaa ja isompaa asuntoa, vuokrata varastoa tai vain muuttaa paremmin säilytystilaa sisältävään kotiin siksi, että minulle on kerätty 20 ihmisen kattaus Myrnaa isoäitini toimesta ja isotädit ostavat joka joulu jotain epämieluisaa ja turhaa, mm. turkisasusteita ja eri paria olevia markettiastioita.
Tämä se pointti onkin. Ihminen saa itse valita mitä haluaa kotiinsa ja minkälainen kotinsa haluaa olevan. Siksi itsekin noudatan aina lahjansaajan toiveita, enkä osta mahdollisimman halpaa tavaraa, jotta saan mahdollisimman monta lahjaa annettua, vain siksi että sain halvalla jotain. Mieluummin menen tyhjin käsin kuin kädet täynnä tavaraa jota kukaan ei halua. Tännekin vieraat ovat tervetulleet tyhjin käsin, oikeastaan se on suotavaakin.
Toki voisin muistella isoäitiäni silloin kun kerran vuodessa otan Myrnat esiin kaapista, pyyhin pölyt, laitan ne takaisin ja kiroan sitä kun tuokin kaappi olisi paremmassa käytössä kuiva-aineiden säilytyspaikkana. Minä kuitenkin mieluummin muistelen isoäitiäni kuvista, niistä tarinoista joita hän on sota-ajoista ja lapsuudestaan kertonut ja jotka minä olen kirjoittanut talteen, kirjeistä joita hän on minulle kirjoittanut, muistikirjasta joka on täynnä tarinoita, elämänviisauksia, ohjeita kodinhoitoon ja ruoanlaittoon, kertomuksia minun lapsuudesta, kuvia minusta ja isoäidistä. Se muistikirja, kirjeet ja kuvat, sekä kirjoitetut, nyt jo 102-vuotiaan isoäidin muistot ovat paljon rakkaampia, kuin astiasto josta en pidä ja jota en käytä.
Minä sain anopilta rumaa ruskeaa taidelasia, ruman astiaston ja savonia-aterimia.
Inhoan kaikkia ja joka kerta ne nähdessäni muistan miten anoppi ei kuunnellut eikä kunnioittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pitkästä ketjussa viikko-pari sitten sanottiin että kahvipaketti on lapsenlapselle sopiva lahja. Mitä sitä sitten muuta?
Sanottiin sttä kahvipaketti on sopiva tuliainen. Sitten vasta keksitkin että lapsella on muka synttärit.
Nyt meni pieleen. Minä en ole kommentoinut tähän ketjuun mitään. Voitko kuvitella, joku muukin piti ajatustasi typeränä kuin minä? Itse keksit tuliaisen, vaikka lainatuissa viesteissä kerrottiin nimenomaan lahjoista, kirjoneulesukat esimerkkinä. Mutta sinähän et viitsinyt lukea kaikkia lainauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni pieleen. Minä en ole kommentoinut tähän ketjuun mitään. Voitko kuvitella, joku muukin piti ajatustasi typeränä kuin minä? Itse keksit tuliaisen, vaikka lainatuissa viesteissä kerrottiin nimenomaan lahjoista, kirjoneulesukat esimerkkinä. Mutta sinähän et viitsinyt lukea kaikkia lainauksia.
Siinä ei pihahdettukaan että kyse oli yksivuotiaan syntymäpäivistä. Se keksittiin kun piti päästä jankkaamaan lisää. Ja kyllä se jankkaaja olit sinä. Tympeän tyylisi tunnistaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei pihahdettukaan että kyse oli yksivuotiaan syntymäpäivistä. Se keksittiin kun piti päästä jankkaamaan lisää. Ja kyllä se jankkaaja olit sinä. Tympeän tyylisi tunnistaa kyllä.
Valitettavasti olet väärässä. Mutta ole vaan. Varmasti oikein mukava olotila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olet väärässä. Mutta ole vaan. Varmasti oikein mukava olotila.
Lisää tympeää tunnistettavaa jankkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teinit jo tietävät, että turha ja tarpeeton krääsä on täysin typerää luonnonvarojen haaskausta.
Pörrosukkia nyt vaan ei yksinkertaisesti tarvitse, jos on jo hyvät villasukat jne. Miksi pitäisi vuosittain kantaa turhaa tavaraa roskaa, vain koska joku haluaa ostaa ja ostaa?
Eivät teinit ole huonosti kasvatettu. He vaan mieluummin ovat ilman, kuin haaskaavat turhaan. Eivät he mitään pyytäneet.
Teinien toivomat kalliit lahjat ovat yleensä uusin älypuhelin (vaikka vanha toimii vielä) tai muutta kallista elektroniikkaa, vaikka vanha on yhä toimivaa. Kerskakulutusta pahimmillaan ja kuluttaa luonnonvaroja. Siinä jää turha pörrösukkaparikin toiseksi.
Ei ole. Normaalin keskiverto perheen normaali teini ei toivo uutta puhelinta joka joulu. Ehkä 3-4 vuoden välein, kun oikea tarve. Taidat nyt sotkea jouluapu perheisiin nuo toiveet. Aika fiksuja ovat perusperheiden perusteinit.