"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
Vierailija kirjoitti:
vanhainkodissa oli yökkövihko, johon yökkö kirjoitti yön tapahtumat ja kertoi aamuraportilla. Joskus vihossa oli tasi hauskoja juttuja mitä oli tapahtunut tai joku mummo sanonut
Kyllä on käytössä ihan vieläkin sosiaalialalla. Eikä pelkästään yön, vaan ihan koko päivän tapahtumista tehdään raportit. Monissa toimipisteissä katsottu, että helpompi pitää vihkomuodossa, koska sen saa napattua pöydältä mukaan esim kokoukseen, eikä tarvitse olla aina tietokonetta hollilla. Kesällä saatetaan kokoustaa esim. sisäpihalla. Ja väliin voi laittaa jotain lappuja tyyliin "aamuvuoro, antakaa tämä asiakkaalle X" jota ei voi thedä sähköisessä muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaikea käsittää, että elämää on ollut ennen 2010- lukeakin ja ihan hyvää elämää, vaikkei some hallinnutkaan kaikkea.
Nykyisessä riisto ja anastajavallassa on elossa, mutta ei elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias lapsenlapseni ei tiennyt, mikä on kiiltokuva, paperinukke tai filmirulla.
Varmaan paljon monta muutakin asiaa, joita ei tiedä. Mutta tietää toisaalta niin paljon muuta :D Käyttää tietokonetta kuin vettä vain, lataa ohjelmat, selvittää ongelmat..
On luokkansa tietokonevastaava. Sellainenkin outo nimike on ainakin tässä helsinkiläisessä kakkosluokassa.
Aika omituista, minun lapsenlapsi kerää kiiltokuvia ja leikkii paperinukeilla, filmirullasta hän tuskin tietää.
Asumme myös Helsingissä.
Okei.. mielenkiintoista.
Myydänkö siis kiiltokuvia jossain tai paperinukkeja? Jossain vanhaintavarakaupassa toki. Olen seurannut myös lapsenlapseni kavereiden elämää ja tuntuu kyllä oudolta, että joku keräisi kiiltokuvia ja leikkisi paperinukeilla.
Ajattelitko vain haastaa mut?
Itse ostin viimeksi Flying Tiger Copenhagen kaupasta, Hesasta.
Oltiin työporukan kanssa retkellä ja poikettiin syömään elämystavaratalo Kasvihuoneilmiöön. Näkyykin olevan edelleen olemassa, tosin suljettuna kattoremontin takia. Olin onneni kukkuloilla, kun huomasin, että siellä myytiin lapsuudestani tuttua Lumikki-paperinukkea. Olihan se pakko ostaa, en tosin leikellyt sitä irti levystä. Lapsuuden hienoimpia hetkiä oli, kun pääsi Hämeenlinnassa Paperikauppa Elbeen (oli Sibeliuksenkadulla) ja jostain oli onnistunut saamaan vähän rahaa. Elbe oli lapselle taivas. Siellä oli mm. valtavat valikoimat paperinukkeja. Niistä sitten valkkaamaan mieluisin. Hienoja leikkejä niiden nukkien kanssa leikittiin. Sitten tehtiin myös itse vaatteita niille. Ei kai oikein ollut pahvia leikkeihin saatavilla, kun uusia nukkeja piti tehdä vanhojen kouluvihkojen kansipapereista. Siitä kääntöpuolesta siis. Oli vähän tukevampaa kuitenkin kuin ohut paperi, josta sitten tehtiin niitä vaatteita.
Oliskohan paikalla ketään, joka osaisi vastata mun kysymykseeni?
Sain iäkkäämmältä sukulaiselta paperinukkeja, jotka olivat entisaikojen esikuva apu-lehden julkkispaperinukeille. Sain blondin nuken nimeltä Doris, joka oli ilmeisesti Doris Day, mutta toinen nukke oli tummatukkainen ja nimeltään Nadja. Ketä se mahtoi esittää? Tietääkö kukaan? Onko hyviä arvauksia?
Voisiko olla voimistelija Nadia Gomaneci, joka 16-vuotiaana voitti monta olympiakultaa Montrealissa 1976?
Nadja olisi kyllä paperinukkensa ansainnut, mutta nämä oli aikaisemmalta ajalta eli arvaisin noin 1960 tai ehkä jopa aikaisemmin. Tyyli oli jotain tämän tapaista https://www.vahvike.fi/fi/kuvat/kuva/1598
Jos nimeä ei olisi ollenkaan, niin voisin kuvitella nuken Sofia Loreniksi.Näin kerran jonkun artikkelin kuvituksessa nämä samat paperinuket, ja siinä mainittiin, että vaalea nukke oli Doris Day ja taustalla näkyi tumma nukke, ja siinä luki Nadja. Siihen asti olin kuvitellut, että sukulaiseni oli itse keksinyt nukeille nimet, joten ei silloin tullut mieleeni kysyä, ja nyt on liian myöhäistä. Jotenkin vain asia jäi kiehtomaan.
Nadja Tiller?
https://cdn11.bigcommerce.com/s-ydriczk/images/stencil/608x608/products…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias lapsenlapseni ei tiennyt, mikä on kiiltokuva, paperinukke tai filmirulla.
Varmaan paljon monta muutakin asiaa, joita ei tiedä. Mutta tietää toisaalta niin paljon muuta :D Käyttää tietokonetta kuin vettä vain, lataa ohjelmat, selvittää ongelmat..
On luokkansa tietokonevastaava. Sellainenkin outo nimike on ainakin tässä helsinkiläisessä kakkosluokassa.
Aika omituista, minun lapsenlapsi kerää kiiltokuvia ja leikkii paperinukeilla, filmirullasta hän tuskin tietää.
Asumme myös Helsingissä.
Okei.. mielenkiintoista.
Myydänkö siis kiiltokuvia jossain tai paperinukkeja? Jossain vanhaintavarakaupassa toki. Olen seurannut myös lapsenlapseni kavereiden elämää ja tuntuu kyllä oudolta, että joku keräisi kiiltokuvia ja leikkisi paperinukeilla.
Oltiin työporukan kanssa retkellä ja poikettiin syömään elämystavaratalo Kasvihuoneilmiöön. Näkyykin olevan edelleen olemassa, tosin suljettuna kattoremontin takia. Olin onneni kukkuloilla, kun huomasin, että siellä myytiin lapsuudestani tuttua Lumikki-paperinukkea. Olihan se pakko ostaa, en tosin leikellyt sitä irti levystä. Lapsuuden hienoimpia hetkiä oli, kun pääsi Hämeenlinnassa Paperikauppa Elbeen (oli Sibeliuksenkadulla) ja jostain oli onnistunut saamaan vähän rahaa. Elbe oli lapselle taivas. Siellä oli mm. valtavat valikoimat paperinukkeja. Niistä sitten valkkaamaan mieluisin. Hienoja leikkejä niiden nukkien kanssa leikittiin. Sitten tehtiin myös itse vaatteita niille. Ei kai oikein ollut pahvia leikkeihin saatavilla, kun uusia nukkeja piti tehdä vanhojen kouluvihkojen kansipapereista. Siitä kääntöpuolesta siis. Oli vähän tukevampaa kuitenkin kuin ohut paperi, josta sitten tehtiin niitä vaatteita.
Sain iäkkäämmältä sukulaiselta paperinukkeja, jotka olivat entisaikojen esikuva apu-lehden julkkispaperinukeille. Sain blondin nuken nimeltä Doris, joka oli ilmeisesti Doris Day, mutta toinen nukke oli tummatukkainen ja nimeltään Nadja. Ketä se mahtoi esittää? Tietääkö kukaan? Onko hyviä arvauksia?
Voisiko olla voimistelija Nadia Gomaneci, joka 16-vuotiaana voitti monta olympiakultaa Montrealissa 1976?
Comaneci on syntynyt 12.11.1961. Noitten olympialaisten aikaan hän oli vasta 14-vuotias, täytti 15 saman vuoden lopulla.
Sunnuntai-iltapäivän TV ohjelmat. Joka kodin asuntomarkkinat ja "remontti-Reiska". Frendit, simpsonit, Dawson's creeck... jotain muutakin oli otti päähän kun olikin formula viikonloppu ja nää jäi pois ohjelmistosta.
Rick Dees weekly top 40. Jenkkien parhaat biisit. Radio 1:ltä
Jos uskaltas niin kertos että jo 70-luvulla harrastettiin villiä irtoseksiä pikku pölyssä...
Äippä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme myös Helsingissä.
Okei.. mielenkiintoista.
Nadja olisi kyllä paperinukkensa ansainnut, mutta nämä oli aikaisemmalta ajalta eli arvaisin noin 1960 tai ehkä jopa aikaisemmin. Tyyli oli jotain tämän tapaista https://www.vahvike.fi/fi/kuvat/kuva/1598
Jos nimeä ei olisi ollenkaan, niin voisin kuvitella nuken Sofia Loreniksi.Näin kerran jonkun artikkelin kuvituksessa nämä samat paperinuket, ja siinä mainittiin, että vaalea nukke oli Doris Day ja taustalla näkyi tumma nukke, ja siinä luki Nadja. Siihen asti olin kuvitellut, että sukulaiseni oli itse keksinyt nukeille nimet, joten ei silloin tullut mieleeni kysyä, ja nyt on liian myöhäistä. Jotenkin vain asia jäi kiehtomaan.
Nadja Tiller?
https://cdn11.bigcommerce.com/s-ydriczk/images/stencil/608x608/products…
Loistava ehdotus! Tämä lienee oikein ja jonkinlaista näköisyyttäkin on. Ainakaan itselleni Nadja Tiller ei ole tuttu nimi, mutta varmaankin hän ollut niihin aikoihin todella suosittu, kun on nukeksi asti päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä vessa. Muistan, kun meillä oli vessa, joka tosiaan vedettiin ylhäällä olevasta metalliketjusta.
Eikös nykyään ole sama sanonta käytössä, vaikka vessat on muuttuneet?
Kyllä on. Esim Ranskassa puhelun lopettaminen on "uudelleenkoukuttaminen", vaikka lähestulkoon kukaan elossa oleva ihminen ei ole itse käyttänyt vanhaa puhelinta, jossa torvenmuotoinen luuri roikkuu koukussa. Näin ne vaan jäävät elämään.
Vetämistä käytetään suomenkielessä myös tosi vaihteleviin juttuihin, "veto" voi olla mikä tahansa maaliin potkusta musiikkiesitykseen, tai naamaan lyömiseen, eli ei tuo nyt mitenkään omituinen verbi ole tuohonkaan tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa sai ostaa 16-vuotiaana. En kuitenkaan polttanut.
Meillä oli yläasteella oikeen rakennettu röökipaikka näille laillisille tupakoitsiloille. "Poissa käytöstä" jo siinä vaiheessa kun itse aloitin yläasteen.
Kuullut myös että oli erityisesti nuorille suunnattua tupakkaa, makuna joku minttu-suklaa ja askissa 14 tai 16 röökiä.Tuollaista tupakkaa ei ollut ainakaan enää 80-luvun lopussa.
Ysärillä oli Yo! -tupakkaa eli oikein värikkäitä graffittiaskeja joita kerättiin (niin en mä tupakkaa sen tupakan vuoksi osta vaan askin :) ku 16-vuotiaana sai ostaa. Ehdin itse poltella laillisesti kuukauden kun helmikuussa täytin 16, ja tupakkaikäraja nousi maaliskuussa (1995).
Aikoinaan tupakan ostoon ei ollut mitään ikärajaa
Hain isälleni tupakkaa ekaluokkalaisena. Joten ainakaan -73 ei ollut ikärajaa. Aika pian tuon jälkeen se kyllä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä vessa. Muistan, kun meillä oli vessa, joka tosiaan vedettiin ylhäällä olevasta metalliketjusta.
Eikös nykyään ole sama sanonta käytössä, vaikka vessat on muuttuneet?
Kyllä on. Esim Ranskassa puhelun lopettaminen on "uudelleenkoukuttaminen", vaikka lähestulkoon kukaan elossa oleva ihminen ei ole itse käyttänyt vanhaa puhelinta, jossa torvenmuotoinen luuri roikkuu koukussa. Näin ne vaan jäävät elämään.
Vetämistä käytetään suomenkielessä myös tosi vaihteleviin juttuihin, "veto" voi olla mikä tahansa maaliin potkusta musiikkiesitykseen, tai naamaan lyömiseen, eli ei tuo nyt mitenkään omituinen verbi ole tuohonkaan tarkoitukseen.
Suomessa lyötiin luuri korvaan. Ameriikoissa "ripustettiin ylös" eli esim. "He hung up!" Hän löi luurin korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko LEVIS 501 jo mainittu?
Mitäs mainitsemista niissä on kun niitä edelleen myydään?
Valot päälle nyt.No myydään myydään, mutta onko ne edelleen ne ainoat oikeat farkut, joita ilman et ole yhtään mitään? Vieläkö teinit tekee kesätöitä, että saavat ostettua 501:set? Niissähän oli vielä erityisen tärkeää se, että niiden kuului just oikealla tavalla "vetää per*eeseen". Tietäjät tietää. Enpä ole vastaavaa nykyään kuullut.
Että valoja nyt vaan päälle sielläkin. 😉
-eri
Minä vuonna ja missäpäin Suomea 501 oli ne ainoat oikeat?
Ainakin Suomussalmen yläasteella vuosina 1997-1999 kaikilla oli 501:set. Loppuaikoina tuli myös Stockersit muotiin, mutta sitä ennen oli "In" jos oli 501:set,ja suurinpiirtein täysi hylkiö jia niitä ei ollut.
Ekan sivun jutut olivat ainakin kaikki sellaisia, jotka eivät aukea nuorelle, jolla on huono yleissivistys. Muille kyllä selviä asioita. T. Nuori
Kävin aikoinani korjaamassa enon tietokonetta ja 15 vuotta nuorempi serkku kertoi pelanneensa kuusnelosella.
Hämmästyin hieman, kun elettiin sentään jo 90-luvun loppua. No selvisi sitten, että tarkoitti Nintendo 64:sta eikä sitä "oikeaa" Commodore 64:sta.
Ei noita pentuja nykyisi kiinnosta yhtään historia, miten ennen on eletty.
Stockan silinterihattuiset hissipojat ( tosin vanhoja ukkoja), valintatalon fuksian värinen muovikassi, apulehdestä leikatut Lintsin vapaaliput, suksien tervaus ja ihana tuoksu koulun suksivarastossa josta sai sukset lainaan jollei ollut omia.
On pitänyt opetella pois nauhoittamisesta, kun nykyään tallennetaan.
Vierailija kirjoitti:
On pitänyt opetella pois nauhoittamisesta, kun nykyään tallennetaan.
Eihän nykyään edes enää tallenneta vaan striimataan.
M51
Vierailija kirjoitti:
Jos uskaltas niin kertos että jo 70-luvulla harrastettiin villiä irtoseksiä pikku pölyssä...
Äippä
Jokainen sukupolvi luulee keksineensä seksin.
Jos nimeä ei olisi ollenkaan, niin voisin kuvitella nuken Sofia Loreniksi.
Näin kerran jonkun artikkelin kuvituksessa nämä samat paperinuket, ja siinä mainittiin, että vaalea nukke oli Doris Day ja taustalla näkyi tumma nukke, ja siinä luki Nadja. Siihen asti olin kuvitellut, että sukulaiseni oli itse keksinyt nukeille nimet, joten ei silloin tullut mieleeni kysyä, ja nyt on liian myöhäistä. Jotenkin vain asia jäi kiehtomaan.