"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle
Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.
Kommentit (1826)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskut maksettiin (vielä 2000- luvulla) pankin maksuautomaatilla. Sitä ennen laskut vietiin kirjekuoressa pankkiin , jossa pankkineidit näpytteli ne pankin tietokoneelle.
Ja rahat nostettiin pankkinirjalla pankista. 80- luvulla tuli Pankkikortti ja pystyi nostamaan automaatista. Pankkikortilla maksettiin, niin oli semmoinen " höyläyslaite", ja piti allekirjoittaa se
Isä hankki aina kaikki uutuudet ja verkkopankki oli käytössä varmaan heti kun sellaisen sai. Mutta siitä pitikin aina sitten sanoa, että hän lähtee nyt pankkiin kun meni tietokoneelle. Perin isän vanhan NMT-puhelimen kun hän osti GSM:n. Puhelimessa oli se ylös nostettava antenni eikä se enää silloin pysynyt kunnolla ylhäällä vaan laskeutui puhelun aikana. Muistaakseni puhelimeen sai tallennettua numeroita, mutta ei nimettyä niitä mitenkään. Puhelin hävetti niin paljon, että jos se oli pakko ottaa mukaan kouluun, pidin sen piilossa repussa.
Oliskohan mun systerillä ollu NMT ja siihen sai vastaanottaa tekstiviestejä, mutta ei lähetettyä niitä
Mulla oli 90-luvulla NMT ja kyllä sen tekstiviesti toimi ihan molempiin suuntiin.
Operaattori oli Radiolinja.Tekstarit on puhtaasti GSM ominaisuus, eivätkä ole koskaan toimineet NMT:llä.
Radiolinjalla ei edes ole ollut NMT-puhelimia, NMT oli Telen monopoli.
Kyllä tekstarit toimi myös NMT-puhelimilla Suomessakin.
Se ei vain tullut kovin yleisesti tietoon, koska GSM löi itsensä voimalla läpi.
Tekstariominaisuus tuli NMT 450i puhelimiin, samoin saapuvan puhelun numeron näyttö. Pian tämän jälkeen koko NMT verkko ajettiin alas, tavallaan sen kehitys jäi kesken.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tekstiviesti
Viimeisiin malleihin tuli myös puheen salaus, toimiakseen tämä vaati, että salaus on sekä puhelimessa että tukiasemassa. Eihän se mikään kaksinen salaus ollut, mutta skannerimiehet olisi kyllä tippuneet linjoilta. Salaus ei tosin tainnut ehtiä Suomessa käyttöön ennen verkon alasajoa.
Tuossa on Nokia 650 NMT450i, samat valikot ja toiminnot kuin Nokian GSM puhelimissa tuohon aikaan.
Tekstiviestien käyttö NMT:ssä on sama asia, kuin soittaisi CD-levyjä gramofonilla, eli toimii vain valemuistoissa, sillä NMT oli analoginen järjestelmä ja GSM on digitaalinen järjestelmä.
Vanha viesti, mutta vastaan kuitenkin.
Linkin takana on speksit NMT 450i-puhelinverkon Nokia 650 kännykästä. Sivu on englanniksi, mutta kyllä siitä hyvin käy selville, että puhelimessa on tekstiviestien kirjoitus ja vastaanotto.
Network Dependent Features
Short Message Service (SMS); send and receive messages up to 160 characters long
Calling Line Identification (CLI) based caller groups and profiles
Real-time clock
International prefix +
Voice mail and SMS indicators
Speech scrambling
Semi-Automatic Country Selector (SACS)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa oli tupakkavaunuja joissa sai polttaa. Penkin käsinojassa oli pieni tuhkis.
Ja vielä aikaisemmin sai polttaa kaikissa vaunuissa. Muutettiin Helsingistä Espooseen -77 ja silloin sai vielä busseissakin polttaa sen takaosassa.
Lentokoneessa sai polttaa vielä vuonna 1995. Tupakoijat istuivat koneen takaosassa, ja jos itse sai paikan ensimmäiseltä savuttomalta riviltä, joutui haistelemaan tupakansavuja.
Vielä -98 ainakin vetelin kessua lentokoneessa.
Olis kiva tietää, minä vuonna tuli yleinen tupakointikielto lentokoneisiin. Se tuli itse asiassa yllättävän myöhään, sillä busseissa ym. oli tupakointi kielletty jo vuosikymmeniä aikaisemmin, eikä kenenkään kotona enää poltettu sisällä.
Silti oli näitä sen ajan pähkinämiikkoja, jotka itki, että ”nyt alkoi lentoliikenteen boikotti, siinähän sitten näette, kannattiko kielto…”
Hahahaha 🤣
Mitkä lentokoneet? Mitä ne on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tv-tarkastajia enää ole. Joten missä jutun pihvi?
Juuri siinä ettei niitä ole. Yritäppä se selittää 2000-> syntyneille..
Paitsi että normaaleissa laskunsa maksaneissa perheissä ei ole koskaan tuollaista sanottu. En ole ikinä kuullut. Koska eihän ne tarkastajat käyneet ikinä niissä talouksissa, missä lupa oli maksettu.
Ainakin maaseudulla lupatarkastajat kulkivat ovelta ovelle, ei siihen aikaan mitään listoja ollut.
v. 88 KÄVI MINULLA LUPATARKASTAJA VIIMMEKSI.
Vierailija kirjoitti:
Taas on lauantai. Taidan iltayöstä ruveta kuntelemaan Radio Luxembourgia.
Se olikin ainut keino kuunnella tuoreimmat hitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton tuulilasiin piti liimata verotarra.
Ajoin ajokortin aikana, jolloin sen saamisen jälkeen piti käyttää 80:n lätkää vuoden ajan.
Sen 80:n lätkän idea auton takaikkunassa oli siiinä että muut autoilijat saattoivat tunnistaa kuka mahtoi olla uusi ja vähän äkkinäinen kuski auton ratissa. Ne läänikohtaiset rekisterinumerot olivat myös jännä idea, sillä silloin saattoi helposti päätellä oliko joku toisen läänin alueelta eli vieraspaikkakuntalainen. Nykyisin oltaisiin varmasti heti huolissaan jostain yksityisyyden suojasta, jos niistä rekkareista pystyisi jotain päättelemään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalainen_rekisterikilpi#Vanhat_l%C3%A4…
80-lätkä oli siksi, että uuden ajokortin haltija ei saanut ajaa kovempaa.
Päinvastoin kuin arvelit, nimittäin lätkä poistettiin osittain siksi, että uuden ajokortin hankkineet tunnisti siitä, ja nämä ”fiksut” ajokortin aikaisemmin saaneet katsoivat asiakseen häiriköidä ja kiusata tuoreita kuljettajia. Mieti, mitä älykääpiöitä tuolla tiellä liikkuu.
Toinen syy oli se, että satasen rajoitusalueella on parempi ajaa satasta kuin 80. Vältetään riskiohituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteistä nostettiin pankkikirjalla pankin tiskiltä. Pankkineiti merkitsi mustekynällä käsin nostot ja talletukset. Oli jo edistystä kun saivat mikrofilmit ja kone merkkasi pankkikirjalle tarvittavat tiedot.
Eikä ollut palvelumaksuja.
Olin 60-luvulla ekassa vakipaikassa ja mulla oli shekkivihko, enkä käyttänyt yleensä käteistä kuin joskus kiskalla karkkia ostaessani.
Ihmettelin, miten monet aikuiset käyttivät aina käteistä.
T.mummeliKyllä menisi kiireisiltä jonottajilta hermot, jos nykyään vielä kirjoiteltaisiin shekkejä kassalla! Kai ne pystyi kirjoittamaan osittain valmiiksi, mutta en muista tätä varmasti. Meillä ei vaan ollut silloin niin kiire. Onko Jenkkilässä vieläkin shekit käytössä?
Jos en väärin muista, niin shekkiä niemen oman ei saanut kirjoittaa valmiiksi. Valmiksi kirjoitettu shekki ei käynyt maksuvälineeksi, vaan se nimenomaan piti kirjoittaa kassan nähden. Mutta eihän siihen tullut kuin summa numeroin ja kirjoitettuna ja allekirjoitus ja olisko ollut vielä nimenselvennys. Itselläni ei ole ollut ikinä shekkivihkoa, koska automaattikortit tuli juuri silloin kun aloin saada omaa rahaa. Mutta vanhemmat käytteli shekkivihkoja vielä muutaman vuoden ennen kuin uskalsivat ottaa kortit.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa, etteikö shekkiä saanut kirjoittaa etukäteen. Tottakai sai.
Olisko liittynyt johonkin sellaiseen, että joku yksittäinen kauppa ei halunnut esim. antaa käteistä vaihtorahaa shekistä, ja silloin piti tietysti tietää loppusumma, ennen kuin kirjoitti shekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko LEVIS 501 jo mainittu?
Mitäs mainitsemista niissä on kun niitä edelleen myydään?
Valot päälle nyt.No myydään myydään, mutta onko ne edelleen ne ainoat oikeat farkut, joita ilman et ole yhtään mitään? Vieläkö teinit tekee kesätöitä, että saavat ostettua 501:set? Niissähän oli vielä erityisen tärkeää se, että niiden kuului just oikealla tavalla "vetää per*eeseen". Tietäjät tietää. Enpä ole vastaavaa nykyään kuullut.
Että valoja nyt vaan päälle sielläkin. 😉
-eri
Minä vuonna ja missäpäin Suomea 501 oli ne ainoat oikeat?
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvun alussa Citymarketin kassalla ja siinä tosiaan pankkikortit höylättiin laittella, joka kopioi paperille sen kokokirjaimilla olevan tekstin kortista. Kassoilla oli myös lista pankkikorttien numeroista, jotka oli varastettu. Jos sellaisen kortin sai kiinni, sai muistaakseni jonkun kympin palkkion.
Poisottopalkkiot on varmaan vieläkin voimassa, tieto vain tulee automaattisesti kulloisellekin lukulaitteelle. Vai? Kertokaa, kassat, jos näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on lauantai. Taidan iltayöstä ruveta kuntelemaan Radio Luxembourgia.
Se olikin ainut keino kuunnella tuoreimmat hitit.
Kaverin silloinen tyttöystävä oli teininä 80-luvulla tehnyt melkoisen puhelinlaskun, kun oli kuunnellut puhelimella jotain hittilinjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-vuotias lapsenlapseni ei tiennyt, mikä on kiiltokuva, paperinukke tai filmirulla.
Varmaan paljon monta muutakin asiaa, joita ei tiedä. Mutta tietää toisaalta niin paljon muuta :D Käyttää tietokonetta kuin vettä vain, lataa ohjelmat, selvittää ongelmat..
On luokkansa tietokonevastaava. Sellainenkin outo nimike on ainakin tässä helsinkiläisessä kakkosluokassa.
Aika omituista, minun lapsenlapsi kerää kiiltokuvia ja leikkii paperinukeilla, filmirullasta hän tuskin tietää.
Asumme myös Helsingissä.
Okei.. mielenkiintoista.
Myydänkö siis kiiltokuvia jossain tai paperinukkeja? Jossain vanhaintavarakaupassa toki. Olen seurannut myös lapsenlapseni kavereiden elämää ja tuntuu kyllä oudolta, että joku keräisi kiiltokuvia ja leikkisi paperinukeilla.
Ajattelitko vain haastaa mut?
Itse ostin viimeksi Flying Tiger Copenhagen kaupasta, Hesasta.
Oltiin työporukan kanssa retkellä ja poikettiin syömään elämystavaratalo Kasvihuoneilmiöön. Näkyykin olevan edelleen olemassa, tosin suljettuna kattoremontin takia. Olin onneni kukkuloilla, kun huomasin, että siellä myytiin lapsuudestani tuttua Lumikki-paperinukkea. Olihan se pakko ostaa, en tosin leikellyt sitä irti levystä. Lapsuuden hienoimpia hetkiä oli, kun pääsi Hämeenlinnassa Paperikauppa Elbeen (oli Sibeliuksenkadulla) ja jostain oli onnistunut saamaan vähän rahaa. Elbe oli lapselle taivas. Siellä oli mm. valtavat valikoimat paperinukkeja. Niistä sitten valkkaamaan mieluisin. Hienoja leikkejä niiden nukkien kanssa leikittiin. Sitten tehtiin myös itse vaatteita niille. Ei kai oikein ollut pahvia leikkeihin saatavilla, kun uusia nukkeja piti tehdä vanhojen kouluvihkojen kansipapereista. Siitä kääntöpuolesta siis. Oli vähän tukevampaa kuitenkin kuin ohut paperi, josta sitten tehtiin niitä vaatteita.
Oliskohan paikalla ketään, joka osaisi vastata mun kysymykseeni?
Sain iäkkäämmältä sukulaiselta paperinukkeja, jotka olivat entisaikojen esikuva apu-lehden julkkispaperinukeille. Sain blondin nuken nimeltä Doris, joka oli ilmeisesti Doris Day, mutta toinen nukke oli tummatukkainen ja nimeltään Nadja. Ketä se mahtoi esittää? Tietääkö kukaan? Onko hyviä arvauksia?
Voisiko olla voimistelija Nadia Gomaneci, joka 16-vuotiaana voitti monta olympiakultaa Montrealissa 1976?
Voisiko paperinukke olla voimistelija Nadia Komāneci?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa sai ostaa 16-vuotiaana. En kuitenkaan polttanut.
Meillä oli yläasteella oikeen rakennettu röökipaikka näille laillisille tupakoitsiloille. "Poissa käytöstä" jo siinä vaiheessa kun itse aloitin yläasteen.
Kuullut myös että oli erityisesti nuorille suunnattua tupakkaa, makuna joku minttu-suklaa ja askissa 14 tai 16 röökiä.Tuollaista tupakkaa ei ollut ainakaan enää 80-luvun lopussa.
Ysärillä oli Yo! -tupakkaa eli oikein värikkäitä graffittiaskeja joita kerättiin (niin en mä tupakkaa sen tupakan vuoksi osta vaan askin :) ku 16-vuotiaana sai ostaa. Ehdin itse poltella laillisesti kuukauden kun helmikuussa täytin 16, ja tupakkaikäraja nousi maaliskuussa (1995).
Aikoinaan tupakan ostoon ei ollut mitään ikärajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko monisataoppilaisen yläaste-lukiokompleksissa oli yksi homppelipoika. Hänkin koitti vaivastaan eheytyä adventtiseurakunnan yhteydessä.
Noin isosta otannasta pitää olla useampia. Raukat eivät vain olleet tulleet kaapista
Tää olikin se juttu. Sillon ei ehkä ollut niin helppo tulla kaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatalkoot, joissakin paikoissa kutsutaan kökäksi. Meillä talkoissa talon asukkaat haravoivat, korjattiin aitaa jne. kerran vuodessa. Me lapset autettiin lähinnä pyörimällä niissä lehtikasoissa. Lapsille oli limpparia ja aikuisille kaljaa, tietysti lasipulloissa. Taloyhtiön saunassa oli erikseen naisten ja miesten vuorot.
Meillä on edelleen 1-2 kertaa vuodessa.
Siistiä! En oo 90-luvun jälkeen asunu yhdessäkään taloyhtiössä jossa niitä olis järjestetty. Kuitenkin 7 asunut
Rivareissa ei välttämättä käytetä huoltoyhtiötä ollenkaan, vaan kaikki yhteiset alueet hoidetaan talkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko monisataoppilaisen yläaste-lukiokompleksissa oli yksi homppelipoika. Hänkin koitti vaivastaan eheytyä adventtiseurakunnan yhteydessä.
Noin isosta otannasta pitää olla useampia. Raukat eivät vain olleet tulleet kaapista
Tää olikin se juttu. Sillon ei ehkä ollut niin helppo tulla kaapista.
Nykyään tulee kaapista sellaisetkin, jotka eivät homoja edes ole, kun se on niin muodikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yläasteella oikeen rakennettu röökipaikka näille laillisille tupakoitsiloille. "Poissa käytöstä" jo siinä vaiheessa kun itse aloitin yläasteen.
Kuullut myös että oli erityisesti nuorille suunnattua tupakkaa, makuna joku minttu-suklaa ja askissa 14 tai 16 röökiä.Tuollaista tupakkaa ei ollut ainakaan enää 80-luvun lopussa.
Ysärillä oli Yo! -tupakkaa eli oikein värikkäitä graffittiaskeja joita kerättiin (niin en mä tupakkaa sen tupakan vuoksi osta vaan askin :) ku 16-vuotiaana sai ostaa. Ehdin itse poltella laillisesti kuukauden kun helmikuussa täytin 16, ja tupakkaikäraja nousi maaliskuussa (1995).
Minut laitettiin tupakan ostoon lapsuudessa.
-Minä en ole tupakoinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanoston ikäraja oli 80- luvulla 16 vuotta. Tullessani armeijasta lomalle sotilaspuvussa
myyjä pyysi minua näyttämään henkkarit. Sanoin että henkkarit ovat päälläni, johon myyjä ihmetteli ettei ymmärrä. Sanoin ettei armeijassa oleva voi olla alle 17- vuotias ja myyjä antoi tupakat ilman henkkarien näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihatalkoot, joissakin paikoissa kutsutaan kökäksi. Meillä talkoissa talon asukkaat haravoivat, korjattiin aitaa jne. kerran vuodessa. Me lapset autettiin lähinnä pyörimällä niissä lehtikasoissa. Lapsille oli limpparia ja aikuisille kaljaa, tietysti lasipulloissa. Taloyhtiön saunassa oli erikseen naisten ja miesten vuorot.
Meillä on edelleen 1-2 kertaa vuodessa.
Siistiä! En oo 90-luvun jälkeen asunu yhdessäkään taloyhtiössä jossa niitä olis järjestetty. Kuitenkin 7 asunut
Rivareissa ei välttämättä käytetä huoltoyhtiötä ollenkaan, vaan kaikki yhteiset alueet hoidetaan talkoilla.
Joskus "talkoissa" on 1 muiden lusmutessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä selkäsauna annettiin, tai lähinnä uhattiin antaa koivun risulla.
Miksi se muuten on selkäSAUNA? Kiuas vaan puuttuu.
Varmaan koivuvitsalla vihtominen kuumottaa selkää?
Oliskohan paikalla ketään, joka osaisi vastata mun kysymykseeni?
Sain iäkkäämmältä sukulaiselta paperinukkeja, jotka olivat entisaikojen esikuva apu-lehden julkkispaperinukeille. Sain blondin nuken nimeltä Doris, joka oli ilmeisesti Doris Day, mutta toinen nukke oli tummatukkainen ja nimeltään Nadja. Ketä se mahtoi esittää? Tietääkö kukaan? Onko hyviä arvauksia?