Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3 v poika haluaa olla tyttö

Neuvoja?
12.12.2019 |

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? 3,5- vuotias poikani on ollut pienestä lähtien aika perinteisen poikamainen (autot, rekat, rajut riehumisleikit kiinnostaa). Nyt Frozen-leffan näkemisen ja pikkusiskon syntymän jälkeen (sisko 1 v) on alkanut kiinnostumaan mekoista ja mekkojen pitämisestä. Viimeisimpänä hän on muutaman kuukauden ajan alkanut sanomaan että hän haluaisi olla tyttö ja isona hänestä tulee äiti. En oikein tiedä miten suhtautua. Lapsilla ei ole isää elämässään ja en tiedä samaistuuko hän siksi enemmän minuun/naisiin.

Jotenkin hävettäisi antaa hänen pitää päiväkodissa tyttöjen vaatteita enkä haluaisi liikaa tässä asiassa kannustaa, toisaalta haluaisin tukea häntä ja auttaa olemaan onnellinen. Tällä hetkellä meillä on yksi pukuleikkimekko mitä saa kotona pitää. Kuitenkin esim juhliin kun minulla ja pikkusiskolla on mekko, haluaisi itsekin laittaa mekon, mutta sen kerran kun annoin tuon mekon laittaa isäni veti minut sivuun ja sanoi ettei hänen ole hyvä pitää mekkoa ja pahoitin mieleni.

Onko kellään kokemusta että tällainen vaihe menisi ohi, vai onko edessä vaikeampi tie transseksuaalina? On myös syyllinen olo, jos hänellä olisi mies elämässään olisiko tilanne eri? Päiväkodissa leikkii lähinnä poikien kanssa.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, tämän on pakko olla provo. Tuon ikäiset haluavat olla mikä tahansa ihailemansa asia, minä halusin tuon ikäisenä olla muumipeikko.[/quote

No kuinka kävi?

Vierailija
22/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö sanoo että on vähän niinku poikatyttö ja haluaa tehdä kaiken niinkuin isi. Leikkii autoilla ym. Mutta on vain tyttö joka pitää poikien jutuista, miksi teillä ei voi olla poika joka pitää tyttöjen jutuista? Ei kolmevuotias välttämättä vielä ymmärrä aisiota niin että miehet on isiä ja naiset äitejä. Ennen kun joku ehdottaa että naisen on saatava olla myös isä, niin ei käy, ei myöskään miehen tule saada olla äiti. Ei käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika osaa sen artikuloida että haluaako oikeasti olla tyttö vaiko vain laittaa nätin prinsessamekon kun on tykästynyt tietokoneanimoituun hahmoon, niin ei luulisi olevan vaikeaa kysyä. Jos ei osaa artikuloida niin anna laittaa mekko vaan - jos on vaan prinsessa-ihastus niin menee ohi. Jos ei ole, niin ei jää traumoja myöhemmin puitavaksi. Isältäsi voisit kysyä uhkaako se jotenkin hänen miehisyyttään jos sinun pojallasi on mekko.

Vierailija
24/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedänpä nyt mitä leffaa emme katso.

Vierailija
25/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin olla susi/koirasusi. Luultavasti Balton (elokuva) takia. 

Vierailija
26/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas haaveillut uuno turhapuron elämästä, ja joskus ulkoinen habitus lähenteleekin sitä. N

Vierailija
27/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli sama haave. Halusin olla myös lumileopardi.

Vierailija
28/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo provo, tarkoitin transsukupuolinen, vahingossa väärä termi. Pystyykö aloitusta jotenkin muokkaamaan?

Ajattelin että saisi valita kaupasta vaatteita mitä haluaa, mutta jos haluaa jonkun järkevän trikoomekon niin annanko pitää päiväkodissa?

Oliko tosiaan ketään jolla kokemuksia?

Vierailija
29/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 3v oli Salama McQueen auto. Hän pahoitti todella mielensä, jos joku kutsui häntä hänen omalla nimellään eikä Salamaksi. Tätä vaihetta kesti vuoden-pari. Mietin että mitä jos olisin tehnyt tuosta jotenkin ison numeron ja raahannut häntä psykiatreilla ja psykologeilla keskustelemassa siitä että hän tuntee olevansa auto eikä ihminen... Olisi voinut lopputulos olla vähän erilainen kuin oli. Annetaan lapsille kasvurauha!

Vierailija
30/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on normaalia. On lakattu lapsena kaverin pikkuveljen ja oman pikkuveljen kynsiä ja nyt aikuisena autettu omalle 3-vuotiaalle pojalle prinsessamekkoja päälle niiden ritariasujen lisäksi. Omassa päiväkodissa 90-luvulla poika saattoi olla äiti ja tyttö isä. Lapsen päiväkodin halloween naamiaisiin oli pukeutunut ainakin pari poikaa mekkoon ja yksi tyttö perinteiseen poikien asuun.

Kyseessä on leikki-ikäinen lapsi. Roolileikit kuuluvat asiaan.

Vierailija
31/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä ohi, mut ei välttämättä. Katso se Minä olen Jazz - jakso jossa näytetään vanhaa videota ja kerrotaan varhaislapsuudestaan kuinka onneton oli ennenkuin sai tyttöjen balettipuvun.

Vierailija
32/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja? kirjoitti:

Ei oo provo, tarkoitin transsukupuolinen, vahingossa väärä termi. Pystyykö aloitusta jotenkin muokkaamaan?

Ajattelin että saisi valita kaupasta vaatteita mitä haluaa, mutta jos haluaa jonkun järkevän trikoomekon niin annanko pitää päiväkodissa?

Oliko tosiaan ketään jolla kokemuksia?

Tai mitä, jos sanoisit vaan ei?

Meillä poika on saanut esim. leikkiä kaikilla leluilla, kokeilla kynsilakkaa, askarrella koruja, kokeilla siskojen vaatteita jne.

Mutta ei todellakaan ole ostettu hänelle tyttöjen vaatteita, se olisi kyllä ihan väärä viesti lapselle.

Mitään kärsimystä ei tullut missään vaiheessa, koska asia oli ihan selvä. Tytöt on tyttöjä, pojat poikia.

Vierailija
33/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin koko lapsuuteni olla Hopeanuoli (tiikeriraitainen karhukoira). Nyt olen vain kolmekymppinen perheenäiti :/

Vierailija
34/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas halusin viinakarkkeja jo pienestä pitäen.

Vierailija
35/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää taas tällainen. Jos tyttö haluaa pukeutua juhliin housuihin ja pelaa fudista ja leikkii poikien kanssa, kukaan ei ole huolissaan. Mutta kun poika haluaa kokeilla mekkoja, hänestä ollaan tekemässä transua ja miettimässä miten ohjataan oikeille raiteille. Onko se niin paha asia jos haluaa käyttää mekkoja? Mikä niissä on niin paljon pahempaa kuin poikien vaatteissa?

Unisex unisex toitotetaan. Mutta kuitenkin poikien jutut on coolimpia muka.

Vierailija
36/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veljeni tuossa iässä samanlainen ja aina äidin mekot päällä jne. Meni ohi :D

Isäkin oli aina mukana kuvioissa joten ei se isästä ollut kiinni. 

Vierailija
37/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rauhassa kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
38/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 6-vuotiaani halusi olla poika siitä asti kun alkoi ymmärtämään sukupuolten erot. Ehkä siis jotain 3-vuotiaasta? On aina ollut hyvä liikkumaan, tykännyt ns. poikien leluista ja jutuista enemmän ym. joten kaipa siksikin samastui poikiin enemmän. 

Viime vuonna meillä oli välillä aikamoista vääntöä asian kanssa, kun olisi pitänyt kutsua häntä pojaksi ja päästää esim. kahvilassa poikien vessaan. Kerroin neutraalisti että miksi tämä ei käy ja asia jäi pikkuhiljaa siihen. Mutta viime keväänä tuli totaalistoppi mekoille, hameille ym. tyttömäisille jutuille. Eipä siinä mitään, siivosin tytön vaatekaapin ja sanoin että ei ole pakko pukeutua mihinkään mistä ei pidä. Käytiin myös kampaajalla ja sai leikkauttaa hiuksensa juuri sellaisiksi kun halusi (tahtoi lyhyen polkkatukan). 

Ei kaikille tytöille tule prinsessavaihetta, mutta se ei myöskään tee heistä poikia. Ja sama toistepäin. Mielestäni näin isoissa kysymyksissä on hyvä vetää selkeät rajat, jos lapsi vaikuttaa epävarmalta. Jos tyttäreni sanoisi minulle vanhempana että kokee olevansa poika/mies, tukisin häntä täysillä. Mutta juuri nyt, alle kouluikäisenä, en koe tarvetta sekoittaa pienen mieltä entisestään alkamalla kutsumaan häntä pojaksi. 

Vierailija
39/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummallista nykyään, normaalista asiasta tehdään ongelma ja että heti on jotain vikana. 

Varmasti sillä kieltämiselläkin on vaikutusta asiaan, huonolla tavalla. 

Vierailija
40/48 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau, olet oletko nainen tai ainakin transnainen? Mistä sinut löytää?