Mitä sellaisia tapauksia muistat omalta kouluajaltasi, jotka nykyään olisi varmaa lööppikamaa?
Meillä opettaja 80-luvulla kertoili iloisesti kaikkien yksityisasioita luokan edessä. Kellä oli juopot vanhemmat, jne. Ei siis mitään estoja ja meistä se oli ihan normaalia vielä. Olimme ala-asteella.
Kommentit (481)
Opettaja haukkui koko luokan edessä sinä päivänä poissa ollutta oppilasta ja hänen vanhempiaan rumiksi.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tåmä ole lööppiainesta mutta tuli mieleen.
Keskikoulussa 70 luvulla luokallani oli 5 vuotta tyttö jolla oli ruskeat silmät, kihara ruskea tukka,(Ihania korkkiruuvikiharoita) ,pisamia ja muutenkin tyttö oli aivan hurmaava käytökseltään ym ja kaikki ihastuivat häneen ensinäkemältä. Kaikki tahtoivat olla kavereita hänen kanssaan. Opettajat myös ihastuivat tyttöön aivan heti ja hänestä tulikin kaikkien opettajien lellikki. Keskikoulun pååstötodistuksen keskiarvo hånellå oli 9.6 tai 9.8, en muista tarkalleen, mutta melkein kaikki oli 10. Joka vuosi sai stipendejä ym. Mikä minua silloin otti aivoon oli se että hän ei saanut mistään kokeista täysiä kymppejä, mutta todistukseen opettajat aina antoivat kympin. Muistan esim. Kotitalous kokeessa sain 9, samoin kuin tämä tyttö, mutta todistukseen hänelle tuli 10 ja minulle 8 kotskasta, ja minä osasin kyllä laittaa ruokaa paremmin. Samalla tapaa liikunta, kuvaamataito ym ym. Mutta hänellä riitti pelkkä hymy ja korkkiruuvikiharat ja opettajat olivat aivan myytyjä. Sitten mentiin lukioon ja hän oli rinnakkaisluokalla enkä ollut enää paljoa puheväleissä.en tiennyt miten kokeet menee ym. Kun tuli ylioppilaskirjoitukset niin jotenkin olin aivan varma että hänestä tulee 6 ällän yo. Olin todella äimistynyt kun todistukset jaettiin juhlasalissa ja ääneen sanottiin jokaisen arvosana. Minulla oli Magna ja tällä tytöllå oli Cum laude! Silloin vasta tajusin että keskikoulu menestys johtui vain siitä että oli opettajien lemmikki ja lukion opettajat olivat vähän järkevämpiä.Paljon lukeva ja hieman keskivertoa älykkäämpi voi mennä koulun läpi hyvin arvosanoin ihan yleistietonsa varassa, juurikaan koulutyöhön paneutumatta.
Jatko-opinnoissa sitten ei menestykään kun ei jaksa päntätä.
Ai.
Mä olen yliopistossa asti käynyt ja voin rehellisesti tunnustaa että elämäni aikana lukemieni kirjojen kappalemäärän voi laskea kahden käden sormilla. Arvosanat ihan kelvolliset, siinä hyvän ja kiitettävän välimaastossa.
Lukeminen ei ole koskaan ollut mun juttu, oppitunneilla olen pyrkinyt olemaan hereillä.
Olin nuorena open kanssa silleen ja monta kertaa!
Oli naamiaiset ja minä sekä veljeni pukeuduimme karjapaimeniksi. Kaksi tytttöä, joista toiseen olin ihastunut, olivat vastaavasti intiaaneja. Leikimme leikkiä, jossa "kaappamisimme" nämä intiaanit ja sidoimme heidät puuhun. Kun tytöt oli puussa kiinni, ammuimme heitä vesipyssyillä ja taisi käsikin käydä hameen alla.
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaisluokan 14-v. Tytöllä oli 27-v. Poikaystävä.
Ootkohan ollu mun rinnakkaisella, kun mun luokalla oli tyttö, jolla oli 27v poikaystävä :D
Yläluokan pojat saivat jälkkäriä viikon ajan (6 päivää siis) joka päivä 2 tuntia, koska kurkkivat tyttöjen vessan alta (ulkovessa, monta istuinreikää). Siis seisoivat ilmeisesti ainakin osan ajasta.
Ei kelvannut puolustukseksi, että "on siellä muutkin pojat kurkkineet" :D
1960-luvulla. Rangaistus oli näille ihan oikein ainakin meidän tyttöjen mielestä.
Tämä tapahtui omalla rippileirillä 90-luvun lopulla.
Rippipappi piti kuria aika kyseenalaisella tavalla. Jäänyt vahvimmin mieleen kun eräs tyttö oli tunnilla levottomampi. Pappi meni hänen luokseen ja sanoi, että laskes päätä, mutta älä pöydälle asti vaan jätä pieni väli. Pppi sitten painoi takaraivosta päänsä pöytää vasten. Milloin antoi luunappeja leiriläisille ja vastaavaa.
Sai kyllä virassaan jatkaa, mutta ei saanut enää rippileirejä pitää.
Kun näitä juttuja lukee, osasta tajuaa heti että ovat olleet väärin moraalisesti ja niistä olisi pitänyt pitää kovempaa ääntä. Miten noin inhottavia juttuja on voinut edes tapahtua ilman että kukaan olisi puuttunut? Viittaan tässä oppilaiden kiusaamiseen ja häirintään sekä m*lkkuihin opettajiin.
Tällainen ajatus heräsi: onko suomalaiset jotenkin poikkeuksellisen alistuvaista kansaa, että jos joku tekee jotain moraalisesti arveluttavaa, kukaan ei nosta kissaa pöydälle vaan ollaan hiljaa vaan. Vai onko kyse siitä, että jonkinlainen käsitys oikeasta ja väärästä ei ole oikein muotoutunut yhteiskunnassa menneinä aikoina?
En nyt mitenkään ihannoi nykyaikaakaan, mutta ainakin tänä päivänä näistä ikävistä koulutapahtumista nousisi ihan syystäkin haloo.
Pohdin vain tällaisia juttuja, pahoittelen etukäteen jos joku pahoitti mielensä kommentistani.
Varmaan joku pahoittaisi tästäkin jo mielensä, mutta toimi aikanaan. Fysiikan opettaja määräsi istumajärjestyksen koenumeron mukaan, huonoimmat eteen, parhaimmat taakse.
Opettaja antoi kotonaan yksityistä tukiopetusta. Ja antoi poikapuolisille oppilaille vähän muutakin..
Kemian opettajani suuttui minulle niin pahasti kesken opetuksen, että heitti pulpettini n. 3m päähän, jonka jälkeen minut ja tuolikin oli vielä heitettävä samaan kasaan. Luokkahuoneessa oli tuolloin vain 5 oppilasta, eikä meistä kellään tilanteesta järkyttyneenä ollut voimia kertoa tapahtuneesta kenellekään aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin parilla koulukaverilla oli 90- luvulla paljon vanhempi poikaystävä. Toisella jo 13-vuotiaana just joku 27- vuotias ja toisella 14- vuotiaalla 24- vuotias. Istuivat näiden miesten autoissa kaulat mustina fritsuista. Olivat monta vuotta yhdessä kumpainkin pari, toiset sai lapsenkin. Nykyään eivät ole yhdessä. Muistan, että se oli itsestä jotenkin outoa, kun heillä oli niin vanhat poikakaverit. Nykyään tuo on rikos, ennen jotenkin ihan normi. Yöks. Onneksi ajat muuttuvat!
4-6 luokkien opettaja löi, retuutti ja tukisti. Jos ikinä kävelee kadulla vastaan tiedän mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootkohan ollu mun rinnakkaisella, kun mun luokalla oli tyttö, jolla oli 27v poikaystävä :D
Ollaankohan oltu eri kouluissa kun en ole kuullut tommosesta hommasta?
Nuorehko matematiikan opettaja hieroi poikien reisiä kun antoi tukiopetusta 9. luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuorehko matematiikan opettaja hieroi poikien reisiä kun antoi tukiopetusta 9. luokalla.
Ope oli siis nainen.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja heitti märällä taulusienellä takarivin hölisijöitä, minuakin :D.
Hah meillä oli kans yks ope joka teki tätä :D
Vierailija kirjoitti:
Laitan uudestaan, meni hyväksyttäväksi edellinen versio.
Pojat yläasteella käh mivät tyttöjen per seitä. Takana kävelivät ja käsi oli jo per se vakoa hip laamassa. Kerran yksi poika oli käsi per seessäni, niin sanoin kovaan ääneen että etkös sinä seurustele sen yhden ****** kanssa, mene sen per settä hiplaamaan ja mitähän tuo tyttökaverisi tykkäisi kun minun per seessäni olet kiinni!!! Siihen loppui.
Tää oli ihan normi meininkiä meidänkin yläasteella. Myös tyttöjen tissejä puristeltiin ja yhdeltä vedettiin housut kinttuun kesken tunnin kun meni taululle tekemään tehtäviä. Ei näihin kukaan koskaan puuttunut. Yhtä poikaa myös pahoinpideltiin välitunneilla ja paiskottiin päin seiniä, ei siihenkään kukaan puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla ehkä 1-3 asteella pelattiin usein kuka pelkää mustaa miestä peliä. Ja vielä opettajan vetämänä. Tämä noin armon vuonna 1994
Ei sitä silloin edes ajateltu, että musta mies olisi tunnelman väripigmentin omaava miespuolinen henkilö se oli vain ”musta mies”, aivan kuten ”rästi” tai ”konkka”.
Tuo "musta mies" on ikivanha loru ja tarkoittaa kuolemaa, eikä mitään tummaihoisia miestä.
Lapsuudessani nuohooja sanoi tullessaan, että "musta mies tuli taloon"
Niinpä.
Nykyajan pahimmat asiasta kouhkaajat ovat täysin hölmöjä.
Tässäpä on ollut jämy isä! Tuollaiset tilanteethan kuulemma pitäisi hoitaa puhumalla ja hyssyttelemällä että ei vaan rääkkääjälle tulisi paha mieli, sehän on tietysti sivuseikka se rääkätty tässä maassa.