Mitä sellaisia tapauksia muistat omalta kouluajaltasi, jotka nykyään olisi varmaa lööppikamaa?
Meillä opettaja 80-luvulla kertoili iloisesti kaikkien yksityisasioita luokan edessä. Kellä oli juopot vanhemmat, jne. Ei siis mitään estoja ja meistä se oli ihan normaalia vielä. Olimme ala-asteella.
Kommentit (481)
80-90 luvun taitteessa, ala-asteella meidän ryhmässä oli pari häirikköä, semmoisia huutelijoita jotka eivät pysyneet paikallaan ja häiritsivät opetusta.
Rehtori piti oppituntia ja kyrpiintyi yhteen häiriköivän poikaan.
Otti häntä niskasta kiinni ja vei seinän viereen.
Käski lyömään päänsä seinään.
Poika painoi otsan pehmeästi seinään, kops.
Rehtori huusi: Kovempaa KOVEMPAA, NIIN ETTÄ VERI ROISKUU! Antaen kädellään pojan takaraivosta painaen vauhtia.
Verta ei tullut, mutta ei tästä välikohtauksesta varmaan kukaan uskaltanut kenellekään puhua..
Tämä tarina on tosi, terveisiä Siuntioon
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen. Jäi sanomatta että lukion päästötodistuksen keskiarvo hänellä oli vain 7.5, eihän opettajat voikkaan vaikuttaa ylioppilaskirjoitusten arvosanoihin.
Aikamoinen putous keskikoulun ajoilta jollekin jota nerona pidettiin.
Tämähän on ihan normikäytäntö.
Minullakin ala ja yläasteella numerot kummasti pyöristettiin aina ylöspäin. Olin keskiverto kasin oppilas, josta tuli ysin oppilas ihan vaan siksi kun olin kiltti, tunnollinen ja asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
8. luokan oppilas jahtasi puukäsityön opettajaa kirveen kanssa luokassa, onnistui huitaisemaan sillä opettajaa kämmeneen. Samainen oppilas terrorisoi muita oppilaitakin koko sen 5 vuotta minkä siltä vei läpäistä yläaste. Yhdeksännellä luokalla sama oppilas valeli koulun ruokasalin ovien edustan bensiinillä kun muut oppilaat olivat ruokailemassa. Rehtori ehti taklaamaan pojan ennen kuin se sai raapaistua tulitikun. En vielä tänäkään päivänä pysty syömään lindströmin pihviä ilman että maistaisin siinä bensiinin.
Veikkaan että tuosta sekopäästä on luettavaa Minfossa, ellei sitten ole onnistunut hävittämään itseään jo nuorella iällä.
Olen syntynyt 1973 ja omasta kouluajasta mieleen muistuu mm. seuraavia: Matikan opettaja heitti minua kirjalla, kun pulisin tunnilla, taisin olla 14 silloin, luokkaretkiristeilyllä valvojina olleet aikuiset miehet harrastivat seksiä kahden luokallani olleen tytön kanssa, historian opettaja nosti yläasteella yhden pojista rinnuksista pulpetistaan ja ravisteli, lämäisi avokämmenllä toista poikaa toisella kertaa, uskonnon opettaja oli paranoidi skitsofreenikko ja vietti kaikki oppitunnit sulkeutuneena luokan takaosassa olevassa varastossa, sama opettaja oli minulla koko yläasteen ja käytös oli samanlaista kaikki 3 vuotta, kun lintsasin yläasteella koulusta, opettaja alkoi tulla aaumuisin hakemaan minua kouluun (kiitettävää omistautumista ), kovilla pakkasilla ns. hyvät oppilaat saivat jäädä sisälle välitunnin ajaksi ja huonot oppilaat menivät ulos.
Vietin nuoruuteni porvarillisessa pikkukaupungissa ja tuo oli se ns. paremman väen koulu =D
Vierailija kirjoitti:
Ei tåmä ole lööppiainesta mutta tuli mieleen.
Keskikoulussa 70 luvulla luokallani oli 5 vuotta tyttö jolla oli ruskeat silmät, kihara ruskea tukka,(Ihania korkkiruuvikiharoita) ,pisamia ja muutenkin tyttö oli aivan hurmaava käytökseltään ym ja kaikki ihastuivat häneen ensinäkemältä. Kaikki tahtoivat olla kavereita hänen kanssaan. Opettajat myös ihastuivat tyttöön aivan heti ja hänestä tulikin kaikkien opettajien lellikki. Keskikoulun pååstötodistuksen keskiarvo hånellå oli 9.6 tai 9.8, en muista tarkalleen, mutta melkein kaikki oli 10. Joka vuosi sai stipendejä ym. Mikä minua silloin otti aivoon oli se että hän ei saanut mistään kokeista täysiä kymppejä, mutta todistukseen opettajat aina antoivat kympin. Muistan esim. Kotitalous kokeessa sain 9, samoin kuin tämä tyttö, mutta todistukseen hänelle tuli 10 ja minulle 8 kotskasta, ja minä osasin kyllä laittaa ruokaa paremmin. Samalla tapaa liikunta, kuvaamataito ym ym. Mutta hänellä riitti pelkkä hymy ja korkkiruuvikiharat ja opettajat olivat aivan myytyjä. Sitten mentiin lukioon ja hän oli rinnakkaisluokalla enkä ollut enää paljoa puheväleissä.en tiennyt miten kokeet menee ym. Kun tuli ylioppilaskirjoitukset niin jotenkin olin aivan varma että hänestä tulee 6 ällän yo. Olin todella äimistynyt kun todistukset jaettiin juhlasalissa ja ääneen sanottiin jokaisen arvosana. Minulla oli Magna ja tällä tytöllå oli Cum laude! Silloin vasta tajusin että keskikoulu menestys johtui vain siitä että oli opettajien lemmikki ja lukion opettajat olivat vähän järkevämpiä.
Paljon lukeva ja hieman keskivertoa älykkäämpi voi mennä koulun läpi hyvin arvosanoin ihan yleistietonsa varassa, juurikaan koulutyöhön paneutumatta.
Jatko-opinnoissa sitten ei menestykään kun ei jaksa päntätä.
- Liikkatunnin jälkeen piti käydä suihkussa, opettaja vahti. Kävi sekä poikien ja tyttöjen pukkarit läpi ja haukkui haiseviksi possuiksi.
Minulla oli atopian takia lääkäriltä tullut lappu etten saa mennä suihkuun ja se närästi tätä opettajaa muttei voinut asialle mitään. Atopia pelasti minut, ei tarvinnut hiukset märkinä kävellä talvipakkasella kotiin!
- Jouduin karkin syönnin takia jälki-istuntoon ja lisäkseni siinä oli vain kaksi häirikköpoikaa, valvojana toimi puukäsityön opettaja joka totesi että "Tiina voi kyllä mennä kotiin, ei täällä lakupötkön takia istuta". Toinen pojista ei tullut seuraavana päivänä kuluun ja huhuttiin että oli ihan mustelmilla, että olisi hakattu jälki-istunnossa. Tuosta miesopesta puhuttiin kyllä, että olisi äkkipikainen ja väkivaltainen ja vihasi tiettyjä oppilaita. Tahtoi minut kai pois tieltä että voisi rangaista poikia ilman todistajaa..
- Olimme olleet uimahallissa ja autoin samalla luokalla ollutta ystävääni etsimään pukukaapin syömää hiuspantaansa sillä seurauksella että myöhästyttiin tilausbussista, opettaja oli vain tylysti todennut että " ei odoteta". Onneksi uimahalli sijaitsi lyhyen kävelymatkan päässä kaupungin keskustasta, mentiin Sokokselle kahville ja kotiin ( uimahalli oli korvannut päivän viimeiset tunnit eli koululle saapuneet saivat lähteä samantien viikonlopun viettoon, emme lintsanneet).
Vierailija kirjoitti:
Liikkatunnilla leikittiin/pelattiin "kuka pelkää mustaa miestä". Mikä haloo siitä nykyään nousisikaan.
Tätä leikittiin 1980-90 luvuilla usein välitunneilla kun olin ala-asteella ja käsitin tuon "mustan miehen" joksikin hirviöksi, enkä eri väriseksi ihmiseksi. Edelleenkään en voi käsittää että miksi tuokin on pitänyt vääntää **sismiksi.
Maalaiskoulussa sattui ja tapahtui 90-luvun lopussa-2000-luvun alussa:
-Opettajat kuljettivat meitä auton takakontissa retkille, jotta kaikki mahtuivat mukaan.
-Leikimme välitunnilla löytämillämme asbestilevyillä ja opettajat tiesivät tästä. Jonkun oppilaan vanhemmat saivat tietää asiasta, jonka jälkeen meidät laitettiin kantamaan asbestilevyt roskikseen. Välitunneilla ei ollut myöskään usein ollenkaan valvontaa, vaan oppilaat leikkivät läheisessä metsässä kalliolta hyppien. Ihme, ettei kukaan kuollut.
-Eräs oppilas laitettiin nurkkaan häpeämään aasihattu päässä. Muutenkin häpeärangaistukset oli käytäntönä ko. koulun opettajilla. Esim. pulpettien siisteys tarkastettiin ja arvioitiin "sika vai ihminen"-periaatteella.
-Opettaja otti bilsan tunnilla paidan pois päältään ja esitteli vatsalihaksiaan.
Ja kaikkea muuta mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Maalaiskoulussa sattui ja tapahtui 90-luvun lopussa-2000-luvun alussa:
-Opettajat kuljettivat meitä auton takakontissa retkille, jotta kaikki mahtuivat mukaan.
-Leikimme välitunnilla löytämillämme asbestilevyillä ja opettajat tiesivät tästä. Jonkun oppilaan vanhemmat saivat tietää asiasta, jonka jälkeen meidät laitettiin kantamaan asbestilevyt roskikseen. Välitunneilla ei ollut myöskään usein ollenkaan valvontaa, vaan oppilaat leikkivät läheisessä metsässä kalliolta hyppien. Ihme, ettei kukaan kuollut.
-Eräs oppilas laitettiin nurkkaan häpeämään aasihattu päässä. Muutenkin häpeärangaistukset oli käytäntönä ko. koulun opettajilla. Esim. pulpettien siisteys tarkastettiin ja arvioitiin "sika vai ihminen"-periaatteella.
-Opettaja otti bilsan tunnilla paidan pois päältään ja esitteli vatsalihaksiaan.
Ja kaikkea muuta mahdollista...
Ainiin! Taksikuski oli kylän tunnettu alkoholisti, ja oli hyvinkin mahdollisesti päissään myös koulukyydityksiä ajaessaan, sillä välillä autossa haisi alkoholi.
Järkkyttäviä juttuja!
Olen käynyt kouluni Helsingissä 1969- 82 ns. hyvissä oppilaitoksissa ja mitään edes verrattavissa näihin kokemuksiin ei ole kerrottavissa. Ei pakotettu syömään, ei käytetty mitään fyysistä väkivaltaa, opettajat eivät lähennelleet.
Jonkinlaista sanallista nöyryyttämistä muistan muiden oppilaiden kohdalla, en omallani, mutta eiköhän sitä tapahdu tänäkin päivänä. Tosin oppilaat ovat tietoisempia ja rumat puheet tulevat helpommin käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen. Jäi sanomatta että lukion päästötodistuksen keskiarvo hänellä oli vain 7.5, eihän opettajat voikkaan vaikuttaa ylioppilaskirjoitusten arvosanoihin.
Taidat olla jo aika vanha, kun keskikoulua muistelet ja edelleen kateellinen jonkun kouluarvosanoista ja korkkiruuvikiharoista.
Hassua!
Setåmees82 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen putous keskikoulun ajoilta jollekin jota nerona pidettiin.Tämähän on ihan normikäytäntö.
Minullakin ala ja yläasteella numerot kummasti pyöristettiin aina ylöspäin. Olin keskiverto kasin oppilas, josta tuli ysin oppilas ihan vaan siksi kun olin kiltti, tunnollinen ja asiallinen.
Meillä oli toisin päin, eli ala-asteen opettaja ei periaatteesta antanut kymppiä ikinä mistään. Loppuvaiheessa panostin toden teolla liikunnan numeroon (eri opettaja) ja sainkin sen nousemaan, mutta ilmeisesti tasapainon vuoksi luokanopettaja sitten laski jotain toista numeroa, ettei keskiarvo nouse. Yläasteella olin yllättynyt, kun sainkin muutaman kympin kun kokeistakin oli tullut kymppejä. Tämä nyt ei kuitenkaan ihan yllä ketjun tasolle.
Seurakunnan kerhosta sen sijaan muistan sen, että minua pelotti, olihan kyseessä ensimmäinen paikka vieraiden hoidossa. Itkin, ja minut laitettiin itkemään vessaan. Tästä muodostui tietysti kierre, ja olin siellä vessassa aika usein. Lopulta päädyin kertomaan äidille ja minut siirrettiin kesken vuotta toiseen paikkaan. Tämä 80-luvulla.
Naimisissa oleva miesopettaja alkoi seurustella alaikäisen tyttöoppilaan kanssa. Suhde paljastui jossain vaiheessa.
Ekalla luokalla yksi poika joutui nurkkaan seisomaan luokan etuosaan opettajan pöydän viereiseen nurkkaan. Muistan, kun katselin oppitunnin aikana poikaa ja mietin, että mahtaa olla tylsää katsella nurkkaa. Kun poika yritti kääntää päätään ja katsoa luokkaan, opettaja karjui, että pitää olla liikkumatta ja tuijottaa nurkkaa.
Sen oppitunnin ajan poika oli nurkassa.
Olin itse suhteessa bilsanopettajaan 15- ja 16 -vuotiaana. Maikka 80-luvun alussa (silloin käytettiin tätä maikka-sanaa) oli liki kolmikymppinen.
Onko jotenkin outoa, että ei jäänyt mitään ikävää mieleen? Tosi jännä oli aina mennä sen kyydillä kotiin ja seksistäkin vain hyviä kokemuksia. Oli niin huomaavainen, hellä ja vain kehui...
Ihan hyvin on mennyt suhteet ja olenkin jo kolmen lapsen isoäiti.
Liikaa paheksutaan nuorien täysin vapaaehtoisia suhteita vanhempiin henköihin. Vieläkin mulla tulee ihana olo, kun muistelen.
Lapset tietysti asia erikseen. Ja kainenlainen vallankäyttö, kiristys ja aseman väärinkäyttö. Mutta kyllä täysipäinen 15-vuotias tietää mitä tekee.
Mutta lööppikamaa siis, mikä oli kysymys.
Yläasteella meillä oli yhtenä aineenopettajana mies, joka halusi aina antaa syventävää opetusta valitsemalleen oppilaalle, kun välitunti alkoi. Hän valitsi aina jonkun tytön jonka piti jäädä luokkaan, kun muut menivät välitunnille.
Tytön piti mennä kirjoittamaan taululle jotakin ja tuo miesopettaja tuli ihan taakse kiinni seisomaan ja laittoi toisen käden vyötärölle ja toisella kädellä otti kiinni kädestä (jossa oli liitu) kiinni. Hän huojui siinä takana ja hiljaisella äänellä kertoi, menikö taululle kirjoitettava asia oikein.
Tästä siis ihan "normaalisti" juteltiin tyttöjen kesken ja kauhisteltiin, mutta kukaan ei uskaltanut kertoa kenellekään aikuiselle. Ikinä lisäopetusta ei annettu yhdellekään pojalle. Yritimme aina, että joku meidän tyttöporukasta pystyisi jäämään luokan oven taakse odottamaan (ja kuuntelemaan), koska nuo tilanteet olivat ällöttäviä ja pelottavia, mutta välituntivalvoja hätyytti kaikki aina ulos.
Tämä tapahtui 80-luvulla.
Lukion ruotsinmaikka nöyryytti ja heitti seksuaalisesti vihjailevia kommentteja minulle joka tunnilla muiden oppilaiden kuullen. Esim. "Missäs olit viimeyönä? Mikset tullut mun viereen nukkumaan?"
Olin 16 ja tämä setä oli lähemmäs 50.
Terveisiä vaan Hämeenlinnan Yhteiskoulun Lukioon 2001 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Saksalainen miesopettaja joka hyväksikäytti luokkakaveriani siitä lähtien kun kaverini oli 10 vuotias. Saimme tietää vasta paljon myöhemmin. Opettajalle ei tullut mitään seuraamuksia, tyttö kuoli oman käden kautta.. Muistan opettajan nimen ja kasvot ihan selvästi vieläkin
Onko tämä tapahtunut Suomessa vai kenties Saksassa? Ja poliisille ja muille viranomaisille on ilmoitettu? Sinuna julkistaisin tuon nimen jossain, ei tuollaista saa päästää unohtumaan.
Eikö nurkassa seisottaminen luokan edessä ole nykyään kiellettyä ja varmasti päätyisi otsikoihin? Se oli ihan normimeininkiä viime vuosituhannella. Tai jos ei osannut tehdä jotakin tehtävää taululla, joutui seisomaan siellä taululla niin kauan että teki tehtävän (jota ei tietenkään sellainen osannut tehdä joka ei osannut sitä tehdä, vaikka olisi seissyt siellä koko koulupäivän).
Nämähän olivat ilmeisesti olevinaan jotakin "häpeärangaistuksia".