Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaisia tapauksia muistat omalta kouluajaltasi, jotka nykyään olisi varmaa lööppikamaa?

Vierailija
11.12.2019 |

Meillä opettaja 80-luvulla kertoili iloisesti kaikkien yksityisasioita luokan edessä. Kellä oli juopot vanhemmat, jne. Ei siis mitään estoja ja meistä se oli ihan normaalia vielä. Olimme ala-asteella.

Kommentit (481)

Vierailija
421/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaretkellä opettajat istuivat päissään ilta seitsemästä lähtien hotellin ravintolassa. Me oppilaat sitten teimme mitä teimme.

Vierailija
422/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lukiossa 90-luvun puolivälin jälkeen, eräs rinnakkaisluokan tyttö seurusteli Veijo Baltzarin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa jutuista täysin keksittyjä.

Kyllä minä uskon, että valtaosa on tosijuttuja.

Kieltämättä kouluissa kiertää myös paljon urbaanilegendoja, kun joku on keksinyt hyvän jutun, tai jotain on tapahtunutkin, mutta sitä on matkan varrella suurenneltu ja dramatisoitu, kuten hyviä tarinoita usein.

Silti ketjussa kuvattuja tapahtumia on varmasti tapahtunut.

Vierailija
424/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan lööppikamaa, mutta lukiossa kuvaamataidon opettaja repi työni kun se ei ollut hänen mielensä mukainen.

En tehnyt töitä 10 vuoteen, nykyään jopa ansaitsen elantoni sillä. Ehkä olisin näin tehnyt jo aiemmin jos ei olisi potkittu maan rakoon

Meidän yläasteen kuvisope nauroi oppilaidensa töille. Ei yleensä sanonut mitään, tuli vain katselemaan heidän työskentelyään ja alkoi nauraa :D Tämä kymmenisen vuotta sitten.

Vierailija
425/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanmaikkamme pisti yläasteella erään rinnakkaisluokkani tytön yksinään suunnistamaan, kun kaikilla muilla oli pari. Tytöllä oli muistaakseni diabetes, ja hän menetti tajuntansa metsässä. Muu luokka kokoontui sovitulle paikalle ja alkoi ihmetellä, kun tätä tyttöä ei kuulunut takaisin. Lähtivät sitten etsimään häntä, vaikka opettaja yritti estellä ja huusi "ei kun nyt menette takaisin koululle, kyllä se sieltä itsekin osaa tulla!" Tyttö onneksi löytyi melko nopeasti.

En siis itse ollut tuolla luokalla, mutta kaverini oli.

Vierailija
426/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla harjoiteltiin hengitysharjoituksia yhden toisen pojan kanssa (joulujuhlaharjoitukset) niin että, mieslehtori vei meidät siivouskomeroon ja meidän piti laittaa käsi sen paidan alle.

Olenkojan tainnut täällä jo kertoakin.

Vierailija
427/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai olikin uusi ketju. T. Siivouskomerotyttö 👆

Vierailija
428/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ihmettelen.Olen käynyt kouluni 60-ja 70-luvuilla,eikä tuossa ole mitään,mitä kohdallani olisi tapahtunut.

Tuo oli,että keskikoulussa(peruskoulun yläaste)tupakoitiin vessassa,koko naistenhuone oli harmaana savusta.Yksi oli vahtina,usein olin minä kun en itse polttanut.Olin vapaaehtoisesti.

Kaikki nuo jutut seksuaalisuuden puheista,vanhempien arvosteluista,kuten että sen ja sen vanhemmat on juoppoja,väkivallalla uhkaamisesta,auton alle jäämisestä ilman että opettaja puuttuu siihen jne.

Ei todellakaan.Meillä opettajat olivat hyvin tarkkoja lasten ja nuorten turvallisuudesta.

Keskikouluaikana yksi nuorukainen oli hukkua suohon kun olivat poikien liikuntatunnilla suunnistamassa.

Opettajan ja riuskien luokkakaverien avulla pelastivat tämän vielä kookkaan ja tukevatekoisen nuoren miehen.

Vakavailmeistä porukkaa tuli koululle ja kyseiselle pojalle järjestettiin heti kuljetus kotiin,en muista,joutuiko käymään lääkärissä.

Kansakoulussa tiesin,että johtajaopettajamme oli saanut varoituksia kun oli lyönyt karttakepillä sormille,mutta ei tehnyt sitä enää minun aikanani.Oli loppupeleissä pidetty ihminen.Ymmärrettiin äkkipikaista luonnettaan,siis verbaalisesti,kun oli veteraani.

Vierailija
429/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lööppikamasta tiedä, mutta suht kyseenalaista... Ollessani ysillä pari alemman luokan tyttöä oli kemiantunnillamme jälki-istunnossa, toinen heistä oli hiukan pyöreä. Opettajamme sitten totesi heille, että saatte tekin tehdä jotain hyödyllistä kun nyt olette täällä, ja pisti heidät pitkin tuntia hakemaan jotain tarvitsemiamme välineitä (koeputkia jne.) varastosta.

Ope mukamas muisti aina jotakin uutta, mitä tarvitsimme myös, ja pisti tytöt ramppaamaan uudelleen. Jossain vaiheessa, kun tytöt olivat taas lähteneet varastoon, ope totesi meille hymyillen "pistetään tuo läskikin vähän liikkumaan". Yleensä luokkamme hörötti tuollaisille jutuille, sillä kiusaaminen oli siellä arkipäivää. Nyt kaikki kuitenkin tyrmistyivät niin, ettei kukaan oikein edes nauranut.

Vierailija
430/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin ala-astetta 80-luvulla ja meillä oli vanhakantainen opettaja. Hän arvioi lapsia mm. heidän isänsä tai äitinsä koulumenestyksen perusteella, koska oli ikänsä vuoksi ehtinyt opettaa jo edellispolvia. Eli jos isä ei ollut menestynyt, eikä tytär tai poikakaan voinut olla sen kummempi.

Muistan, kun itkin tehdessäni ristipistotyötä, koska se oli mun mielestä vaikeaa, mutta ope ei vaivautunut opettamaan, pilkkasi vain, koska vieruskaveri kyllä osasi pistellä oikein. Liikunnassa kaikki oli aina pakollista, oli kyse sitten päälläseisonnasta tai telinevoimistelusta. Ihan sama, pelottiko esim. päälleen putoaminen tms.

Syöminen oli myös pakkomeininkiä. En muista oksentaneeni, mutta jotkut oksensi ja joutui syömään silti. Itse piilottelin mm. silliä lautasen alle vaihtelevalla menestyksellä. Silloin saattoi olla ruokana silliä perunan ja valkokastikkeen kanssa - voi että vihasin sitä....

Myöhempi ope oli perussovinisti, tytöt ei pysty siihen eikä osaa tätä, näyttäkääs nyt pojat mallia jne. Ei onneksi kosketellut meitä.

Luulin, että koululaisten nöyryytyksen ajat olivat ja menivät, kunnes menin opiskeluaikana harjoitteluun eräälle ala-asteelle (tämä oli jo 2000-lukua). Törmäsin puukässänopettajaan, joka nosti vuorollaan jokaisen valmistaman työn esittelyyn ja kysyi toisilta oppilailta, mikä arvosana annetaan, tyyliin "Tässä Joonan lentokone, mitäs annatte?" No toki jos Joona oli luokan suosituimpia, hän sai hyvät arvosanat, kun taas vähemmän suosituille tuli huonompi tulos. Opettaja kirjasi tulokset tyytyväisenä vihkoonsa. Minä ällistelin vieressä enkä kehdannut sanoa mitään....

Hän on ollut aikaansa edellä! Uusin opetussuunnitelma kehottaa juuri tähän, vertaisarviointiin! Yhdessä keskustellaan, kuinka kukin oppilas onnistui käsityössään, piirustuksessaan, lauluesityksesssään jne. On se vaan niin edistyksellinen tämä uusi opetussuunnitelma!

Vierailija
431/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla luokalla 2000-luvun alussa opettajamme oli ottanut yhden luokkamme hieman vilkkaamman pojan silmätikukseen. Yhdellä tunnilla tämä poika oli istuessaan vetänyt paitansa pään yli niin, että kaula-aukosta näkyi vain vähän päälakea. Opettaja pilkallisesti hymyillen pyysi ”Mikko* näytäpäs meille kaikille muillekin, mitä niin kiinnostavaa sieltä paidan alta löytyy” ja vetäisi paidan pojan päältä, niin että hän jäi ylävartalo paljaana muun luokan tuojotettavaksi ja naurettavaksi. Opettaja ei puuttunut tähän naureskeluun millään tavalla, kunnes nöyryytetty poika alkoi itkeä ja silloin opettaja alkoi huutaa muulle luokalle ”kuinka te kehtaatte nauraa Mikko-paralle” ja että jokaisen tuli käydä yksitellen pyytämässä anteeksi omaa ilkeää käytöstään. Opettaja itse ei millään tavalla pahoitellut omaa toimintaansa, vaan oli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kerran hän myös pesi kyseisen pojan suun saippualla koko luokan katsellessa.

Sama opettaja harrasti ruokailujen aikana pakkosyöttöä niin että oksensin ja pilkkasi minun vain esittävän. Toisinaan hän itki luokassa teatraalisesti, kuinka ikävöi miestään, joka on ulkomailla. Hän pukeutui joka päivä samaan asuun: mustaan lyhyeen hameeseen, ohuisiin sukkahousuihin ja korkokenkiin, jopa opettaessaan liikuntaa ja viedessään luokkamme talvella pulkkamäkeen.

Paljon muutakin tapahtui tuon vuoden aikana ja jostain syystä tuo opettaja ei enää palannut opettamaan meitä seuraavana vuonna, vaan katosi kaikessa hiljaisuudessa. Tapahtuneita ei koskaan koulun puolesta otettu esille ja en usko, että monenkaan oppilaan vanhemmat tiesivät näistä tapahtumista.

Vierailija
432/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kässäope tukisti tyttöä, joka oli laittanut ompelukoneen langat väärin. Tyttö itki jo valmiiksi. Toista haukkui "tyhmimmäksi kolmasluokkalaiseksi jonka olen tavannut". Tämä siis kolmannella luokalla 90-luvun alussa.

Vierailija
433/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee, saa sellaisen tuntuman että kuvismaikat johtaa hulluustilastoa...

Vierailija
434/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä koulukiusaaminen oli hurjaa ainakin meidän koulussa.

Muistan yhdenkin tilanteen kun yhtä poikaa suorastaan hakattiin välitunnilla. Yksi opettaja käveli vaan ohi korkokengät jalassa. Vilkaisi, mutta ei paljoa kiinnostanut puuttua tapahtumaan. 

Vierailija
435/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui yläasteella 1970-luvulla: Eräs 9-luokan poika kopeloi toistuvasti luokkakaveriaan eikä uskonut tämän kieltoa. Tyttö kertoi asiasta opolle. Opo pyysi pojan puheilleen. Opon huoneessa opo tarttui poikaa haarovälistä ja tiuskaisi "Tuntuuko kivalta?" ja piti tälle puhuttelun. Tyttö sai olla rauhassa sen jälkeen.

Vierailija
436/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla:

-ostettiin suht säännöllisesti röökiä ja keskiolutta lähikauppiaalta 13v. alkaen.

-yläasteen vahtimestari tuprutteli piippua sisätiloissa

-Yläasteen biologian naisopettaja luonnehti erään pojan hiuksia seksikkäiksi oppitunnilla.

-Koulukuraattori oli kehoittanut joitakin kavereitani välttämään minua koska käytän kuulemma huumeita wtf? Eihän tuossa iässä vielä tajunnut, mutta tästä olisi voinut nostaa varmaan jo tuohon aikaan isommankin haloon. Väite oli siis perätön, ja perustui siihen että joku opettaja oli sanonut että silmäni ovat ”sen näköiset”.

Vierailija
437/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityöopettaja ryyppäsi luokassaan. Luokan takana oli varastotilaa jossa pullo jemmassa. Meillä perjantai-iltapäivänä viimeiset kaksi tunti hänen opetustaan ja viimeisina kuukausina oli jo aika usein melko humalassa. Viimeisellä kerralla sitten sammui ensimmäisen tunnin aikana opettajan pöydän päälle. Muutama meistä kävi etsimässä toista opettajaa ja tämä tultuaan hätisti meidät ulos luokasta välitunnille. Loppukevään meillä oli toinen opettaja.

Sitten oli melko nuori matematiikan opettaja joka tykkäsi antaa lähiopetusta hyvin kehittyneille tytöille. Oli todellakin aivan iholla ja käsi kävi välillä takamuksella tai rintojen päällä. Muutama meidänkin luokkalainen pelkäsi hänen tuntejaan mutta hän lähti lukuvuoden jälkeen. Itse olin onneksi poikamaisen laiha ja vielä lyhyttukkainen niin sain olla aivan rauhassa. Seuraava matematiikan opettaja oli myös pelätty mutta vain siksi että oli tiukka kurinpitäjä ja vaativa opettajana. Mutta valtaisa helpotus monelle se vaihto oli.

Vierailija
438/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalla luokkakaverilla oli parikymppinen "poikaystävä". Äitinsä oli kuulemma fine asian kanssa ja vaikka opettajat kuulivat tytön puheet, ei kukaan tehnyt ilmoitusta mihinkään. Harrastivat myös seksiä ja tytöllä oli kaula aina täynnä fritsuja. Ovat ilmeisesti edelleen yhdessä, mutta olihan tuo ikäero todella kieroutunut. Kuka normaali parikymppinen edes haluaisi seurustella seiskaluokkalaisen kanssa? Tästä ei edes ole kovin kauan, vain noin 15 vuotta.

Vierailija
439/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit varmaan mun luokalla! :D

Vierailija
440/481 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja työnsi terveystarkastuksessa täysin yllättäen kätensä housujeni sisään ja tarkasteli "onko karvoitusta jo tullut". 2000-luvun alkuvuosilta tämä.

Sama, en vieläkään ymmärrä enkä tule ymmärtämään miksei tilanteessa voitua vaan kysyä "onko karvoitusta jo tullut?" sairasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme