Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Suomalaisten veren­paine on rikkaiden maiden korkein, kertoo tutkimus – lääkäreiden mukaan uhkaavaa tilannetta ei kuitenkaan oteta vakavasti

Vierailija
09.12.2019 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006323497.html

"Sairaus voi johtaa sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen tai dementiaan."
-------

"Analyysi osoitti, että korkea verenpaine oli yleisin Suomessa ja harvinaisin Kanadassa, Australiassa ja Etelä-Koreassa. Useammalla kuin joka toisella suomalaisella oli korkea verenpaine, kun Australiassa niin oli joka kolmannella naisella ja Kanadassa joka kolmannella miehellä.

Korkeaksi katsottiin verenpaine, joka on vähintään 140/80 millimetriä elohopeaa (mm Hg). Samaa määritelmää käytetään myös Suomessa: verenpaine on koholla, kun se ylittää tämän tason, Terveyskirjasto kertoo.

Näin korkeaa verenpainetta pitäisi yrittää alentaa elintavoilla. Jos ne eivät riitä, tarvitaan lääkettä."

--

"Erityiskorvausta verenpainelääkkeistä vuonna 2018 sai 409 488 henkilöä.

Paineet ovat lääkkeistä huolimatta korkeita. Niitä todettiin kahden vuoden takaisessa Finterveys-tutkimuksessa 37 prosentilta yli 30-vuotiaista naisista ja 45 prosentilta miehistä."

--

"”Suurimpia esteitä verenpainetason alenemiselle ovat väestön liiallinen suolan saanti, lihominen ja liikkumattomuus”, Laatikainen ja Niiranen kirjoittavat. Myös runsas alkoholin käyttö nostaa verenpainetta.

Vain viisi prosenttia suomalaisista saa suolaa suosituksen verran eli alle viisi grammaa vuorokaudessa."

-----

Onko sinullakin liian korkea verenpaine?

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee käsi kädessä lihavuusepidemian kanssa, valitettavasti.

Ja alkoholin. Verenpaine- ja sydäntaudit ovat Suomessa olleet se pahin tappaja jo vuosikymmeniä.

Vierailija
62/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.

Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.

Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.

Tuokin kommentti alapeukutettu :D ei h*lvetti tätä palstaa ja teidän lihavien mielenterveysongelmia, kun ei saa sitäkään sanoa, että SE LÄSKEYS RASITTAA SYDÄNTÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matala. Viimeksi kun mittasin, se oli noin 100/60. Olen normaalipainoinen ja harrastan hyötyliikuntaa, mutta en mitään rankkaa. En tupakoi tai juo. Olen kasvissyöjä, mutta syön aika paljon sipsejä ja salmiakkia. En kuitenkaan lisää ruokaan juurikaan suolaa, vaan maustan sen yrteillä ym.

Meillä ei juuri kellään suvussa ole korkeaa verenpainetta, joten matalat arvoni voivat johtua osittain geeneistä.

Olennaisinta tuossa varmaan se, että olet normaalipainoinen ja syöt terveellisesti. Ylipaino rasittaa sydäntä.

Tuokin kommentti alapeukutettu :D ei h*lvetti tätä palstaa ja teidän lihavien mielenterveysongelmia, kun ei saa sitäkään sanoa, että SE LÄSKEYS RASITTAA SYDÄNTÄ

No ihan käsittämätöntä sanoa, että hän syö terveellisesti, vaikkei olekaan läski, koska nimenomaan sipsit ja lakut nostavat verenpainetta. 

Ehkä läski tosiaan nostaa verenpainetta, koska oloni on parempi 70-80 -kiloisena kuin 50-60 -kiloisena ja alapaine pysyy tasolla 63-71 painavampana eikä laske tuon alle. 

Vierailija
64/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö vähäinen /runsas suolansyönti verikokeen Na arvossa?

Vai mistä syystä Na on aina alarajalla.

(Verenpaine korkea).

Vierailija
65/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä on kahvinjuonti ja lihavuus. Tietenkään sekään ei auta, että terveydenhoitojärjestelmä ei tee kohonneelle verenpaineelle mitään. Itselläni esim on seurattu kohonneita paineita kohta 20 vuotta, mutta lääkitystä ei ole annettu.

Siinä ajassa olisi ehtinyt tehdä jo vaikka mitä muutoksia elintapoihin. Miksi olet odottanut vain lääkkeitä?

Kuten sanottu, minä en ole lihava enkä juo kahvia. Harrastan liikuntaakin ja syön kasvispainotteisesti. Mitähän muuta sitä voisi tehdä? Enkä siis todellakaan ole enää ainakaan 10 vuoteen edes yrittänyt saada lääkitystä, mutta onhan tuota verenpainetta monta kertaa mitattu, ja aina on ollut koholla.

Vierailija
66/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän läski nostaa kun ihan mekaanisesti kun se puristaa verisuonia.

Mutta meillä kaikilla tuo läski ei tietty ole se syy: paineet koholla vaikka elintavat kunnossa.

Selviää vain laihduttamalla / kokeilemalla.

Kannattaa ottaa lääke elintapojen oheen, ei vaipua epätoivoon.

Lääke ei edes auta, jos elintavat pysyvät räävittömän huonoina.

Liikunta auttaa aina jonkin verran. Sitten ne kaliumit eli mineraalitasapaino tärkeää.

Vierailija
67/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä on kahvinjuonti ja lihavuus. Tietenkään sekään ei auta, että terveydenhoitojärjestelmä ei tee kohonneelle verenpaineelle mitään. Itselläni esim on seurattu kohonneita paineita kohta 20 vuotta, mutta lääkitystä ei ole annettu.

Siinä ajassa olisi ehtinyt tehdä jo vaikka mitä muutoksia elintapoihin. Miksi olet odottanut vain lääkkeitä?

Kuten sanottu, minä en ole lihava enkä juo kahvia. Harrastan liikuntaakin ja syön kasvispainotteisesti. Mitähän muuta sitä voisi tehdä? Enkä siis todellakaan ole enää ainakaan 10 vuoteen edes yrittänyt saada lääkitystä, mutta onhan tuota verenpainetta monta kertaa mitattu, ja aina on ollut koholla.

Onko sinulla kotimittaria?

Jos ei, lainaa pariksi viikoksi terv.keskus taikirjastosta

Vierailija
68/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Elintapojen osuus on keskeinen noin 60–70 %:lla kohonnutta verenpainetta sairastavista.

Perinnöllinen syy johtuu useasta perintötekijästä (geenistä). Useimmiten puhutaan geneettisen säätelyn aiheuttamasta verenpaineen nousualttiudesta ja elintapojen vaikutuksesta. Perintötekijöiden arvioidaan aiheuttavan kohonnutta verenpainetta noin 30–40 %:lle henkilöistä."

https://www.ebm-guidelines.com/dtk/syd/avaa?p_artikkeli=syd00170

Eli jopa 70% voi itse kontrolloida elintavoilla tätä vaarallista tautia ja lopuillakin elintavoilla siihen voidaan vaikuttaa. Silti joka toisella suomalaisella on. Hurjaa.

Se on vaan helpompaa popsia pillereitä kuin tehdä terveyttä edistäviä muutoksia. Ja tämä oli ihan ilman vttuilua. Moni vielä lähtee vaihtamaan kaikkia elintapojaan kerralla, joka aiheuttaa stressiä ja repsahduksia. Pitäisi tehdä pieniä muutoksia ja tehdä niistä tapoja ennen kuin lähtee muuttamaan jotain muuta.

Mä kävelen portaat aina kun se on järkevää. Asutaan kolmannessa kerroksessa, joten kauppakassi saa olla todella painava ennen kuin menen portaita. Metrossa kävelen aina portaita, ellei joku tuki niitä.

Lisäsin ruokavaliooni kasviksia ja papuja. Minuta on mukava kokeilla uusia ruokalajeja, joten jos minulla ei ollut inspiraatiota tehdä tiettyä ruokaa, googletin jotain terveellisiä ehdotuksia ja tein niitä. Vuodessa meille on tullut monta uutta lempiruokaa.

Asun omakotitalossa, makuuhuoneet, lastenhuoneen, vierashuone ja yläaula, vaatehuone, kolmas suihku, toinen vessa, parveke makuuhuoneesta on ulos jne. siis toisessa kerroksessa. Hissiä ei ole. Jos en nukahda alakerran olohuoneen sohvalle niin kuljen ne portaat kerran tai kaksi vuorokaudessa, joskus loma-aikoina jopa kerran ta kaksi viikossa vain. Töihin ajelen 5,5km suuntaansa autolla kotipihan autokatospaikalta tai autotallista sähköauton latauspistokepaikalle, joka sijaitsee työpaikan ulko-ovien vieressä aivan. Hissillä aina 8. kerrokseen menen maisemakonttoriini. Syön töissä sämpylän tai kaksi lounaaksi. Ei kolesterolilääkitystä, ei verenpainelääkityksellä, arvot terveystarkastuksissa erinomaiset. En harrasta juurikaan arkiliikuntaa kuin lumitöitä vähän talvisin ja kesäisin vähän nurmikon leikkuutta. Urheilu jää urheilukalastuksen moottoriveneellä pitkälti. Timmissä kunnossa, 39v. Mies ,78kg, 173cm, Cooperissa meni viimeksi kuntotestissä 2600m. Lihaskunto hyvää tasoa. En juuri liiku mutta katson myös etten juuri syö mitään ylimääräistä. Verenpaine 132/81.

Vierailija
69/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan käsittämätöntä sanoa, että hän syö terveellisesti, vaikkei olekaan läski, koska nimenomaan sipsit ja lakut nostavat verenpainetta. 

Ehkä läski tosiaan nostaa verenpainetta, koska oloni on parempi 70-80 -kiloisena kuin 50-60 -kiloisena ja alapaine pysyy tasolla 63-71 painavampana eikä laske tuon alle. 

Kyllä minä voin sanoa, että syön ihan terveellisesti, vaikka herkuttelen. Aamupalalla smoothie, välipalaksi pähkinöitä/hedelmä, lounaaksi jotain kasvispitoista papuruokaa, iltapäivällä hedelmä/pähkinöitä ja illalliseksi jotain lounaankaltaista. Iltapalalla menee yleensä sipsejä/suklaata tms, mutta saatan syödä myös hedelmän tai jotain. Kasviksia tulee taatusti se puoli kiloa päivässä.

Sanoin, että syö aika paljon herkkuja ja totta se onkin siinä mielessä, että syön niitä melkein joka päivä. Mutta en todellakaan syö niitä määrällisesti paljon kerrallaan. Sellainen sadan gramman linssisipsipussi kestää pari päivää. Samoin parinsadan gramman karkkipussista riittää pariksi päiväksi. Voisin varmasti syödä vähemmänkin, mutta en nyt sanoisi, että tuo muuttaa ruokavaliotani epäterveelliseksi.

Vierailija
70/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni syntyvyys ja lyhyt elinikä on vihreiden ja demareiden tavoitteiden mukaista

Vierailija
71/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voin sanoa, että syön ihan terveellisesti, vaikka herkuttelen. Aamupalalla smoothie, välipalaksi pähkinöitä/hedelmä, lounaaksi jotain kasvispitoista papuruokaa, iltapäivällä hedelmä/pähkinöitä ja illalliseksi jotain lounaankaltaista. Iltapalalla menee yleensä sipsejä/suklaata tms, mutta saatan syödä myös hedelmän tai jotain. Kasviksia tulee taatusti se puoli kiloa päivässä.

Sanoin, että syö aika paljon herkkuja ja totta se onkin siinä mielessä, että syön niitä melkein joka päivä. Mutta en todellakaan syö niitä määrällisesti paljon kerrallaan. Sellainen sadan gramman linssisipsipussi kestää pari päivää. Samoin parinsadan gramman karkkipussista riittää pariksi päiväksi. Voisin varmasti syödä vähemmänkin, mutta en nyt sanoisi, että tuo muuttaa ruokavaliotani epäterveelliseksi.

50 g sipsejä ja 100 g karkkia suurin piirtein joka päivä todellakin muuttaa ruokavalion epäterveelliseksi. Kakkostyypin diabetesta tai vyötärölihavuutta voit odotella viimeistään 40-50 -vuotiaana. 

Vierailija
72/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö vähäinen /runsas suolansyönti verikokeen Na arvossa?

Vai mistä syystä Na on aina alarajalla.

(Verenpaine korkea).

Korkea natrium nostaa verenpainetta, osmoottinen painereaktio, suola imee nestettä suonien nostamaan painetta. Elimistösi yrittää saada vaarallista epäterveellistä tilaa hallintaan hölväämällä liian suolan eli naitriumin ulos elimistöstä virtsan mukana mutta se ei riitä nyt. Tarvitset jotan kunnon lääkettä, ACE-estäjää ta AT-salpaavat joka rentouttaa verisuonesi, nesteenpoistolääke ei varmaan tehoa tarpeeksi enää ja suolaa vähentämällä tilanne tuskin korjaantuu kun suolaa ei kerran liikaa ole muutenkaan. suolaa syömällä ei veren suolamäärä juuri nouse, se on niin tarkkaan ja tehokaaasti hormonaalisesti säädelty ja liian matalaa suola-arvoa ei syömällä saa käytännössä aikaiseksi kuin jollain nälkäkeskitysleirillä j9s sielläkään, elimistö säätelee itse suolansa hyvin tehokkaasti söi sitä tai ei, liika menee saman tien virtsan mukana ulos

Vierailija
73/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä osasyyllinen on Sanoma Oy, Iltalehti, Yle, Mtv3 ym. laatumediat.

Vähentäkää näiden firmojen alla pyöriviä palveluja, niin huomaatte merkittävän parannuksen mielenterveydessänne ja jaksamisessanne.

Nämä firmat haluavat vain pelotella ja masentaa teitä. Kysymys kuuluu, haluatko sinä masentua ja pelätä kaikkea koko ajan.

Vierailija
74/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media lietsoo pelkoa ja negatiivisuutta kirjoitti:

Merkittävä osasyyllinen on Sanoma Oy, Iltalehti, Yle, Mtv3 ym. laatumediat.

Vähentäkää näiden firmojen alla pyöriviä palveluja, niin huomaatte merkittävän parannuksen mielenterveydessänne ja jaksamisessanne.

Nämä firmat haluavat vain pelotella ja masentaa teitä. Kysymys kuuluu, haluatko sinä masentua ja pelätä kaikkea koko ajan.

Selitä samalla minulle, miten pyyhin lääketieteen opinnot mielestäni, ettei minun tarvitse huolehtia näistä asioista.

Vierailija
75/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa? 

Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.

Ei sanottu, että ne on SYITÄ. Sanottiin, että ne ovat SUURIMPIA ESTEITÄ verenpaineen alenemiselle. Syitähän nyt on lukuisia muitakin kuin nuo, esimerkiksi alkoholi on merkittävä riskitekijä.

Itselläni on todella korkea verenpaine lääkityksestä johtuen. Valitettavasti lääkitystä ei voi lopettaa eikä sen kanssa voi käyttää verenpainelääkitystä, joten suo siellä ja vetelä täällä.

Ei jessus näitä ketoilijoita. Täysjyväviljat on yleensä tutkimuksissa yhdistetty parempaan terveyteen.

Niin verrattuna niihin, jotka syövät valkoisia jauhoja.

Vierailija
76/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joo korkea näillä arvoilla, mutta terveyskeskuksessa tämä ei ole mikään ongelma. Sairaalassa toisesta asiasta käväistessäni yläpaine oli yli 180, eikä kuulemma haittaa kun oli yö ja ehkä hermostunut siksi. Ei täällä helsingissä ainakaan ole tarkoitus ketään hoitaa, vaan pitämään ihmiset pois keskuksesta. j

Älä viitsi yleistää omaa tilannettasi koskemaan kaikkia muitakin ihmisiä.

Se on yksinkertaisen ihmisen merkki.

Vierailija
77/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä palstan kateellisista ylipainoisista. Kohtuullinen herkuttelu silloin tällöin kuuluu myös terveellisiin elintapoihin, sillä kysehän on kokonaisuudesta. Tällainen menee tällä palstalla kuitenkin lähes aina yli hilseen, sillä täällä monilla on motiivina kaivaa esiin ne kaikki mahdolliset rippeet, joilla voisivat perustella oman vastuunsa elintavoistaan pois.

Vierailija
78/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämäkin nyt sitten geeneistä ja täysjyväviljasta aiheutuvaa? 

Asiantuntijat sanovat, että syitä tälle vaaralliselle taudille ovat liika suolansaanti, lihominen ja liikkumattomuus. Kaikki asioita, joihin ihmisellä on oma vastuu.

Ei sanottu, että ne on SYITÄ. Sanottiin, että ne ovat SUURIMPIA ESTEITÄ verenpaineen alenemiselle. Syitähän nyt on lukuisia muitakin kuin nuo, esimerkiksi alkoholi on merkittävä riskitekijä.

Itselläni on todella korkea verenpaine lääkityksestä johtuen. Valitettavasti lääkitystä ei voi lopettaa eikä sen kanssa voi käyttää verenpainelääkitystä, joten suo siellä ja vetelä täällä.

Ei jessus näitä ketoilijoita. Täysjyväviljat on yleensä tutkimuksissa yhdistetty parempaan terveyteen.

Niin verrattuna niihin, jotka syövät valkoisia jauhoja.

LÖYTYI YKSI JES

Linkkaisitko uusimman Tri Tolosen väestötason seurantatutkimuksen? Ja kertoisitko sen jälkeen lisää siitä, miten viljat aiheuttavat niin kovan kakkapökäleen, että se leikkaa tiensä ulos suolesta ja aiheuttaa sillä tavalla matala-asteisen tulehduksen, joka aiheuttaa lihavuuden? =)

Vierailija
79/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketeollisuus käyttää paljon suolaa ja suomalainen ruokakulttuuri nojaa myös voimakkaasti siihen. Muilla mausteilla pystyy korvaamaan suurimman osan suolasta. Kun on tottunut kotona vähäsuolaiseen ruokaan, vierailu skanditavintolassa on järkyttävä kokemus.

Vierailija
80/174 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee käsi kädessä lihavuusepidemian kanssa, valitettavasti.

Ei mene. Suomi ei ole läheskään lihavin kansa.

Ai siihenkö se raja vedetään vasta? Kun 90% on liikalihavia ja maailman ykköstila saavutettu?

Lihavuus ei voi olla syy. Todiste: jos stressi vähenee ja paino ei tipu grammaakaan, verenpaine laskee. Sama pätee siihen jos alkaa karpata, verenpaine laskee ilman että paino laskee grammaakaan.